Ne nykyajan nuoret... ja työ.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
Jakob sanoi:
Mä taas väitän, että jalkoihin jää ne jotka ovat yksinkertaisesti laiskoja. Ei se matematiikka ja ruotsi ole ylipääsemättömiä, jos edes vähän viitsii kirjoja availla kotona.

Ennen vanhaan oli paljon ahkeria sekatyömiehiä, jotka eivät tarvinneet työssään matematiikkaa ja kieliä. Nykyään on taas niin, että siihenkin sementtisäkin kantamiseen pitäisi olla pakkoruotsi suoritettuna.

Toisaalta siis häviää sellaisia työpaikkoja, mitkä olivat ennen tuiki tarpeellisia ja arvostettuja. Toisaalta sitten koulutusvaatimukset nousevat kautta linjan, vaikka olisi miten perusduunarista kysymys.

Ennen vanhaan sillekin matematiikassa ja kielissä huonolle löytyi työpaikka jostain. Nykyään ei välttämättä löydy. Tai sitten palkanmaksaja puuttuu, vaikka autojen rassaaminen muuten kiinnostaisi.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tomppa85 sanoi:
Äh. Kirjoitamme ristiin ja OT:ssa ollaan hyvin. Mun vastaukset kohdistuu sun ekan viestin (viesti nro. 2) vikaan kappaleeseen. Kilapilua on erilaista joo, mutta se urheiluhenkinen kilpailu ei vähennä se selviämiskilpailun merkitystä. Nykyään lähes kaikki voivat menestyä, ennen ei, vaikka kuinka kovaa olisi kilpaillut.

DayOne:n kanssa olen samoilla linjoilla pitkälti. Nykyään elämä on kovaa eritavalla, mutta pitkällä välillä katsottuna elämä muuttuu helpommaksi. -Ja hyvä niin. Myös minä haluan lapsilleni hyvän tulevaisuuden.

protsku sanoi:
Ennen vanhaan oli paljon ahkeria sekatyömiehiä, jotka eivät tarvinneet työssään matematiikkaa ja kieliä. Nykyään on taas niin, että siihenkin sementtisäkin kantamiseen pitäisi olla pakkoruotsi suoritettuna.

Kyllä tällaisia työmiehiä on vieläkin vai meinaatko, että ne tiilet itsekseen lentää muurarin käteen? Mä olen sitä mieltä, että jos hanttimiehen hommiin haluaa niin niihin varmasti pääsee. Ihan peruskoulu pohjalta. Helpompaa se on kuitenkin löytää mielekästä duunia, jos on edes joku plakaatti näyttää. Ei sillä, että sitä plakaattia välttämättä työssä tarvitaan.Minusta se kertoo aika paljon ihmisestä, jos edes peruskoulua ei ole saanut kunnialla päätökseen. Mitenkään mahdotonta se ei ole, kun melkein kotoa kouluun haetaan. Pakkoruåtsia ei keskuteluun tarvitse tuoda mukaan.

Hyvä kirjoitus. Oon samaa mieltä tosta, että eri aikakausi - erilaiset paineet ihmisillä.

"Jos et voita, olet luuseri ja kuolet yksin sillan alla likainen kikkeli kädessä"

Toi oli mahtavasti sanottu :D

protsku sanoi:
Ennen vanhaan sillekin matematiikassa ja kielissä huonolle löytyi työpaikka jostain. Nykyään ei välttämättä löydy. Tai sitten palkanmaksaja puuttuu, vaikka autojen rassaaminen muuten kiinnostaisi.

Löytyy niille, useimmat vaan katsovat työn olevan itselleen "ala-arvoista"

Bloo sanoi:
Löytyy niille, useimmat vaan katsovat työn olevan itselleen "ala-arvoista"

No mietihän nyt Bloo: Sinulle on alettu joskus 7-8 vuotiaana ajaa semmoista käsitystä että elämässä ei pärjää jollei opiskele, no sitten opiskelet 16+ vuotta ja valmistut [ihan miksi tahansa korkeasti koulutetuksi] ja sulle sanotaan työkkärissä "no ois tuolla paskan lapiointia". Olisitko tyytyväinen ja sitä mieltä että sinua ei ole aliarvioitu ja että työ olisi koulutustasi vastaava. Ja vitut sanon minä...

Hyvää analyysia kaikilta. Olen pohtinut samaa useasti itsekin ja luulenpa, että yksi syy henkiseen pahoinvointiin ja opiskelijoiden lisääntyneeseen psykiatristen palveluiden käyttöön on juurikin tuo suhteellinen kilpailu. Oletan, että ongelmatkin ovat oikeasti lisääntyneet, eikä tuo kallonkutistajalla käyminen johdu ainoastaan ongelmien tiedostamisen paranemisesta ja hoidon yleisen hyväksynnän kasvamisesta.

Ennenhän suurin osa kansasta joutui raatamaan paskahommia, mutta niihin juuttuminen oli ok, koska usein se määräytyi pitkälti sosiaalisen taustan perusteella, eikä siten määritellyt ihmisen statusta ainakaan samoista lähtökohdista ponnistaneiden keskuudessa. Miesten välinen paremmuus määriteltiin sitten joissakin kylän sisäisissä nyrkkeily-/kestävyysjuoksukilpailuissa, mutta eipä niilläkään sen suurempaa vaikutusta arkeen ollut. Naisille kai riitti olla tunnollinen kotitöissä ja näyttää hyvältä mekossa. Lisäksi jokaiselle, joka vain suinkin oli valmis töitä tekemään niitä myös riitti, oli sitten kuinka tollo tahansa. Näitäkin paskaduunarin apupoikia oli riittävästi, ettei tarvinnut tuntea oloaan poikkeavan surkeaksi.

Tänä päivänä sen sijaan asema työelämässä ja koulutustaso määrittävät aika pitkälle ihmisen statuksen yhteiskunnassa. En tiedä, onko se oikein, mutta näin se kuitenkin mielestäni on. Masentavinta (ja samalla toisaalta palkitsevinta...) tilanteessa on tietenkin se, että jokaisella on mahdollisuus saavuttaa kaikki tämä. Jos et saavuta, olet siihen yksin syyllinen. Likaiset työt ovat pitkälti koneistettuja ja niiden ei-koneistettujen suhteellinen tuottavuus laskee muihin töihin verrattuna koko ajan. Lisäksi näihinkin vaaditaan usein joku puhtaanapidon maisterin tutkinto. Se ei välttämättä riitä, että asennetta olisi, mutta osaaminen on jäänyt vähemmälle.

Hieman off-topiccia ja viittausta myös yhteen toiseen ketjuun, jonka nimeä en muista. Raejuusto pyysi allekirjoittaneelta viittausta väitteeseen, jossa esitin USA:ssa lähtökohtien määrittelevän pitkälti tulevaa tulotasoa, koska hän oli itse lukenut sosiaalisen liikkuvuuden olevan siellä korkeampi. Toukokuun viimeisessä The Economistissa (luultavasti riittävän ei-vasemmistolainen lähde?) viitattiin kahteen tutkimukseen, joiden nimiä en valitettavasti muista. Lehteä minulla ei tähän hätään ole saatavilla. Niissä mitattiin isien ja heidän poikiensa tulotasojen välistä korrelaatiota. Tuloksena oli, että USA:ssa korrelatio oli suht. korkea 0,54, Keski-Euroopassa 0,3 ja risat ja Pohjoismaissa vaatimattomat 0,2. Eli kyllä lähtökohdat ovat täällä melko tasaväkiset. Pientä korrelaatiota voinee olettaa aina esiintyvän, sillä yleensä tulotaso korreloi mm. työmoraalin ja kyvykkyyden kanssa, mitkä sitten perimän ja kasvatuksen myötä siirtyvät tuleville polville.

dear_a sanoi:
Ainakaan tuntemani nuoret (esim. 16-23 v.) eivät ole pullamössöjä vaan menevät perinteistä linjaa; otetaan se työ mitä saadaan ja tehdään sitä toivoen, että joskus päästään parempiin hommiin - mitä se kullekin onkaan. Onko niitä pullomössöjä oikeasti niin paljon, kuin mitä media antaa ymmärtää? Epäilen.

Sama täällä. Kyllä kaikki tutut ovat kiltisti hakeneet ja tehneet myös "huonoja" töitä. Siivousta, mäkkäriä, kaupan kassaa, liukuhihnaduunia... Juuri niitä ei-niin-hohdokkaita hommia, joissa tosiaan tehdään mitä käsketään ja palkka voi olla kehnokin. Luulisi, että on itsestään selvyys, ettei toimitusjohtajaksi pääse suoraan peruskoulun penkiltä, mutta kaikki eivät sitä - näemmä - ole hiffanneet.

Mutta paljon riippuu kasvatuksesta. Meillä kotona on ollut itsestäänselvyys, että duunia haetaan kesäksi ja sitä haetaan niin kauan, että jotain saadaan, vaikka olisi miten "surkea" ja "tylsä" ja "huonostipalkattu" homma. Vanhempien asenteella on väliä. Jos sille isin ja äipän pikku kullannupulle maksetaan kaikki eikä vaadita vastineeksi mitään, kullannuppu varmaan ottaa rahat ja luulee, että raha tippuu taivaasta tai kasvaa puussa. Koulujen jälkeen sitten ihmetellään, kun hienoa työtä ei tipukaan, se nimittäin meni kurssikaverille joka on tehnyt erilaisia hommia nuoresta pitäen ja hankkinut työkokemusta.

Fakta: mikä tahansa työkokemus on työnantajan näkökulmasta parempi, kun ei työkokemusta lainkaan. Jos ei ole ikinä ollut työyhteisössä minne pitää mennä tiettyyn aikaan ja missä pitää tehdä tiettyjä hommia, vaan lorvinut mitenkuten koululla, niin mitenkä sitä sitten yhtäkkiä aikuisena oppisi kantamaan vastuuta työyhteisössä? Työkokemus ratkaisee, aina ja ikuisesti, ja siksi nuoria pitäisi kannustaa ottamaan mitä työtä tahansa. Kun olet ollut yhden kesän ikkunoita pesemässä, pääset helpommin ensi kesänä johonkin töihin.

veijari sanoi:
No mietihän nyt Bloo: Sinulle on alettu joskus 7-8 vuotiaana ajaa semmoista käsitystä että elämässä ei pärjää jollei opiskele, no sitten opiskelet 16+ vuotta ja valmistut [ihan miksi tahansa korkeasti koulutetuksi] ja sulle sanotaan työkkärissä "no ois tuolla paskan lapiointia". Olisitko tyytyväinen ja sitä mieltä että sinua ei ole aliarvioitu ja että työ olisi koulutustasi vastaava. Ja vitut sanon minä...

En ole Bloo, mutta...

Mikä estää sitä työkokemuksen hankkimista opiskelun ohessa? Änkeää vaan puoliväkisin tekemään töitä johonkin firmaan valmistunutta halvemmalla. Entäs harjoittelut? Niistä paikoista on hyvä vongata sijaisuuksia / pätkätöitä jne. Toki edellyttää, että hommat hoidetaan hyvin.

Ja kyllä töitä löytyy tällä hetkellä melkein kaikille korkeakouluista valmistuneille nopeasti, mutta silti koulun penkiltä harva pääsee suoraan johtajaksi. Ensin voi joutua tekemään jotain hommaa, joka ei ihan suoraan vastaa omaa alaa.

Mäyräkoira sanoi:
En ole Bloo, mutta...

Mikä estää sitä työkokemuksen hankkimista opiskelun ohessa? Änkeää vaan puoliväkisin tekemään töitä johonkin firmaan valmistunutta halvemmalla. Entäs harjoittelut? Niistä paikoista on hyvä vongata sijaisuuksia / pätkätöitä jne. Toki edellyttää, että hommat hoidetaan hyvin.

Ja kyllä töitä löytyy tällä hetkellä melkein kaikille korkeakouluista valmistuneille nopeasti, mutta silti koulun penkiltä harva pääsee suoraan johtajaksi. Ensin voi joutua tekemään jotain hommaa, joka ei ihan suoraan vastaa omaa alaa.

Nyt ei ollut kait puhe siitä mitä joillekkin/ehkä jopa useimmille löytyy... vaan siitä mitä huonompi onnisille tarjotaa. Sitäpaitsi olihan tuossa edellisellä sivulla jo avautumista siitä kun "korkeakouluopiskelijalle ei kelpaa paskaduuni kun on sen yläpuolella" mitäs sitten? Näinhän asian toivottavasti pitäisikin olla.

jokunen apupoika mulla on tässä vuosien saatossa ollut, ja jotkut heistä ovat olleet aivan toivottoman laiskoja, kun taas toiset ovat tehneet enemmän kuin jotkut ammattikseen alalla olevat.

Mitä tulee raksan työtahtiin niin nykyään 1 mies tekee huomattavasti enemmän töitä kuin aikaisemmin. Tämän sanoi jo eräs työkaverikin että ei aikaisemmin tarvinnut töitä tehdä lähellekkään nykytahtia (kaveri oli sellainen 60 vuotias). Jo se että työtahti on kasvanut huimasti aiheuttaa harhakuvan siitä että kesätyöläinen ei saa mitään aikaan, vaikka kyseinen henkilö tekisi sen mitä kesätyöläinen 50 luvulla.
Tällähetkellä mulla on erittäin hyvä apupoika, tekee hyvin työnsä :thumbs:
Ja siitä olen hänelle hyvää palautetta antanut

veijari sanoi:
Nyt ei ollut kait puhe siitä mitä joillekkin/ehkä jopa useimmille löytyy... vaan siitä mitä huonompi onnisille tarjotaa.

No varmaan tarjotaan, mutta minusta jo alaa valitessa ja opiskellessa voisi pähkäillä, että mitäs sitten viiden vuoden päästä? Ei opiskelu saisi tai ei sen ainakaan pitäisi olla yhteiskunnan varoilla kustannettavaa hupia, vaan päämäärään tähtäävää kouluttautumista. On ihan luonnollista toki, että työttömyysjaksoja voi tulla, siitä en ketään syytä. Mutta ehkä kannattaisi itse pohtia, mikä todellinen mahdollisuus on saada oman alan töitä jos niitä on vuosi valmistumisen jälkeen 40%:lla valmistuneista. Onnella ei ole asian kanssa tekemistä. Mutta kun nykyajan opinto-ohjaus on tyyliä: "mene lukemaan jotain kiinnostavaa" ei "mene lukemaan jotain työllistävää". Kiinnostaisi minuakin opiskella vaikka parapsykologian tohtoriksi, mutta tiedostan alan työllistymismahdollisuudet vähän liian hyvin. :D

veijari sanoi:
Sitäpaitsi olihan tuossa edellisellä sivulla jo avautumista siitä kun "korkeakouluopiskelijalle ei kelpaa paskaduuni kun on sen yläpuolella" mitäs sitten? Näinhän asian toivottavasti pitäisikin olla.

Siis OPISKELIJALLE pitäisi kelvata mikä tahansa homma. Itseä ainakin pelottaisi päästää ensimmäisen vuoden lääkäriopiskelija leikkaamaan tai oikeustieteiden fuksi asianajajaksi.

Mou sanoi:
Toukokuun viimeisessä The Economistissa (luultavasti riittävän ei-vasemmistolainen lähde?) viitattiin kahteen tutkimukseen, joiden nimiä en valitettavasti muista. Lehteä minulla ei tähän hätään ole saatavilla. Niissä mitattiin isien ja heidän poikiensa tulotasojen välistä korrelaatiota. Tuloksena oli, että USA:ssa korrelatio oli suht. korkea 0,54, Keski-Euroopassa 0,3 ja risat ja Pohjoismaissa vaatimattomat 0,2. Eli kyllä lähtökohdat ovat täällä melko tasaväkiset. Pientä korrelaatiota voinee olettaa aina esiintyvän, sillä yleensä tulotaso korreloi mm. työmoraalin ja kyvykkyyden kanssa, mitkä sitten perimän ja kasvatuksen myötä siirtyvät tuleville polville.

OT.
Osallistuin muuten tuollaiseen tutkimukseen jokin aika sitten. Tuli postissa laput, jotka täytin ja lähetin takaisin. Lienee sieltä peräisin?

veijari sanoi:
Sitäpaitsi olihan tuossa edellisellä sivulla jo avautumista siitä kun "korkeakouluopiskelijalle ei kelpaa paskaduuni kun on sen yläpuolella" mitäs sitten? Näinhän asian toivottavasti pitäisikin olla.

Onko sulla mitään sellaista tarjota, josta kannattasi maksaa? Pari vuotta jotain kauppatieteiden perusteita? Tai ehkäpä vuosi lääkistä?

Jos ei ole niin ei voi mitään. Ei kun lapion varteen kiinni, vaikka kuinka olisit mielestäsi kavereitasi fiksumpi ja omanarvon tuntoinen.

Siitä, että on vääristynyt kuva omasta osaamisesta tai jopa käyttämätöntä potentiaalia ei makseta työmarkkinoilla yhtään mitään. Todistetusta osaamisesta taas maksetaan.

Zimpanssi sanoi:
Jos se duuni mitä saat on puhelinmyyntiä provikalla niin sitten otat sen vastaan ja teet sen niin hyvin kuin osaat.

Jostain kumman syystä tällä asenteella varustetut ihmiset tuppaavat myös pärjäämään työelämässä. Vielä kun sattuu olemaan sellainen tyyppi, joka saa suunsa avattua, jos on joku asia epäselvä.

T. toinen paskaa lapioinut ex-puhelinmyyjä, kaupan kassa, mansikanpoimija...

:offtopic:
veijari sanoi:
Nyt ei ollut kait puhe siitä mitä joillekkin/ehkä jopa useimmille löytyy... vaan siitä mitä huonompi onnisille tarjotaa. Sitäpaitsi olihan tuossa edellisellä sivulla jo avautumista siitä kun "korkeakouluopiskelijalle ei kelpaa paskaduuni kun on sen yläpuolella" mitäs sitten? Näinhän asian toivottavasti pitäisikin olla.

Mitä niille huonompi onnisille sitten pitää tarjota. Kaverit ei jaksa istua koulussa ja kiinnostuksen kohteet liikkuu välillä kalja, ascona, pissaliisa. Jos ne autot kiinnostaa niin sitten autopuolelle amikseen ja asentajaksi, mutta osa jengistä ei edes jaksa tätä käydä läpi. Nykyautot kun pakkaa olemaan sellaisia, että ei niitä enää vasaralla korjata. Hanttihommia löytyy heillekkin, mutta niihin hommiin ei varmaan kuulu autojen laittaminen, koska se vaatii ammattitaitoa.

Pitäs varmaan määritellä se paskaduuni? Ei mun mielestä ammattikoulun käynyttä maalaria voi laittaa kaivamaan ojaa väkipakolla. Tai KTM:a tekemään maalarin hommia? Jokaisen pitäisi ymmärtää mihin sillä omalla koulutuksella on mahdollisuus päästä. Edellinen ilman pilvilinnojen rakentamista omasta koulutuksesta/työuran ekoista vuosista.

Suoraan peruskoulusta pääsee varmasti lapiomiehen hommiin, jos huvittaa. Toimistorotan hommat yleensä vaatii jonkun näytön, että osaa käynnistää tietokoneen ja siirtää paperia paikasta a paikkaan b. Siihen ei välttämättä matikan ehdot ole paras suosituskirje.

Mä uskon vakaasti, että kaikki löytää paikkansa. Joko ennemmin tai sitten myöhemmin. Kaikille annetaan kuitenkin suhteellisen hyvät lähtökohdat Suomessa.

Itse myönnän olevani laiska (jonka takia olen valtiolla hommissa:D), mutta jos kaverien pk todistuksessa on nelosta nelosen perään niin kyseessä ei ole todennäköisesti tyhmä ihminen vaan patalaiska. Koulutukseen on herättävä riittävän aikaisin(vanhemmat?), sillä siinä kohtaa kun ysi on loppusuoralla ja pitäisi opintoja jatkaa eikä edes kertotaulu ole hallussa on peli hyvin pitkälle menetetty.

Edit: lisätty offtopic, en taas tajua miten se mopo karkas.

Mäyräkoira sanoi:

Sulla Mäyräkoira on viisaita ajatuksia. :) Se on kyllä aivan tosi nykyään että pelkällä koulutuksella ei mitään tee, vanhemmat tekevät pienokaiselleen karhunpalveluksen jos/kun niin uskottelevat. Lähes joka paikassa edellytetään työkokemusta - se mua mietityttääkin, että miten teinit pääsee mihinkään, kun työkokemusta pitäisi olla heti. :(

Väitän kyllä, että aktiivinen nuori löytää töitä jos vaan haluaa, ilman suhteitakin, mutta pitää varautua siihen, että huipulta ei voi aloittaa. Kun olen sivusta seurannut nuorempien sisarusten ja heidän ystäviensä taivalta, ei voi kuin hattua nostaa. Teinit ja nuoret aikuiset ovat valmiita työhön kuin työhön työkokemuksen vuoksi. Pari kertaa on tullut jopa mieleen, että olisinko itse sen ikäisenä ihan noin raskaisiin juttuihin lähtenyt... Itse olen teinistä asti (kesä)töitä tehnyt ja niinhän se "oikea" työpaikkakin löytyi opintojen loppuvaiheessa. Suuri merkitys oli aiemmalla kesätyökokemuksella ja työtodistusten ylistävillä lausunnoilla. :) Nyt olen työssä josta ei voi valittaa kiinnostavuuden puutetta, palkkaa, työoloja ja/tai etteikö vastaisi opintoja - vaikka tietysti asiat voisivat aina olla paremmin. :D Työtä se on vaatinut, mutta tämä kaikki on itse tehden ansaittu, ei ole ollut kultalusikka-sukua auttamassa kesätöihin... :)

Zimpanssi sanoi:
Onko sulla mitään sellaista tarjota, josta kannattasi maksaa? Pari vuotta jotain kauppatieteiden perusteita? Tai ehkäpä vuosi lääkistä?

Jos ei ole niin ei voi mitään. Ei kun lapion varteen kiinni, vaikka kuinka olisit mielestäsi kavereitasi fiksumpi ja omanarvon tuntoinen.

Siitä, että on vääristynyt kuva omasta osaamisesta tai jopa käyttämätöntä potentiaalia ei makseta työmarkkinoilla yhtään mitään. Todistetusta osaamisesta taas maksetaan.

Mitä sinä apina rupeat riehumaan? En ole väittäny käyneeni lääkistä enkä edes olevani kavereitani fiksumpi. Elikkä mistä nyt suutuit? Siitä kun tartuin siihen että yli 16v opiskelleet ihmiset eivät saa kunnon työtä välttämättä?

Jakob sanoi:
:Pitäs varmaan määritellä se paskaduuni? Ei mun mielestä ammattikoulun käynyttä maalaria voi laittaa kaivamaan ojaa väkipakolla. Tai KTM:a tekemään maalarin hommia?

Niinpä, määrittele paskaduuni. Ei ainakaan maalarin, remontti- tai putkimiehen hommat, ainakaan kompensaation puolesta mitaten! Mikä duuni sitten on paskaduunia, häh? Mun mielestä ei kai mikään, jos vaan verot maksaa työn teostansa.

Jakob sanoi:
Asiantuntija ainesta...

Mistä sinäkin keksit noita juttuja joita laitoit minun suuhuni? Puhuin huonompi "onnisista" sekä "korkeakoulun suorittaineista itsensä kouluttaneista henkilöistä" en amis-jakobista jotai ei kiinnosta koulut eikä töitäkään viitsi hakea...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom