Naisen kehitys painoharjoittelussa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommy77
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Re: Re: Re: Re: Re: Naisen kehitys painoharjoittelussa

Originally posted by Raven
En nyt väittänytkään, että kaikki saavat. Kirjoitit sen vaan niin, että ei kukaan saa.

tarkoitin siis eri kertoja. Tottakai se on vaikeampaa ottaa maksimin jälkeen..

No joo kyllä joku max räjähtävä voima lihakset omaava kaveri voisi vetää että ei se nyt aivan mahdotonta ole mutta ainakin niin harvinaista että on aivan kohtuutonta sanoa että 7X50kg nostajan pitäisi nostaa 1X70.

Toisaalta sellainen kaveri joka ei saa kuin 7X50 sellaisilla lihaksilla niin on varmaan niin heikon taustan omaava että max suorituskaan tuskin nousee niin hyvin kuin voisi olettaa "vakavalta harrastajalla".

Joo korjasin sen eri treenillä ettei joku viisastelisi että varmaan ei saa max suorituksen jälkeen enää enempää kuin 7 jos sitäkään :lol2:

Hehe muistelinkin että Herwood gymin salilla oli artikkeli seinällä jostain 300kg suomalaisesta penkkaajasta joka sanoi että veti 12 vai 13 vuotiaana jotain 120-130kg penkistä niin varmaan olet sinäkin vetänyt aika hyvin jo sen ikäisenä.

Tosi vahvat kaverit ovat yleensä olleet pienenäkin jo tosivahvoja :thumbs:

Vittu tää menee kyl ihan offtopikiksi mutta pistetään nyt jatkoksi.

Eli itehän oon ihan ulkona vain voimaan keskittyvästä treenistä, en oo penavoimaakaan treenannu lähes kymmeneen vuoteen ja sillon maksimi oli jotain 70kiloo... Mietin tässä vain että vois ottaa kohta voimakauden ennen hst-jaksoa. Joten tässä olisi pari kysymystä Ravenille ja muille voimaguruille.

1. sopisko voimakaudeksi hyvin tollanen voimanosto/penkkiohjelma? Viimesen parin vuoden aikana oon treenannu ohjelmilla joissa frekvenssi on ollut melko tiheä, ja tehoa on vaihdeltu, ja se on kasvattanut massan lisäksi voimiakin paljon paremmin kuin perinteiset hd/md-perussplitit. Maksimia kokeilin viime jouluna ekan kerran pariin vuoteen, meni 150, kun sarjamaksimi oli sillä hetkellä n.12x110. Tällä hetkellä sarjamaksimi on n.10x130, erinäisten treenimuutosten avulla ja ehjän treeniputken takia (esim keväällä 2001 sarjamaksimi oli 7x120 mutta voimaa kun ei treenaa on tuo vaihdellut melkoisesti kausittain, vielä kun tiltit ottaa huomioon ei penakehityksenKÄÄN nousujohteisuudesta voi edes puhua ääneen) on penakin noussut kivasti tässä alkuvuodesta. Ts. maksimi olisi varmaan nyt 160 tai jopa 167.5.. Mitä perinteisempi ja simppelimpi voimaohjelma olisi, niin sitä paremmin ilmeisesti tulisi kehitystä penaan, kun otetaan huomioon ettei nykyinen ohjelmani ole perussplitti?

2. jos laittaisin tavoitteeksi tuon 200 penasta, niin voisiko olettaa että sen voisi saavuttaa _edelleen natutreenillä_ 1-2 vuodessa, ottaen huomioon että oon treenannut jo aika pitkään - mutta, kuten sanoin voimatreeniin en ole panostanut ollenkaan - sellaisella treenillä, että vuorottelisin tiheän frekvenssin splittiä (treenikierrossa mm. suora&epäsuoratreeniperiaate, pumppiviikko ym, välillä pumppiviikon ojentajatreenissä kapeessa penassa räjähtävää voimaa), joka on myös vähän voimapainotteinenkin, voimakautta ja hst-kautta? Vai kannattaisiko vuorotella vain voimakautta ja massahakuisempaa kautta? Vai kenties vielä useampaa kuin vain kolmea kautta?
Eli siis tämän kysymyksen idea ei ole ennustaminen saanko 200 penasta vai tuo kausien vaihtelun järkevyys.

Monen vuoden ajan on pena ollut vain yksi liike mutta viimeisen vuoden sisällä on sen merkitys kasvanut. Jotenkin pidän itse aivan mahdollisena - tai ainakin uskottelen löylyhöyrypäissäni itselleni :) - saada se 200 natuna ylös kunhan muutama voimakausi on vedetty läpi ja massakaudella keskitytään tarpeeksi myös voimankasvuun :whip:.

EDIT hst:n tosiaan aion toteuttaa hermostoa palauttavana perusversiona; copypaste toisesta topikista, lopullinen versio voi hieman erota tästä:

"eli mitään sarjoja ei loppuun asti vaan parin viikon nousevissa jaksoissa painoa aina lisäten kohti vikaa treeniä jossa lasketut/todetut sarjamaksimipainot, ja nekään sarjat ei pitäis koviks osoittautua. Toistoja siis lasketaan parin viikon välein 15,12,10,8,5, ja viiden toiston jakson jälkeen 1-2 viikon tauko milloin kierto alusta tai uus ohjelma (todennäköisempi vaihtoehto).

Noin ohjelma on hermotukselle helpotus kovan perustreeniohjelman / voimakauden jälkeen. "

Originally posted by Sakkeus
Vittu tää menee kyl ihan offtopikiksi mutta pistetään nyt jatkoksi.

Ok.. Piti oikein enemmänkin miettiä. :)
Voit toki mailiakin laittaa, niin voi asiaa enemmänkin pohtia.
Mutta.. Kyllä uskon, että se 200 on sieltä mahdollisuus saada, vaikka se varmaan tuleekin kestämään hieman kauemmin kuin tuo 1-2vuotta. Tota on oikeastaan vaikeaa ennustaa, koska joillekin voima "tarttuu" paremmin kuin toisille.
Mutta kokeilemalla se selviää ja kyllä siitä viitteitä saa jo hyvinkin pian, että ollaanko menossa oikeaan suuntaan..

Sopivan ohjelman löytäminen onkin sitten hieman vaikeampaa, kun kaikille ei samanlaiset ohjelmat sovi.
Itse tein venäläisten ohjelman läpi ja olin tyytyväinen. Nyt olen päättänyt, että peruskaudella (ei kisoja) teen venäläistä ja kisoihin valmistautuessa teen wsb, jolla saa paitanostot kondikseen. Tosin saa sillä raw-penkin myös nousuun. Kolmas variaatio tästä olisi tehdä wsb:tä, mutta dynaaminen päivä otetaan venäläisittäin prosenttipenkkinä ja nostaen niitä prosentteja korkeammalle kuin normaalissa wsb treenissä.

Saattaisi olla ihan hyvä kokeilu tuo venäläinen pienen muutoksin. Esimerkiksi penkki 3*viikossa ja kahdella kertaa otetaan ojentajat mukaan, joista toinen kova/lyhyemmät sarjat ja toisella kertaa hieman kevyempi/pidemmät sarjat. Penkkitreeneissä mahdollisimman moni treeni kapealla tai sitten esim. joka toinen kapealla.
Siihen mukaan täyspanoisesti selkätreeni ja jalatkin voi hyvin ottaa ennen penkkiä tai penkin jälkeen, koska nuo penkki treenit ei yhtä kertaa kohden ole niin kovin raskaita.

Hiihoo :).

Taidan sitten alottaa kohta tuon venäläisen josta esimerkkinä vaikka tämä http://www.mwsu.edu/~physed/hhptl/weights/russiangenerator.htm ?

Joka toinen treeni kapealla. Tuon laskurin painot vain menevät näin kieroon; pitää tehdä erikseen ohjelma kapeen penan maksimille, jonka arvioin 135:ksi (10x110mx) ja tavallinen 160:ksi (10x130mx)).

tuon ohjelman lisäksi treenien loppuosat ja jalkapäivä:

Maanantaina ojentajat kova + pohkeet&vatsa
-dippi 3x6 puolipyramidi, joista vika kova, tehot n.60,80,100% (A)
-kallonmurskauspunnerrus 2x6, sama paino, vika sarja loppuun asti (B)
-pohkeet&vatsa

Keskiviikkona selkä; hauis epäsuora
-leuat lisäpainoilla 2xmax+lämppärit
-ylätalja kapee vastaote 2x10 (B)
-kulmasoutu vastaotteella jyrkässä kulmassa 3x10 (B)

Perjantaina ojentajat kevyt + pohkeet
-pystyranskalainen 3x15, sama paino, n.90% teho vikassa sarjassa (70,80,90%)
-taljapunnerrus yhdellä kädellä vastaote 2x15, tehot 80,90%
-pohkeet

Lauantaina jalat (massatreeni) + habojen erikoistreeni, selän epäsuoratreeni
-kyykky 5x15 (A)
-reiden ojennus 2x15, (B)
-reiden koukistus 2x15 (B)
-sjmv 2x10 (B)
-selänojennus lisäpainolla 2x10 (B)
-hauiskääntö scotissa 2x15 (B)
-hauiskääntö puntilla käsi kerrallaan scotissa 2x15 (B)
(habaliikkeet noin jotta etuolkapäärasitus olisi minimaalinen)

Meinasin eka laittaa mailiin mutta tulee nyt näin, miltä näyttäis :) ?

Vai olisiko järkevämpää ottaa kapeeta keskiviikon ja perjantain treeneissä ja maanantaina kun on kova ojentajapäivä, tavallista penaa? Toisaalta jos ottas kapeeta maanantaina ja perjantaina, olis keskiviikko ojentajille huilipäivä.

Paneudun tohon sun postaukseen huomenna paremmin, mutta se kapea pena olis tarkoitus ottaa tavallisen penan maksimista. Eli se on aika kova ja ens alkuun ei läheskään kaikki onnistu, joten tekee mahdollisimman monta kapealla ja sit loput normaalilla otteella.. Eli ei lasketa normaalista kapean penkin maksimista..

Maanantaina ojentajat kova + pohkeet&vatsa
-dippi 3x6 puolipyramidi, joista vika kova, tehot n.60,80,100% (A)
-kallonmurskauspunnerrus 2x6, sama paino, vika sarja loppuun asti (B)
-pohkeet&vatsa

Keskiviikkona selkä; hauis epäsuora
-leuat lisäpainoilla 2xmax+lämppärit
-ylätalja kapee vastaote 2x10 (B)
-kulmasoutu vastaotteella jyrkässä kulmassa 3x10 (B)

Perjantaina ojentajat kevyt + pohkeet
-pystyranskalainen 3x15, sama paino, n.90% teho vikassa sarjassa (70,80,90%)
-taljapunnerrus yhdellä kädellä vastaote 2x15, tehot 80,90%
-pohkeet

Lauantaina jalat (massatreeni) + habojen erikoistreeni, selän epäsuoratreeni
-kyykky 5x15 (A)
-reiden ojennus 2x15, (B)
-reiden koukistus 2x15 (B)
-sjmv 2x10 (B)
-selänojennus lisäpainolla 2x10 (B)
-hauiskääntö scotissa 2x15 (B)
-hauiskääntö puntilla käsi kerrallaan scotissa 2x15 (B)
(habaliikkeet noin jotta etuolkapäärasitus olisi minimaalinen)

Meinasin eka laittaa mailiin mutta tulee nyt näin, miltä näyttäis :) ?

Vai olisiko järkevämpää ottaa kapeeta keskiviikon ja perjantain treeneissä ja maanantaina kun on kova ojentajapäivä, tavallista penaa? Toisaalta jos ottas kapeeta maanantaina ja perjantaina, olis keskiviikko ojentajille huilipäivä.

Voi tuonkin linkin mukaan tehdä. Toinen vaihtoehto on myös, että teet sen penkin 3*kertaa viikossa, mutta kahtena päivänä. Eli yhtenä päivänä tulee 2 penkki treeniä ja välissä 0.5-1 tunnin tauko ja toinen treeni.. Esim maanantaina*2 ja perjantaina.

Muuten näytti ihan hyvältä tuo ja mielenkiinnolla itekin odotan kuulevani tuloksia....

Millainen sulla on palautuminen. Palaudutko hyvin, huonosti vai hyvin huonosti. :)

Itselle muuttaisin hieman tuota ohjelmaa astetta rankemmaksi.
Eli se dippi 5*5-6.
Ja toinen ojentajatreeni otan myös kovaa, eli 5*10-12.. Kevyesti tarkoittaa mulla siinä mielessä, että on hieman pienemmän painot kyseessä, teen myös hieman lyhyemmillä palautuksilla.

Jaa, mutta sulla olikin siinä 2 liikettä ojentajille, joten aika samat setit tulee..

Mut tosta on todella hyvä lähteä liikkeelle. Kattelet miltä se tuntuu ja muutokset tehdään sitten ohjelman jälkeen, kun ollaan paljon viisaampia. Harvoin tietty ohjelma alkaa heti alussa pelittämään täysillä.

Se miten sun kannattais ottaa kapealla, riippuu aika paljon sun palautumisesta. Ota vaikka yks kertaa viikossa ensiksi kapealla. Se voisi olla tuo maanantai, silloin tulee ojentajille hyvää hoitoa. Muuten saavat hieman paremmin "levätä" loppuviikon.
Jos tuntuu liian kevyeltä jne, niin sitten lisäät kapean penan 2*kertaa viikossa.
Antaa ensin hieman paikkojen totutella. Jos ja kun otat myöhemmin uudestaan, niin sit tiedät jo heti alusta miten sun kroppa toimii ja saat täyden hyödyn heti alusta asti.

http://www.zyworld.com/powerlifting/benchsheiko.htm

Tuolta voit myös kattoa sheikon oppeja. Ite tein noiden prosenttien mukaan ja nuo määrät voi juuri muuttaa kuten aikaisemmin sanoin 3*kertaa viikkoon jne..
Itse pidän jotenkin tuosta sheikon ohjelmasta paljon enemmän.

Tuli vielä mieleen, että tuon sun linkin mukaan onkin vähän vaikeampi tehdä kapeaa penkkiä tavallisen prosenttien mukaan.
Mutta tuon sheikon ohjelmilla se onnistuu helpommin.
Voithan toki tehdä niin, että lämmittelet kapealla ja yrität tehdä mahdollisimman usean sarjan tai edes yhden kapealla ja sitten muut normaalilla otteella..

Itse en ole tehnyt kaikkia kapealla, joten en osaa oikein siihen kommentoida. Kyllä se kapeapenkki parani mulla kun tein noi ojentaja liikkeet ja kaikki sarjat normaalilla otteella.

Kiitoksia Raven tiedon jakamisesta :). Joo teen niin että kapea maanantaina. Kuusi viikkoa on lyhyt aika, sen jälkeen tietää paremmin ja voi säätää uuden, tehdä välissä vaikka hst:tä. En palaudu mitenkään huippunopeasti mutta tietenkin riippuu ihan ohjelmasta miten pitkään palautuminen kestää. Sanoisin että palaudun melko hyvin koska esim huonoiten bodausohjelmistakin on mulle sopinut K.P.:n mdtreenit, jossa lihas vain kerran kierrossa läpi; klassinen työntö-veto-jalat-jako. Paremmin kehittyy tiheämmän frekvenssin ohjelmilla.

Treenaan tämän kovan treenikierron loppuun ja otan sit 1-2 kevyttä pumppiviikkoa jotka antaa hermostolle vähän lepoa. Sitten alotan tuon ohjelman innolla ja ilmoittelen tuloksista mailiisi :).

Kiitoksia Raven tiedon jakamisesta :). Joo teen niin että kapea maanantaina. Kuusi viikkoa on lyhyt aika, sen jälkeen tietää paremmin ja voi säätää uuden, tehdä välissä vaikka hst:tä. En palaudu mitenkään huippunopeasti mutta tietenkin riippuu ihan ohjelmasta miten pitkään palautuminen kestää. Sanoisin että palautudun melko hyvin koska esim huonoiten bodausohjelmistakin on mulle sopinut K.P.:n mdtreenit, jossa lihas vain kerran kierrossa läpi; klassinen työntö-veto-jalat-jako. Paremmin kehittyy tiheämmän frekvenssin ohjelmilla.

Treenaan tämän kierron loppuun ja otan 1-2 kevyttä pumppiviikkoa jotka antaa hermostolle vähän lepoa. Sitten alotan tuon ohjelman innolla ja ilmoittelen tuloksista mailiisi :).

Ok, teeppä niin. :)
Sitten tosiaan pystyy paremmin säätää ohjelmaa juuri sulle sopivaksi.
Kyllä sitten aika hyvin palaudut. Sheikokin sanoo tuolla, että pienet lihakset kuten rinta ja ojentajat voidaan treenata useamman kertaa viikossa, koska eivät vaadi niin paljon palautumista. Tosin tässäkin on sitten nuo prosentit aika tärkeänä seikkana, että ei treenata liian kovaa, liian monta kertaa viikossa.
Moni innostuu liikaa kun tulokset nousee ja sit samalla nostetaan sitä maksimiprosenttia, joilloin se ohjelman idea alkaa kaatumaan.

Perskules, yks juttu unohtui tosta treenistä; sivuolkapäät ja huipputärkee kiertäjäkalvosinliike. Sinänsähän sivuolkapäitä ei tarviis ollenkaan treenata kun penakin vähän niihin ottaa mutta ajattelin kuitekin perjantain treenin loppuun tehä viparit taljassa 2x12 sama paino molemmat kovia yks kevyt lämppäri ja sen jälkeen rotator cuff kääntö taljassa 2x12 tehot 90,100%. Kiertäjäkalvosinliike ainakin on mulla auttanut paljon olkapääkipuihin.

Ja yks juttu vielä; kannattaako kaikki sarjat penassa tehä räjähtävästi, eli tanko mahdollisimman nopeesti ylös (ei pompautusta tietenkään), ja lasku hallitusti muttei liian hitaasti? Jossain topikissa näin neuvoit. Räjähtävää nopeusvoimaahan (50-60%rpmax) ei tuossa ohjelmassa ole ollenkaan.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Sekaannun vähän teidän vuoropuheluun mutta kun näytte olevan hommista aika hyvin perillä niin kysäisen jotta missä vaiheessa noita rotator cuff liikkeitä kannattaisi tehdä? Olisko hyvä penkki- ja vinopenkkipäivän ekana liikkeenä että ne lämpiää, vai pitääko ehdottomasti tehdä vasta lopuksi vai kuinka?

Respectiä Tähdelle täältäkin :).
Omalta kohdaltani voin sanoa,että mulla ainakin tuo henkinen puoli vaikuttaa hirveästi...Varsinkin penkissä,sillä on vielä toistaiseksi yliote muhun,eli mitä enemmän romua tulee tankoon sitä epäluuloisemmaksi minä tulen;toi ei varmana nouse,ja tuolla asenteella se ei sitten nousekkaan :(

Nimim:Katkera täälläkin:itku:

Originally posted by ressukka
Sekaannun vähän teidän vuoropuheluun mutta kun näytte olevan hommista aika hyvin perillä niin kysäisen jotta missä vaiheessa noita rotator cuff liikkeitä kannattaisi tehdä? Olisko hyvä penkki- ja vinopenkkipäivän ekana liikkeenä että ne lämpiää, vai pitääko ehdottomasti tehdä vasta lopuksi vai kuinka?

Naisen kehityksestähän täällä pitäisi tosiaan jutella :)..

Löylyssä sanoisin että jos olkapäiden kanssa on isompia ongelmia, voisi lämppäreinä noita ottaa ennen pääliikkeitä. Mutta muuten ne sopivat ihan hyvin treenin vikaksi/vikoiksi liikkeiksi. Ite teen tällä hetkellä rintapäivän lopuksi sivuolkapäät + rotator cuffit taljassa (olkapääkäsipäivänä vain pystypunnerrus+pystysoutu).
Aikasemmissa ohjelmissa oon myös tehny vikana liikkeenä, saa hyvän tuntuman ja piston lihaksiin kun on jo valmiiks lämmenneet ja pumpatut paikat.

Raven + muut voi tietää paremmin.

Originally posted by ressukka

Kannattaa lämmitellä ennen penkkiä 2-3 kevyttä sarjaa. Itsellä oli vähän ongelmia syssymmällä noiden olkapäiden kanssa ja vaiva meni ohi,kun tein pari kuukautta kiertäjäkalvosimia 4-5x viikossa. Pyrin "treenaamaan" niitä edelleen 2-3x viikossa ja hartiat ovat olleet kunnossa.Teen tällä hetkellä noita ennen penkkiä ja "ylimääräisessä" treenissä(treenaan voimapohjalla ja tuo on sellainen venyttelypäivä ja kevyttä treeniä) ja kotona pitkiä sarjoja 50-150x ihan tavallisella puukepakolla,menee hyvin esim. telkkaria katsellessa,vaikka ähinä ja tuska on kamala +100 sarjoissa.

Perskules, yks juttu unohtui tosta treenistä; sivuolkapäät ja huipputärkee kiertäjäkalvosinliike. Sinänsähän sivuolkapäitä ei tarviis ollenkaan treenata kun penakin vähän niihin ottaa mutta ajattelin kuitekin perjantain treenin loppuun tehä viparit taljassa 2x12 sama paino molemmat kovia yks kevyt lämppäri ja sen jälkeen rotator cuff kääntö taljassa 2x12 tehot 90,100%. Kiertäjäkalvosinliike ainakin on mulla auttanut paljon olkapääkipuihin.

Ja yks juttu vielä; kannattaako kaikki sarjat penassa tehä räjähtävästi, eli tanko mahdollisimman nopeesti ylös (ei pompautusta tietenkään), ja lasku hallitusti muttei liian hitaasti? Jossain topikissa näin neuvoit. Räjähtävää nopeusvoimaahan (50-60%rpmax) ei tuossa ohjelmassa ole ollenkaan.

Kyllä ne sivut voi lisätä sinne jonnekin väliin. Koska ne tulee aika hyvin muussakin, niin ei niitä tartte tehdä todella kovaa. Ite teen 2-3*15-20..
Teetkö kovaa kiertäjät? Itse en ole koskaan tehnyt kovaa vaan kevyesti viimeisenä liikkeenä 3-5*15.. Tämä on varmaan hieman henk.kohtanen juttu. Mun olkapäät ei oikein tykkää jos teen liian kovaa..

Itse sanoisin, että ne pena sarjat mahdollisimman räjähtävästi, kaikki. Lämppärit voi ottaa rauhallisemmin, mutta varsinaiset työsarjat räjähtävästi. Näin saat sitä räjähtävyyttä myös sinne isoihin painohin ja maksimit lentää ylös. :evil:
WSB:n dynaamisessa on mielestäni yks huono juttu. Kumeilla ja ketjuilla saa tosiaan lisää poweria ojentajiin, mutta rinnan räjähtävyys pidetään koko ajan samalla tasolla.
Kuitenkin on hyvä tehdä räjähtävyyttä isoilla painoilla myös.
On aivan eri asia laittaa tanko liikkeelle 125kg:n painoilla kuin, että laitan siihen 180kg ja otan sillä räjähtävästi sarjoja..

Itse sanoisin, että ne pena sarjat mahdollisimman räjähtävästi, kaikki. Lämppärit voi ottaa rauhallisemmin, mutta varsinaiset työsarjat räjähtävästi. Näin saat sitä räjähtävyyttä myös sinne isoihin painohin ja maksimit lentää ylös. :evil:
WSB:n dynaamisessa on mielestäni yks huono juttu. Kumeilla ja ketjuilla saa tosiaan lisää poweria ojentajiin, mutta rinnan räjähtävyys pidetään koko ajan samalla tasolla.
On aivan eri asia laittaa tanko liikkeelle 125kg:n painoilla kuin, että laitan siihen 180kg ja otan sillä räjähtävästi sarjoja..

Siis mitä? Teetko dynaamisetkin päivät isoilla romuilla? Tottakai jokaisessa voimaohjelmassa kannattaa tehdä kaikki toistot mahdollisimman räjähtävästi oli sitten wsb:tä tai venäläistä. "Jumalan" mielestä ei painolla ole merkitystä vaan tangon nopeudella "A faster bar equals more force".

Olet varmaan tuon artikkelin lukenutkin... http://www.elitefts.com/documents/intensity_zone_loading_louie.htm

Kyllä ne sivut voi lisätä sinne jonnekin väliin. Koska ne tulee aika hyvin muussakin, niin ei niitä tartte tehdä todella kovaa. Ite teen 2-3*15-20..
Teetkö kovaa kiertäjät? Itse en ole koskaan tehnyt kovaa vaan kevyesti viimeisenä liikkeenä 3-5*15.. Tämä on varmaan hieman henk.kohtanen juttu. Mun olkapäät ei oikein tykkää jos teen liian kovaa..

Tämä selvä. Kiertäjät oon aina ottanu viimesten liikkeiden joukossa ja tehny 2-3 sarjaa 10-20 toistoa, en nyt niin kovaa niitä oo treenannu kuin muita liikkeitä voi treenata, onhan ne liikkeet sellasia ettei niistä oikein kovaa sarjaa fiksusti saa tehtyä. Joskus kokeillu ja tekniikka kärsii melkosesti ja tuntumä häviää. Eli 1-3 toistoa jää yleensä varastoon kun tekee hyvällä tuntumalla kiertäjäliikkeet (sinänsä tuo mun 90 ja 100% on tuossa harhaanjohtava kun sen pitäis olla 85,95%). Joskus harvoin teen kevyemminkin eli tehot jossain 60-70%.

Originally posted by Olbe
Siis mitä? Teetko dynaamisetkin päivät isoilla romuilla? Tottakai jokaisessa voimaohjelmassa kannattaa tehdä kaikki toistot mahdollisimman räjähtävästi oli sitten wsb:tä tai venäläistä. "Jumalan" mielestä ei painolla ole merkitystä vaan tangon nopeudella "A faster bar equals more force".

Tein ennen dynaamisen päivän 50-60% kisamaksimista. En saanut sillä oikein mitään aikaiseksi. Nyt vasta venäläisen ohjelman myötä ja sitä soveltaen wsb:hen olen muuttanut dynaamisen tehtäväksi enemmän venäläispainotteiseksi prosenttipenkiksi. Eli mennään 80% asti. En ole ainut nykyään ketä tekee näin ja paremmin on tullut tulosta kuin tällä wsb-tyylillä..
Tarkoitus on saada sitä nopeutta myös niihin isoihin romuihin.
Ja maksimipäivään ei ole huomattu olevan haittaa tästä.
Tein venäläisessäkin ohjelmassa parhaimmillaan 6*kertaa viikossa penkkiä ja joka kerta painot 75-85% maksimista..
Erona tähän wsb dynaamiseen on se, että et tietenkään voi tehdä joka viikko 80% 8*3.
Teen 80% ainoastaan yhden sarjan. Pari sarjaa 50%, pari sarjaa 60%, pari sarjaa 70% ja sit 80%..

Originally posted by Olbe
"Jumalan" mielestä ei painolla ole merkitystä vaan tangon nopeudella "A faster bar equals more force".

Tottakai sillä painolla on merkityksensä. Vai kuvitteleeko hän saavansa jotain hyötyä, jos treenaa esim pelkällä tangolla..
Otetaan huono esimerkki.. 100metrin pikajuoksuun erikoistunut juoksija. Hän on siinä todella hyvä, mutta huono 200metrillä... Miksi? Hän on vain treenannut räjähtävyyttä ja nopeutta lyhyillä matkoilla. Jos hän taas treenaa välillä räjähtävyyttä ja nopeutta hieman pidemmällä matkalla ja lisää rasitusta, niin kyllä hän jaksaa sen 200metriä juosta nopeammin..

Kuten sanoin, huono esimerkki ja kenenkään ei tartte tuohon tarttua. :)
Mutta ymmärsit varmaan mitä tarkoitin..
Miksi Louie laittaa sitten treenaamaan niin paljon ojentajia ja korostaa niiden merkitystä potenssiin triljoona, jos painolla ei ole merkitystä vaan nopeudella.

Onhan se niin, että mitä parempi räjähtävyys rinnalla, niin sitä korkeammalle se tanko nousee. Mutta jos sitä räjähtävyyttä treenataan vain pienillä painoilla koko ajan, niin ei se tuo sitä samaa räjähtävyyttä isoille romuille ja sieltä painoa ojentajille.. Harvoin ne painot jää ojentajista kiinni, paitsi ehkä paitanostoissa. Yleensä se nosto jää väliin, eli ei olla saatu rinnalta tarpeeksi lähtövoimaa ja saatu sitä tankoa tarpeeksi korkealle, eli ojentajille.

Itse en olekaan mikään "jumala", mutta tämä on mun näkemykseni asiasta ja itelläni toimii paremmin, kun pystyy irrottamaan maksimiraudat rinnalta aivan eri tavalla.
Wsb-dynaamisella sain kyllä pienet raudat liikeelle, mutta kisoissa ja salilla maksimi raw-nostoissa en sitä eroa enää nähnytkään.

Tottakai sillä painolla on merkityksensä. Vai kuvitteleeko hän saavansa jotain hyötyä, jos treenaa esim pelkällä tangolla..
Otetaan huono esimerkki.. 100metrin pikajuoksuun erikoistunut juoksija. Hän on siinä todella hyvä, mutta huono 200metrillä... Miksi? Hän on vain treenannut räjähtävyyttä ja nopeutta lyhyillä matkoilla. Jos hän taas treenaa välillä räjähtävyyttä ja nopeutta hieman pidemmällä matkalla ja lisää rasitusta, niin kyllä hän jaksaa sen 200metriä juosta nopeammin..

Kuten sanoin, huono esimerkki ja kenenkään ei tartte tuohon tarttua. :)
Mutta ymmärsit varmaan mitä tarkoitin..
Miksi Louie laittaa sitten treenaamaan niin paljon ojentajia ja korostaa niiden merkitystä potenssiin triljoona, jos painolla ei ole merkitystä vaan nopeudella.

Onhan se niin, että mitä parempi räjähtävyys rinnalla, niin sitä korkeammalle se tanko nousee. Mutta jos sitä räjähtävyyttä treenataan vain pienillä painoilla koko ajan, niin ei se tuo sitä samaa räjähtävyyttä isoille romuille ja sieltä painoa ojentajille.. Harvoin ne painot jää ojentajista kiinni, paitsi ehkä paitanostoissa. Yleensä se nosto jää väliin, eli ei olla saatu rinnalta tarpeeksi lähtövoimaa ja saatu sitä tankoa tarpeeksi korkealle, eli ojentajille.

Itse en olekaan mikään "jumala", mutta tämä on mun näkemykseni asiasta ja itelläni toimii paremmin, kun pystyy irrottamaan maksimiraudat rinnalta aivan eri tavalla.
Wsb-dynaamisella sain kyllä pienet raudat liikeelle, mutta kisoissa ja salilla maksimi raw-nostoissa en sitä eroa enää nähnytkään.

Pistin tuon "Jumalan" ihan läppänä.... Siis voima(F)=massa(m)*kiihtyvyys(a) eli periaatteessa on ihan sama teetkö 100kg ja kiihtyvyys on 2 m/s2 vai 200kg jossa kiihtyvyys on 1 m/s2, niin hassulta kun se kuulostaakin tarvitaan tismalleen sama voima,mutta näin se fysiikan mukaan vaan menee.Mulla on vähän nurinkurin kun raw penkkikin jää loppuojennuksesta vaille(en ole pystynyt tekemään ranskalaisia ja ojentajat on vähän rapakunnossa). Nuo Simmonssin opithan tosin kyllä perustuvat niin paljon paidalla nostamiseen,että ei niitä suoraan voi soveltaa raw-penkkaamiseen.Eivätkös nuo wsb:n dynaamisen penkin prosentit perustu johonkin "tieteelliseen" tosiasiaan,että jo 60% kuormalla saadaan lihaksessa aikaiseksi täydellinen supistuminen??!:confused: eli on periaatteessa "turhaa" rasittaa kroppaa suuremmalla romumäärällä dynaamisena päivänä,koska pienemmälläkin kuormalla saadaan haluttu tulos? Olen varmaan taas aivoreuman koureissa,kun en oikein tajunnut pointtiasi...on vähän :david: olo....

Edit: on muuten sitten niin OFFTOPICCIA,kun ikinä vaan kykenee...

Suositut

Back
Ylös Bottom