Originally posted by Mariko
Otan nyt kerran vielä kantaa tähän feminismiin ja tämän sekä tuon "Miehet on uhanalainen laji" -threadin keskusteluihin. Ihan ensiksi: IronMindin kirjoitus oli myös minun mieleen, viisaita sanoja. Sitten mennään, toivottavasti jaksatte lukea:
Vaikuttaa siltä, että täällä puhutaan eri asioista samalla nimellä (feminismi) ja toisaalta samoista asioista, kuten siitä minkälainen hyvän parisuhteen tulee olla siten, että nämä tasa-arvoiset ihanteet eivät voi kuulua feministin parisuhdekuvioon.
Se mikä minua tässä eniten harmittaa, on että puhutte rumista, laiskoista selluliittiperseisistä kotityranneista nimenomaan liittäen nämä ominaisuudet perusfeministiin kiinteinä kuuluviksi. Voisiko kuitenkin olla niin, että naiset(kin) ovat yksilöitä ja tällaiset ei-toivotut luonteen/ulkonäon piirteet voivat johtua luonneviasta/huonosta isäsuhteesta/suklaanhimosta/maapallon keskilämpötilan kohoamisesta tai noin tuhannesta muusta syystä?
Parisuhteet ovat muutenkin jo oma asiansa, seurustelu on taitolaji ja sen onnistuminen vaatii toisen ihmisen huomioon ottamista enemmän kuin monille ihmisille on luonteenomaista. Ja kyllä se on vähän niin, että sitä saa mitä tilaa; ei kannata antaa tilanteen kehittyä ensinkään sellaiseksi, että jonain päivänä huomaa olevansa tossun alla palvelemassa hirviöksi muuttunutta puolisoaan. Jotkut ihmiset ovat niin matalaluonteisia, että huomatessaan toisen myöntyvän johonkin, alistavat aina vaan enemmän.
Feminismi on ihan oikeasti määritelmänä tasa-arvoisuuteen pyrkimistä, ja koska Itselleni tasa-arvo, oikeudenmukaisuus ja toisen ihmisen kunnioittaminen ovat kaikilla elämänalueilla tärkeitä, kuuluu feminismi luonnollisesti aatemaailmaani. Olen äärimmäisen pahoillani siitä, että feminismi on sanana 'pilattu', no en tiennytkään kuinka pahasti ennen näitä keskusteluja. Onhan se niin, että olipa aate mikä tahansa, sitä voi toteuttaa monella tavalla ja feministejäkin on suunnilleen yhtä montaa lajia kuin on feministejä.
Täytyy myöntää, että varsinkin tuossa toisessa threadissa puhutaan naisista niin rumasti, että olen lukenut niitä itku kurkussa. Sitten kirjoititte myös parisuhteesta, ja huomasin, että perusarvot siinä ovat aivan samat kuin itselläni ja varmasti suurimmalla osalla ihmisistä ylipäänsä: se on kumppanin rakastamista, kunnioittamista, palvelemista ja tukemista. Myös minä haluan prinsessana nojata miehen olkapäähän, haluan pitää sukupuoliroolit erillään. Feminismi ei tarkoita miesnaista ainakaan omalla kohdallani, vaan päinvastoin olen ylpeä naisellisuudestani ja pidän miehekkäistä miehistä.
Olen niin lopen kyllästynyt siihen, että olipa asia mikä tahansa, niin tuntuu että siitä väännetään sukupuoli- tai rotukysymys. No, vedetään nyt neekeritkin mukaan pikaisesti: Metrossa vartijana toimiva kaveri on kertonut, miten kiinniotettavat somalit haukkuu AINA rasistiksi, vaikka hän itse ei tee käsittelyssä eroa valkoisen ja mustan asiakkaan välille. Päinvastoin, yrittäessään välttää rasistiksi leimatuksi tulemisen, vartijat kohtelevat somaleita monesti varovaisemmin kuin muita. Pointti on siis se, että myös rasismi-sana on kokenut inflaation. Feministi-sanasta on kuitenkin vielä voimakkaammin tullut suorastaan kirosana.
Samalla periaatteella monet naiset voivat haukkua miehiä sovinisteiksi, vaikka miehen käytös kyseisessä tilanteessa ei poikkeaisi siitä, miten hän toimisi miehen kanssa. Tällöin ei ole kysymys sukupuolisesta syrjinnästä. No mieshän sitten tietenkin pitää tätä naista feminismin tuotoksena ja kiroaa mm. Pakkiksella kaikki femakkosiat. Myönnän, että naiset itse ovat aiheuttaneet hallaa feminismi-käsitteelle, mutta minkäs teet? Tuli ihan mieleen, että pitäisiköhän kehittää jokin uusi nimike tasa-arvo -liikkeelle, jos kerran feminismi kansan suussa on näinkin voimakkaasti yhtä kuin sovinismin vastakohta?
Niin että summa summarum – olisi ihan kiva, jos ihmisiä ei aina lokeroitaisi vaan arvosteltaisiin yksilöinä. Mikä kyllä tässäkin keskustelussa olisi onnistunut paremmin, jos puhuttaisiin kasvotusten; tässä naputtelussa ei koskaan välity kuin osa puhujan asenteista/ajatuksista ja väärin ymmärtäminen on helpompaa. Mutta niin kauan, kun feminismi ainakin periaattessa tarkoittaa tasa-arvoisuuteen pyrkimistä, julistaudun femakoksi, olkaatte siitä mitä mieltä haluatte. Tämä keskustelu saa nyt minun osaltani olla tässä. :joulu6: