Netti- hyvä renki, huono isäntä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Simba
  • Aloitettu Aloitettu
Tikusta asiaa. Hauskaa lukea, että jotain suivaannuttaa se, että joku pukeutuu pukuun. Mahtaa olla pieni itsetunto ja kateen luotsaamat kalavedet. Ennen vanhaan maatalon isännät liikkuivat suorissa housuissa, liiveissä ja flanelipaidoissa, mikä mun silmään vanhoissa kuvissa näyttää aika tyylikkäältä. Kun kädestä suuhun elänyt maanviljelijäperhe kokoontui valokuvausta varten, kaikilla miehillä oli puvut päällä. Se oli kunnia-asia. Tunnettiin termejä kuten arkipuku, mikä nyttemmin tunnetaan termillä tuulipuku. Nyt kun menet serkun lakkiaisiin puku päällä ja siitä suoraan ravintolaan, saatat saada heti kravattiin roikkumaan jonkun kaljupäisen leijonavaakunaa kaulaussaan roikottavan apinan, joka alkaa sössöttämään kossuvissylasi läikkyen turpaanvedosta ja pukupelleistä.

Niin ja en joudu käyttämään töissä pukua, vaikka niitä siellä koko ajan näkyy. Puku on vain vaate ja pieni-itsetuntoinen apinakin saa sellaisen hankittua yhden ryyppykeikan hinnalla, jos vain apinalaumauskottavuus sen kestää.

Niin ja Lehtovaara pelas korttinsa väärin.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eugen sanoi:
Niin ja Lehtovaara pelas korttinsa väärin.

Tai tosinpäin: nyt jengi menee katsomaan maanlaajuista ilmaista mainosta saanutta Lehtovaaran ravintolaa ja toteaa että "hitsi täähän on hyvä". Miettikääs mitä maksaa jos laitetaan ravintolan omilla rahoilla Hesariin, iltapäivälehtiin ja kaikista suurimmille keskustelufoorumeille ns. etusivun mainokset että saadaan nimeä tunnetuksi.

Kuka tiesi vielä viikko sitten Lehtovaaran ravintolasta yhtään mitään? Ehkä noin 0.0001 prosenttia suomalaisista. Nyt luku on vähintään yli 50% suomalaisista. Pari miljoonaa uutta potentiaalista asiakasta ei ole mikään pikku juttu! :thumbs:

protsku sanoi:
missä kulkee se raja miten paljon jotain yritystä tai palveluntarjoajaa saa arvostella julkisesti?

Jos valitus on aiheellinen niin se on oikeutettu. Jos joku on saanut huona palvelua, tai hyvää, niin saahan siitä kirjoittaa. Mutta jos värittää tai suorastaan valehtelee asioita, niin kyllähän se on väärin.

protsku sanoi:
Pari miljoonaa uutta potentiaalista asiakasta ei ole mikään pikku juttu! :thumbs:

Ööö...niin...pitäisi oikeastaan kysyä siltä yhdeltä turkulaiselta kiinalaisravintolalta, että miten alkoi kassakone kilistä, kun saivat ilmaista mainosta lehdistössä. Kyseessä on se ravintola joka otti tykötarpeet naapurin roskiksesta.

Itse en ehkä ihan heti olisi maksamaan 20-40€ ravintolalaskua vain nähdäkseni onko palvelu oikeasti yhtä paskaa mitä väitetään. Mielummin sitten menee jonnekin muualle.

Mutta julkisuutta tuli varmasti.

p.s. varmaan Tampereellakin Fordien myynti kasvoi, kun merkkiliike totesi asiakkaan mulkuksi ja päätyi siten kaikkiin lehtiin :D

Simba sanoi:
Threadin pointti ei sinänsä ollut "saako paskasta palvelusta valittaa netissä" vaan yleinen arviointi siitä kuinka vaikutusvaltainen forum netti on. Fakta on että a) ennen nettiä tää kaveri olis tasan tarkkaan vaan nuollu haavansa ja valittanun äipälle kun kirjeeseen ei vastattu ja b) Meillä ei edelleenkään ole mitään evidenssiä siitä mikä on suurinpiirtein totuus tässä asiassa.

Heitän tähän ensin vastakysymyksen: kuinka vaikutusvaltaisia ovat sanomalehtien yleisönosastot? Riippuu tietysti lehden päätoimittajasta minkälaisia kirjoituksia siellä julkaistaan ja mitä ei, mutta olen nähnyt joitakin erittäin arveluttavia mielipidekirjoituksia lehtien yleisönosastoissa. On haukuttu suoraan jotain firmaa ja kehoitettu boikotoimaan sen tuotteita tai palveluita.

Jos ajatellaan viiden tähden ravintolaa niin tuskinpa kohderyhmä valitsee ruokapaikkaa nettiblogien tai sanomalehden mielipidekirjoitusten perusteella. Eiköhän siellä selata jotain arvovaltaisten gurujen tekemiä oppaita.

Tuskin kukaan valitsee käyttämiään lisäravinteita pelkästään sen perusteella mitä joku "Jamppa voimailufoorumilta" kirjoittaa.

Eli jos joku väittää aivan pokkana että hänen harjoittamalleen liiketoiminnalle on tullut 80.000 euron tappiot netissä olevan mielipidekirjoituksen seurauksena niin hieman on suhteellisuudentaju kadoksissa. Varmaan ne ravintolan asiakkaat jättää kantapaikassa käymisen pois nettiblogin perusteella - NOT.

Mainostajat uskovat siihen että joillekin nettisivuille laitetusta bannerista kannattaa maksaa selvää rahaa. Harvemmin mainostajat uskovat siihen että jonkun satunnaisen kansalaisen nettisivun sisältö vaikuttaa mihinkään liiketoimintaan.

Netin vaikutusvalta on tällä hetkellä sitä että toimittajat voivat poimia sieltä yksittäisiä keissejä valtakunnanmedian julkaistavaksi. Kaikki sellainen kirjoittelu joka liikkuu nettiblogien ja yleisönosastojen tasolla on täysin merkityksetöntä taustakohinaa. Mitä sitten jos 500.000 nörttiä kirjoittaa Kimin vaihdekepistä tai ravintolan asiakaspalvelusta - ei asiat siitä miksikään muutu. Kyllä bisness ja urheilusuoritukset tehdään paikanpäällä eikä missään kyberavaruudessa.

blackie sanoi:
:offtopic:

Miksi pitäisi maksaa lisää siitä että saa leikkiä hienoa ja snobbailla. No, mulle se hienosti syöminen ei tuo mitään lisäarvoa mistä haluan maksaa lisää.
Mulle on snobbailua tärkeämpää se tunnelma ravintolassa kun menen ulos syömään.....
Voi prkl....Hienosti syöminen, sisältäen viininmaistamisen, nopean palvelun,etc., on osa sitä tunnelmaa joillekin ihmisille. Ja sen tunnelman pilaa huono palvelu ihan saatanan helposti.

Mun paras muistoni ravintolasta on edelleenkin se romanttinen ilta kun vein tyttöystäväni syömään hienosti kunnon ravintolaan. Vaikka se hinta opiskelijalle oli kohtuuiso, oli oikeasti kivaa kun kaikki oli täydellisesti. Ruoka tuli nopeasti,oli hyvää, lasit pysyivät täynnä, tarjoilija oli nopeasti paikalla jos tarvitsi, viinisuositukset osuivat nappiin,etc...Mun mielestä toi ei ole snobbailua, eikä myöskään tuon reklamaation tekijän toiminta. Musta tuntuu, että joillekin ihmisille se grillipihvi ja lohkoperunat ovat ainoa sallittu ruoka ja suurin saatana ovat ruuat joiden nimessä viitataan vähänkään ranskankieleen.

Apsu sanoi:
Voi prkl....Hienosti syöminen, sisältäen viininmaistamisen, nopean palvelun,etc., on osa sitä tunnelmaa joillekin ihmisille. Ja sen tunnelman pilaa huono palvelu ihan saatanan helposti.

Mun paras muistoni ravintolasta on edelleenkin se romanttinen ilta kun vein tyttöystäväni syömään hienosti kunnon ravintolaan. Vaikka se hinta opiskelijalle oli kohtuuiso, oli oikeasti kivaa kun kaikki oli täydellisesti. Ruoka tuli nopeasti,oli hyvää, lasit pysyivät täynnä, tarjoilija oli nopeasti paikalla jos tarvitsi, viinisuositukset osuivat nappiin,etc...Mun mielestä toi ei ole snobbailua, eikä myöskään tuon reklamaation tekijän toiminta. Musta tuntuu, että joillekin ihmisille se grillipihvi ja lohkoperunat ovat ainoa sallittu ruoka ja suurin saatana ovat ruuat joiden nimessä viitataan vähänkään ranskankieleen.

Mulla on homma toiminyt aina hyvin ihan 'tavallisessa' ravintolassa eikä ole tarvinnut kirjoittaa valituskirjelmää siitä kun vesilasi oli tyhjä tai ottaa kellolla aikaa koska ruoka tulee. Jos jotain olen kaivannut niin olen avannut suuni ja pyytänyt sitä. Kyllä mä nyt ymmärrän että ihmiset olettavat saavansa parampaa palvelua kun lasku on isompi. Hyvää palvelua voi saada muualtakin joten en näe järkeväksi maksaa siitä lisää.
Tuossa reklamaatiossa on mun mielestä vain pari sellaista asiaa joista olisi kannattanut avautua. Sen takia tuo on mun mielestä turhaa snobbailua, varsinkin tuo valitus.
Ei varmaan ole helppoa jos noin pienistä asioista koko ilta on pilalla. Luulisi että olisi jo aikaisemmin huomauttanut henkilökunnalle kun palvelu oli alusta asti niin huonoa..Jos mikään muu ei auta, niin kannattaisiko tehdä jotain.

Heavy-rock sanoi:
Ehkä näin on, mutta kuitenkin luulen että joku pykälä löytyy sille joka levittää perätöntä ja herjaavaa huhua jostain firmasta ja tämän takia firma joutuu vaikeuksiin.

No kappas kun ei löydy. Tietysti sisäpiiritiedon levittäminen tai yritysvakoiltu tieto on asia erikseen, mutta perättömien ja herjaavien huhujen levittäminen ei ole kielletty.

Yritys ei voi vaatia vahingonkorvausta sille haitallisen perättömän tiedon levittämisestä.

Dean Kuntz sanoi:
Teiniltä näyttävä opiskelijapoika meni haistelemaan viinejä muiden teinien kanssa. Ei ihme että tyyppiä ei haluttu palvella. :down: x 10 tälle pukupellelle.
Porukka oli 26-30 vuotta ja kirjoittaja oli juristi. Puvuista ei puhuttu mitään, vaikka luultavasti asiallisin vaatetus olisi ollutkin. Kerroppa Dean oma ammatti ja ikä, kun et osaa lukea ja noi kaunat on noin kovat. Ei voi olla elämä helppoa...

Itseäni hämmästytti hihastavedetyn tuntuinen korvaussumma menetetyistä tuloista: 5000e/kk. Gourmet-ravintola-alaa paremmin tuntevat voivat korjata katearviota, mutta lasketaan vaikka 50% katteella ensin. Ravintolan liikevaihto on tämän mukaan laskenut 10 000 e/kk. Jos keskimääräinen lasku on 100 euroa (oletan, että joukossa on paljon myös parin hengen lounasseurueita), ravintolalta on lähtenyt tämän mukaan kuussa 100 asiakaskäyntiä.

Koska kaikki asiakkaat eivät lue Herkon blogia tai nettiä ylipäänsä, iso osa menetetyistä asiakkaista on kuullut reklaamatiosta tutun kautta. Voidaan ajatella, että aluksi kovinkaan moni ei ole tiennyt reklamaatiosta mitään, sitten tieto on pikku hiljaa alkanut levitä. Huomaamme, että jos alkukuukausina on menetetty ehkä 10 asiakaskäyntiä/kk, viime aikoina on täytynyt menettää useita satoja asiakkaita kuussa. Uskokoon ken haluaa...

eldd sanoi:
Itseäni hämmästytti hihastavedetyn tuntuinen korvaussumma menetetyistä tuloista: 5000e/kk. Gourmet-ravintola-alaa paremmin tuntevat voivat korjata katearviota, mutta lasketaan vaikka 50% katteella ensin. Ravintolan liikevaihto on tämän mukaan laskenut 10 000 e/kk. Jos keskimääräinen lasku on 100 euroa (oletan, että joukossa on paljon myös parin hengen lounasseurueita), ravintolalta on lähtenyt tämän mukaan kuussa 100 asiakaskäyntiä.

Koska kaikki asiakkaat eivät lue Herkon blogia tai nettiä ylipäänsä, iso osa menetetyistä asiakkaista on kuullut reklaamatiosta tutun kautta. Voidaan ajatella, että aluksi kovinkaan moni ei ole tiennyt reklamaatiosta mitään, sitten tieto on pikku hiljaa alkanut levitä. Huomaamme, että jos alkukuukausina on menetetty ehkä 10 asiakaskäyntiä/kk, viime aikoina on täytynyt menettää useita satoja asiakkaita kuussa. Uskokoon ken haluaa...
Nythän kuvitellut menetykset ovat nousseet tuhatkertaisiksi koska blogi on suuri uutinen kaikissa medioissa. Olisi kyllä hurjaa jos tästä johtuen nostaisivat vaatimukset sata kertaisiksi ja vielä VOITTAISIVAT oikeudessa!

Siis näin ainakin ravintolan logiikan mukaan pitäisi mennä.

eldd sanoi:
ravintolalta on lähtenyt tämän mukaan kuussa 100 asiakaskäyntiä.

Eihän tuo sataa per kk ole kuin kolme käyntiä per päivä...

Olen käynyt pari kertaa Lehtovaarassa - ei toistaiseksi koskaan mitään valittamista.
Jotenkin tuntuu että Herkko on saanut osittain sitä mitä tilannut...Näitä gastronomisia asiantuntijoita näkee aina sillointällöin, milloin ravintoloissa tai lentokoneissa - yleensä asiat lähtee pienestä asiasta liikkeelle ja negatiivinen kierre valmis

Eugen sanoi:
Nyt kun menet serkun lakkiaisiin puku päällä ja siitä suoraan ravintolaan, saatat saada heti kravattiin roikkumaan jonkun kaljupäisen leijonavaakunaa kaulaussaan roikottavan apinan, joka alkaa sössöttämään kossuvissylasi läikkyen turpaanvedosta ja pukupelleistä.
Kyllä tuosta voisi melkein tuon "saatat saada" korvata "saat"-sanalla. Hyvin pukeutuva mies on joka kapakasta löytyvän tuulipukuisen leijonavaakuna-apinan mielestä aina joko a) nainen, b) homo tai c) herra jolle on opetettava vähän talon tapoja.

muzzi sanoi:
yleensä asiat lähtee pienestä asiasta liikkeelle ja negatiivinen kierre valmis

Näin on, tyypit alkoivat ehkä marisemaan aluksi siitä, kun pöytä ei ollut valmiina, sitten tarjoilija päätti kostaa vaatimalla papereita (epäluulot heräsivät liimatukkien numeroa liian isoista puvuista ja naisväen larppikoltuista - eihän nuo voi olla yli 20 v!), sitten alkoi molemminpuolinen nokittelu viivyttelemisen, viininhaistelun ja muun asiaan kuuluvan merkeissä.

Onko Lehtovaaran omistaja niin tyhmä, että haastaisi jonkun oikeuteen, jos tappio on varma?

Ovatko asiat tosiaan menneet, niinkuin blogissa lukee?

Pystyykö Lehtovaaran omistaja todistamaan blogissa olleet väitteet vääriksi?

Nyt on vasta kuultu toista osapuolta.

Jos pöytä ei ole valmiina sovittuun aikaan, ja asiakas siitä oikeutetusti huomauttaa, niin aika :david:-tason toimintaa osoittaa mielestäni minkäänlainen "kostaminen" ravintolan taholta ...

EDIT: Gnutilla on pointtia.

Dippi sanoi:
Kyllä tuosta voisi melkein tuon "saatat saada" korvata "saat"-sanalla.

Köh, minulla on aina pikkutakki&suorat housut&kauluspaita, tosin nykyään solmio jää aika usein kotiin. Kertaakaan kukaan ei ole tullut aukomaan päätä vaikka kavereiden mukana tulee joskus käytyä hyvin monenlaisissa paikoissa.

Cthulhu sanoi:
Kertaakaan kukaan ei ole tullut aukomaan päätä vaikka kavereiden mukana tulee joskus käytyä hyvin monenlaisissa paikoissa.
Good for you, mutta ei toimi noin minulla. Minulla on usein puku päällä työasioiden vuoksi ja on tullut kyllä ihan käytännössä kokeiltua, että työpäivän jälkeen on turha käydä oluella jos ei käy ensin vaihtamassa vaatteita. On se kumma, että Iltalehteä baaritiskillä yksin lukeva tyyppi voikin herättää sellaisia aggressioita joissakin ihmisissä.

Dippi sanoi:
Good for you, mutta ei toimi noin minulla. .

Asiaan voi vaikuttaa se, että minulla on isoin löytämäni pikkutakki ja se kiristää ikävästi hartioista/yläselästä/hauiksista...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom