Nainen pelastajaksi, millainen ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja flyte
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Oi voi, tsemppiä Taratin! Ei siinä varmaan muukaan auta, kun parannella eka, ja sit taas jatkaa treeniä. Kipeenä se juokseminen tuppaa olemaan just tommosta väsynyttä, niin siitä tuskin on hyötyä kehittymisen kannalta, ja parantuminenkin vaan viivästyy. :/

Joo, täytyy tosiaan päivä pari fiilistellä mihinkä suuntaan tää menee. Voihan olla etten ole kipeä, lämpöä ei tänään ole kuitenkaan ollut, ja duact tuntui auttavan nuhaan/aivasteluun eli saattoi olla ihna vaan allergiaa. Uintikin sujui kuitenkin ihan hyvin eikä siinä erityistä väsymystä tuntunut, uin rauhallisesti 30min/1000m ja koitin pitää sykkeen matalana eli pidin taukoja jos alkoi hengästyttää. Eli toivotaan parasta ja pelätään pahinta. Ne juoksuvedot jää kuitenkin tältä päivältä, huomenna sitten jos on täysin terve olo. En halua riskeerata mitään nyt.

Mitä kuuluu Taratin ja muut?

Mulla on nyt menny salilla hyvin. Tuo 70kg penkki tuntuis olevan aika lähellä ja ihan piukkana äherrän sen kimpussa (teen laskevaa pyramidia, että en mitään piikkaile sentään, vaikka piikkailulla se varmaan nopeammin olisi saavutettavissa). Sekin on kuitenkin ollut pidempiaikainen tavoite, niin olishan se komeaa saada alta pois ja sitten testeihin. Niiden jälkeen kun siirryn salilla pelkkään ylläpitotreeniin.

Juoksusta olen nyt lievästi loukkaantuneen jalkapöydän takia joutunut pitämään pari viikkoa taukoa, mutta ensi viikolla uskoisin kintun kestävän taas juoksutreenitkin. Uimassakin olen harvakseltaan käynyt, siihen kun riittää, tai pitäisi riittää, jo tälläkin hetkellä sellainen ylläpitohommeli.

Mulla on nyt menny salilla hyvin. Tuo 70kg penkki tuntuis olevan aika lähellä ja ihan piukkana äherrän sen kimpussa (teen laskevaa pyramidia, että en mitään piikkaile sentään, vaikka piikkailulla se varmaan nopeammin olisi saavutettavissa). Sekin on kuitenkin ollut pidempiaikainen tavoite, niin olishan se komeaa saada alta pois ja sitten testeihin. Niiden jälkeen kun siirryn salilla pelkkään ylläpitotreeniin.

Juoksusta olen nyt lievästi loukkaantuneen jalkapöydän takia joutunut pitämään pari viikkoa taukoa, mutta ensi viikolla uskoisin kintun kestävän taas juoksutreenitkin. Uimassakin olen harvakseltaan käynyt, siihen kun riittää, tai pitäisi riittää, jo tälläkin hetkellä sellainen ylläpitohommeli.

Ei tuossa piikkailussa ole järkeä jos testi on lähellä ja perustuu toistoihin.

Ihan ok täällä menee. Juoksemassa oon käynyt sen 4krt viikkoon. Eniten PK lenkkejä ja kerta viikkoon VK harjoitus 3*1000m oon juossut sellaisiin 4:50-5:15 aikoihin. Ei siis mitään täpöilyä mutta tällä juoksukunnolla ihan tarpeeksi haastavaa. Usko ei oo kova tällä kertaa, mut mistä sitä ikinä tietää... Uimassa käyn sen 1-2krt viikko miten nyt jaksaa. Siinä ei oikein ole mitään ohjelmaa, tai ois, mutta pääasiassa olen ollut uimakoulussa ja sitten vaan uinut matkaa jos oon muuten käynyt.

Punttia teen 2 krt viikkoon yläkroppaa ja just nyt alkaa kevyt viikko. 9*65kg tuli penkistä johon oon tyytyväinen kyllä, jospa vielä tässä keväällä nousis 80kg.

