Ne nykyajan nuoret... ja työ.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
Näin kesätöinä tulee töllötettyä näyttöä 8h päivässä, hoidettua pieniä askareita ja vastailtua puhelimeen. Olen aina vaan varmempi siitä että tällainen työ ei ole Se Juttu. Tätä veivaa 40v niin on sitten se Audi A4/Volvo V70 keskinkertaisen rivitalopätkän edessä..ei taida olla sen arvoista, pitää keksiä jotain muuta.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
feikki-elvis sanoi:
Työnteko on kyllä niiin perseestä. Siksi yritänkin päästä tulevaisuudessa semmosiin "hommiin" missä ei tarvi tehdä paljo paskaakaan, muutaku surffailla netissä ja pelailla koneella. Olin tossa viime syksynä betonitehtaalla, voi vittu se oli kyllä niin perseestä, tappo mun työinnon kyllä lopullisesti. Miettikää nyt itse, 8h päivässä grindailla betonipaskaa 7,5€ tuntipalkalla (Lol, uskomatonta, mutta totta). Anyway, jaksoin käydä siellä kolme päivää, vaikka sopimus tehtiin pariksi kuukaudeksi. Jotta tommosta elämää pystyis viettään pitäis saada vähintään 5000 € kuukaudessa käteen. Mulla onki varasuunnitelmana, jos en pääse noihin "hommiin" joihin oon suunnitellu, että yritän päästä työkyvyttömyys-eläkkeelle. Eihän se oo kun pari-kolme sataa enemmän kun mitä sossusta nostan, mutta pari-kolme sataa loppu elämän ajan näin nuorelle (22v) on järjetön läjä rahaa. Sitäpaitsi ei näin vanhana enään työmieheksi tulla, jossei sitä aikaisempaa työelämäkokemusta ole. Tämän voivat varmasti kaikki tähänkin ketjuun vastanneet yrittäjät, joilla noita työntekijöitä on ollut, todeta että jos heppu ei oo tehnyt kuin 3 päivää töitä elämänsä aikana, ei siitä työmiestä tule.

Hyvin sä vedät.. :david:

ilmielävä sanoi:
Tää on niin totta.

Esimerkiksi sairaanhoitajat valmistuvat nykyään AMK:sta, siellä heille annetaan sellainen kuva että he olisivat jotenkin parempia kuin sairaanhoitajat. Työt aloittaessaan he sitten sanovat että tulevat kehittämään ja johtamaan osastoa. Se ei pidä paikkaansa, todellisuudessa he menevät sinne nimenomaan "duuniin", eli sairaanhoitajiksi. Vanhemmat hoitajat joutuvat sanomaan heille että herätys, ei se nyt ihan noin mene.

AMK:ssa käy hyvin äkkiä selville mitä se sairaanhoitajan työ on, kun ensimmäinen harjoittelu parin kuukauden opiskelun jälkeen on pitkäaikaissairaiden osastolla ja se työ ei ole lainkaan hehkutettavaa.

Kostaja X sanoi:
Tänään kuka vain voi menestyä. -Koulut ovat eskarista yliopistoon asti ilmaisia. Myös köyhien perheiden lapset ovat tervetulleita, vaikka elämä luentosalien ulkopuolella hidastaisikin opintoja.

Paitsi, että Suomessa suurissa kaupungeissa on suuriakin eroja eri koulujen välillä. Eli sillä voi olla merkitystä lapsen tulevaisuuden kannalta missä koulussa on opiskellut.

Sen lisäksi luokkakoot vaihtelee hyvin paljon. Joissain pikkukunnissa luokalla on 15 oppilasta ja isommassa kaupungissa voi olla jopa 35. On kuitenkin tutkittu myös sitä, että mitä pienempi luokka, sen paremmat oppimistulokset.

Se siis ei ole kovin yksinkertaista sanoa, että kuka tahansa voi menestyä. Jos lähtee heti lapsuudesta kaikki menee vinoon. Joutuu siihen kouluun, missä luokkakoko on 35, koulu kuuluu siihen kategoriaan, jossa joku määttää eikä lapset opi ja siihen päälle vielä opettaja, jota ei voi opettaminen enää vähempää kiinnostaa. Voiko siinä enää kovin helpolla oppia ja menestyä myöhemmin?

Toki paljon on myös itsestä kiinni, mutta joskus vaaditaan sieltä ulkopuolelta psyykkistä tukea, jotta pääsisi menestykseen kiinni.

Elämän ei missään nimessä pidä olla liian helppoa, mutta liian vaikea elämä imee kenestä tahansa mehut eikä ole enää voimaa menestyä, vaikka haluaisikin.

DayOne sanoi:
Puhutaan uusavuttomista, puhutaan pullamössöstä. Uusavuttomista, mitkä on tämän yhteiskunnan pelinappulat nyt ja tulevaisuudessa? Onko ne nämä intternetit ja rintternetit vai kenties se kuka osaa leipoa pullaa ja korjata 70 luvun volkkarin? Ja jos ei teknologiasta puhuta niin onko se sitten kyky kouluttautua, kyseenalaistaa ja tehdä erilaisia töitä pätkissä ja kehittyä markkinoiden mukana, vai raudanluja usko siihen että menestyminen on siitä kiinni kuinka paljon känsiä on kädessä?

Mitä pullamössöihin tulee, niin kannattaa tulla todelliseen maailmaan. Se on kuitenkin erilainen, muuttuva ja jokainen katsoo oman perseensä perään mitä tulee siihen kuinka hyvin pärjää. Lintukoto on tainnut jo kadota siinä missä kauppakassin hinta on noussut ja työmarkkinoiden epävarmuus kasvanut. Mitäs pullamössöä siinä on? Helppoahan se on jos riittää että kitkee jalkapallokentällisen päivässä ja hikoilee kuin sika, jos se tosiaan takaa että homma toimii ja kunnioitusta tippuu myös muilta? Helppoahan se on jos voi vetää kossupullon ja mennä kylille tanssimaan lavoille ja pimperoa irtoaa ja juhannuslapsi taattu. Siis kossupullon hinnalla.

Ei ei ei ei.. kyllä kaverit on yhtä rautaa kun ennenkin. Fiksumpia ne tosin taitaa nykyään olla. Puhuvat kieliäkin. Eli siis osaavat pois oman kylän rajoiltakin. Joskus jopa menevät. :worship:

Toi uusavuttomuus on kyllä yks ärsyttävimpiä sanoja mitä oon koskaan kuullut. Ihan sama se olis jos joku neanderthalin- ihminen tulis motkottamaan että ette osaa tehdä tulta keppejä hieromalla tai että ette osaa tehdä majaa lehmänpaskasta.

Ne vanhukset on vaan niin jämähtänyt siihen omaan aikaansa ja niitä ehkä hieman vituttaa se että aika on jättänyt heidät teknologian saralla ja pitäähän heidänkin tuntea itsensä hyviksi jossain. Pullien leipomisessa ja kupla volkkarien korjaamisessa. Jos mun tekee mieli pullaa meen alepaan ja ostan sitä, jos auto hajoaa vien sen korjaamoon ja meen terassille juomaan kaljaa. Miksi osata sellaista mikä ei ole välttämätöntä.

Onneks kuitenkaan kaikki vanhukset (ehkäpä suurin osa) ei koe jääneensä "junasta" tai yksin ja ovat ihan mukavia ja herttasia.

Jakob sanoi:
Minusta se kertoo aika paljon ihmisestä, jos edes peruskoulua ei ole saanut kunnialla päätökseen. Mitenkään mahdotonta se ei ole, kun melkein kotoa kouluun haetaan. Pakkoruåtsia ei keskuteluun tarvitse tuoda mukaan.

Kuinka moni vanhempi tietää teini-ikäisensä koulunkäynnistä? Ei ne opettajat sieltä koululta kovin kärkkäästi ole yhteydessä jokaisen ongelmanuoren kotiin. Tiedän muutaman tapauksen, jossa 9. luokan kevätlukukaudella on otettu kotiin yhteyttä ENSIMMÄISEN kerran, että nyt on huoli, kun ei lapsi meinaa päästä peruskoulusta läpi. Sitten tehdään kaikki, että saadaan se todistus ulos, vaikka kuinka surkeilla numeroilla.

Mou sanoi:
Tänä päivänä sen sijaan asema työelämässä ja koulutustaso määrittävät aika pitkälle ihmisen statuksen yhteiskunnassa. En tiedä, onko se oikein, mutta näin se kuitenkin mielestäni on. Masentavinta (ja samalla toisaalta palkitsevinta...) tilanteessa on tietenkin se, että jokaisella on mahdollisuus saavuttaa kaikki tämä. Jos et saavuta, olet siihen yksin syyllinen.

--

Eli kyllä lähtökohdat ovat täällä melko tasaväkiset. Pientä korrelaatiota voinee olettaa aina esiintyvän, sillä yleensä tulotaso korreloi mm. työmoraalin ja kyvykkyyden kanssa, mitkä sitten perimän ja kasvatuksen myötä siirtyvät tuleville polville.

Onhan se periaatteessa niin, että jokainen on vastuussa viime kädessä omasta onnestaan ja epäonnestaan, mutta kyllä ympäristö vaikuttaa aika paljon siihen millaisia onnistumisia ja epäonnistumisia ihminen elämänsä aikana kohtaa. Teoriassa kaikilla on samanlaiset mahdollisuudet, mutta käytännössä ei. Eikä sitä tule koskaan tasapainotettua siten, että kaikki kohtaisivat elämässään sopivasti hyvää ja pahaa elämässään optimaalisen henkisen kasvun luomiseksi.

En ole koskaan kuullut, että työmoraali ja kyvykkyys olisivat geneettisiä ominaisuuksia. Moraali varsinkin on ominaisuus, joka kehittyy erittäin voimakkaasti ympäristön vaikutuksesta. Kyvykkyys taas on niin ympäripyöreä käsitettä, ettei varmastikaan ole mitään kyvykkyysgeeniä. Mutta kyllä, kulttuurista perimää on paljon ja tottakai varakkaat, hyvin menestymät vanhemmat kasvattavat lapsiaan eri tavalla kuin päihdeongelmaiset, syrjäytyneet vanhemmat. Molemmat antavat lapsilleen kulttuurista perintöä, joka vaikuttaa myös paljon siihen, mitä niistä lapsista tulee.

DayOne sanoi:
Tässä on se meikäläisen yhteiskunnallisen ajattelun kulmakivi, että luodaan mahdollisuuksia. Ne sitten ottaa ne jotka ansaitsee, ne joita ei huvita, ne voi sitten myöhemmin sitä katua mutta oma vika. Toisaalta pitää nuorille painottaa edelleen asioiden tärkeyttä kun ei 14 ja 15 kesäisillä (pojilla varsinkin) ole nämä mielessä vaan pimpero ja uimaranta. Oikein sekin on, mitä sitä nuoruutta lyhentämään mutta ei sitten valioaines ajaudu ohi oman onnen huomaamatta.

Mutta kaikenlainen mollaaminen on minusta harhaanjohtavaa, materiaali ja aines on hyvää. Tätähän nyt on mitattu mittareilla ja aina ne pärjää, joten pakkohan sen on olla totta. Pitää kuitenkin verrata vertaisiin, ei vanhoihin.

Kyllä nuorella pitäs olla oikeus olla nuori ja nauttia elämästä (kun puhumme alaikäisistä). Mahdollisuuksia tulee antaa ja onneksi nykyisin voi Suomessa opiskella aikuiskoulussa peruskoulun ja/tai lukion vaikka ikää olisi kuinka paljon.

Koulussa pitäisi niitä mahdollisuuksia varsinkin antaa. Löytää kaikista ihmisistä jotain hyvää, jolloin ne ihmiset itsekin alkaa uskomaan itseensä. Siitä se kaikki lähtee, uskosta itseensä.

RRKalle sanoi:
Kesätöihin kannattaisi mielestäni mennä joka kesä 10-12-vuotiaasta asti, muttei sen ikäisenä vielä koko kesää olla. Jollei muuta niin ihan nappulana hommaa vähän ekstranappulaa poimimalla marjoja tai muuta. 14 vuodesta eteenpäin niitä kesätöitä kyllä saa, siitä on turha ynistä, sehän riippuu enää siitä mitä on valmis tekemään.

--

Myöhemmässä elämässä ei kananta jämähtää huonoihin palkkoihin eikä paskoihin hommiin, ja jos jämähtää, niin turha väittää että se on muista kiinni kuin itsestään. Mukavan ja kohtuu hyväpalkkaisen duunin saa varmasti kun panostaa tarpeeksi.

No ei todellakaan pidä lapsia laittaa töihin! Siihen on jo Suomen laki puuttunut: alle 14-vuotiasta ei edes saa ottaa töihin. Muutenkin alle 18-vuotiaiden suhteen on erinäisiä määräyksiä.

Kyllä lapsen täytyy saada olla lapsi. Töitä ehtii tehdä vanhempanakin.

Itseasiassa alle 18-vuotiaan on nykyään HYVIN VAIKEA löytää töitä, ellei ole suhteita. Monet yläasteikäiset tekevätkin tätä "tienaa tonni" työtä eli on 2 viikkoa täysiaikaisessa työssä ja palkkaa saa 250 euroa (tuntipalkka on noin 3 euroa).

Minkä firman sinä uskot ottavan töihin 14-vuotiaan?

dear_a sanoi:
Sulla Mäyräkoira on viisaita ajatuksia. :) Se on kyllä aivan tosi nykyään että pelkällä koulutuksella ei mitään tee, vanhemmat tekevät pienokaiselleen karhunpalveluksen jos/kun niin uskottelevat. Lähes joka paikassa edellytetään työkokemusta - se mua mietityttääkin, että miten teinit pääsee mihinkään, kun työkokemusta pitäisi olla heti. :(

Ainakin ittelle aukesi homma tehtaasta inventaariota tekemään 15-kesäisenä kun soitin sinne ja kysyin, olisiko mitään hommaa. Käskivät vielä tuoda kaverin mukaan, joten sinne sitten menimme maanantai-aamuna jo ennen seitsemää ja laskimme muutaman viikon varaston sisältöä. Palkka oli varmasti huono (paitsi että 15-kesäisen mielestä sairaan kova :D ), työ yksitoikkoista ja tarkkuutta vaativaa. Mutta se oli meidän eka duuni ja rahan kiilto silmissä painettiin hulluna hommia koko kesäkuu. Heinäkuussa sitten elettiin leveästi. :D

Eli kannattaa kysellä, ihan yrityksistä ja sitten tietysti vanhemmilta tai vanhempien tutuilta tai naapureilta... Monet siivousfirmat kaipaavat kipeästi kesäisin nuoria pesemään ikkunoita, ja palkka on ihan hyvä (7e/tunti). Lähikauppaan saattaa päästä säkällä kassalle tai varastoon kun kysyy kauppiaalta jne. Työtä saa hakemalla, harva yritys oikeasti hakee nk. "hanttihommiin" tekijöitä netistä, kun joku kuitenkin soittaa ja kysyy hommia.

dear_a sanoi:
Väitän kyllä, että aktiivinen nuori löytää töitä jos vaan haluaa, ilman suhteitakin, mutta pitää varautua siihen, että huipulta ei voi aloittaa. Kun olen sivusta seurannut nuorempien sisarusten ja heidän ystäviensä taivalta, ei voi kuin hattua nostaa. Teinit ja nuoret aikuiset ovat valmiita työhön kuin työhön työkokemuksen vuoksi. Pari kertaa on tullut jopa mieleen, että olisinko itse sen ikäisenä ihan noin raskaisiin juttuihin lähtenyt... Itse olen teinistä asti (kesä)töitä tehnyt ja niinhän se "oikea" työpaikkakin löytyi opintojen loppuvaiheessa. Suuri merkitys oli aiemmalla kesätyökokemuksella ja työtodistusten ylistävillä lausunnoilla. :) Nyt olen työssä josta ei voi valittaa kiinnostavuuden puutetta, palkkaa, työoloja ja/tai etteikö vastaisi opintoja - vaikka tietysti asiat voisivat aina olla paremmin. :D Työtä se on vaatinut, mutta tämä kaikki on itse tehden ansaittu, ei ole ollut kultalusikka-sukua auttamassa kesätöihin... :)

Olen ihan samaa mieltä!

Mikä tahansa työ on työnantajan silmissä parempi kun ei lainkaan työtä. Ja yleensä ensimmäinen työpaikka on raskas, huonosti palkattu ja jopa tylsä. Mutta hei, siitä saa sitä RAHAA!

veijari sanoi:
Oletko koskaan opiskellut? Ei se nyt ihan pelkkää hupiakaan ole :rolleyes:

9v peruskoulua, 3v lukiota, 6v yliopistossa, nyt olisi tarkoitus alkaa jatko-opiskelemaan työn ohella. Kuis?

Niin no mä oon raksalla hommissa, ja minneen toimiston nurkkaan tietokoneen ruudun taakse 8-16 hommaan mua ei sais kovin helpolla. Minun mielestä työstä pitää saada myös muutakin hyötyä kuin palkka ja nyt kun on vuosia näitä hommia tehnyt niin voi alkaa jo iltaisin/vkl tekemään omiin nimiin töitä ja siitä sitten tulevaisuudessa oma firma. Ei käy kieltäminen välillä on vitu***** kovasti töissä mut pitkällä tähtäimellä sekin on vaan henkisesti kasvattavaa.

JPK sanoi:
Niin no mä oon raksalla hommissa, ja minneen toimiston nurkkaan tietokoneen ruudun taakse 8-16 hommaan mua ei sais kovin helpolla. Minun mielestä työstä pitää saada myös muutakin hyötyä kuin palkka ja nyt kun on vuosia näitä hommia tehnyt niin voi alkaa jo iltaisin/vkl tekemään omiin nimiin töitä ja siitä sitten tulevaisuudessa oma firma. Ei käy kieltäminen välillä on vitu***** kovasti töissä mut pitkällä tähtäimellä sekin on vaan henkisesti kasvattavaa.
Tuskin moni ihminen haluaakaan toimistorotaksi. Mulla voi olla vieläkin vähän naiivikin käsitys asioista, mutta eiköhän nurkaan tietokoneen kanssa päädy ennemminkin ne, joilla ei kuitenkaan sitä koulutusta loppujen lopuksi niin paljon ole, tai sitten ne vain ovat outoja ja oikeasti haluavat sellaisiin hommiin.

Monella ammatillisen koulutuksen saaneella tuntuu olevan käsitys, että kaikki muu koulutus -> toimistorotta. Tai, että yrityksissä ei ole muita tehtäviä, vaikka THE toimistorottia ei useimmissa firmoissa juuri ole.

Itellä tässä vasta valmistuneena ja aloittelevana työntekijänä semmosta vähän kohtaa että koitetaan just kyykyttää/mollata/juoksuttaa yms semmosta koska on nuori ja ne sit sanoo että "minäki sinkoilin nuorena kovaa vauhtia". Tuota harrastaa yks henkilö vaan siinä firmassa missä oon. Oon kyllä suoraa sanonu sille että turha kuvitella että mikskään heittopussiks rupean. Se on eri asia jos laitetaan joku sellanen apupojaks joka ei itse osaa kun on huonosti koulussa menestynyt ja jos vaan ei oo tehny hommia. Mulla kuitenkin eri kun luokan parhaana valmistuin ja kansallisella tasollakin kisailleena voittanut omalla alalla ammattitaitokisoissa pronssia ja hopeaa (ei siis pissa ole päähän noussut että olisin hyvä.. siitä ihan todistusta on.. enkä kaipaa mitään "oma kehu haisee" kommentteja yms koska nuo asiat on faktoja). Työkokemustakin vuoden verran on joten siitäkin on hyötyä. En kuitenkaan väitä että kaiken osaisin tai täysi ammattilainen olisin mutta turha luulla että rupean samanlaiseks heittopussiks kun ne luokan tyhmimmät pässit joista ei muuhun valitettavasti ole. Tosi paljon tulee positiivista palautetta että hyvin osaan duunit ikäisekseni yms ja että mua pitäis arvostaa enempi. Tosin joukkoon sitten sattuu näitä mulkkujakin jotka vaan haukkuu ja solvaa kun eivät tajua että ihmisissä on eroa vaan käsitteleevät kaikkia samanlaisena massana.

lej sanoi:
Monella ammatillisen koulutuksen saaneella tuntuu olevan käsitys, että kaikki muu koulutus -> toimistorotta. Tai, että yrityksissä ei ole muita tehtäviä, vaikka THE toimistorottia ei useimmissa firmoissa juuri ole.

Osa kavereista on käynyt AMK:in ja valmistunut. Muutamalla on ollut suhteita ja on päässyt ihan ok duuneihin, suurin osa on päässyt juuri tuollaiseen "toimistorottahommaan" ja muutama ei ole saanut ollenkaan alaansa vastaavaa duunia. Jengillä on AMK:n tarjoamista mahdollisuuksista aika harhainen kuva.

Uncle Sam sanoi:
Osa kavereista on käynyt AMK:in ja valmistunut. Muutamalla on ollut suhteita ja on päässyt ihan ok duuneihin, suurin osa on päässyt juuri tuollaiseen "toimistorottahommaan" ja muutama ei ole saanut ollenkaan alaansa vastaavaa duunia. Jengillä on AMK:n tarjoamista mahdollisuuksista aika harhainen kuva.

Offtopic:
Onkos tää AMK joku uusi kirosana vai mitä se tarkoittaa? :) Kaikki postaukset jossa moinen lyhenne mainitaan on järjestään negatiivinen.. ja mikä tää "toimistorotta" vertaus oikeen on, käsittääkseni AMK:sta tulee nykyään niin sairaanhoitajat, rakennusmestarit(insinööri) kuin jonkun sortin koodaritkin.

Topic:
Opiskelin AMK:ssa ja suurinosa jannuista mun luokalla on kelpo hommissa ja ahkerimmilla on alaisia. Ei tietenkään tarkoita että kaikki ois pärjännu, osa ei oo vielä valmistunutkaan vaikka viime vuosituhannella aloittivat. Mutta liikaahaan niitä nykyään koulutetaan ja kesätyö/harjoittelupaikat on sitämyöten kovassa.

pitäisi suostua kaikkeen paskahommaan.
yksin asuva, toimeentulotuki < 500e + asumistuki
yksin asuva, työtön työnhakija aikalailla sama

sossu pummi olet, mee töihin. ahaa mihin töihin menis.....

mee kursseille, vaikka tietotekniikka kursseille.
täti sanoo -tämä tässä on hiiri ja tuo on osoitin... voi jeesus

kunnalle kesäduuniin .... 6h/päivä haravoimista/nurmikon leikkaamista/paskan keruuta .... 100/vko... jiihaa

mee työharjoitteluun johonkin.... sama työkkäri raha
olet ja teet "töitä", ei opasteta, vittuillaan jne.... ja ilmaseksi olet siellä...

no nyt kävi hyvin pääsin vuoden harjoittelun jälkeen oikein palkoille...
1kk sopimus... 1 kk taukoo.... 1kk sopimus... sama paska jatkuu...

ja tämä kaiken kokenut kansa sinua haukkuu...

pitäis tollasta paskaa muka tehdä.. mielummin kusetan itteni hulluksi ja eläkettä halajan..

on riistoa. eikö saa olla ylpeyttä tai jotain itsekunnioitusta. pitääkö mennä mulkulle töihin orjapalkalla.

Mitä hyötyä ylpeydestä on sulle? Tai itsekunnioituksesta? Miten itsekunnioitusta voi olla edes olemassa, jos ei suostu suoriutumaan yksinkertaisimmista yhteiskunnan perusduuneista?

Mun mielestäni terveen nuoren (no, prekariaatit eivät kylläkään ole terveitä) ihmisen arvojärjestelmässä on jotain pahasti viallaan, jos hakee rahaa mielummin luukulta kuin huonosti palkattuja töitä tekemällä. Ja sitten vielä syytellään työnantajaa riistäjäksi. Siis joku on valmis tarjoamaan sulle vastikkeellista ajantappoa, josta on vieläpä hyötyä jollekulle kolmannelle osapuolelle, ja mielummin valitset sen siivun yhteiskunnan tarjoamasta niukasta kakusta. Kukakohan siinä on riistäjä?

Hippa sanoi:
Nyt on ihmisillä vähän käsitteet hukassa.

Prekariaatti ei tarkoita ihmisryhmää, joka haluaa nauttia sossun tuesta ja elää työttömänä.

Täällä on yksi määritelmä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Prekariaatti

Väittäisin että tuo prekariaatti-määritelmä alkaa olla jo jonkin verran vakiintunut tarkoittamaan nuorta hippipalleroa joka rustailee mielummin hamppurunoja ja nauttii Kelan elatuksesta kuin näkee muulle yhteiskunnalle ja elinkeinoelämälle hyödyllistä vaivaa elantonsa eteen.

Mä en ainakaan halua kuulua prekaariin, vaikka noiden sosiologihömppien mielestä varmaan kuulunkin. Tuskin kukaan järkevästi ajatteleva hitsaajakaan haluaa kuulua proletariaattiin, tai toimitusjohtaja kapitalisteihin. Ei tuossa prekariaatti-määritelmän ("oikeanlaisessa") käyttämisessä ole mitään järkeä, ellei sitten halua sulkea silmiänsä todellisilta epäkohdilta ja heittäytyä muumimamman turvalliseen syleilyyn.

Nuo termit ovat vasemmistosymboliikkaa jotka on keksitty vasemmiston ajamien asioiden edistämiseksi, eikä minkään oikean tarpeen täyttämiseksi. Ihmisten jakaminen eri "kasteihin" ei nykymaailmassa ole ollenkaan tarpeellista, se lisää vaan vastakkainasettelua ja estää ihmisiä näkemästä oikeita syitä asioille.

Hippa sanoi:
Paitsi, että Suomessa suurissa kaupungeissa on suuriakin eroja eri koulujen välillä. Eli sillä voi olla merkitystä lapsen tulevaisuuden kannalta missä koulussa on opiskellut.

Sen lisäksi luokkakoot vaihtelee hyvin paljon. Joissain pikkukunnissa luokalla on 15 oppilasta ja isommassa kaupungissa voi olla jopa 35. On kuitenkin tutkittu myös sitä, että mitä pienempi luokka, sen paremmat oppimistulokset.

Se siis ei ole kovin yksinkertaista sanoa, että kuka tahansa voi menestyä. Jos lähtee heti lapsuudesta kaikki menee vinoon. Joutuu siihen kouluun, missä luokkakoko on 35, koulu kuuluu siihen kategoriaan, jossa joku määttää eikä lapset opi ja siihen päälle vielä opettaja, jota ei voi opettaminen enää vähempää kiinnostaa. Voiko siinä enää kovin helpolla oppia ja menestyä myöhemmin?

Toki paljon on myös itsestä kiinni, mutta joskus vaaditaan sieltä ulkopuolelta psyykkistä tukea, jotta pääsisi menestykseen kiinni.

Elämän ei missään nimessä pidä olla liian helppoa, mutta liian vaikea elämä imee kenestä tahansa mehut eikä ole enää voimaa menestyä, vaikka haluaisikin.

Hienosti lainasit kolme lausetta postistani.:rolleyes: Viestissäni vertailin, tätä päivää satojen vuosien takaisiin järjestelmiin. Silloin syntyperä ratkaisi mihinkä säätyyn jämähdät, vai jäätkö säätyjen ulkopuolelle kokonaa. Kaikki eivät ikinä oppineet edes lukemaan. Nykyään saattaa melkein kuka vaan menestyä kovalla työllä ja aikaa jää vielä nettiväittelyihinkin. Ennen saattoi melkein kuka vaan jäädä henkiin kovalla työllä ja aikaa jäi huonekalujen veistelyyn ja kutomiseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom