Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Minä muutuin Venäjän Ukrainan toilailujen myötä lievästi NATO-vastaisesta (ja EU:n puolustusliittoa voimakkaasti kannattavasta) NATO-myönteiseksi. En näe EU:n puolustusliiton toteutuvan aivan lähivuosina, kun NATO:n portit olisivat auki huhujen mukaan jopa vuoden varoitusajalla. Venäjän uhkailulle on esitettävä yhteinäinen rintama, johon kuuluu myös Suomi.
...meidän "NATO-optio" on olemassa vain paperilla.
Yleensä liittoutumattomat ovat sotien ulkopuolella. No okei läpikulku maana muiden maiden sotajoukoille. Historiasta tämä selviää jos jotain kiinnostaa.
Toinen on se että pari sukupolvea sitten sodittiin itsenäisyydenpuolesta. Minun mielestä nämä liittoumiin kuuluminen tekee Suomesta "vähemmän" itsenäisen ja sen vuoksi en halua että Suomen itsenäisyyttä heikennetää liittoumilla.
Nato ? Wikipedia
Suomen Nato-keskustelu ? Wikipedia
Siinä vähän pohjaa keskusteluun. Edelleen sitä mieltä että ei missään nimessä. En näe mitään syytä miksi. Yleensä liittoutumattomat ovat sotien ulkopuolella. No okei läpikulku maana muiden maiden sotajoukoille. Historiasta tämä selviää jos jotain kiinnostaa. Toinen on se että pari sukupolvea sitten sodittiin itsenäisyydenpuolesta. Minun mielestä nämä liittoumiin kuuluminen tekee Suomesta "vähemmän" itsenäisen ja sen vuoksi en halua että Suomen itsenäisyyttä heikennetää liittoumilla.
...Suomi oli Saksan liittolainen, ilman sen tukea talvisota olisi kestänyt pari viikkoa ja jatkosotaa ei olisi ikinä tullutkaan vaan Stalin olisi kävellyt suoraan Senaatintorille. Samoin vapaussodassa Suomen tukena taisteli niin Saksa kuin Ruotsikin.
...Suomi oli Saksan liittolainen, ilman sen tukea talvisota olisi kestänyt pari viikkoa ja jatkosotaa ei olisi ikinä tullutkaan vaan Stalin olisi kävellyt suoraan Senaatintorille. Samoin vapaussodassa Suomen tukena taisteli niin Saksa kuin Ruotsikin.
Saksahan oli esteenä monille avustuskuljetuksille Suomeen Talvisodan aikana. Enkä muuten tiennytkään että "vapaussodan" toinen osapuoli oli Suomi, aina sitä oppii jotain uutta.
Anteeksi, valkoinen Suomi... epäilen ettei punaista Suomea olisi kutsuttu enää Suomeksi ollenkaan.
Yleensä NATO-maahan ei ole toinen valtio hyökännyt ;)
Lisäksi miksi NATO:lla on halu laajentua. Ei ihme että Kiina ja Venäjä pitää meteliä asiasta.
Sitä sietää tosiaan miettiä miksi entiset Neuvostoliiton alusmaat on kovalla kiireellä Natoon liittymässä ensimmäisen tilaisuuden tullen. Voidaan asiasta täälläkin keskustella jos heität jotain täkyä vaikka ensialkuun.
Puolueeton on valtio, joka ei kuulu sotilasliittoihin tai ei osallistu johonkin parhaillaan käynnissä olevaan sotaan tai pyrkii lisäksi pysyttelemään suurvaltojen välisten ristiriitojen ulkopuolella.
Ei niin (itse asiassa on artikla 5 on ollut käytössä), mutta NATO itse on kyllä hyökännyt. Lisäksi miksi NATO:lla on halu laajentua. Ei ihme että Kiina ja Venäjä pitää meteliä asiasta.
Mutta IMO liittoutuminen ei saa olla pois omasta itsenäisestä puolustuskyvystä. Se tulee säilyttää vähintään samalla tasolla kuin tällä hetkellä. Ei voida luottaa siihen, että muut auttaa, vaan yksinkin on kyettävä tietyt uhat torjumaan.
Se mitä negatiivista jäsenyydestä voi seurata on toki jonkin sortin viilenemä Venäjä -suhteissa sekä jonkin kokoinen lisämenoerä puolustusmenoihin, jos omasta puolustuksesta ei liittoutuessa tingittä, kuten ei pitäisikään. Toisaalta tämän kokoinen summa löytyy valtion budjetista kivuttomasti kun punaviherlasit pois päästä valtion varoja jaettaessa.
Se mitä Venäjä-suhteiden viileneminen maksaa, sitä ei minulla ole perusteita arvioida.