- Liittynyt
- 15.10.2003
- Viestejä
- 4
Provosoiduin viimeinkin niin paljon, että oli pakko postata. Äärimmäisen ärsyttävää tuo "kaikki feministit on rumia sotanorsuja!!!1"-riehuminen.
Jos nyt vaikka aivan ensiksi siitä mainoskampanjasta.
Kun mainostoimisto suunnittelee mainoskampanjaa, yrittää se varmaankin tehdä siitä mahdollisimman näkyvän. Näkyvyyttä kampanja voi saada muutenkin kuin pelkillä mainoksilla. Paras keino on tehdä kampanjasta jollain tavalla hätkähdyttävä.
Mainostoimisto on siis suunnitellut H&M:lle hätkähdyttävän mainoskampanjan, ja saanut sitä mitä hakikin: ilmaista lisäjulkisuutta. Ymmärrettävää.
Sitten muttia. Onko alusvaatteita ylipäätään tarpeen mainostaa muualla kuin katalogeissa ja vastaavissa? Mainoskampanjalla varmaankin halutaan huomiota enimmäkseen koko firmalle eikä pelkästään sen markkinoimille alusvaatteille. Alusvaatteet ovat kuitenkin melko välttämättömiä, ja niitä luultavasti ostettaisiin ilman mainontaakin. Eikö siis voisi tehdä jollain muulla tavalla huomiota herättävän mainoskampanjan?
Esimerkkinä Benettonin kondomiaiheiset sekä kuolleen bosnialaispojan verisiä vaatteita esitelleet mainoskuvat. Ne vasta julkisuutta saivatkin.
Ja jos alusvaatteita on kerran pakko mainostaa, ja kampanjan pitää olla huomiota herättävä, niin miksei kuviin laiteta tavallisia naisia? Arvelisin, että lehdissä kirjoiteltaisiin ihan kohtuullisesti tällaisesta uudenlaisesta mainoskampanjasta, jossa tavalliset kuluttajat esittelisivät tavallisilla vartaloillaan erilaisia alusvaatteita. Tukiliivit oikealle ostajalleen ja topatut liivit oikealle ostajalleen.
Sitten tähän naisihanteeseen, jota H&M:n mainoksissakin esitellään. Vaikka se tuntuisi kuinka kummalliselta urbaanilegendalta, niin on totta, että 10-13-vuotiaat tytöt ovat hyvin hanakoita omaksumaan nykyistä naisihannetta. Paineet, joita tytöille asetetaan, ovat todella suuria. Moni on maininnut tässä threadissa sen pienen itsetunto-ongelmaisen porukan, joka jaksaa riehua ja ottaa itseensä jostain mainoksista. Muuten hyvä, mutta se porukka ei ole pieni. Se on valtavan suuri.
Olen itse nuorehko tyttö, ja tunnen melkoisen vähän täysin terveellä itsetunnolla ja minäkuvalla varustettuja tyttöjä. Sen sijaan tunnen ulkonäköänsä vihaavia tyttöjä, mielenterveyshäiriöisiä tyttöjä, syömishäiriöisiä tyttöjä, jopa muutaman sairaalahoidossa olevan tai olleen. Eräs ystäväni sanoi aikoinaan kuolevansa häpeästä, jos ei menettäisi neitsyyttään ennen 7. luokan joulua. En tiedä teistä, mutta minusta se ei kuulosta ihan terveeltä.
Tietysti osa näistä ongelmista kuuluu normaaliin kehitykseen ja murrosikään, mutta mielestäni joka paikasta tursoavat tissit ja perseet ja seksuaalisuus pahentavat tilannetta. Teinityttö katsoo telkkaria ja kysyy: "Tuollainenko minun pitäisi olla, että minut hyväksyttäisiin ja minusta pidettäisiin? Jaa, no kai sitä sitten täytyy yrittää. Laihtua ainakin vois."
Pojillekin asetetaan ulkonäköpaineita, mutta mielestäni ne eivät ole yhtä pahoja kuin tytöillä. Esimerkiksi, useimmiten miehillä on mainoksissa vaatteet päällä. En kylläkään ole poika enkä siten voi tietää, miltä tuntuu olla murrosikäinen poika.
Kun vilkaisee MTV:tä, huomaa aika mainiosti, millaisia rooleja nykypäivän nuorille markkinoidaan. Ihanissa rap- ja r'n'b-videoissa puolialastomat laiheliininaiset ketkuttavat itseään "vähän" vähemmän alastomille miehille, jotka setelitukut käsissä ja kultaketjut kaulassa selittävät kuinka paljon heillä massia ja muijia riittää ja kuinka kovia he ovat. Minua alkaa itkettää.
Sitten siihen feminismiin. Tarkoituksena tosiaankin on edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa, minun mielessäni ruumiillisten erojen asettamissa puitteissa. Palkkatasa-arvo ja muut työhön liittyvät asiat ovat mielestäni suurimpia epäkohtia Suomessa. Jotkut alusvaatekampanjat ovat vähäpätöisempiä, tässä tapauksessa se vain toimii minusta esimerkkinä nykypäivän kieroutuneesta meiningistä.
En usko oikein, että sukupuolten väliseen tasa-arvoon työelämässä voitaisiin päästä turvaamalla kaikille samanlaiset lähtökohdat. Ennemmin epäilen, että maastamme löytyy edelleen aika paljon ikäviä miespuolisia esimiehiä, jotka mieluummin ylentävät miespuolisia kuin naispuolisia työntekijöitä. Ja ainahan sitä kuulee juttua työpaikoista, joissa palkassa on "munalisä".
Tällaisia tilanteita varten tarvitaan lainsäädäntöä, joka turvaa ensinnäkin palkkatasa-arvon. Sukupuolikiintiöt ovatkin sitten hankalampi juttu. Keskusteltaessa siitä, mitkä ovat miesten töitä ja mitkä naisten töitä, ja että soveltuvatko jotkut alat ollenkaan naisille tai miehille psyykkisten juttujen vuoksi, tullaan helposti sellaisten filosofisten kysymysten äärelle, että en tiedä voiko niistä mitään lakeja säätää.
Armeija. Minusta Suomeen voisi kehittää jonkunlaisen kansalaispalveluksen, joka kattaisi asepalveluksen ja siviilipalveluksen, ja koskisi sekä miehiä että naisia. Jokainen "menettäisi" elämästään vuoden valtiolle, joko tehden hyödyllistä työtä päiväkodeissa, vanhainkodeissa tai vastaavissa, tai valiten asepalveluksen. Jokaiselle opetettaisiin, miten toimia sota-aikana valtion hyväksi. Tällainen kansalaispalvelus olisi mielestäni hyödyllinen, se voisi osaltaan ratkaista tulossa olevaa työvoimapulaa suurten ikäluokkien siirtyessä eläkkeelle.
Jokohan tuo olisi tarpeeksi pitkä. Toivottavasti se muistuttaa selkeydessään sitten edes hiukan yhtä paljon äidinkielen ainetta, kuin pituudessaan.
Jos nyt vaikka aivan ensiksi siitä mainoskampanjasta.
Kun mainostoimisto suunnittelee mainoskampanjaa, yrittää se varmaankin tehdä siitä mahdollisimman näkyvän. Näkyvyyttä kampanja voi saada muutenkin kuin pelkillä mainoksilla. Paras keino on tehdä kampanjasta jollain tavalla hätkähdyttävä.
Mainostoimisto on siis suunnitellut H&M:lle hätkähdyttävän mainoskampanjan, ja saanut sitä mitä hakikin: ilmaista lisäjulkisuutta. Ymmärrettävää.
Sitten muttia. Onko alusvaatteita ylipäätään tarpeen mainostaa muualla kuin katalogeissa ja vastaavissa? Mainoskampanjalla varmaankin halutaan huomiota enimmäkseen koko firmalle eikä pelkästään sen markkinoimille alusvaatteille. Alusvaatteet ovat kuitenkin melko välttämättömiä, ja niitä luultavasti ostettaisiin ilman mainontaakin. Eikö siis voisi tehdä jollain muulla tavalla huomiota herättävän mainoskampanjan?
Esimerkkinä Benettonin kondomiaiheiset sekä kuolleen bosnialaispojan verisiä vaatteita esitelleet mainoskuvat. Ne vasta julkisuutta saivatkin.
Ja jos alusvaatteita on kerran pakko mainostaa, ja kampanjan pitää olla huomiota herättävä, niin miksei kuviin laiteta tavallisia naisia? Arvelisin, että lehdissä kirjoiteltaisiin ihan kohtuullisesti tällaisesta uudenlaisesta mainoskampanjasta, jossa tavalliset kuluttajat esittelisivät tavallisilla vartaloillaan erilaisia alusvaatteita. Tukiliivit oikealle ostajalleen ja topatut liivit oikealle ostajalleen.
Sitten tähän naisihanteeseen, jota H&M:n mainoksissakin esitellään. Vaikka se tuntuisi kuinka kummalliselta urbaanilegendalta, niin on totta, että 10-13-vuotiaat tytöt ovat hyvin hanakoita omaksumaan nykyistä naisihannetta. Paineet, joita tytöille asetetaan, ovat todella suuria. Moni on maininnut tässä threadissa sen pienen itsetunto-ongelmaisen porukan, joka jaksaa riehua ja ottaa itseensä jostain mainoksista. Muuten hyvä, mutta se porukka ei ole pieni. Se on valtavan suuri.
Olen itse nuorehko tyttö, ja tunnen melkoisen vähän täysin terveellä itsetunnolla ja minäkuvalla varustettuja tyttöjä. Sen sijaan tunnen ulkonäköänsä vihaavia tyttöjä, mielenterveyshäiriöisiä tyttöjä, syömishäiriöisiä tyttöjä, jopa muutaman sairaalahoidossa olevan tai olleen. Eräs ystäväni sanoi aikoinaan kuolevansa häpeästä, jos ei menettäisi neitsyyttään ennen 7. luokan joulua. En tiedä teistä, mutta minusta se ei kuulosta ihan terveeltä.
Tietysti osa näistä ongelmista kuuluu normaaliin kehitykseen ja murrosikään, mutta mielestäni joka paikasta tursoavat tissit ja perseet ja seksuaalisuus pahentavat tilannetta. Teinityttö katsoo telkkaria ja kysyy: "Tuollainenko minun pitäisi olla, että minut hyväksyttäisiin ja minusta pidettäisiin? Jaa, no kai sitä sitten täytyy yrittää. Laihtua ainakin vois."
Pojillekin asetetaan ulkonäköpaineita, mutta mielestäni ne eivät ole yhtä pahoja kuin tytöillä. Esimerkiksi, useimmiten miehillä on mainoksissa vaatteet päällä. En kylläkään ole poika enkä siten voi tietää, miltä tuntuu olla murrosikäinen poika.
Kun vilkaisee MTV:tä, huomaa aika mainiosti, millaisia rooleja nykypäivän nuorille markkinoidaan. Ihanissa rap- ja r'n'b-videoissa puolialastomat laiheliininaiset ketkuttavat itseään "vähän" vähemmän alastomille miehille, jotka setelitukut käsissä ja kultaketjut kaulassa selittävät kuinka paljon heillä massia ja muijia riittää ja kuinka kovia he ovat. Minua alkaa itkettää.
Sitten siihen feminismiin. Tarkoituksena tosiaankin on edistää sukupuolten välistä tasa-arvoa, minun mielessäni ruumiillisten erojen asettamissa puitteissa. Palkkatasa-arvo ja muut työhön liittyvät asiat ovat mielestäni suurimpia epäkohtia Suomessa. Jotkut alusvaatekampanjat ovat vähäpätöisempiä, tässä tapauksessa se vain toimii minusta esimerkkinä nykypäivän kieroutuneesta meiningistä.
En usko oikein, että sukupuolten väliseen tasa-arvoon työelämässä voitaisiin päästä turvaamalla kaikille samanlaiset lähtökohdat. Ennemmin epäilen, että maastamme löytyy edelleen aika paljon ikäviä miespuolisia esimiehiä, jotka mieluummin ylentävät miespuolisia kuin naispuolisia työntekijöitä. Ja ainahan sitä kuulee juttua työpaikoista, joissa palkassa on "munalisä".
Tällaisia tilanteita varten tarvitaan lainsäädäntöä, joka turvaa ensinnäkin palkkatasa-arvon. Sukupuolikiintiöt ovatkin sitten hankalampi juttu. Keskusteltaessa siitä, mitkä ovat miesten töitä ja mitkä naisten töitä, ja että soveltuvatko jotkut alat ollenkaan naisille tai miehille psyykkisten juttujen vuoksi, tullaan helposti sellaisten filosofisten kysymysten äärelle, että en tiedä voiko niistä mitään lakeja säätää.
Armeija. Minusta Suomeen voisi kehittää jonkunlaisen kansalaispalveluksen, joka kattaisi asepalveluksen ja siviilipalveluksen, ja koskisi sekä miehiä että naisia. Jokainen "menettäisi" elämästään vuoden valtiolle, joko tehden hyödyllistä työtä päiväkodeissa, vanhainkodeissa tai vastaavissa, tai valiten asepalveluksen. Jokaiselle opetettaisiin, miten toimia sota-aikana valtion hyväksi. Tällainen kansalaispalvelus olisi mielestäni hyödyllinen, se voisi osaltaan ratkaista tulossa olevaa työvoimapulaa suurten ikäluokkien siirtyessä eläkkeelle.
Jokohan tuo olisi tarpeeksi pitkä. Toivottavasti se muistuttaa selkeydessään sitten edes hiukan yhtä paljon äidinkielen ainetta, kuin pituudessaan.