Naiset miehiä tyhmempiä

TRENT sanoi:
Sulla on siis asiasta enemmän tietoa kun johtavilla aivotutkijoilla? "Haier tutki 47 koehenkilön harmaan ja valkean aineen aktiivisuutta tiettyjen aivoalueiden osalta alykkyystestin aikana. Mittaus osoitti, että toiminta oli vilkkainta harmaissa osissa, ja että parhaaseen tulokseen päässeillä oli selvästi enemmän harmaata ainetta kuin testissä huonosti pärjänneillä".

:offtopic:
Oma kokemus on toisen sortin neurotutkimuksesta, mutta kerropa mulle mikä tekee tuosta heppulista johtavan aivotutkijan. Luin kyseisen artikkelin ja minusta se oli puppua. Toisaalta lähes kaikki MRI tutkimukset ovat mielestäni puppua, koska ne vetävät vahvoja johtopäätöksiä mitä niiden data ei itseasiassa osoita. Minulle tulee mieleen tilasto-ongelmat, joissa korrelaatioita löytyy kaikkien asioiden välille, kun asetetaan kysymys sopivasti. Itseasiassa kaikki tuntemani MRI alan ulkopuoliset tutkijat ovat äärimmäisen skeptisiä MRI juttujen suhteen. Näihin mahtuu yleisestikin alalla johtavina pidettyjä tutkijoita.

Mulle on aivan sama mitä naiset saa mistäkin testeistä verrattuna miehiin. Mää tykkään niistä siltikin miehiä enemmän. :haart:

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
urkki sanoi:
:offtopic:
Oma kokemus on toisen sortin neurotutkimuksesta, mutta kerropa mulle mikä tekee tuosta heppulista johtavan aivotutkijan. Luin kyseisen artikkelin ja minusta se oli puppua. Toisaalta lähes kaikki MRI tutkimukset ovat mielestäni puppua,

No jannulla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus alalta ja on kalifornian yliopiston professori joten ajattelin että ihan mistään tyhjäntoimittajasta ei ole kyse. Sä olet sitä mieltä, että se on puppua. Sen tekijä on varmaan eri mieltä :) . Ja eihän tuo ollut ainut tutkimus, johon ko. lehdessä viitattiin. Olkoon miten päin vaan niin mun on ihan turha alkaa väittelemään ja esittää tässä viisasta kun en näistä asioista oikeasti tiedä yhtään mitään :).

EDIT: kyl mäki naisista tykkään :nolo:

Heitän tälläisen provon että tämän hetken naiset ovat todella tyhmempiä kuin miehet mutta se ei johdu mistään elimellisestä syystä vaan siitä että kulttuuri on sellainen että se ohjaa naiset epä-älyllisiin ammatteihin, halveksimaan itsensä älyllistä kehittämistä ja kalastelemaan miesten suosiota esittämällä tyhmää. Eli siis se klassinen feministien argumentti.

Esim. mulla on naistyökaveri joka huutelee toisesta huoneesta että onko tämä nyt sitä (no ei tietenkään vaan ihan väärästä aiheesta) kun pitää hakea netistä tietoa. Kuka mies siis KEHTAISI esiintyä niin tyhmänä?? Ja ihan yliopistokoulutus silläkin naisella on.

Edit: tulevaisuudessa voi olla jo ihan toinen ääni kellossa kun kulttuuri ei enää paina naisia niin alas älyllisesti.

TRENT sanoi:
No jannulla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus alalta ja on kalifornian yliopiston professori joten ajattelin että ihan mistään tyhjäntoimittajasta ei ole kyse. Sä olet sitä mieltä, että se on puppua. Sen tekijä on varmaan eri mieltä :) . Ja eihän tuo ollut ainut tutkimus, johon ko. lehdessä viitattiin. Olkoon miten päin vaan niin mun on ihan turha alkaa väittelemään ja esittää tässä viisasta kun en näistä asioista oikeasti tiedä yhtään mitään :).

EDIT: kyl mäki naisista tykkään :nolo:

:piis:
Jep, en tunne kyseistä alaa tarpeeksi hyvin, joten eipä minunkaan pitäisi siitä kovin vahvoja mielipiteitä esittää, vaikka se tuntuisikin näin äkkiseltään pupulta. Pitääpä vielä selventää, että MRI on yleisesti loistava keksintö kliinisessä käytössä.

IQ testit on tavallaan mielenkiintoisia, koska pidän loogisista ongelmista. Mutta kuten aikaisemminkin on jo mainittu, eipä niillä testituloksilla ole mitään merkitystä. Kyllä sen elämän varrella sitten huomaa, että löytyykö sitä älyllistä kapasiteettia ja sosiaalisia kykyjä.

on viisaita naisia / on viisaita miehiä ... nykyään vaan tuntuu siltä ettei täällä suomenmaassa ainakaan oo yhtään ns. viisasta uhmistä..... sorry :( tai onhan niitä mutta aika harvassa... kait et silee.. sorry.

Enpä jaksa kahlata kaikkia viestejä läpi, joten ehkä tää mielipide tulee toiseen kertaan. Mun mielestä on ihmeellistä, että tällainen asia herättää näin suuren haloon. Mies ja nainen on loppujen lopuksi niin fyysisesti kuin psyykkisestikin erilaisia olentoja, on siis odotettavaa että myös aivoissa on jonkinlaista eroa. Musta olisi tosi outoa jos miehen ja naisen keskimääräinen älykkyys olisi täsmälleen sama. Ero ei ole suuri, mutta näyttää siltä, että miehen keskimääräinen älykkyys olisi piirun verran parempi. Olisihan se voinut olla toisinkin päin.

Ei ihan vastaava, mutta samalla tavalla simpanssin ja gorillan älykkyydet varmasti poikkeavat toisistaan. Ultrafeministit eivät tietenkään hyväksy tätä ajatusmallia, koska kaiken pitää olla niin saatanan tasa-arvoista..myös sellaisten luonnollisten seikkojen, johon ihmisellä ei ole mahdollisuus vaikuttaa.

rollerghost sanoi:
Miehet ovat keskimäärin naisia älykkäämpiä, toteavat brittitutkijat.

"Emeritusprofessori Richard Lynnin ja tohtori Paul Irwingin mukaan miesten älykkyysosamäärä on keskimäärin viisi pistettä korkeampi kuin naisten.

--

Tutkijoiden mukaan analyysi pohjautuu 80 000 ihmisen tekemiin älykkyystesteihin. Lähempään tarkasteluun nostettiin 20 000 opiskelijaa."

Tässä herää kysymyksiä. Millainen oli otanta? Millaisia testejä tutkituille tehtiin? Miten tulokset tulkittiin?

Minulle tämä ei ollut yllätys. Olen tutkinut ja pohtinut asiaa jo pidemmän aikaa omassa elämässäni, ja tullut samaan tulokseen.
Älykkyys ei ole pelkästään testejä, vaan sen voi todeta myös käytännössä. Monet pienet asiat tavallisina arkipäivinä, töissä, harrastusten parissa, missä vain, antavat viitteitä miesten älykkyydestä ja naisten tyhmyydestä.

Olisi varsin mukava kuulla tarkemmin miten olet tutkinut ja pohtinut asiaa. Miten olet käytännön elämän erot huomannut? Millaisissa asioissa?

Koulussa kuulee paljon useammin ns. tyhmiä kysymyksiä naisilta, kuin miehiltä.

Mikä on tyhmä kysymys? Millainen se on? Miten tyhmä kysymys ilmaisee älykkyyden tason?

Lisäksi naisilla tunteiden, halujen ja omien mielitekojen hallinta on usein lapsen kengissä. He itkevät liikaa, nauravat liikaa, eivät yksinkertaisesti monesti osaa käyttäytyä. Käytännössä olen huomannut, että miehet hillitsevät itsensä paljon paremmin.

Miten käytös liittyy älykkyyteen? Millaista älykkyyttä on hyvä käytös? Miten määrität hyvän käytöksen?

Luin myös eräästä tutkimuksesta, jossa todettiin, ettei niin sanottua naisen vaistoa (tai naisen logiikkaa) ole olemassakaan. Tai jos on, niin se on joka tapauksessa myös miehellä ja on miehellä myös parempi.
Tässä tutkimuksessa nimittäin huomattiin miesten vaistoavan asioita jopa muutaman prosentin paremmin.

Mielenkiintoinen tutkimus. Ensiksi tutkimus sanoo (eli todistaa), ettei sellaista ole, ja heti seuraavaksi tutkimus sanoo (eli todistaa), että jos ehkä tällainen on niin miehillä se on parempi. Ei kuulosta kovin luotettavalta tutkimukselta.

Testi sisälsi mm. henkilön tunteiden päättelyä ilmeiden perusteella. Naiset eivät tässä pärjänneet, vaikka luulivat (ja ovat koko historian luulleet) pärjäävänsä.

Ilman miehiä emme myöskään nyt saisi kirjoitella pakkotoistolle, emme katsoisi tv:tä, hyvä jos edes pitsiä nypläisimme! Unohtamatta tietenkään ydinaseita ja muita mahtavia voimanvälineitä, joita olemme vuosien saatossa keksineet.

Tiedätkö miksi naiset eivät ole kummemmin keksintojä tehneet?

Hippa sanoi:
Mikä on tyhmä kysymys? Millainen se on? Miten tyhmä kysymys ilmaisee älykkyyden tason?

Siinähän niitä tyhmiä kysymyksiä tulikin. :)

Mocca81 sanoi:
Vähän kaukaa haettua toki, mutta näkeehän tätä käytännön elämässä, varsinkin vähän nuorempien taholta. Miehethän haluavat tuntea itsensä älykkäiksi, ja heittäytymällä avuttomaksi saa helposti miesten huomion ja vaikkapa nämä tekemään asioita puolestaan. Eräänlainen peli tämäkin. (Itse en tähän sorru, tietenkään :) )
Kysymys naisille. Suututteko jos teiltä kysyy että " Pelaatko sä jotain peliä vai oletko oikeesti niin tyhmä ettet tajua tätä?" Siis jos mä vaikka duunissa neuvon jotain tytsyä miten Caps lockin saa pois päältä(siihen mun ATK-tuki sitten loppuukin).

-Marchi- sanoi:
Kyllä minäkin olen sitä meiltä että miehet ovat fiksumpia kuin naiset, se on vain biologinen fakta. Se vain on näin ja on aina ollut.

Mikä on sun perustelu? Väittämäsi ei ole biologinen fakta, koska sitä ei pystytä todistamaan. Fakta on esimerkiksi sitä, että Tarja Halonen on Suomen presidentti.

Snoopie sanoi:
Ihan sama olkoot maskulinisteja sitten.
Totuus on se, että mies on aina ollut hallitsevampi sukupuoli ja tulee olemaan jatkossakin...

Mutta tällä asialla ei ole juurikaan tekemistä älykkyyden kanssa, vaan siihen vaikuttaa monet eri tekijät.

Integrandi sanoi:
No totta vitussa toi 5 pistettä merkitsee (tai mikä se ero ikinä onkaan) noin valtaisassa otoksessa, joka ensimmäisessä viestissä oli. Ja tuo virhemarginaali voidaan tässä yhteydessä unohtaa.

Oikeassa olet siinä, että kannattaa suhtautua noihin testeihin skeptisesti. Saattavat hyvinkin suosia miehiä (vaikka tällöinhän miehet sitten ovat kyseisellä "alalla" älykkäämpiä ja alkuperäinen väite on tosi. Älykkyyden määritelmästä kun voidaan olla montaa mieltä).

Virhemarginaali on aina olemassa, kun tehdään tilastoja, joten sitä ei voida unohtaa.

Tässä on aika monet olleet yhtä mieltä siinä, että miehet pärjää keskimäärin paremmin matemaattisissa jutuissa, kun taas kielellinen puoli on naisten heiniä. Noiden tutkijoiden väite vaan on törkeästi yleistetty, että miehet ovat naisia älykkäämpiä, mikä on väite, jota ei varmaan koskaan voida aukottomasti todistaa.

Epekki sanoi:
Tällainen keskustelu ei kyllä ole kovinkaan kiinnostavaa. Paitsi tietenkin riitelyn kannalta.
Miehillä on älykkyys tämmöisessä perinteisessä mielessä korkeammalla tasolla kuin naisilla, naisilla taasen on muunlaisia älykkyyden osa-alueita. Esim. kielet.

Mikä on perinteinen älykkyyskäsite? Tiesitkö, että monet tutkijat ovat määritelleet älykkyyden koostuvan monesta eri osa-alueesta. Eräs tutkija (Guilford) on määritellyt älykkyyden koostuvan 150 eri osa-alueesta.

Kroisos sanoi:
Naiset tuntuvat ottavan koulun enemmän tosissaan, ovat ehkä vähän tunnollisempia ja omaavat hyvät istumalihakset (tekevät paljon duunia esim. pääsykokeisiin). Ja eikös siitä ole ollut aika paljon puhetta, että pojilla vaikeuksia koulussa, ainakin yläasteella..syrjäytyvät helpommin ja kiinnostus vähän muualla.. Mitä kaikkia niitä nyt esillä on ollut..

Tähän vaikuttaa oleellisesti koulumotivaatio. Älykkyyden voisi tästäkin jättää pois, koska se ei liity asiaan. Perinteinen koulu suosii ikävä kyllä tyttöjä. On myös tutkittu, että oppimisen ilo ja motivaatio kuolee hitaasti, mutta varmasti koulussa. Erityisesti tämä pätee poikiin.

Allah sanoi:
Siinähän niitä tyhmiä kysymyksiä tulikin. :)

Tuo ei kuitenkaan ole vastaus siihen, mitä kysyin.

Voisin sanoa, että vastauksesi on erittäin tyhmä eikä tuo yhtään uutta tietoa.

^ :hyper:

Jos on pokkaa pelata loppuun asti niin tietysti nielee kiukkunsa ja hihittelee päälle ja antaa ymmärtää olevansa vähän tyhmä.

hitauseedit: pahuksen hippa kun lykkäsit tohon väliin noita postauksia, tää meni siis gynotissille. :)

Hippa sanoi:
Tässä on aika monet olleet yhtä mieltä siinä, että miehet pärjää keskimäärin paremmin matemaattisissa jutuissa, kun taas kielellinen puoli on naisten heiniä. Noiden tutkijoiden väite vaan on törkeästi yleistetty, että miehet ovat naisia älykkäämpiä, mikä on väite, jota ei varmaan koskaan voida aukottomasti todistaa.

Siis... mitä hait tällä? Sitäkö että toi miesten tilastollinen matemaattinen paremmuus ei päde?

Hippa sanoi:
Voisin sanoa, että vastauksesi on erittäin tyhmä eikä tuo yhtään uutta tietoa.

Ja sinun tyhmät kysymykset tuo?

urkki sanoi:
Mistä juontuu tuo käsitys, että naiset ovat sosiaalisesti taitavampia tai parempia kielissä? Kaikki toistavat samaa, mutta kukaan ei laita viitteitä... Itse en ole tätä huomannut vaan enpä ole sitä sukupuolen kannalta koskaan tarkkaillutkaan.

Juuri olen selaillut tenttikirjoja ja siinä on ollut mainintaa. Oliskohan ollut kirja Kommunikoinnin häiriöt: Syitä, ilmenemismuotoja ja kuntoutuksen perusteita.

Valitettavasti en muista kaikkia kirjoja, joista olen asiasta lukenut.

Narutumppu sanoi:
Siis miksi moni naisihminen ei ole kiinnostunut tiedosta?

Mä vaihtaisin kysymyksen muotoon: Miksi useat ihmiset eivät ole kiinnostuneet tiedosta? Miksi joillain katoaa oppimisen ilo 10-vuotiaana ja joillain jatkuu läpi elämän?

Naureskelin tuossa pari päivää sitten sitä oppimisen iloa, kun olen päässyt opiskelemaan pianon soittoa ja musiikin teoriaa. Miten sitä jaksaa yhä uudelleen kiinnosta mitä erilaisimmista asioista.

Sitten mietin niitä, joita ei vaan kiinnosta. Mistä se johtuu?

naksu sanoi:
Sori nyt vaan, mutta ei tuo testien normalisointi mitenkään poista sukupuolten välistä eroa - päinvastoin, jos vain sellainen on olemassa... Sehän jopa ihan antaa numeerisen työkalun sen mittaamiseen.

Vaikka ero olisikin olemassa, sitä ei nykytiede osaa mitata.

Edgar sanoi:
Myös esimerkiksi ihmisten pituudessa on merkitseviä eroja yksilöiden välillä yhden sukupuolen sisällä, suurempia kuin miesten ja naisten keskimääräinen pituusero. Silti väite "miehet ovat keskimäärin naisia pitempiä" ei liene mitenkään typerä?

Ei ole typerä, ei, mutta asiaan vaikuttaa ratkaisevasti mittaukseen vaikuttavat tekijät. Sentti on tietyn mittainen. Pituusmitat on faktoja, joista on helppo tehdä erilaisia mittauksia, kuten miesten ja naisten keskimääräinen pituusero.

Kielimies sanoi:
Tuttu tutkimus on. Siitä oli viime talvena Hesarissa. Jutun mukaan kaiken takana ovat kromosomit. Nainen saa kaksi x-kromosomia, joista toinen pystyy korjaamaan toisen puutteet, eli naisesta ei kovin helposti tule hullua, mutta vaikka toinen äksistä olisi aivan huippuluokkaa, toinen niistä voi latistaa sen tehon. Miehellä taas ei ole vastaavaa varmistusta/tasapaksuuttajaa, joten jos x on Einsteinin luokkaa, pääsee se vapaasti jylläämään, ja vastaavasti jos sattuu saamaan sekunda x:n, ei kukaan pysty pysäyttämään sitä.... Kuulostaa sinänsä järkeenkäypältä, ja havainto voisi selittää sen, miksi miehet lähes ovat niitä todellisia neroja ja alkoholisteja ja narkkareita ja ties mitä....

Mulle herää tästä ihan uteliaisuuteen (eikä vastaanväittämiseen) liittyviä kysymyksiä. Sukupuolikromosomit kuitenkin ovat vain 1 kromosomipari, sen lisäksi on ne 22 muuta kromosomiparia. Sukupuolikromosomit määrittävät pääasiassa ihmisen sukupuolen. En tunne genetiikkaa lukion 3 kurssia lukuunottamatta niin hyvin, että uskaltaisin mitenkään ruveta väittää kauheesti, mutta tuntuu jotenkin oudolta, että sukupuolikromosomi vaikuttaisi oleellisesti niiden 22 kromosomin sisältämiin ominaisuuksiin.

Jotenkin tuntuu, että tuo tutkimus yritti vaan sanoa sitä, että jos on kaksi samaa sukupuolikromosomia (eli XX) niin silloin se toinen voi korjata toisen virheet. Ja vastaavasti XY tapauksessa korjausta ei voida tehdä. Mutta tämä kaikki kuitenkin vaikuttaa vain niihin sukupuolikromosomien sisältämiin ominaisuuksiin.

Joskus mietityttää, miksi miehet ovat tehneet lähes kaikki keksinnöt. Äkkiseltään ei tule mieleen mitään naisen keksimää esinettä - rintaliivejä lukuun ottamatta - jota hyödyntäisimme arkisessa elämässämme. Keksinnöt aapisesta hellaan ja mikrosta vessanpönttöön ovat miesten tekemiä. Ja nyt naiset saavat jyrätä ja rellestaa vapaasti, kun miesten kehittämä yhteiskunta ja tekniikka ovat tehneet sen mahdollisiseksi...

Naisten vapaus opiskeluun ja työntekoon on aika nuori ilmiö. Miehet on päässeet opiskelemaan ja toteuttamaan itseään aiemmin naisia, mikä ainakin osittain selittää asian. Toki ilmiöön vaikuttaa monet muutkin asiat niin kuin yleisesti ottaen miesten suurempi mielenkiinto tekniikkaa kohtaan.

Arkielämässä olen huomannut monen muun tavoin, että miehillä on usein pohjaton kiinnostus jotakin tiettyä, rajattua asiaa kohtaan, kun taas naiselta vastaavat intressit puuttuvat. Tämä havainto tukee mielestäni sen kromosomitutkimuksen teoriaa.

Arkielämässä todettuja asioita on paha mennä yleistämään, koska jokainen ihminen tulkitsee asiat omalla tavallaan ja jo siten päätelmä ei välttämättä ole kovinkaan luotettava.

tokkopaisto sanoi:
Siis... mitä hait tällä? Sitäkö että toi miesten tilastollinen matemaattinen paremmuus ei päde?

En, vaan sitä, että väite "miehet ovat älykkäämpiä kuin naiset" ei päde, koska sitä ei pystytä todistamaan.

Hippa sanoi:
En, vaan sitä, että väite "miehet ovat älykkäämpiä kuin naiset" ei päde, koska sitä ei pystytä todistamaan.

Niin ja kun tieteenfilosofiaan asti vajotaan niin voidaan todeta että koko todistamisen instituutio on kyseenalainen koska mitään totuutta ei ole. < Tämä siis tieteenfilosofian nykyinen näkemys asioidentilasta noi niinkuin ylipäätään. :)

tokkopaisto sanoi:
Niin ja kun tieteenfilosofiaan asti vajotaan niin voidaan todeta että koko todistamisen instituutio on kyseenalainen koska mitään totuutta ei ole. < Tämä siis tieteenfilosofian nykyinen näkemys asioidentilasta noi niinkuin ylipäätään. :)

Seki vielä :)

Dean Kuntz sanoi:
Heitän tälläisen provon että tämän hetken naiset ovat todella tyhmempiä kuin miehet mutta se ei johdu mistään elimellisestä syystä vaan siitä että kulttuuri on sellainen että se ohjaa naiset epä-älyllisiin ammatteihin, halveksimaan itsensä älyllistä kehittämistä ja kalastelemaan miesten suosiota esittämällä tyhmää. Eli siis se klassinen feministien argumentti.

Esim. mulla on naistyökaveri joka huutelee toisesta huoneesta että onko tämä nyt sitä (no ei tietenkään vaan ihan väärästä aiheesta) kun pitää hakea netistä tietoa. Kuka mies siis KEHTAISI esiintyä niin tyhmänä?? Ja ihan yliopistokoulutus silläkin naisella on.

Edit: tulevaisuudessa voi olla jo ihan toinen ääni kellossa kun kulttuuri ei enää paina naisia niin alas älyllisesti.

huh, no onneks tosiaan heitit provon ettet sentään oikeasti ole sitä mieltä että nykyisin kulttuuri jotenkin ohjais epä-älyllisiin tehtäviin naisia. mun mielestä ilmapiiri suomessa ihan median ja koulujärjestelmän puolella vaikuttaa aivan päinvastoin. Naisia oikein manipuloidaan ja painostetaan etsiytymään tekniikan ja tieteen pariin, sekä johtamiseen. Tuntuu välillä ettei tyttöraukkojen edes anneta vapaasti päättää mitä haluavat.

Ja silti, on suuri business lähes täysin miesten hallinnassa, samoin kuin johtaminen ja keksinnötkin. Ja mielestäni siinä ei ole kyse että naisia jotenkin estettäisiin, päinvastoin. Ja mielestäni on hyvä ja itsestäänselvä asia että naisilla on aivan samat mahdollisuudet edetä haluamallaan uralla, jos he sitä itse haluavat.

Haluaminen, nyt päästiin asian ytimeen. Kaikesta feministien riehumisesta ja ympäristön manipuloinnista huolimatta ei naisia yksinkertaisesti kiinnosta johtaminen, paineenalaisena työskenteleminen ja kilpaileminen. Eikä tekniikka, keksinnöt ym. Voisikohan tämä johtua siitä että naisen ja mies on "vähän" erilaisia... oikein sanottuna täysin erilaisia. Ei tarvi kuin tutkia miehen ja naisen hormoonitasojen eroja niin tajuaa mistä kyse.

Ja nyt en tarkoita sitä etteikö ole nerokkaita, kilpailuvietilläö varustettuja naisia joita kiinnostaa tekniikka ja menestyvät omalla alallaan. Voi olla että kun menet kauppaan missä paljon ihmisiä niin siellä pisin ihminen on nainen. Tämä ei tarkoita kuitenkaan että keskimäärin ja yleensä naiset olisivat pidempiä kuin miehet. Sama asia älykkyydessä.Olen tavannut nerokkaita naisia, joiden hahmotuskyky yltää keskimääräistä miestä parempaan. samoin olen tavannut muutaman pätevän naisjohtajan.

Ja en tarkoita että naiset olisi jollain tavalla tyhmiä tai huonoja, en tod. Älykkyyttä on niin monenlaista. Mutta kaiken pohjana pitää ymmärtää että nainen ja mies on enemmänkin vastakkaisia kuin samanlaisia olentoja.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom