Ne nykyajan nuoret... ja työ.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja DayOne
  • Aloitettu Aloitettu
JPK sanoi:
Siis kyllähän nämä ihmiset ketkä tekevät paljon töitä omaavat loistavan lihaskunnon, mut ei kukaan heistä juokse pitkiä matkoja. Erotan lihaskunnon aerobisesta kunnosta.
Esim. viime viikonloppuna olin hommissa erään loistavan aerobisen kunnon omaavan henkilön kanssa. Ja kyl sillä alko puolenpäivän jälkeen vetämään jo suu mutturaan, ja lopulta se sano jo että jos ei nyt lopeteta niin hän lähtee kävelemään kotiin. Mul ois ollu vielä paukkuja jälellä, ite painan 112 ja en todellakaan ole mitään juoksija tyyppiä.
Mä taisin puhua sitten ihan eri tyyppisestä työstä, koska viittasin siihen, että hyvä aerobinen kunto auttaa juuri ns. henkisessä työssä. Luin varmaan sen jutun erillään asiayhteydestä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen kyllä töissä tällä hetkellä, mutta yksi ehkä huolestuttava asia tuli mieleeni. Eli onko nyky-yhteiskunta sellainen että yhä nuoremmilta vaaditaan työkokemusta? Tottakai, se on helpompaa sit siirtyy oikeeseen työelämään vanhempana kun on kokemusta. Mutta miten pärjää vaikka 20 vuotias työmarkkinoilla, jos ei ole mitään kokemusta mistään? Pelkästään joku todistus jostain koulusta.

Ihan haista paska juttua?

Bodaaja sanoi:
Itse olen kyllä töissä tällä hetkellä, mutta yksi ehkä huolestuttava asia tuli mieleeni. Eli onko nyky-yhteiskunta sellainen että yhä nuoremmilta vaaditaan työkokemusta? Tottakai, se on helpompaa sit siirtyy oikeeseen työelämään vanhempana kun on kokemusta. Mutta miten pärjää vaikka 20 vuotias työmarkkinoilla, jos ei ole mitään kokemusta mistään? Pelkästään joku todistus jostain koulusta.

Ihan haista paska juttua?

Ongelmahan on juurikin se, että päästäkseen töihin tarvitaan kokemusta. Ja mistähän sitä kokemusta sitten saa, kun kokemattomana ei juurikaan saa töitä?

nim. kokemusta on!!

AM sanoi:
Tämä varmasti pitääkin paikkansa landella, mutta etelä-Suomessa on niin paljon nuortatyövoimaa tarjolla, että työnantajien ei ole mitään mieltä palkata alle 18-vuotiasta yksinkertaisesti siitä syystä, että alaikäiset eivät saa tehdä täyttä päivää/viikkoa.

Nimim. Helsingissä_ei_ole_pimeitä_peltotöitä_tarjolla

Olisiko_vaikka_pimeitä_raksahommia jonkinverran kuitenkin? :rolleyes:

Tähtityttö sanoi:
Ongelmahan on juurikin se, että päästäkseen töihin tarvitaan kokemusta. Ja mistähän sitä kokemusta sitten saa, kun kokemattomana ei juurikaan saa töitä?

nim. kokemusta on!!

Mutta toihan on vähän sama homma kun olla neitsyt ja 25 vee, että antaa olla?:D

No ei vaiskaa, mutta ainahan se on parempi et on jotain tietotaitoo ihan mistä vaan.

Ite kyllä pystyn tekee mitää vaa ja mulle ei ole mitää ylpeys esteitä, mä tyhjennän vaikka paskakaivot, jos on työtä tarjolla sillä saralla. Työtä on tekijöille varmasti, suomessa vaan ollaan turhan tietosia jostain vitun statuksista, ja sitte hankitaa niitä virolaisia tänne luuttuamaan yms.

juu tosta työn teosta itekin oon tehny töitä 12 vuotiaasta asti ensin kesä töinä myöhemmin lehden jakoa koulun lomassa ainoat vapaavuodet töistä oli lukion aikana(suoritin 2 vuoteen eli noin 12-16 tuntia koulua/pv)ja lasten tekovuodet. huomasin ettei kukaan halua palkata työnhakijaa jolla on maha pystyssä...:lol2: olen toiminut puutarhalla poimijana, pakkaajana ja myyjänä, rappusiivoojana, yleisesti vähän kaikkialla siivoojana jopa kokeilin laivasiivousta ja ne jotka tietää mitä se on otan osaa heidän puolestaan...:urjo: löytyy joka puolelta ja aikaa on .. ei yhtään.. lehdenjakajana kunnes vihdoin päädyin toimistotyöhön.. ei hullumpaa. pääpointti muuten on , jonka jo hävitin heti.. työt pitää aina jonkun tehdä ja parempihan se on että sinä saat siitä rahat kuin joku muu, eikö ? vaikka työ olisi mitä? ei voi olettaa että aina voi saada sen helpon rahakkaan homman vaan on tehtävä sitä mitä voi. ottaa päähän että juuri noiden ikuisuus opiskelijoiden koulutukset maksetaan verorahoista joita meikäläiset maksaa selkänahastaan ja sit ku ne samat on työttöminä ku ei löydy " oman alan " hommia me maksetaan nitten korvaukset kotona makaamisesta älkää ymmärtäkö väärin en ole opiskelua vastaan tai mollaa työttömiä vaan tarkoitan sitä kun porukka vaan opiskelee ilman tarkoitusta mennä töihin koskaan( olen tutustunut tähänkin ilmiöön) tai ei suostu esim siivoojan hommiin ku omal alal ei oo hommia miettikää mollissa oli viimeksi ku kurkkasin miltei tuhat ilmoitusta palveluammateissa olevista vapaista työpaikoista! ja sit ilmoitetaan et ei oo töitä!:wall: :curs: paskat! piiskaa :whip: niille jotka semmoista väittää sanoisivat ennemmin ettei ole mulle tarpeeksi hyviä töitä:lol2: ehkä saisivat järkeä päähänsä ku joutuisivat sen sanomaan ääneen :wall:

Tähtityttö sanoi:

nim. kokemusta on!!

Jonkunhan se firma siihen duuniin palkkaa, koska on osannut tuollaisen kriteerin laittaa. Ja voiko firmaan siitä syyttää, että tahtovat vapaaseen paikkaan parhaan mahdollisen työntekijän?

Se vaan on niin kuin Bodaaja kirjoitti. Työneitsyys on menetettävä. Sinun on vain haettava työkokemusta sieltä mistä sitä saat. Onhan se arsesta, mutta se sama on muillakin edessä/takana..

Tähtityttö sanoi:

nim. kokemusta on!!

Jep, ja lisäks välillä on "hauska" lukea työnantajien vaatimuksia:
Ylempi korkeakoulututkinto.
Mielellään alle 30 vuotias, kuitenkin jo vähintään 6 vuotta työelämässä ollut.
Puhuthan sujuvasti kuutta kieltä.

Vähän kärjistetysti, mutta kuitenkin.

Kai ne haluaa karsia paskimmat ja paskahousuisimmat pois jo kättelyssä. Harva kuitenkaan tuollaisia kriteerejä täyttää.

ai niin vielä vähän taustoja vuodatukseen eli kävin lukion 2 vuodessa hyvin arvosanoin , päättäjäisissä olinkin jo 4:llä kuukaudella paksuna , pari vuotta myöhemmin sain siivoojan hommia aluksi vain pari päivää viikossa ja myöhemmin koko päiväsenä samaan aikaan pehmitin toisen työpaikan pomoa joka vuoden pommittamisen jälkeen antoikin töitä joita ei muka aluksi ollut mitään koulutusta minulla ei vieläkään ole vaikka siivooja olinkin 4 vuotta ja nyt toimistohenkilö tarkoitus olisi tossa 8 vuoden päästä mennä yliopistoon lukeen kieliä mut se on vasta silloin ku muksut on isoja nyt on rahan tienaamisen aika ehkä saadaan oma talokin maksettua ennen ku meen opiskelemaan tai sit meen opiskelemaan samal ku käyn töissä mut katotaan nyt on vaikea luopua omista rahoista ku on niit niin kauan ansainnu ja mennä kelan almuille...sen lisäks menis taas vakituinen homma sen siliän tien jostain kumman syystä olen joka työpaikassani päässy vakituiseksi suht lyhyessä ajassa vaikka aika monet kertoilee omista pätkätöistään johtuu kai paikoista joissa olen ollu töissä eli aina oon vaihtanu pois vakituisen työn saadakseni paremman työn jota pääkin kestää..:hyper: :rock: jos kestää...

heduhemuli sanoi:
blah blah

Erittäin helppolukuista tekstiä "hyvin arvosanoin lukion suorittaneen" naisen käsistä. :rolleyes:

Timber sanoi:

Tämäkin kuuluu taas osastolle suhteet. Ei varmasti kovin hyvällä katota jos joltain ihan randomilta raksalta meet kysymään että pääsiskö tekemään pimeitä hommia kun ikä ei riitä muuhun:rolleyes:

Itsekin kattelin tälle kesälle kesätöitä. Juuri harmittavan moni halusi palkata täysi-ikäisen henkilön, oli kyse sitten kuinka yksinkertaisesta hommasta tahansa. Itsellä myös valitettavasti harrastus,kisaviikonloput ja perheen jokakesäinen lomamatka vievät aikaa ja rajaavat myös pitkälti mahdollisia työaikoja-> kukaan ei halua palkata. Tässäpä sitten kitkutetaan ilman rahaa :itku:

Edit: heduhemuli, vaikka forumeiden teksteistä ei saa arvosanaa, olisi välimerkit suositeltavia :thumbs: (huomaa hymiö)

Kostaja X sanoi:
No millä tavalla Mattimeikäläinen pystyi kilpailemaan naapuriaan vastaan sata vuotta sitten? -200 vuotta sitten? -300? -400? Tänään kaikki aika ei mene eloon jäämisen ja perustoimeentulon varmistamiseen. Meidän sukupolvellamme on aikaa kilpailla muita vastaan, kun ei tarvitse kilpailla itseään vastaan. Oli aikoja jolloin perheen varallisuuden saattoi määritellä suhteet paikalliseen paroniin. Se aika mikä ei pellolla mennyt, käytettiin feodaalirasituksiin. Kilpaile siinä nyt naapuriesi kanssa. Tänään kuka vain voi menestyä. -Koulut ovat eskarista yliopistoon asti ilmaisia. Myös köyhien perheiden lapset ovat tervetulleita, vaikka elämä luentosalien ulkopuolella hidastaisikin opintoja.
Ennen oli kilpailu toisia vastaan turhaa. Jos et syntynyt aatelissäätyyn tai vähintään porvariksi, huippuviroista oli turha yrittää kilpailla. Tänään Suomen presidentti on henkilö, joka kasvoi köyhässä kaupunginosassa ja yksinhuoltaja äidin kasvattamana. Kuinka lujaa olisi joutunut kilpailemaan pari sataa vuotta sitten, päästäkseen samaan asemaan naisena?

Ai jaa, ite ainaki jouduin maksaa ammarissa kirjoista yli sata euroa, ja koulun puolesta tuli opettajilta vaan vittumaiset virneet että kyllä ne pitää hankkia.

Timber sanoi:

Mistä löydät miehen, joka palkaa 14-vuotiaan pikku-Heikin pimeästi(ilman vakuutuksia yms...) raksalle kantamaan lautoja. Tuossa on jo eettisestikin asiat perseellään, sen verran vaarallinen työympäristö tuon ikäselle.

Slarto sanoi:
Erittäin helppolukuista tekstiä "hyvin arvosanoin lukion suorittaneen" naisen käsistä. :rolleyes:

Piti aivan samaa sanoa. Saanut tuosta mitään selkoa. :jahas:

missäs oli se lista töistä joihin ei kukaan nuori lähde???? koska tilanne kesätöiden kannalta on täällä pohjois suomessa hankalampi kun ei oikein ole paikkoja minne mennä! itse olin esim. mansikoita poimimassa kun ei suhteet riittäny sen pidemmälle!

veijari sanoi:
No mietihän nyt Bloo: Sinulle on alettu joskus 7-8 vuotiaana ajaa semmoista käsitystä että elämässä ei pärjää jollei opiskele, no sitten opiskelet 16+ vuotta ja valmistut [ihan miksi tahansa korkeasti koulutetuksi] ja sulle sanotaan työkkärissä "no ois tuolla paskan lapiointia". Olisitko tyytyväinen ja sitä mieltä että sinua ei ole aliarvioitu ja että työ olisi koulutustasi vastaava. Ja vitut sanon minä...

Puhuin näistä henkilöistä jotka jättävät peruskoulunkin kesken, turha on huonolla panostuksella lähteä mitään huonosta parempaa etsimäänkään. Se että työkkärissä vastataan korkeasti koulutetuille henkilöille näin johtuu juuri tästä ettei näille "turhille" ihmisillekkään kelpaa se työ, sekä tottakai ylikouluttautumisesta sekä ylitarjonnasta näillä aloilla. Ei sitä ehkä tarvitse paskinta duunia napata mutta jos ei _oikeasti_ mitään muutakaan löydy niin itse lähtisin joko ulkomaille hakemaan jotain parempaa tai sitten napattas siitä lapion varresta kiinni.

Lisäksi se paskan lapiointi siellä työtodistuksessa näyttää paremmalta kuin tyhjää vaan. Ainakin tuleva esimies huomaa että työ kelpaa, eikä ihan mikä tahansa lusmu ole ;)

Työnteko on kyllä niiin perseestä. Siksi yritänkin päästä tulevaisuudessa semmosiin "hommiin" missä ei tarvi tehdä paljo paskaakaan, muutaku surffailla netissä ja pelailla koneella. Olin tossa viime syksynä betonitehtaalla, voi vittu se oli kyllä niin perseestä, tappo mun työinnon kyllä lopullisesti. Miettikää nyt itse, 8h päivässä grindailla betonipaskaa 7,5€ tuntipalkalla (Lol, uskomatonta, mutta totta). Anyway, jaksoin käydä siellä kolme päivää, vaikka sopimus tehtiin pariksi kuukaudeksi. Jotta tommosta elämää pystyis viettään pitäis saada vähintään 5000 € kuukaudessa käteen. Mulla onki varasuunnitelmana, jos en pääse noihin "hommiin" joihin oon suunnitellu, että yritän päästä työkyvyttömyys-eläkkeelle. Eihän se oo kun pari-kolme sataa enemmän kun mitä sossusta nostan, mutta pari-kolme sataa loppu elämän ajan näin nuorelle (22v) on järjetön läjä rahaa. Sitäpaitsi ei näin vanhana enään työmieheksi tulla, jossei sitä aikaisempaa työelämäkokemusta ole. Tämän voivat varmasti kaikki tähänkin ketjuun vastanneet yrittäjät, joilla noita työntekijöitä on ollut, todeta että jos heppu ei oo tehnyt kuin 3 päivää töitä elämänsä aikana, ei siitä työmiestä tule.

Työnteko on kyllä niiin perseestä. Siksi yritänkin päästä tulevaisuudessa semmosiin "hommiin" missä ei tarvi tehdä paljo paskaakaan, muutaku surffailla netissä ja pelailla koneella. Olin tossa viime syksynä betonitehtaalla, voi vittu se oli kyllä niin perseestä, tappo mun työinnon kyllä lopullisesti. Miettikää nyt itse, 8h päivässä grindailla betonipaskaa 7,5€ tuntipalkalla (Lol, uskomatonta, mutta totta). Anyway, jaksoin käydä siellä kolme päivää, vaikka sopimus tehtiin pariksi kuukaudeksi. Jotta tommosta elämää pystyis viettään pitäis saada vähintään 5000 € kuukaudessa käteen.
:thumbs: :thumbs:

Asenne kohdillaan.

Itsehän olen betonitehtaalla tällä hetkellä töissä, vituttaa joka päivä herätä aikaisin, tuhlata omaa aikaa täällä jne. Ja syksyllä alkaa viimeinen vuosi AMK:ssa, joten onko tämä nyt ihan oikein? Paikka ei välttämättä ole "ihan just sellainen miksi pitäisi valmistua", mutta kun on nyt toista vuotta kesätöissä samoissa hommissa, niin kuvittelen että tulevaisuudessa on varmaan ihan vitusti helpompi saada niitä "omia töitä" kun on tehnyt edes jotain läheltä liippaavaa.
Kenties syksyllä vaikka harjoittelua samassa mestassa, eri palkalla, eri tehtävässä?
Ite lähinnä vihaan työtä, mutta käsitän että sitä on tehtävä. Niin myös minä yritän päästä tulevasuudessa hommiin, joissa ei tarvitse tehdä juuri mitään ja silti saa hyvää palkkaa. Mutta ensin on tehtävä töitä, että sinne asti pääsee, eikö?
Aijoo, kesätyö on siis lähinnä harrastus tässä mielessä, kun kerta teen vielä joka vitun viikonloppu töitä tosi kovalla palkalla rahoittaakseni opiskelun ja bling bling leveän elämäntyylin. Saattaisi olla, että ehkä ei kiinnostaisi tosiaan mennä sinne tehtaalle joka arkiaamu...

(Sun varasuunnitelma kuulostaa hyvältä, asennevamma sulla on jo valmiiksi, eiköhän sillä jo irtoa nykypäivänä työttömyseläkettä?)

Bodaaja sanoi:
Ai jaa, ite ainaki jouduin maksaa ammarissa kirjoista yli sata euroa, ja koulun puolesta tuli opettajilta vaan vittumaiset virneet että kyllä ne pitää hankkia.
Luitko nyt varmasti tekstin, jonka lainasit?

Minä olen sellaisessa "työssä" missä saan riippuen fyysisetä sijoittumisesta, joko surffata netissä&vastailla puhelimeen tai surffata&pelailla netissä, jakaa postin ja huonolla tuurilla puhelinkin soi...
Ei oikeesti ole maailman virkeintä hommaa, mutta kyllä tätä jonkun aikaa vielä jaksaa tehdä ;)

ilmielävä sanoi:
niin kuvittelen että tulevaisuudessa on varmaan ihan vitusti helpompi saada niitä "omia töitä" kun on tehnyt edes jotain läheltä liippaavaa.
Ite lähinnä vihaan työtä, mutta käsitän että sitä on tehtävä. Niin myös minä yritän päästä tulevasuudessa hommiin, joissa ei tarvitse tehdä juuri mitään ja silti saa hyvää palkkaa. Mutta ensin on tehtävä töitä, että sinne asti pääsee, eikö?

Ja kyllä työnantajat arvostaa vaikka kuinka korkeasti koulutetun henkilön hampurilaisenpaistokokemusta. Se kertoo, että kuitenkin elelee täällä Telluksen pinnalla opinnoista huolimatta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom