Netti- hyvä renki, huono isäntä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simba
  • Aloitettu Aloitettu
Kävin lukemassa alkuperäisen ravintolaa koskevan reklamaation nettisivuilta. Mielestäni ihan asiallinen ja perusteltu nootti ravintolan huonosta palvelusta. Olisipa varsin erikoista jos saamastaan huonosta palvelusta ei saa kirjoittaa internetissä.

Oletteko huomanneet mistä iltapäivälehtien ja myös ns. arvostettujen sanomalehtien kolumnistit kirjoittavat? He kirjoittavat havaitsemistaan epäkohdista.

Ymmärsin myös tämän ravintolassa käyneen henkilön nettisivuilta että hän on viinikerhon jäsen eikä gastronomia ole mitenkään vieras asia. Mielestäni tämä antaa lisää painoarvoa sille että ravintolan huonosta palvelusta saa ja voi valittaa julkisesti.

Reklamaatiossa myös todettiin että yksi ravintolan työntekijöistä oli todennut seurueelle palvelun olleen heikkotasoista siihen hintaan nähden mitä he ovat maksaneet ruuasta ja viineistä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Quote:
Originally Posted by Dean Kuntz

Teiniltä näyttävä opiskelijapoika meni haistelemaan viinejä muiden teinien kanssa. Ei ihme että tyyppiä ei haluttu palvella. x 10 tälle pukupellelle.

Kinaasi sanoi:
:down: x 10 tämän viestin idiotismille. Perustelut ovat turhia jokaiselle, joka kykenee ajatteluun.

:down: x 11 tälle ajatteluun kykeneväiselle. Joku "akateemisesti koulutettu siististy pukeutunut seurue" joka on "harrastanut gastronomiaa" ja pätee viininmaistajaisillaan saa ekan kerran elämässään kylmää kohtelua = :itku: .

Belmondo sanoi:
:down: x 11 tälle ajatteluun kykeneväiselle. Joku "akateemisesti koulutettu siististy pukeutunut seurue" joka on "harrastanut gastronomiaa" ja pätee viininmaistajaisillaan saa ekan kerran elämässään kylmää kohtelua = :itku: .

Jahas, vanha kunnon herrapelko ja kateus painaa taas viesteistä läpi. Pitää vain ajatella positiivisesti: Nyt siellä lähiMäkkärissä on enemmän tilaa ottaa ketsuppia pumppupullosta, kun ei ole pukupellet tiellä häärimässä. :lol2:

Belmondo sanoi:
Joku "akateemisesti koulutettu siististy pukeutunut seurue" joka on "harrastanut gastronomiaa".....

Jos porukka on maksanut ravintolalle jotain tuhat euroa illallisesta niin kai siihen jo voi odottaa henkilökunnalta asiallista palvelua. Ja reklamaatiossahan todettiin että ruuat olivat kelvollisia mutta palvelu ei pelannut. Lisäksi yksi seurueelle tarjotuista viinipulloista sisälsi pilaantunutta viiniä.

P.S. Kun menee mäkkäriin niin ainakin tietää mitä saa. Ei liian suuria odotuksia, maha vaan täyteen. :D

Belmondo sanoi:
Onko sillä mitään väliä vaikka kyseessä olisi ollut painiasuihin pukeutunut ja koiranpaskakeittoa tilannut porukka? Jos haluaa paljon rahaa johonkin sellaiseen laittaa missä rahalle kuuluu saada vastinetta, niin kyllä on oikeus reklamoida mikäli ei saa sitä mistä maksaa.

kodari76 sanoi:
Jahas, vanha kunnon herrapelko ja kateus painaa taas viesteistä läpi. Pitää vain ajatella positiivisesti: Nyt siellä lähiMäkkärissä on enemmän tilaa ottaa ketsuppia pumppupullosta, kun ei ole pukupellet tiellä häärimässä. :lol2:
No niinpä! Jumalauta, että täällä osaa olla kateellista porukkaa. En olisi ikinä uskonut, että tämänkin jutun suhteen kansan syvien rivien mielipiteet ja sympatiat jakautuisivat.

Totta kai asiakkaalla nyt on oikeus saada kunnon palvelua ja oikeus valittaa silloin, kun ei ole saanut kunnon palvelua.

Hoh. Kritiikki ei tullut ammattikriitikolta, onpa hieno peruste. Ilmeisesti tämän Lehtovaaran mielestä tavallisella ihmisellä ei ole kykyä arvostella palvelua, vaan pitäisi ihan ammattilainen olla. Lehtovaaraa taitaa vituttaa, kun googlen haussa hakusanalla Lehtovaara löytyy heti kolmannelta sijalta tuo reklamaatio.

Itse en kys. ravintolassa ole koskaan syönyt, ja tuskin koskaan tulen siellä vierailemaan. Ravintolan omistajan haaste on kyllä naurettava.
Toisaalta mua nauratti myös paljon tuo reklamaatio. Ei ole helppoa olla akateeminen snobi.
Okei, jos haluaa mennä syömään 'hienoon' ravintolaan niin olettaa varmasti saavansa hyvää palvelua. Reklamaatio on kyllä varmaankin ihan aiheellinen. Jotenkin vain saan tästä sellaisen kuvan että kys. kaveri on ns. valittaja luonteeltaan.
Silti itse sivistymättömänä duunarina mun ei tartte murehtia onneksi näin paljoa:

"Pöytämme ei ollut valmis seurueen saapuessa 19:55"

"Etujoukon päästessä pöytään istumaan heiltä ei kysytty tilausta"

"Tarjoilijan saapuessa hän ensi töikseen tylysti pyysi joukkoa näyttämään paperit"

"Joukon ihmetellessä tällaista menettelyä tarjoilija sanoi, että heidän pitää poistua ravintolasta, ellei henkilötodistuksia löydy"

"odotettuamme viisitoista minuuttia ruokalistojen saapumista jouduin pyytämään listoja tarjoilijalta"

"Viinilistaa ei toimitettu ruokalistojen yhteydessä"

"Tarjoilija toi yhden listan koko seurueelle"

"Tilaamani Cassis-glögi oli kädenlämmintä, ei kuumaa. "

"Vettä kaadettiin seurueelle alkuruuan aikana vasta, kun sitä pyydettiin"

"Koko ruokailun aikana sitä kaadettiin vain yksi kaato, vaikka lasit olivat useimmilla tyhjinä jo pääruuan alkuvaiheessa"

"Tarjoilija toi tilaamani peuranseläkkeen sijasta minulle coeur de fileen"

"Koska muu seurueeni oli jo syönyt suurimman osan pääruuasta, ehdotin, että ravintola voisi tarjota minulle sikarin sen sijaan. Tarjoilija sanoi, ettei tämä käy päinsä. Missään vaiheessa tarjoilija ei pyytänyt anteeksi sekaannusta."

"Lämmin ruoka (coeur de file tarjotin) tuotiin pöytään ja se jäi jäähtymään ennen kuin se tarjoiltiin lautasille. Toinen kierros tarjoiltiin vasta, kun ruoka oli jäähtynyt"

"”Tarjoilen sen teille kohta”. Vastaus ei ollut tyydyttävä ja pöydän päässä oleva ystäväni kellotti kohta-ajaksi 8 minuuttia."

"Pääruoka kalat tuotiin pöytään eri aikaan kuin muun seurueen ruoka"

"Kukaan henkilökunnasta ei missään vaiheessa pyytänyt minulta tai seurueeltani anteeksi aiheuttamaansa mielipahaa. "

Lisää valitusta:

http://www.cs.helsinki.fi/u/hxhietan/lehtovaara.html

sammyx sanoi:
Totta kai asiakkaalla nyt on oikeus saada kunnon palvelua ja oikeus valittaa silloin, kun ei ole saanut kunnon palvelua.

No totta kai. Mutta oikeus saada mun sympatiaa kermaperseilystä on tyystin eri asia.
(Eikä se ole "herrapelko" vaan "herraviha", eikä "kateus" vaan "ällötys". )

Belmondo sanoi:
No totta kai. Mutta oikeus saada mun sympatiaa kermaperseilystä on tyystin eri asia.
(Eikä se ole "herrapelko" vaan "herraviha", eikä "kateus" vaan "ällötys". )
Miten se sua nyt noin korpeaa? Onko joku pukuhemmo kussu sun muroihin ja vienyt sun vaimon?

Luulisi, että tällaisessa asiassa voisi suhtautua objektiivisemmin ja verrata tilannetta vaikka johonkin muuhun ostotapahtumaan. Eihän tässä sympatiaa haeta keltään, vaan pohditaan sitä saako huonosta palvelusta kertoa netissä.

lej sanoi:
Miten se sua nyt noin korpeaa?

Ihmiset riitelee, ei asiat. Tuon cour de fillet -sankarin kotisivut antoi kuvan just niin ärsyttävästä nörttidiivasta että mun niska pamahti lukkoon ja nyt en löydä hierojaa mistään.
Oikeesti mulla on niska niin jumissa että huimaa. (Voi olla muustakin syystä kuin köördefileestä.)

Eli Belmondon etc. mielestä ketään ei saisi kouluttautua ja varsinkaan pitää pukua päällä. Näin kärjistetysti. Voisivat ainakin ulkomaalaiset asiakkaat ym. hieman katsoa pitkään, kun vastapuolella asusteena on t-paita ja verkkarit/farkut.
Hieman kyllä ihmetyttää tuo herraviha varsinkin, kun nykyaikana ei herroja oikein ole kuin armeijassa.

vision sanoi:
me tosin ei haluttu esi maistaa viinejä eikä mitään muuta ihmeellistä.

viiniä ei maisteta siksi, että nähtäisiin onko oma viinivalinta hyvä vai huono. sitä maistetaan siksi, että nähdään onko viini pilaantunutta. arviolta noin 10 % oikealla korkilla suljetuista viinipulloista on muuttunut jossain määrin etikaksi, joten kyse ei ole mistään snobailusta.

blackie sanoi:
Toisaalta mua nauratti myös paljon tuo reklamaatio. Ei ole helppoa olla akateeminen snobi.

Niinpä. Itse en ehkä viitsisi sivistystäni alleviivata, jos kielioppini olisi samalla tasolla kuin tuolla reklamoijalla: parikin yhdyssanaa kirjoitettu erikseen, ja muutenkin kieli sellaista, että yritettiin hienostella mutta ei "ihan" onnistuttu.

Tuota viininmaistamisjuttua ihmettelen: aina, kun olen tilannut ravintelissa koko pullon viiniä, tarjoilija on automaattisesti olettanut minun haluavan maistaa sitä -siis jopa Rossossa.

Toisaalta, kuka käskee snobbailla? Parasta palvelua ja ruokaa saa usein jostain epämääräisistä läävistä. (tosin minun käsitykseni hyvästä ruoasta on erittäin iso pihvi ja runsaasti rasvaisia lohkoperunoita.)

pevelius sanoi:
... arviolta noin 10 % oikealla korkilla suljetuista viinipulloista on muuttunut jossain määrin etikaksi...
:offtopic:
Pikku oikaisu edelliseen.
Korkkivika ei liity etanolin hapettumiseen etikkahapoksi.
Kyseessä on TCA-bakteerin aiheuttama viinin "pilaantuminen", joka aiheuttaa viinille epämiellyttävän hajun ja maun.

Se ei ole sitten mikään über snobbailun merkki jos pyytää tarjoilijaa vaihtamaan tarjoiltavaa pulloa maistamisen jälkeen. Itse en ainakaan suostu maksamaan useita kymmeniä euroja viinistä jota joutuu nielemään hampaat irvessä.

Hauskinta tossa jutussa on sen ravintoloitsijan reaktio. Miten ihmeessä sen mieleen on tullutkin lähteä uhkailemaan asiakasta rosiksella? Kaveria on täytynyt vituttaa niin suunnattomasti, että se vitutus on tyystin syrjäyttänyt liikemiehen pelisilmän. Tuskin se itsekään on aatellut, että jutulla olisi jotain menestymisen mahdollisuuksia oikeudessa.

Tuhansien eurojen liiketulojen menetykset ois voitu välttää anteeksipyynnöllä ja ilmaisella aterialla, ei vaan ravintolanomistajan luonne antanut periksi "ruveta passaamaan kermaperseitä."

Mitäs mieltä olette noin yleisesti: saako nettiin kirjoittaa arvosteluja saamistaan palveluista? Täälläkin pakkotoistolla on arvioitu kriittisesti erästä hampurilaisketjua. Kun arvostelemme anonyymisti nimimerkin takaa niin onko siihen kenelläkään mitään sanomista? Entä jos kirjoittaa saman arvostelun omalla nimellään kotisivulle tai nettipäiväkirjaan - missä kulkee se raja miten paljon jotain yritystä tai palveluntarjoajaa saa arvostella julkisesti?

Tuo ravintolan keissi on kuitenkin siinä mielessä ennakkotapauksenluonteinen että kilpailevat yritykset voisivat ruveta ruoskimaan toisiaan naamioitumalla jonkun yksityishenkilön kotisivuiksi:

"Mä en tykkää yhtään tuosta Arskan Pubista sehän vie meiltä helvetisti asiakkaita. Joo, laitetaas nettiblogi pystyyn ja haukutaan niin maan perusteellisesti Arskan Pubia. Eihän ne voi mitään kun Matti Mainio vaan kertoo kotisivuillaan että hänen mielestään Arskan Pubi on arsesta..."

Threadin pointti ei sinänsä ollut "saako paskasta palvelusta valittaa netissä" vaan yleinen arviointi siitä kuinka vaikutusvaltainen forum netti on. Fakta on että a) ennen nettiä tää kaveri olis tasan tarkkaan vaan nuollu haavansa ja valittanun äipälle kun kirjeeseen ei vastattu ja b) Meillä ei edelleenkään ole mitään evidenssiä siitä mikä on suurinpiirtein totuus tässä asiassa.

Se muuten pitää sanoa että ainakin jos mä olisin ollut syömässä snobiravintolassa ja saisin paskaa palvelua kirjoittaisin TIETOISESTI juuri tuollaisen ravintolan pirtaan sopivan "kellotimme 8minuuttia" sävyisen reklamaation vaikka en snobi olekaan. Kaikki noi reklamaation periaatteessa "typerät" pointit ovat JUURI SE mistä se kaveri ne ylimääräiset sata euroa tai whatever maksaa. Eihän kukaan mene syömään neljänkymmenen euron pihviä sillä ajatuksella että se on 25 euroa parempaa lihaa kuin naapurissa? vai meneekö? Se on tasan tarkkaan nämä pikkujutut vesien kaatoineen ja ruokalistoineen ja kattauksineen jotka merkkaa silloin kun mennään syömään HIENOSTI.

Vai onko tämä jako mennään syömään a)nopeasti, b)hyvin, c) hienosti täysin tuntematon joillekin? Eikö koskaa olla kokeiltu kohtaa cee? Toisaalta, jos hienosti syömisen käsite on vieras ehkä tosiaan parempi että pysyy loitolla Lehtovaaran tyyppisistä paikoista joissa tavis voi hetken snobbailla ja leikkiä hienoa. Kokeilkaa joskus, se on oikeasti kivaa!

:offtopic:

Miksi pitäisi maksaa lisää siitä että saa leikkiä hienoa ja snobbailla. No, mulle se hienosti syöminen ei tuo mitään lisäarvoa mistä haluan maksaa lisää.
Mulle on snobbailua tärkeämpää se tunnelma ravintolassa kun menen ulos syömään.

Netissä valittamisen ja mustamaalaamisen huono puoli on se, että monesti vähän liioitellaan vastapuolen tekosia ja itse ollaan täysin viattomia. Ja on mahdotonta tietää miten asiat ovat todellisuudessa menneet.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom