Ne nykyajan nuoret... ja työ.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
veijari sanoi:
Siitä kun tartuin siihen että yli 16v opiskelleet ihmiset eivät saa kunnon työtä välttämättä?

Tähän on pakko kommentoida, että opiskelu ei tee autuaaksi... ei vaikka 16 vuotta istuisit yliopistolla. Teinien kannattaisi miettiä miten omat mielenkiinnonkohteet ja tulevaisuuden työmarkkinatarpeet (skenaariot niistä) kohtaavat ja kouluttautua sitten sen mukaan.

Mun mielestä ainakaan valtion ei tarvitsisi tukea 16 vuoden opiskeluputkia - jos valtio maksais mun asuntolainan, ryhtyisin täysipäiväiseksi opiskelijaksi, jättäisin duunin ja iltaopiskelu vaihtuis siihen chillailuun yliopistolla... :)

dear_a sanoi:
Niinpä, määrittele paskaduuni. Ei ainakaan maalarin, remontti- tai putkimiehen hommat, ainakaan kompensaation puolesta mitaten! Mikä duuni sitten on paskaduunia, häh? Mun mielestä ei kai mikään, jos vaan verot maksaa työn teostansa.

Mä olen ite ollut maalarina/remonttireiskana kolmisen vuotta ennen kuin kyllästyin. Mulle se oli paskaduunia kun en kerran viihtynyt hommassa. En missään nimessä väheksy näitä ammatteja. Jos nyt mun pitäisi jotenkin määritellä paskaduuni niin sanoisin, että se on sellaista työtä jota voi kuka tahansa osaamisensa puolesta tehdä, mutta kukaan sitä ei halua tehdä, koska se on niin paskaa :D. Em. ammatit ei tällaisia ole.

Veijari, sen quoten olis voinut ottaa pois, mopo karkas ja jäi sun teksti siihen päälle.

laitoin siihen vielä offtopicin koska ampui niin mukavasti ohi aiheen.

Itselläni on paljon kavereita jotka ovat olleet tekemättä töitä koko ikänsä ja ovat jo yli 20 vuotiaita. Mutta nyt ovat kaikki alkaneet tehdä töitä "paskapaikoissa" ja "paskapalkoilla". Onko muuten muut huomanneet trendiä että monta vuotta tietokoneen (WoW) edessä elämäänsä viettäneet ovat alkaneet käymään salilla tms. ja lähteneet töihin?

Eli en itse näkisi ongelmaa tuossa että ei käy töissä nuorempana, jossain vaiheessa väkisin viisastuu tai itse tajuaa että käymättä läpi vaihetta jossa tehdään "paskatöitä" huonolla palkalla ei päästä hyviin töihin käsiksi.

Itse tein joku vuosi sitten paljonkin juuri puhelinmyyntiä jne. "paskatöitä" mutta jossain vaiheessa ne jäi kun kaikki kaverit biletti jne. piti hauskaa ja itsestä alkoi tuntua että tekee työtä josta ei pidä ja huonolla palkalla turhaan.

Mutta sellainen kutina on palleissa että kohta pitää taas lähteä jonnekin "paskatöihin".

dear_a sanoi:
Tähän on pakko kommentoida, että opiskelu ei tee autuaaksi... ei vaikka 16 vuotta istuisit yliopistolla. Teinien kannattaisi miettiä miten omat mielenkiinnonkohteet ja tulevaisuuden työmarkkinatarpeet (skenaariot niistä) kohtaavat ja kouluttautua sitten sen mukaan.

Tai paremminkin opot/kuraattorit jotka ovat ammatti-ihmisiä voisivat perehdyttää nuoria asioihin/työmarkkinoihin ja itsekkin seurata tilannetta.

Jos nyt ajattelee jotain 15-16 v normi jamppaa niin on aika kohtuutonta olettaa että sillä on jotain visiota tulevaisuuden työmarkkinoista. Sitä lähinnä kiinnostaa pillu, mopo ja kalja. Mielellään tossa järjestyksessä.

Mutta tohon opiskeluun. Mun mielestä oppilaitoksillakin pitäis olla jotain vastuuta siitä hypetyksestä mitä ne pitää. Jos summassa valitsee jonkun oppilaitoksen sivut ja tutustuu tarjontaan niin melkein poikkeuksetta siellä hehkutetaan kuinka vitun hienoa/kansainvälistä homma on ja kuinka valmistuneet voivat, avainsana voivat" , sijoittua sulttaani Ahmed Ahneen talousneuvonantajaksi tai mikä lienee hattivatiksi. Totuus on kuitenkin yleensä toinen. Vois suoraan kertoa että "voi voi kun nyt on näitä taidekasvattajia jo 100000000 työtöntä, ei ehkä kannata hakee tänne". No, ei ehkä ihan realistista.

Paskaduunien aika alkaa olla ohi. Jostain stadin kokoisesta paikasta voi jotain pizzakuskin paikkoja vielä löytää mutta aika hikistä on muuten. Joka helvetin hommaan täytyy olla se "muodollinen pätevyys". Ehkä se on yritys nostaa kunkin alan arvostusta. Eihän sitä meinaa enää siivoamaankaan päästä ilman koulutusta, kokemusta on. Korkeesti koulutettu nauretaan ulos noista heti kättelyssä. Sehän lähtee kuitenkin parempaan duuniin heti.

Lopuksi vielä rohkaisun sana. Kyllä niitä ahkeria nuoria vielä löytyy. Itse koin iloisen yllätyksen kun kesätöihin tullut lökäpöksy hipitihoppari paljastuikin helvetin nohevaksi ja oma-aloitteiseksi nuoreksi mieheksi.

Niin ja nyt tietysti pakko todistella että itsekin on tehty töitä mitkä ei ehkä ihan päällikön virkaa lähentele, on tehty puhelinmyyntiä, raksahommia (tosin tämä ei ollut huono homma, mutta fyysistä kuitenkin), on leikattu puskia, tehty varastohommia ja oltu tehtalla töissä. Olen toki vieläkin nuori, mutta siis en ole mikään guru joka on aina saanut valita mitä haluaisi tehdä. Kaikki tututkin on samanlaisia hommia tehneet ja tekee vieläkin, niin se menee että jos haluaa saada rahaa niin pitää tehdä sitä mitä on tarjolla kun ei ole omia kannuksia ansaittu jotka auttaa sitten hankkimaan töitä mitä haluaisi tehdä. Ja sittenkin tuurilla on aina osuutta peliin.

Ei tässä ole kesälomia joissa pidetty pitkään aikaan. Mutta silti joutuu kuuntelemaan iänikuista murinaa ja marinaa siitä että mitään ei koskaan tehdä.. se on sikäli väärin koska kyllä niitä hommia vieläkin tehdään. Nuorille ei ole paljon mahdollisuuksia, mutta pitäähän se työnteko jostain alottaa. Se opettaa vastuullisuutta ja rahan arvoa. Ja vaikka itse toivon että omat kersat joskus pääsevät helpommalla, niin kyllä niille pitää silti opettaa asioita, aika turha jäädä sohvalle kesäksi jos ei edes yritä töitä saada. Kyllä niitä hommia sitten keksitään.

Hyvälle tekijälle ei silti aina löydy sitä putkea johon pääsee, että saa palkkion mikä hyvälle tekijälle kuuluu. Nykyään monesti homma on niin että mitä nopeammin tai enemmän tekee, sitä enemmän saa jatkaa sitä samaa hommaa. Työnantaja ei aina muista hyvää yritystä ja asennetta tilissä, ja työstä kuitenkin kuuluu maksaa palkkaa.

En kuitenkaan halua työntää kaikkia väkisin töihin mitä ei haluta tehdä, jokainen olkoon oman elämänsä herra. Jos ei tee töitä, ei saa palkkiota, ja kun ei saa palkkiota niin sen näkee sitten omassa elintasossa heti nuoresta alkaen.

Jos jollakin menee huonosti tässä suhteessa johtuen laiskuudesta, niin en minä koe syytä tai tarvetta kiusata sen enempää, itsepähän on oman petinsä pedannut.

Minusta silti pitäisi kannutsaa nuorisoa, koska suurin osa on hyvää porukkaa ja laatuainesta missä mittarissa tahansa, missä seurassa tahansa. Jos lyödään vaan alas niin homma kaatuu päälaelleen kun pitäisi niitä omia eläkkeitä saada :). Ne kuitenkin sitten makselee myös meikäläisen sukupolven sössäilyistä myöhemmin, ja muutenkin määrittävät aika paljon sitä elintasoa jota voin itsekin pitää yllä jo lähitulevaisuudessa.

Tässä on se meikäläisen yhteiskunnallisen ajattelun kulmakivi, että luodaan mahdollisuuksia. Ne sitten ottaa ne jotka ansaitsee, ne joita ei huvita, ne voi sitten myöhemmin sitä katua mutta oma vika. Toisaalta pitää nuorille painottaa edelleen asioiden tärkeyttä kun ei 14 ja 15 kesäisillä (pojilla varsinkin) ole nämä mielessä vaan pimpero ja uimaranta. Oikein sekin on, mitä sitä nuoruutta lyhentämään mutta ei sitten valioaines ajaudu ohi oman onnen huomaamatta.

Mutta kaikenlainen mollaaminen on minusta harhaanjohtavaa, materiaali ja aines on hyvää. Tätähän nyt on mitattu mittareilla ja aina ne pärjää, joten pakkohan sen on olla totta. Pitää kuitenkin verrata vertaisiin, ei vanhoihin. COoperin tulokset ovat tippuneet keskimäärin, mutta on ne varmaan tippuneet muissakin maissa. Rapakunnossa sitä ollaan muuallakin, sitäpaitsi se 'rapakunto', mitä se sitten tarkoittaakin, terveiltähän nuo minusta näyttää.

Ja toisekseen nyt tarvitaan semmosta can-do-asennetta, nykyään kilpaillaan koko maailmaa vastaan eikä piirit ole pienet. Tarkoittaa sitä että negatiivisella 'perkl kukaan ei koskaan lapioi paskaa!'-vinkkelillä ei pitkälle pötkitä enää tulevaisuudessa.

Pitää tulla timantinkovia yrittäjiä jotka pyyhkii persettä kilpailijoilla, jotta meidän pelimerkit ei lopu kesken ja että hommissa pysytään kärjessä. Miten semmoiseen päästään? Näkisin että kannustamalla nuoria, se on ehdoton asia vaikka se ei yksin riitäkään. Ja heidän etu on meidän etu. Etenkin huomenna. Vittuilulla ei päästä mihinkään. Sisuuntuminenkaan ei kohta riitä.

Kesätöihin kannattaisi mielestäni mennä joka kesä 10-12-vuotiaasta asti, muttei sen ikäisenä vielä koko kesää olla. Jollei muuta niin ihan nappulana hommaa vähän ekstranappulaa poimimalla marjoja tai muuta. 14 vuodesta eteenpäin niitä kesätöitä kyllä saa, siitä on turha ynistä, sehän riippuu enää siitä mitä on valmis tekemään.

Mukulana oli itellä joka kesä hauskempaa kun oli duunissa vaikka 4 viikkoa, ja sai siitä rahaa sitten loppukesän hummailuun. antoisampaa ja kehittävämpää kuin vaan möllöttää perseauki, ja antoi näkemystä. Zimpanssi on oikeassa siinä ettei alaikäisillä ole työmarkkinoille tarjottavaa kuin paskaduuneihin, eihän ne mitään muuta osaa. Siksi kannattaa tehdä niitä silloin. antaa perspektiiviä ja kokemuksia, ehkä jopa löytää kutsumuksensa kun näkee niitä ammattimiehiä siinä sivussa.

Myöhemmässä elämässä ei kananta jämähtää huonoihin palkkoihin eikä paskoihin hommiin, ja jos jämähtää, niin turha väittää että se on muista kiinni kuin itsestään. Mukavan ja kohtuu hyväpalkkaisen duunin saa varmasti kun panostaa tarpeeksi.

Jossain vaiheessa kesäisin voi olla tärkeämpääkin tekemistä kun kesäduunit, jos opiskelu on edennyt niin vaativalle tasolle. Tosin silloinkin tarvitsee rahoitusta opiskeluunsa. Tämä onkin kova paikka monelle, mutta jos tahtoa on niin varmasti selviää.

Hmm, ite kait oon omalla tavallani kunnon pullamössösukupolvea, tai opin kyllä avaan tänä vuonna säilykerasian. Mutta asiaan, ekan kerran olin tuunissa jotaki halkoja paiskoon pari päivää 9v vanhana muistaakseni. Sitä tein pimeästi jonku 20mk tuntipalkalla metässä. Sen jälkeen en muista palkallista työtä tehneeni, siis sellasta mitä ois verottajalle ilmoittanut ja joka oikeaksi työksi voitas laskea.

Hmm. täytyy sanoa, että muutoin ois varmasti nuorena tullut mentyä kesätöihin, mutta olin niin pikkunen että ei musta mitään hyötyä olis kellekkään ollut ku ei varmaan johtajan pestiä ilman peruskoulun totistusta ois herunut.

Nyt ku on lakki päässä ja kaikkea, niin varmaan heruu aivan älytön. Vois mennä johonkin jätskikioskille tuuniin jos siitä muutaman tonni nyt alkuun sais.

Nii joo, hain viimekesänä netistä puhelinmyyjän hommaa ja puhelu tuli sieltä parin viikon päästä että olis paikka. Ei jaksanut mennä ku olis ollut vähintään kuukauden homma eikä ollut aikaa. Heinäkuun 10 pääsee onneksi valtion leipiin armeijjalle, jotta kyllä tulloo rahhoo!

jambo sanoi:
Tai paremminkin opot/kuraattorit jotka ovat ammatti-ihmisiä voisivat perehdyttää nuoria asioihin/työmarkkinoihin ja itsekkin seurata tilannetta.

Jos nyt ajattelee jotain 15-16 v normi jamppaa niin on aika kohtuutonta olettaa että sillä on jotain visiota tulevaisuuden työmarkkinoista. Sitä lähinnä kiinnostaa pillu, mopo ja kalja. Mielellään tossa järjestyksessä.

Mutta tohon opiskeluun. Mun mielestä oppilaitoksillakin pitäis olla jotain vastuuta siitä hypetyksestä mitä ne pitää. Jos summassa valitsee jonkun oppilaitoksen sivut ja tutustuu tarjontaan niin melkein poikkeuksetta siellä hehkutetaan kuinka vitun hienoa/kansainvälistä homma on ja kuinka valmistuneet voivat, avainsana voivat" , sijoittua sulttaani Ahmed Ahneen talousneuvonantajaksi tai mikä lienee hattivatiksi. Totuus on kuitenkin yleensä toinen. Vois suoraan kertoa että "voi voi kun nyt on näitä taidekasvattajia jo 100000000 työtöntä, ei ehkä kannata hakee tänne". No, ei ehkä ihan realistista.
´

Opot ja muut vastaavat ovat ihan pihalla työmarkkinoista tai sitten yksinkertaisesti haluavat selittää asiat sillä tavalla että kysyjä on tyytyväinen. Ymmärrettäväähän se on, mistä opoilla olisi tietoa asioista (tai sitten aikaa ottaa selvää asioista) ja senkin ymmärtää etteivät halua ottaa vastuuta opiskelupäätöksistä. Toisaalta sitten sekään ei ole totuus että kaikki 15 vuotiaat eivät osaisi hakeutua omalle alalle, mutta moni ei osaa koska sen verran monella on useita tutkintoja aloilta minne eivät sitten työelämässä sijoitu.

Itse aiheesta olen sitä mieltä että kai se elämä on nykynuorella kovaa kun amk-merkonomitutkinnolla pitää saada iso BMW:n kaupunkimaasturi.. Oma vikanne, mitäs halusitte liian korkean elintason! ;)

:offtopic:
Miten ihmeessä se cooper tulos vaikuttaa työntekoon? Monia todella kovaa vauhtia työtä tekeviä ihmisiä tunnen, mutta ei kukaan heistä oo yli 2500 juoksija.

JPK sanoi:
Miten ihmeessä se cooper tulos vaikuttaa työntekoon? Monia todella kovaa vauhtia työtä tekeviä ihmisiä tunnen, mutta ei kukaan heistä oo yli 2500 juoksija.
Varmaan siten, ettei viimeistään 45-55 vuoden iässä niin suurella todennäköidyylle sydäri tai halvaus iske, kuten allekirjoittaneen lähipiirissä. Hyvä aerobinen kunto mm. myös lisää stressinsietokykyä tai vähentää stressiä, ihan miten vaan. Hyväkuntoinen ihminen myös kokonaisuudessaan voi hyvin ja se heijastuu myös työelämään. Tai ehkä ennemminkin se huono kunto näkyy selkeämmin.

JPK sanoi:
Cooperista en tiedä, mutta meillä vaikutti armeijan käynti alalla jolla ei asialla ole mitään merkitystä.

Mulla on nyt pari kesäduunaria töissä, toinen on amk opiskelija jolla on vähän jotain työkokemusta aiemmin. Toinen on yhden ison pomon poika jolla ei ole työkokemusta ja opiskelee jossain liikeihme koulussa.

Tämä amk opiskelija tuntuu "tietävän" oman osaamisensa vaikka käytännössä ei paljon mitään osaakkaan toisin kuin tämä liikeihme-mies joka tietää että ei osaa mitään ja saa paljon enemmän päivässä aikaiseksi. Pakko myöntää että oman asenteet oli täysin toisinpäinkun kuulin heppujen taustat, olin varma että juuri tämä pomon poika olisi se vaikea tapaus.

Ihmettelen taas ja olen ihmetellyt ennenkin että miksi kysyminen on niin vaikeaa näillä amk opiskelijoilla? Jos on jotain perustietoa alasta niin ei kuitenkaan voi myöntää että ei oikeasti tiedä juuri mitään, vaan tyytyy vain arvailemaan ja korjaamaan virheitä. Nämä alasta mitään tietämättömät vastaavasti ilmoittaa heti, että ei ole mitään käsitystä mitä pitäisi tehdä, mutta haluaa tehdä kuitenkin joten heidän opettaminen motivoi paremmin itseäkin.

Tietenkin löytää hyviäkin opiskelijoita, mutta omalle kohdalle on sattunut aika säälittäviä tapauksia, jotka ovat jo ensimmäisen vuoden jälkeen mielestään valmiit päällikkö hommiin ilman mitään alan kokemusta.

Tai sitten mä oon vaan vanha ja katkera kun oon joutunut jo 13 vuotiaana menemään palkka duuniin :jahas:

Tomppa85 sanoi:
Yllättävän moni saattaisi vaihtaa toimistokuutionsa ja näyttöpäätteensä kunnon wanhan ajan metsätyöhön, ainakin muutamaksi kuukaudeksi.

näin on, maksimissaan pariksi kuukaudeksi. Kun katselee niitä vanhoja suomileffoja joissa tukkijätkät vähän surffailevat puunpölleillä ja iltaisin pelailevat korttia, niin kivaltahan se näyttää.
Sitten kun oikeasti mennään sinne metsään, niin voihan perhana siellähän tulee hiki, paarmat, itikat sun muut kiusaa jatkuvasti. On paskaista, ei ole sitä vesiautomaattia vieressä. Talvella tulee hiki, sitten tauolla niin helvetin kylmä jne.
Siinä vaiheessa moni taas oikein mielellään jo vaihtaa takaisin siihen henkisesti stressaavaan työhönsä.

veijari sanoi:
Mitä sinä apina rupeat riehumaan? En ole väittäny käyneeni lääkistä enkä edes olevani kavereitani fiksumpi. Elikkä mistä nyt suutuit? Siitä kun tartuin siihen että yli 16v opiskelleet ihmiset eivät saa kunnon työtä välttämättä?

Oliko tässä nyt mielestäsi se pointtina että oletko just sen lääkiksen käynyt..

Kysyin sulta että onko sulla mitään tarjottavaa työmarkkinoille? Mitä osaat? Mikä on kokemus? Ja mitä luulet siitä paketista maksettavan?

Jos vastauksesi on että (esimerkiksi) olet lukenut itsesi ylioppilaaksi ja pari vuotta olet lukenut myös korkeakoulussa, mutta työkokemusta ei ole, voit alkaa katsella "lapioita ja kasoja". Ellei sitten ole joku sukulainen pomona jossain tms.

16 vuotta tai enemmän opiskellut ei saa duunia, jos ei ole mitään tarjota työmarkkinoille. Opiskelu ei sinänsä takaa mitään, kuten on jo täälläkin sanottu sata kertaa.

P.S. Jos olisit 16 vuotta opiskellut, mutta et kuitenkaan ole koskaan ollut kunnon työsuhteessa.. Minun epäilykseni heräisivät. Mitä tällainen kaveri oikein voisi tehdä? Tohtori, joka laitettaisiin trainee ohjelmaan? Ei sitä ainakaan voisi laittaa johtamaan mitään. Ehkä tutkijaksi? Mutta kun ei ole käytännön kokemusta mistään.. Voi olla että osoite on kortisto..

Zimpanssi sanoi:
Luetun ymmärtäminen kunniaan...
'

En ole missään vaiheessa puhunut itsestäni ja sinä vedit nuo "lääkiksen fuksi leikkaussaliin" jutut mukaan. En ole edes lukiota vielä käynyt mutta olen kerinnyt tutustua erinäisiin "paskahommiin" ts. kovaa fyysistä työtä suht huonolla korvauksella kun ei muutakaan ole joten älä vauhkoa minulle vaan yritä ymmärtää mitä olen kirjoittanut.

veijari sanoi:
'

En ole missään vaiheessa puhunut itsestäni ja sinä vedit nuo "lääkiksen fuksi leikkaussaliin" jutut mukaan. En ole edes lukiota vielä käynyt mutta olen kerinnyt tutustua erinäisiin "paskahommiin" ts. kovaa fyysistä työtä suht huonolla korvauksella kun ei muutakaan ole joten älä vauhkoa minulle vaan yritä ymmärtää mitä olen kirjoittanut.

Minä en kyllä ole tuollaista kirjoittanut, mutta menköön.

Olet siis vielä noin nuori. Pahoittelen. Yritän ymmärtää sinua.

Luin aloitusviestin, joten kommenttini saattaa mennä hieman aiheen ohi.
Olisin itse päässyt kaupungille kesätöihin. 600euroa olis kuukauden ruohonleikkuusta ja haravoinnista napsahtanut. No en sitten viitsinyt hakea sitä työpaikkaa, vaan ajattelin kesän kuluvan lomaillessa. Viime päivinä kuitenkin iskenyt pieni tylsyys. Joka päivä on ollut samanlainen. Herään, syön aamupalan, avaan koneen, lähden salille jne.... . Nyt kun parisuhteessakin ollut ongelmia niin työt olisivat jopa voineet maistua. Kuitenkin varmaan hyvä ladata akkuja lukiota varten. Tuli valittua sitten 38kurssia ekalle vuodelle eli joka päivä 8.00-15.30. Eiköhän siinä ole työtä ihan tarpeeksi ;)

lej sanoi:
Varmaan siten, ettei viimeistään 45-55 vuoden iässä niin suurella todennäköidyylle sydäri tai halvaus iske, kuten allekirjoittaneen lähipiirissä. Hyvä aerobinen kunto mm. myös lisää stressinsietokykyä tai vähentää stressiä, ihan miten vaan. Hyväkuntoinen ihminen myös kokonaisuudessaan voi hyvin ja se heijastuu myös työelämään. Tai ehkä ennemminkin se huono kunto näkyy selkeämmin.

Siis kyllähän nämä ihmiset ketkä tekevät paljon töitä omaavat loistavan lihaskunnon, mut ei kukaan heistä juokse pitkiä matkoja. Erotan lihaskunnon aerobisesta kunnosta.
Esim. viime viikonloppuna olin hommissa erään loistavan aerobisen kunnon omaavan henkilön kanssa. Ja kyl sillä alko puolenpäivän jälkeen vetämään jo suu mutturaan, ja lopulta se sano jo että jos ei nyt lopeteta niin hän lähtee kävelemään kotiin. Mul ois ollu vielä paukkuja jälellä, ite painan 112 ja en todellakaan ole mitään juoksija tyyppiä.

RRKalle sanoi:
-- 14 vuodesta eteenpäin niitä kesätöitä kyllä saa, siitä on turha ynistä, sehän riippuu enää siitä mitä on valmis tekemään. --

Tämä varmasti pitääkin paikkansa landella, mutta etelä-Suomessa on niin paljon nuortatyövoimaa tarjolla, että työnantajien ei ole mitään mieltä palkata alle 18-vuotiasta yksinkertaisesti siitä syystä, että alaikäiset eivät saa tehdä täyttä päivää/viikkoa.

Nimim. Helsingissä_ei_ole_pimeitä_peltotöitä_tarjolla

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom