Ymmärrät varmasti ristiriidan. Yleensähän tapahtumaketju menee näin. Syttyy sota -> vihollisen viholliset liittoutuvat keskenään. Eikä niinpäin että liittoudutaan -> sota. Haluaisin kanssa jotain kommenttia sinulta siihen miten valtaosa euroopan liittoutumattomista valtioista jäi silti sodan jalkoihin ja joutui lopulta kuitenkin liittoutumaan. Valitettavasti turhan myöhään.
Minne NATO on hyökännyt ilman YK:n mandaattia ollen itse se osapuoli joka aloittaa verenvuodatuksen.
Naton laajentumisvimmassa Venäjää ei nähty uhkana ja nato organisaationa oli heikkenevässä asemassa. Otettiin mukaan uutta verta, kuten baltian maat, pitämään organisaatio pystyssä. Aikanaan puhuttiin jopa Venäjän NATO-jäsenyydestä. Miksi saaliseläimet liikkuvat laumoissa? Isossa joukossa olet paremmin turvassa.
Jännä juttu että NATO jäsenyyden jälkeen itä-euroopassa koetaan että ovat itsenäisempiä kuin ennen koska Venäjän kynnys sotilaalliseen painostukseen ja uhkailuun on korkeampi.
Niin syystä ei ollut puhetta vaan sodan aloittamisesta. YK:n mandaatilla tai ilman. Mistä se sota sitten yleensä syttyy. Suurin yksittäinen syy on ollut varmaan uskonto. Toinen on se että iso maa haluaa ottaa omansa ja aloittaa sodan. 2-maailman sotaa ennen Stalin ja Hitler sopivat euroopan jaosta(Molotov-Ribbentrop sopimus). Näiden "veljesten" välinen euroopan jako (halu valloittaa) ajoin siihen tilanteeseen että sota syttyi. Eli liitoumat oli ensin, minun mielestä (kahden ison maa välinen sopimus on sama asia). Eli kaksi suurta halusi vallata koko euroopan itselleen. Itse näen tilanteen että entisen Hitlerin tilalla on NATO. Nato haluaa laajentua kokoajan ja ottaa itselleen lisää jäsenmaita. Tottakai se luo uhan Venäjälle estää sitä hyökkäämästä NATO maihin. Mutta mikä estää NATO:a laajentumasta ja "valtaamasta" itselleen lisää jäsenmaita. Tottakai voittajien puolella on kiva olla. Itse en vain henkilökohtaisesti halua olla mukana valloittamassa koko maapalloa.
Niin Venäjä on kuitenkin peruutellut lähihistoriassa todella paljon. Varsovan liitto joka perustettiin NATO:n vastapeluriksi on hajoitettu. Entinen neuvostoliitto on hajonnut, nyt sitten NATO on laajentunut näille alueille. Eli kun katsoo karttaa niin en yhtään ihmettele miksi Venäjän täytyy näyttää että se on edelleen suurvalta. Kiltistäkin koirasta saa vihaisen kun aika ärsyttää.