Täällä on vähitellen siirrytty juoksumoodiin. Viikossa pitäisi tulla nyt 4 lenkkiiä joista 3 PK:ta ja 1 VK (1000m vetoja). Lisäksi 2-3krt uintia ja 2 punttia. Haasteena on PK lenkkien pitäminen tarpeeksi rauhallisena ilman "jarrumiestä" ja punttitreenien harventaminen.

Aikaa ei ole kuin 8 viikkoa, eli todella kiire tulee jos meinaa Cooperissa pärjätä...

Pakko kommentoida vaikka varmaan oon liian myöhässäkin. Olenko jättänyt jotain aikasempaa lukematta tai ymmärtänyt väärin kun ihmettelen että reenaat yhden kehittävän juoksuharjoituksen viikossa vaikka juoksu on ollut kompastuskivi ja aikaakin on enää vähän? Mun ei todellakaan oo tarkotus irvailla tms mutta onko sulla jotain vammoja tai suuri herkkyys vammoihin juoksussa tms? Jos ei ni suosittelisin näin äkkiseltään heitettynä priorisoimaan enemmän juoksuun.
Riittäisikö 1-2 uintia viikossa läpipääsyyn, siinä kun ei edes pisteitä jaeta.
Peruskunto lienee rakennettu jo että sitä vähä turha enää hinkata noin paljoa? Pk:n tilalle vois mielummin vaihtaa toisen tehoharjotuksen ja vaikka yhden palauttavan lenkin?
Juoksun viikoittaiset tehoharjoitukset vois jakautua vaikka niin että aina 5x1000m /2min palautus vedot vk2-->mk (eli nousevalla teholla, viimenen anakynnyksellä) ja toisena harjoituksena vuoroviikoin: 5km tv (tasavauhtinen) vk2 TAI: 10x200m radalla /200m hölkkäpalautuksella.
Ko. rataharjoituksella saa selkeästi ylivauhtisena reeninä juoksuun rentoutta. Tähän kuuluu erittäin hyvä lämmittely, vähintään 30min juoksua, loikkia, hyppyjä, spurtteja ym.

Jos joku fiksu on sulle hyvin perustein ohjelmasi kehittänyt tai jos koet että kehitys on hyvää ni jatka ihmeessä, mutta halusin vaan tuoda oman näkökantani asiaan jos se vaikka jotain auttais. :)

Oli miten oli, tsemppiä todella paljon testeihin. Ei ne mahdottomat oo! ;)

Pakko kommentoida vaikka varmaan oon liian myöhässäkin. Olenko jättänyt jotain aikasempaa lukematta tai ymmärtänyt väärin kun ihmettelen että reenaat yhden kehittävän juoksuharjoituksen viikossa vaikka juoksu on ollut kompastuskivi ja aikaakin on enää vähän? Mun ei todellakaan oo tarkotus irvailla tms mutta onko sulla jotain vammoja tai suuri herkkyys vammoihin juoksussa tms? Jos ei ni suosittelisin näin äkkiseltään heitettynä priorisoimaan enemmän juoksuun.
Riittäisikö 1-2 uintia viikossa läpipääsyyn, siinä kun ei edes pisteitä jaeta.
Peruskunto lienee rakennettu jo että sitä vähä turha enää hinkata noin paljoa? Pk:n tilalle vois mielummin vaihtaa toisen tehoharjotuksen ja vaikka yhden palauttavan lenkin?
Juoksun viikoittaiset tehoharjoitukset vois jakautua vaikka niin että aina 5x1000m /2min palautus vedot vk2-->mk (eli nousevalla teholla, viimenen anakynnyksellä) ja toisena harjoituksena vuoroviikoin: 5km tv (tasavauhtinen) vk2 TAI: 10x200m radalla /200m hölkkäpalautuksella.
Ko. rataharjoituksella saa selkeästi ylivauhtisena reeninä juoksuun rentoutta. Tähän kuuluu erittäin hyvä lämmittely, vähintään 30min juoksua, loikkia, hyppyjä, spurtteja ym.

Jos joku fiksu on sulle hyvin perustein ohjelmasi kehittänyt tai jos koet että kehitys on hyvää ni jatka ihmeessä, mutta halusin vaan tuoda oman näkökantani asiaan jos se vaikka jotain auttais. :)

Oli miten oli, tsemppiä todella paljon testeihin. Ei ne mahdottomat oo! ;)

Ite oon huomannu, että päkiävoittosella pikajuoksutyylillä tulee vauhtia huomattavasti lisää verrattuna kantapäätyyliseen askellukseen eli päkiävoittoista juoksua, Taratin! Go!

Pakko kommentoida vaikka varmaan oon liian myöhässäkin.

Moi,

uinnin määrissä minulla oli itypo. Sitä on siis ohjelmassa 1-2 krt ja käytännössä se on ollut se 1 kertaa.

Juoksussa kiitän sinua varmasti hyvistä neuvoista, mutta minulla tosiaan on valmentajan suunnittelema ohjelma ja aion luottaa siihen. Minähän en kovin tarkkaan nyt avannut edes minkälaisia nuo juoksutreenit treenit ovat sisällöltään joten johtopäätösten teko sen pohjalta voi mennä metsään. Lyhyempiä vetoja on kyllä tulossa, mutta esim viime syksynä kävi niin että viimeisen harjoituskuukauden aikana kunto meni reippaasti huonompaan suuntaan, ehkä juuri siksi että peruskunto oli niin huono ja ohjelmassa paljon vk/nk treenejä. Radalle en pääse vielä juoksemaan, mutta tarkoitus on murtautua läheiselle urheilukentälle heti kun lumet ovat radalta sulaneet.

Ei ne testit mahdottomat ole, mutta 2kk juoksutreenillä ei kyllä ihmeitä tehdä. (Joista nyt siis jäljellä enää 5-6 viikkoa) Mutta siis, luotan tässä valmentajaan joka jo vähän tuntee minua ja sitä miten minun kroppa toimii. Jos ei kunto riitä niin so not.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jeps. Hieno homma että asia on hanskassa. Tuo viime vuoden kokemus kyllä tukee ratkaisuanne! Varmaan olisin saanut senki selville lukemalla koko ketjun mutta tälläkin on mittaa jo jonkin verran.. :)

Ja se on totisinta totta että 2kk aikana ei ihmeitä tehdä. Todella kova haaste naisille nämä fyysiset testit. Hienosti olette ottaneet haastetta vastaan! Mielenkiinnolla seurailen miten käy. Onnea!

Minun treenejä voi tarkemmin vakoilla tuolta blogista, joskin sillekin on kertynyt mittaa aika lailla...

Tuota "PK" lenkkien määrää tukee vielä myös ehkä se, että minun on tosi hankala pitää vauhti riittävän alhaisena kun hölkkään yksinäni. Suurin osa PK harjoituksista tulee joka tapauksessa vedettyä vauhtikestävyysalueella vaikka kuinka koitan himmalla. Mutta joo, näillä mennään ja katotaan mihin se riittää. Minulla ei kamalasti ole motivaatiota ollut kevään aikana tähän hommaan kun omalla kohdalla kouluun hakeminen ei nyt ole muuta kuin "näyttämistä" että sinne pääseminen on mahdollista. Palomiehen duunia en pääsis koskaan tekemään kuitenkaan, koska vo2max ei tule olemaan 3l/min vaikka kuinka treenaisin ja juoksisin 3k cooperissa. Mutta ei tässä nyt oikein viitsisi leikkiä jättää keskenkään.

Meinasitko kuitenki kurssin käydä loppuun asti jos sinne pääset? Ja mitä tarkotat tolla ettei hapenottokyky riitä? Ettetkö pääsis töissä toimintakykytestiä tai muuta läpi vaikka koulun lopputestit menis?

Joo kyllä meinaisin käydä koulun loppuun ja kirjoittaa sisäministeriöön vaikka päivittäin jos hommaan tulisi tolkkua.

Homma on siis niin että tässä uudessa ja uljaassa FireFit systeemissä savusukellustehtäviin vaadittava riittävä hapenottokyky on esitetty seuraavalla tavalla: 3l/min JA 36ml/kg/min. Tuo jälkimmäinen painoon suhteutettu arvo on se jolla FireFit tutkimuksenkin mukaan oli jotain merkitystä toimintakyvyn kanssa, toki myös absoluuttinen arvo sitä jollain tapaa korreloi, mutta esimerkkinä tuon 3l/min saa hyvin huonokuntoinen mutta iso palomies (tai vepari) ihan hettämälla ottamatta juoksuaskeltakaan. Siinä missä minulla se on juoksuergossa ollut parhaimmillaan 2,7l/min (joskin aika vähällä treenillä). Teoreettinen mahdollisuus minun on toki kovalla treenillä tuohon 3l/min päästä, mutta sen ylläpitäminen kohtuullisella treenillä seuraavat 15+ vuotta lihaskuntotreenin ohella on kyllä mahdottomuus.

Tuon painoon suhteutetun lukeman kanssa minulla ei siis ole hätä päivääkään. (Joskaan virkaan ei täällä EKP:n alueella olisi asiaa kun rajat ovat 4l/min TAI 50ml/kg/min)

Toistaiseksi tuo ei ole vielä sisäministeriön pelastussukellusohjeessa mutta aluepelastuslaitoksilla on omia käytäntöjä. Lisäksi ko. rajaton myös pelastussukellusohjeeseen tuloissa.

Tämä homma korpeaa itseäni äärettömästi siksi että itse olen kuitenkin viimeiset 2v ollut savusukelluskelpoinen ja nyt sitten en kohta enää VPK:ssakaan pääse sukeltamaan. Ja tosiaan, kouluun mennessä tai sieltä valmistuessa noita ei testata, joten koulusta valmistuisin siis ammattiin jossa en saa toimia. Enkä oikein usko että sisäministeriön pommittaminen tässä asiassa auttaa, kyseessä on kuitenkin hyvin marginaalinen ongelma.

Ai siinä on tommoset rajat. En tiedä rajoista täällä päijät-hämeen laitoksella mutta en ainakaa tiedä ketää juuri valmistunutta kellä ois ollu pienintäkää ongelmaa firefitissä. Siks ihmettelin tota. Tosin ei täälä yhtään naista olekaan. Muutamia tosi keveitä miehiä kuitenkin.

- - - Updated - - -

Jahas puolet palolaitoksista lopetetaan.

Ei kai yhdistyminen tarkota lopettamista? Hämeessä ei tietääkseni ole häviämässä ainuttakaan palomiehen virkaa yhdistymisen myötä.

Ai siinä on tommoset rajat. En tiedä rajoista täällä päijät-hämeen laitoksella mutta en ainakaa tiedä ketää juuri valmistunutta kellä ois ollu pienintäkää ongelmaa firefitissä. Siks ihmettelin tota. Tosin ei täälä yhtään naista olekaan. Muutamia tosi keveitä miehiä kuitenkin.

Joo, ei tuo varmasti miehille ongelma olekaan. Lisäksi minullakin on ikää melkein 15v enemmän kuin juuri valmistuneilla pelastajilla keskimäärin, eikä se ainakaan helpota tilannetta tuon heve testin kohdalla :) Miehillä sitten, huonokuntoisemmilla siis tai vastaavasti hyvin lihaksikkailla, on tuo painoon suhteutettu arvo se mahdollinen kompastuskivi. Mutta joo, näillä mennään. Täytyy kuitenkin ehkä alkaa miettiä sitä plan B:tä tulevaisuuden varalle.

- - - Updated - - -

Ei kai yhdistyminen tarkota lopettamista? Hämeessä ei tietääkseni ole häviämässä ainuttakaan palomiehen virkaa yhdistymisen myötä.

Kyllähän ne kuulema ainakin johtoportaasta vähentää mielettömästi. Puolet laitoksista kuitenkin häviää, en yhdistymisestä tiedä. Oli ensihoitolehdessä pari artikkelia nyt ollut ja mulla ei ole niitä lehtiä kotona. .

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom