Naiset miehiä tyhmempiä

hahah naurattaa nää tyypit jotka vauhkoo jonkun tällästen tutkimusten perusteella jotain miesten ylivaltaa ja viisautta. Paha vaan et vaikka joku oikea tutkimus asiasta tehtäisiin ja se osoittaisi että miehet on "viisaampia" niin ei se keskiarvo teitä tee viisaammiksi tai auta muutenkaan mitenkään, ehkä vähän pönkittää miehistä itsetuntoa. Fakta kuitenkin on ihmiset on yksilöitä ja sellaset henkilöt jotka vauhkoo jostain miesten/valkosten/suomalaisten tms. ylivertaisuudesta saisi luultavasti tostakin "älykkyystestistä" paljon keskimääräistä huonomman tuloksen.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Luin uusimman tieteen kuvalehden, jossa oli käsitelty miehen ja naisen aivojen eroja.

Näytti sille, että miehet ovat lahjakkaampia matemaattis-loogisessa ajattelussa ja avaruudellisessa tilan hahmottamisessa. Naiset taas olivat kielellisesti ja sosiaalisesti lahjakkaampia.

Mielenkiintoista oli se, että jossain kokeessa makakiapinoista urospuoliset valitsivat leluksi mielummin auton, ja naaraspuoliset nuken.
Aina jotkut väittävät, että sosiaalinen ympäristö aiheuttaa sen, että pojat haluaa autoja, ja tytöt nukkeja. Paskapuhetta sanon minä, olen ollut joka joulu pettynyt, jos saan pehmeän paketin. Kyllä se kiinnostus teknisiin vimpaimiin tulee geeneissä. :)

Väitän että miesten "huonous" kielissä ja sosiaalisissa taidoissa johtuu tasan ainoastaan uppiniskaisesta pässinpäisyydestä. Miehen päässä on se yks raide joka paukkaa läpi kiven ja siltä ei astuta askeltakaan sivuun. Sepporätymäisen mörököllin (miehen prototyyppi) kolme perusdogmia tässä maailmassa on "teen niin kuin huvittaa, jos ei kiinnosta niin ei sitten ja mulle ei vittuilla". Noissa kahdessa taidossa ei oo mitään yli-inhimillisen vaikeeta joka saattais ne miehen ulottumattomiin. Uskomattoman monelle miehelle kielten opiskelu on sanaston hakkaavaa tankkaamista mitään ymmärtämättä joka ei palvele sujuvaa kielen käyttöä millään lailla. Jos kieli ei heti lähde taittuun niin ei sitten. Pakkoruotsi kestetään katkeraan loppuun päätä seinään moukaroiden ja muutenkin ruatti on vaan homoille, sttna. Alkeellisiakaan sosiaalisia taitoja (täysin opittavissa) ei opita koska junttiniska ei suostu myöntämään niiden auttavaa roolia ihmisten välisessä kanssakäymisessä. Sosiaalinen lätinä on akkojen horinoita ja tosimies ei kumarra p*rsettään kaikkien **************.

Ei opi kun ei halua. Ja pää ei käänny tuumaakaan koska se olis nöyrtymistä ja se ei miehelle sovi. Ugh, olen puhunut.

Pitkä threadi/väittely. Luin muutaman sivun alusta ja viimeisen. Joten ei kattava kuva koko threadista mutta muutama oman elämän kautta huomattu asia.
Naisilla tulee monesti tunteet/fiilis/muut tunnepitoiset asiat mukaan kun tehdään päätelmiä ynm. asioita. Ne sitten sotkevat lopputulosta. Miehet pystyvät paljon paremmin vain harkitsemaan faktoja ja niistä tekemään päätökset, jotka sitten ovat lähempänä oikeaa.
Naiset asennoituvat siihen että jos asia tekninen niin sitä jo etukäteen vierastetaan ja sisäisesti jännitetään joten siitä sitten tulee hankala ja vaikea toteuttaa. Miehillä taas enempi sellainen haasteellinen asenne siihen että tuohan saadaan ratkaistua.
Mutta toisaalta sitten siinnä vaiheessa kun mieheltä menee jo hermo asian ratkaisussa niin naiset heräävät taas asiaan ja useimmiten ratkaisevat sen ihan vahingossa miehen kiusaksi :jahas:

Omasta mielestäni ei voi jakaa ketään viisaaksi tai tyhmäksi sillä jos ihminen on käynnyt kuussa niin sitten kaikki muutkin ihmiset ovat oppivaisia ihan mihin vaan mutta se lähtee itsestä että haluaako siihen? elikkä kuka tahansa voi sivistää tai opiskella mihin hyvänsä itsensä.

rahkanaama sanoi:
Naisia. Naisten suurempi edustus yliopistossa johtuu osittain siitä, että sillä aikaa kun pojat käy armeijassa 6-12kk, tytöt pänttää pääsykokeisiin. Näin ollen naisilla on selvä etulyöntiasema hakiessaan yliopistoihin.
Niin. Kouluunhan ei voi hakea armeijan jälkeen tai sitä ennen :)

urkki sanoi:
Dragonille vastakysymys: paljonko naisia löytyy professoreista? En tosin väitä, että tämä mittaa älykkyyttä sen paremmin kuin yliopisto-opiskelijoiden lukumääräkään.
Enpä tiedä. Onko heittää tilastoa. Mä olen samaa mieltä, ettei sukupuolisuhteet yliopistoissa tai proffien määrä korreloi älykkyyden kanssa juuri yhtään. Mun mielestä nämä aikaisemmat esimerkit osoittavat, että sukupuolet ovat aika tasoissa - sanoo se tutkimus mitä tahansa. Yksi ominaisuus ei kesää tee.

Okei... tässä tilastollisessa analyysissä on saatu 5 pisteen ero. Kuinka moni huomaa elämässä eron 100 ÄO:n ja 105 ÄO:n omaavien ihmisten tai vastaavasti 145 ÄO:n tai 150 ÄO:n tyyppien välillä. En minä ainakaan.

Aina voidaan kysyä:

- Osaatko määrittää älykkyyden?
- Osaatko mitata sen?
- Miten otamme huomioon geenien ja ympäristön vaikutukset?

Zener sanoi:
Näytti sille, että miehet ovat lahjakkaampia matemaattis-loogisessa ajattelussa ja avaruudellisessa tilan hahmottamisessa. Naiset taas olivat kielellisesti ja sosiaalisesti lahjakkaampia.
Toi on kyllä ihan tunnettu fakta. En plärännyt koko ketjua läpi, mutta miehethän saavat keskimäärin vähän parempia tuloksia kultturisitoutumattomissa testeissä, jota esim. suomen Mensa käyttää ja naiset kielitaitoa, luetunymmärtämistä jne mittaavissa. Erot sukupuolten välillä ovat tosin niin pieniä yksilöiden välisiin verrattuna ettei voi sanoa että joku tietty ihminen on hyvä siinä-ja-siinä jutusssa pelkän sukupuolen perusteella.

Jenkkilässä käytettävät testit sisältävät kielitaitoa vaativia testejä sen verran että saadaan miehille ja naisille sama keskiarvo. Miehillä on laajempi jakauma, eli tosi älykkäitä ja tosi tyhmiä miehiä on enemmän. Naisilla on parempi lyhytaikainen muisti. Aivoissa on myös ihan fyysisiä eroja.

Tässä Wikipedian sivu, mikä on tosin varmaan linkitetty aikaisemmilla sivuilla.

Joku tutkimus josta luin Slashdotilla äskettäin oli testannut eriikisiä lapsia ja päätynyt siihen että eroa alkaa syntyä jossain 13 ikävuoden paikkeilla. Tiedetään myös että testosteroni vaikuttaa aivojen kehitykseen, joten todennäköisesti puberteetti on se kohta missä jakautuu.

Näyttää siltä että vuoden parin välein joku julkaisee tutkimuksen missä väitetään että miehet ovat naisia älykkäämpiä vain saadakseen huomiota ja lisää budjettia. Miehet ja naiset ovat erilaisia. Yksilöiden välillä on vielä enemmän eroja.

:arvi:

grimJester sanoi:
Joku tutkimus josta luin Slashdotilla äskettäin oli testannut eriikisiä lapsia ja päätynyt siihen että eroa alkaa syntyä jossain 13 ikävuoden paikkeilla. Tiedetään myös että testosteroni vaikuttaa aivojen kehitykseen, joten todennäköisesti puberteetti on se kohta missä jakautuu.

Itse asiassa on arveltu että jo kohdussa alkaa erilaistuminen. Vastasyntyneet poikalapset karttaa muutamaa sekuntia pidempiä katsekontakteja. Sehän on selvä haaste s**tana :lol2: ! Testo jyllää jo taaperoilla...

reinhardt sanoi:
Mainituille professoreille oli tainnut jäädä epäselväksi, että ko. ajanjakson kulttuuria sanotaan "metsästäjä-keräilijä-kulttuuriksi" siitä erinomaisesta syystä, että miehet metsästivät, naiset keräsivät ruokaa. Tosin sanoen, naiset eivät vain "istuneet luolassa antamassa vauvalle tissiä" , vaan heidän panoksensa heimon elättämisessä oli myös melkoinen -koska miesten metsästysretket eivät aina olleet menestyksellisiä. voidaan myös ajatella, että myrkyllisten kasvien erottaminen myrkyttömistä ilman kasvikirjaa on saattanut jonkinlaista ongelmanratkaisutaitoa edellyttää sekin...

Minkäs ikäsenä lapsi oppii poimimaan tavaran maasta?

No minkäs ikäsenä se sitten pärjää metsällä?

Onko se "ongelmanratkaisutaitoa", että muistaa naapurin Kro-Magnon-Kaisan kuolleen kouristelevan ja kivuliaan kuoleman pistäessään sitä yhtä juttua suuhun?

Mutta älä välitä: sulla on pimpsa. Sulla menee hyvin, sulla menee hienosti.

TRENT sanoi:
http://today.uci.edu/news/release_detail.asp?key=1261

Tuossa on juttua tuosta Haierin tutkimuksesta, jossa pyrittiin selvittämään miesten ja naisten aivojen eroa.

Vai tuommoinen tutkimus... Naisilla on enemmän valkoista materiaa, joten he pystyvät hahmottamaan paremmin laajoja kokonaisuuksia. Harmaa materia oli sitten jotain "älykeskuksia". Kaikenlaista :anssi: . Käsittämätöntä vetää johtopäätöksiä perustuen, no ei oikeastaan mihinkään. MRI:n resoluutio ei riitä morfologisten kytkentöjen määrittämiseen, joten niiden käyttäminen kummallisten spekulaatioiden tukena on lähinnä surkuhupaisaa.

Mihin siellä tieteen kuvalehdessä viitattiin (kyseessähän on toimittajien tuottama aikakausilehti), kun käsiteltiin naisten kielellistä ja sosiaalista älykkyyttä? Mitataanko kielellistä lahjakuutta niillä palikkatesteillä, joissa on teennäisiä ja tyhmiä synonyymi kysymyksiä? Entäpä tunneäly testit? Koko termi kuulostaa jo naurettavalta. Tein kerran kyseisen testin ja kysymkset oli esim: itketkö aina välillä ja jos itket, niin helpottaako? Vaikka IQ testitkin ovat kyseenalaisia älykkyyden mittaamisessa, niin ainakin ne selkeästi mittaavat jotakin. Itse lähestyisin kielellisen lahjakkuuden sukupuolieroja esim. katsomalla menestyneiden kirjailijoiden sukupuolijakaumaa. Sosiaalisten taitojen mittaamiselle on vaikeampi keksiä mitään lähestymistapaa.

urkki sanoi:
Vai tuommoinen tutkimus... Naisilla on enemmän valkoista materiaa, joten he pystyvät hahmottamaan paremmin laajoja kokonaisuuksia. Harmaa materia oli sitten jotain "älykeskuksia". Kaikenlaista :anssi: . Käsittämätöntä vetää johtopäätöksiä perustuen, no ei oikeastaan mihinkään. MRI:n resoluutio ei riitä morfologisten kytkentöjen määrittämiseen, joten niiden käyttäminen kummallisten spekulaatioiden tukena on lähinnä surkuhupaisaa.
Sulla on siis asiasta enemmän tietoa kun johtavilla aivotutkijoilla? "Haier tutki 47 koehenkilön harmaan ja valkean aineen aktiivisuutta tiettyjen aivoalueiden osalta alykkyystestin aikana. Mittaus osoitti, että toiminta oli vilkkainta harmaissa osissa, ja että parhaaseen tulokseen päässeillä oli selvästi enemmän harmaata ainetta kuin testissä huonosti pärjänneillä".

Samassa lehdessä oli myös hauska juttu siitä kun tutkittiin koiras- ja naarasrottien suunnistustekniikoita. Ensimmäisessa kokeessa havaittiin, että naaraat suunnistavat kiintopisteiden avulla ja koiraat hahmottamalla geometrisiä ominaisuuksia. Toiseen kokeeseen sitten otettiin koirailta sukupuoli rauhaset pois ja naaraille lyötiin sustaa kankkuun. Tulos: Nyt naaraat suunnistivat kuin koiraat ja koiraat niin kuin naaraat. :).

Eli mulkku siis auttaa suunnistuksessa. :) Onkohan siinä mielessä koolla väliä; mitä isompi aisa, sen paremmin suunnistaa. Ilmeisesti, koska mä oon aina ollut hyvä suunnistaa.

SniffDaddy sanoi:
Eli mulkku siis auttaa suunnistuksessa. :) Onkohan siinä mielessä koolla väliä; mitä isompi aisa, sen paremmin suunnistaa. Ilmeisesti, koska mä oon aina ollut hyvä suunnistaa.

Ite meinaa edes himaan löytää. Noh, selvisi sekin sitten. :curs:

Perskeles kun ette lukeneet mun viestejä niin olisi tämäkin keskustelu voinut jäädä käymättä turhana. AINA kannattaa lukea mun viestit, koska niiden sisältämän Totuuden jälkeen on turha jatkaa keskustelua, aight? Hyvä.
Siis ei ainoastaan että suurenmoisessa viestissäni 39 (ai ai...) paljastin jo mikä piilee näiden keskijakaumien epätasaisennäköisyyden taustalla ja sen kromosomaattisen syyn, mikä muille selvisi vasta seitsemän sivua myöhemmin...
...Vaan että jo viestissä 7 (NAM!) tein tyhjäksi ja vedin maton alta paljastamalla mm. miksi parhaat kirjailijat/tiedemiehet/syväkyykkääjät ovat miehiä. Jo sokea reettakin näkee että kaikki tässä keskustelussa on mennyt sen jälkeen väärään ja tuikitarpeettomaan suuntaan.
Tehtäisiin paremmin jos keskustelemisen sijasta keskityttäisiin tulkitsemaan minun viestejäni.

Tämä on kyllä niin kiinnostava keskustelu että pakko tähän on minunkin kommentoida että olen jyrkästi samaa mieltä monien kirjoittajien kanssa kun taas monet muut menevät mielestäni aivan metsään arvailuissaan! :D

Jep juu, miehet ja naiset ovat myös henkisiltä ominaisuuksiltaan erilaisia ja menestys riippuu siitä mitä testataan ja minkälaista suorituskykyä suositaan. Älykkyystesteissä suositaan perinteisesti sellaista ajattelutapaa jota löytyy keskimäärin enemmän miehiltä kun taas viime vuosikymmenten koulutuspolitiikassa ainakin Suomessa on suosittu sellaista ajattelutapaa jota löytyy enemmän naisilta.

Olisin sitä mieltä että tasapuolisen kehityksen edistämiseksi niin älykkyystestejä kuin koulutuspolitiikkaa pitäisi korjata niin että sukupuolten väliset erot eivät vinouttaisi eri ammattien sukupuolijakaumaa. :)

TRENT sanoi:
Sulla on siis asiasta enemmän tietoa kun johtavilla aivotutkijoilla? "Haier tutki 47 koehenkilön harmaan ja valkean aineen aktiivisuutta tiettyjen aivoalueiden osalta alykkyystestin aikana. Mittaus osoitti, että toiminta oli vilkkainta harmaissa osissa, ja että parhaaseen tulokseen päässeillä oli selvästi enemmän harmaata ainetta kuin testissä huonosti pärjänneillä".

Niin, urkki taitaa kuulua noihin "johtaviin aivotutkijoihin", ainakin sillä tais olla väikkäri neurotieteiden alalta vai muistanko väärin...

TRENT sanoi:
Samassa lehdessä oli myös hauska juttu siitä kun tutkittiin koiras- ja naarasrottien suunnistustekniikoita. Ensimmäisessa kokeessa havaittiin, että naaraat suunnistavat kiintopisteiden avulla ja koiraat hahmottamalla geometrisiä ominaisuuksia. Toiseen kokeeseen sitten otettiin koirailta sukupuoli rauhaset pois ja naaraille lyötiin sustaa kankkuun. Tulos: Nyt naaraat suunnistivat kuin koiraat ja koiraat niin kuin naaraat. :).

Anteeks nyt vaan, mutta ne on ROTTIA. Tokihan kannattaa vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä ihmisen älykkyydestä jostain rottakokeista. Ja voiko tästä nyt sitten päätellä, että minusta tulee älykkäämpi pikku kuurittelun jälkeen vai mikä tässä se pointti oli???

Francine sanoi:
Anteeks nyt vaan, mutta ne on ROTTIA. Tokihan kannattaa vetää pitkälle meneviä johtopäätöksiä ihmisen älykkyydestä jostain rottakokeista. Ja voiko tästä nyt sitten päätellä, että minusta tulee älykkäämpi pikku kuurittelun jälkeen vai mikä tässä se pointti oli???

Sulta meni homma kokonaan ohi. Ei tolla testillä todettu kumpienkaan olevan toisiaan parempia suunnistuksessa. Ainoastaan suunnistustavoissa oli eroa. Molemmat kyllä löysivät perille.

Tarkennetaan (ja toistetaan) nyt vielä, että mä en väitä miehen olevan naista älykkäämpi, vaan musta on jokseenkin loogista että fyysisesti erilaiset aivot eroavat myös toiminnaltaan toisista.

Aimo sanoi:
Ite meinaa edes himaan löytää. Noh, selvisi sekin sitten. :curs:
Mä taas löydän aina kiertotietä pitkin takaovelle. No selvisi sekin sitten :curs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom