Naisen kehitys painoharjoittelussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommy77
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Monesti kaikissa asioissa on todettu, että kaikki ovat yksilöitä.
Itselläni ei vaan toimi tuo wsb dynaaminen. Rinnaltalähtö alkoi vasta parantumaan oleellisesti, kun lisäsin rautaa dynaamiseen päivään..
Vai et ymmärtänyt.. No, ei se mikään ihme ole, en osaa koskaan selittää mitään kovin järkevästi. :)

Originally posted by Olbe
Siis voima(F)=massa(m)*kiihtyvyys(a) eli periaatteessa on ihan sama teetkö 100kg ja kiihtyvyys on 2 m/s2 vai 200kg jossa kiihtyvyys on 1 m/s2, niin hassulta kun se kuulostaakin tarvitaan tismalleen sama voima,mutta näin se fysiikan mukaan vaan menee.
Kuulostaahan toi hienolta, muttei taida ihan noin mennä: toi F=ma on kappaleeseen vaikuttava kokonaisvoima. Kappaleeseen vaikuttaa tuon nostovoiman lisäksi maan vetovoima!
Eli oikeammin nostovoima (N) lasketaan: F=N-G=ma, eli N-mg=ma, N=m(g+a) jolloin antamissasi esimerkkitapauksissa 100kg:n nostamiseen tarvittava nostovoima N1=100kg(2m/s^2+9,81m/s^2)=1181N ja 200kg:n nostamiseen tarvittava nostovoima N2=200kg(1m/s^2+9,81m/s^2)=2162N. Eli ei lähelläkään toisiaan.

Ääh wittu eihän se noin menekkään. Miten nämä nyt menee siis 100kg*9.81ms2 981N ja 200kg*9.81=.......wittu olkoon..Anyway,faster bar equals more force..jos ei puhutakkaan kiihtyvyydestä vaan nopeudesta ja liikemäärä ja.......*tilt*

Olet kyllä tavallaan oikeassa, mutta käytännössä pienemmillä painoilla ei voi päästä sellaisiin kiihtyvyyksiin että se vastaisi sitä ykköspainoa, koska ero kiihtyvyyksissä on moninkertainen.
Esim 200kg ykkönen, 60%=120kg. 200kg nostetaan esim 1m/s^2.
120kg:lla pitäisi nyt tehdä:
N1=200kg(1m/s^2+9,81m/s^2)=2162N
N2=120kg(a+9,81m/s^2)=2162N
a=8,2m/s^2

Eli 8,2-kertaisella kiihtyvyydellä! Tämä on melkoinen ero eikä käytännössä saavutettavissa.

Originally posted by Phat
Olet kyllä tavallaan oikeassa, mutta käytännössä pienemmillä painoilla ei voi päästä sellaisiin kiihtyvyyksiin että se vastaisi sitä ykköspainoa, koska ero kiihtyvyyksissä on moninkertainen.
Esim 200kg ykkönen, 60%=120kg. 200kg nostetaan esim 1m/s^2.
120kg:lla pitäisi nyt tehdä:
N1=200kg(1m/s^2+9,81m/s^2)=2162N
N2=120kg(a+9,81m/s^2)=2162N
a=8,2m/s^2

Eli 8,2-kertaisella kiihtyvyydellä! Tämä on melkoinen ero eikä käytännössä saavutettavissa.

Joo tuo oli nyt vain huono esimerkki.Käytännössähän jo 200kg saaminen metri/sekunti vauhtiin taitaa olla melkoisen monelle ihmiselle saavuttamaton.Mutta wsb-dynaamisen penkin painoissa jotka suositellaan otettavaksi 40-60% painoilla on mahdollista tankoon saada tuon verran lisää liikettä,että voimayhtälöstä tulee sama tulos.

Sori että vielä nussuttelen pilkkua:
Ero vain kasvaa mitä pienemmäksi tuo alkuperäinen kiihtyvyys muuttuu. Jos nostat 200kg vaikka vain 0,1 m/s^2, tarvitaan 120kg:lla tehtävään toistoon 6,7m/s^2 kiihtyvyys eli 67-kertainen kiihtyvyys, eli ei onnistu :)

Vielä yksi lusikka soppaan. Mie olen ollut siinä käsityksessä, että tuolla dynaamisella päivällä - tai nopeuspenkkipäivällä (ovatko ne muuten sama asia eri termein vain sanottuna) - keveillä painoilla olisi lihasten hermotusta parantava vaikutus. Tuo rinnaltalähdön nopeutustehtävä on uusi asia miulle. Itse olen parannellut rinnaltalähtöä suunnilleen samalla strategialla kuin Raven: nopeita, räjähtäviä nostoja isoilla painoilla. Viimeksi eilen. Toki tein eilen myös pienellä painolla nopeita toistoja. Lisäsin painoa ja tein edelleen nopeita kolmen toiston pukkauksia. Lopulta käväisin jopa 93 prossassa maksimista ja pukkasin varmistajan kera kolmesti ylös, jälleen niin nopeasti kuin suinkin. Lopuksi tein taas pienemmällä painolla nopean sarjan, ja kyllä tuntuikin kevyeltä. :)

Voihan olla, että nuo pienet painot nopealla suoritustavalla parantavat rinnaltalähtöä myös enkkapainoissa. Kokemusta niiden siitä vaikutuksesta vain ei miulla ole. Nuo kevyet päivät ovat lähinnä vain parannelleet raskaan päivän tuomat jumit pois. Mutta aina oppii jotain uutta, ja täällähän näistä sopiikin keskustella. Ja muuten, päästiin palaamaan varsinaiseen topicciin, joka oli naisten kehitys painoharjoittelussa . Mie kun olen tuota mimmien porukkaa. Onneksi olkoon Tähdelle 60 kilosta!!!:worship:

Originally posted by Metri
Vielä yksi lusikka soppaan. Mie olen ollut siinä käsityksessä, että tuolla dynaamisella päivällä - tai nopeuspenkkipäivällä (ovatko ne muuten sama asia eri termein vain sanottuna) - keveillä painoilla olisi lihasten hermotusta parantava vaikutus. Tuo rinnaltalähdön nopeutustehtävä on uusi asia miulle. Itse olen parannellut rinnaltalähtöä suunnilleen samalla strategialla kuin Raven: nopeita, räjähtäviä nostoja isoilla painoilla. Viimeksi eilen. Toki tein eilen myös pienellä painolla nopeita toistoja. Lisäsin painoa ja tein edelleen nopeita kolmen toiston pukkauksia. Lopulta käväisin jopa 93 prossassa maksimista ja pukkasin varmistajan kera kolmesti ylös, jälleen niin nopeasti kuin suinkin. Lopuksi tein taas pienemmällä painolla nopean sarjan, ja kyllä tuntuikin kevyeltä. :)

Samaa tarkoittavat.
Pieni korjaus, että en jatkuvasti yritä parantaa raskailla painoilla räjähtävyyttä. Teen myös väliin "tavallista" wsb-nopeutta. Itselleni tuollaiset 93% romut menisi jo maksimipäivästä.. No, toisaalta ite lasken ne paitamaksimista usein.. tuotakin vaihdellen.

Originally posted by Phat
Sori että vielä nussuttelen pilkkua:
Ero vain kasvaa mitä pienemmäksi tuo alkuperäinen kiihtyvyys muuttuu. Jos nostat 200kg vaikka vain 0,1 m/s^2, tarvitaan 120kg:lla tehtävään toistoon 6,7m/s^2 kiihtyvyys eli 67-kertainen kiihtyvyys, eli ei onnistu :)

Eipäs vielä lopeteta :) Tuo lineaarinen kiihtyvyysmalli on epätarkka ja johtaa virheisiin. Käytännössä tangon kiihtyvyys hidastuu/muuttuu varsinkin ääriasennoissa eli tuo kiihtyvyys (a) pitäisi integroida nostomatkan yli. Kiihtyvyysanturilla ja pienellä softanpätkällä saadaan tähänkin selvyys. :)

Selityksiä huonoon penkkitulokseen: "Maanvetovoimakin" on erilainen päiväntasaajalla ja navoilla. Maan sula ydin velloessaan aiheuttaa kohinaa maanvetovoimaan. Kuun sijainti vaikuttaa koettuun maanvetovoimaan(vuorovesi). Auringosta tulevat hiukkaset, jotka aiheuttavat revontulet, vaikuttavat maanvetovoimaan.

Originally posted by Raven
Samaa tarkoittavat.
Pieni korjaus, että en jatkuvasti yritä parantaa raskailla painoilla räjähtävyyttä. Teen myös väliin "tavallista" wsb-nopeutta. Itselleni tuollaiset 93% romut menisi jo maksimipäivästä.. No, toisaalta ite lasken ne paitamaksimista usein.. tuotakin vaihdellen.
Sama täällä. Olen vain kerran aikaisemmin (vuosia sitten) parannellut räjähtävyyttä raskailla painoilla. Yleensä miekin teen nopeuspenkkipäivänä n. 50 prossalla nopeita kolmen toiston sarjoja. Mie en paitaa käytä, tuo 93% oli RAW-maksimista (ehkä himpun verran vähemmän, tuo maksimitulos kun on hiukka epävarma, saattaa olla isompi kuin mistä laskin).

Ja kekexxille kiitoksia. Kun seuraavan kerran menee enkkakokeilu tms. pieleen, onpahan kootut seliselit tiedossa.:lol2:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mä olen saanut penan kanssa nousemaan, kun keskityin rinnalta lähtöön. Kevyempänä penapäivänä teen mutkatangolla jalat ilmassa merkistä penkkiä. Siinä on pakko keskittyä räjähtävään lähtöön, mikä auttaa taas maksimia ylös. Kun kokeilin lankkupenkkiä, niin ojentajat meni jumiin, tuli hitaiksi ja penkki tippui.

Varmaan joku mut naulaa ristille, mut miksei olla useinkaan ajateltu sitä, ettei heikon lopputyönnön omaavalla kaverilla ole ongelmia rinnltalähdön kanssa?? Yleisen käsityksen mukaan treenataan homona lankkupenkkiä ojentajia vahvistaakseen, mut silti penkki junnaa samoissa. Miksei keskitytä kovaan rinnalta lähtöön ja siihen että käytetään sitä nopeutta loppuun asti työntöön, jos ymmärsitte mitä tarkoitin. Ojentajilta ei vaadita niin suurta voimaa, kuin hitaalla lähdöllä. Mut täytyyhän niitä ojentajiakin treenata, jossainhan se seinä tulee vastaan

Jopa maastanostossa oon huomannut saman homman, mulla kun on huono loppuveto. Kun tein sitä korokkeelta, piti keskittyä enemmän loppuvetoon. Uskokaa tai älkää, mut veto parani sillä paremmin kuin polvista vedossa.

Voi olla vaan, että mun kroppa huutaa enemmän nopeuteen perustuvia nostoja.

Onkos muilla samanlaisia kokemuksia?? :david:

En haulla löytänyt parempaakaan paikkaa kysellä millaisia tuloksia naiset ovat onnistuneet saamaan? Mistä lähdetty, mihin päästy?

Paljon löytyy miesten maksimituloksia etc, mutta eipä tämmöinen rääpäle voi oikein niistä päätellä mitään kun ei oikein voi verrata. :)

^No olenhan minä tuonne itekin kirjoitellut, siellä vain ei kai niin välttämättä ole tuollaiseen kehitykseen tähtääviä tuloksia? Enemmänkin kai se millä painoilla tehdään mitäkin ellen ihan väärin ymmärtänyt. Mutta sorry kun nostin vanhan, toivoin kai vain jotain suuntaa kehityksestä nimenomaan maksimeilla.

^No olenhan minä tuonne itekin kirjoitellut, siellä vain ei kai niin välttämättä ole tuollaiseen kehitykseen tähtääviä tuloksia? Enemmänkin kai se millä painoilla tehdään mitäkin ellen ihan väärin ymmärtänyt. Mutta sorry kun nostin vanhan, toivoin kai vain jotain suuntaa kehityksestä nimenomaan maksimeilla.

Penkkikehitystä. En erityisesti treenaa maksimeja, mutta kokeilen niitä aina välillä. Nämä siis maksimeja.

08.2011 25kg
09.2011 35kg
10.2011 45kg
12.2011 50kg

Ja tällä hetkellä teen suhkoht kevyesti 5x47,5, joten maksimi lienee +-53kg. En ole kokeillut, enkä varmaan ihan heti kokeilekaan.

Kävin jonkunverran vuosituhannen alussa salilla ja silloin sain 10x40kg, joten se varmasti vaikuttaa tähän kehityksen nopeuteen. Vielä ei ainakaan tunnu rajat tulevan kehityksessä vastaan vaan tänään lähden yrittämään 5x49kg.

Suositut

Back
Ylös Bottom