Nainen pelastajaksi, millainen ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja flyte
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Taratin, oletko käynyt lauantain jälkeen juoksemassa ja miten on mennyt? Mä oon oman pääsykoestressin lisäksi stressannut tuota sunkin tilannetta, että miten voit ja miten jalka nousee. Toivottavasti kaikki on hyvin!

Vähiin käy treenikerrat. Jäljellä on enää sunnuntaina kilometrin vedot ja keskiviikkona testisimulaatio. Tällä viikolla olen käynyt juoksemassa 8x400m -+ 1.35 aikoihin (jopa viimeinen oli 1.36) ja 3200m/16min. Tuon jälkimmäisen piti muka olla kevyehkö treeni, mutta en pysty tuollaisessa vauhdissa nauttimaan juoksusta paskan vertaa. Eikä tuntunut erityisen kevyeltä edes. Keskikamalaa :D Mulla on hirveä epäusko sen Cooperin suhteen, vaikka treenit on sujuneet aivan hyvin. Tiedän, että siellä pitää sitten vetää siihen oksennukseen asti ja mietityttää miten pää kestää. No, sen näkee sitten vasta siellä itse tilanteessa. Vaikea harjoitella etukäteen, kun ei varmasti saa itsestään harjoituksissa ihan kaikkea irti.

Älä nyt flyte minun tilanteesta stressaa :D Minä täällä teen parhaani ja toivon että se sitten riittää.

Oon käynyt juoksemassa tiistaina 12*100m 18-21s aikoihin 30s palautuksella ja 3*200m 44, 44 ja 42s 2min palautuksella. Ja tänään 200m 38s, 400m 1.29, 600m 2.40, 800m 3.43, 1000m 4.38 2-4min palautuksilla. Aika kauheeta oli mutta loppua kohden helpotti kun ymmärsin aloittaa tarpeeksi rauhallisesti että sain hengitysrytmistä kiinni.

Uimassakin on käyty ja nyt taittuu aika tasaisesti tyylillä kun tyylillä alle minuutin se 50m, mutta 200m en ole edes kokeillut kun se on jotenkin vaikea saada itsestään irti. Keskityn siis vaan edelleen opettelemaan tekniikkaa sellaiseksi etten olis ihan puhki kokoajan ja toivon vaan parasta sitten jos sinne asti pääsisin testeissä.

Jäljellä ois vielä tämän hetkisen tiedon mukaan 3 veto treeniä, mutta katsotaan varmaan tilanteen, eli palautumisen mukaan noita. Vähän itseä ainakin kauhistuttaa että viimeiset vedot olis sunnuntaina kun testi on torstaina, mutta luotan valmentajan ammattitaitoon ja arvostelukykyyn tässäkin asiassa.

Omalta osaltani olen uinnissa huomannut että kun painelee vaan menemään niin se helpottuu jossain vaiheessa vaikka alku aina tökkii. Jos ui vaan 100 metrin pätkiä niin ei se varmaan tunnu missään vaiheessa hyvältä kun ei paikat aukea, itsellä ei ainakaan ole koskaan ollut tapana mitenkään lämmitellä uimista varten. Testeihin treenasin sen 200 metrin takia enkä sen testin jälkeen oikein uintia edes ole harrastanut niin silti meni n. kuukausi sitten kylmiltään kilsan uinti kun koitin vaan että miltä mahtaa tuntua kun sekin pitää opistossa jossain vaiheessa riipaista. Jossain vaiheessa tuntuu vaan että väsyminen loppuu ja homma muuttuu vaan tylsäksi suorittamiseksi. Se helvetillinen tylsyys on paljon suurempi rasite kuin fyysinen :D

Omalta osaltani olen uinnissa huomannut että kun painelee vaan menemään niin se helpottuu jossain vaiheessa vaikka alku aina tökkii. Jos ui vaan 100 metrin pätkiä niin ei se varmaan tunnu missään vaiheessa hyvältä kun ei paikat aukea, itsellä ei ainakaan ole koskaan ollut tapana mitenkään lämmitellä uimista varten. Testeihin treenasin sen 200 metrin takia enkä sen testin jälkeen oikein uintia edes ole harrastanut niin silti meni n. kuukausi sitten kylmiltään kilsan uinti kun koitin vaan että miltä mahtaa tuntua kun sekin pitää opistossa jossain vaiheessa riipaista. Jossain vaiheessa tuntuu vaan että väsyminen loppuu ja homma muuttuu vaan tylsäksi suorittamiseksi. Se helvetillinen tylsyys on paljon suurempi rasite kuin fyysinen :D

Mulla vaan on niin susipaska vaparitekniikka että siitä syystä en niitä 200m repäsyjä ui. Toki jos uin tosi rauhallista tahtia niin homma luonnistuu, mutta siinä puhutaan tosiaan yhtä rauhallisesta vauhdista kun mitä rinulia menis. Vauhdikkaampi meno on sellaista tosi rasittavaa räpiköimistä mitä ei tosiaankaan jaksa sitä 200m. Täytyy vaan uskoa ja toivoa että testissä löytyy se sopiva vaihde tuohonkin hommaan. Ja uskon että pakon edessä saattas löytyä, oon kuitenkin niinä harvoina kertoina kun oon sitä 200m uintia kokeillut saanut viimeisen 50m puristettua abt. minuuttiin.

No, turha spekuloida. Nyt ollaan jo niin lähellä h-hetkeä että enää ei paljon kunnolle eikä tekniikalle tehdä mitään.

Kyllä se Taratin riittää. Ei muuta vaihtoehtoa ole olemassakaan!

Se on meikäläisen treenit nyt sitten testisimulaatiota lukuunottamatta treenattu! Huomiseksi oli luvattu niin kurjaa säätä, että kävin juoksemassa viimeiset kilsan vedot tänään, etten huomenna pääse minkään "vettä sataa" tai "märkä rata" tekosyyn varjolla tuhoamaan omia treenejäni. Olen tällä viikolla juossut suhkoht kovan treenin joka toinen päivä, joten hieman tukkoiselta tuntui. Vastatuulikin oli kova, tietenkin radan jokaisella osuudella :D No ihan hyvin meni. Eka kilsa 4.27 ja 1,5min palautus, toinen 4.30 ja n. 2min palautus, kolmas 4.26 ja siinä se mun suunniteltu treeni olikin. Koska nuo kilsat oli kuitenkin mennyt vähän coopervauhtia hitaampaa, niin pitihän se ottaa vielä loppukirikierros, joka meni 1.29 aikaan. Nyt sitten keskittyminen keskiviikkoon ja koko kesän välteltyyn cooperiin.

No täälläkin tulee vettä kun esterin p*rseestä... Onneks tänään on kuitenkin vapaapäivä juoksemisesta. Mutta vähän kyllä jänskättää mikä säätilanne on testiviikolla. Siinä kutsussahan luki että ensisijaisesti juostaan ulkona, ja jotta olis tasapuolista kaikille niin kaikki ryhmät juoksee samassa paikassa... No mitäpä jos toisilla on kirpeän poutainen syyssää ja toisilla kauhee myräkkä? Eihän säätiedotuksiin voi sen vertaa että ei sitä voi alkuviikosta päätellä mitä tapahtuu loppuviikosta. Muutenki on niin hiton kylmä tuolla jo! Hirvee valitus :D

Viimeiset tai toisiksiviimeiset vedot ennen testiä (suluissa edellinen kerta):

200m 39 (38)
400m 1.31 (1.29)
600m 2.37 (2.40)
800m 3.35 (3.43)
1000m 4.40 (4.38)

Tällä kertaa palautukset oli aika tarkalleen 2min (viimeeksi ennen 800 ja 1000m oli ehkä 4min) joten siihen nähden oon ihan tyytyväinen kai ja muutenkin meno oli lepposamman oloista kun edelliskerralla. Eihän noilla ajoilla tosin olis 2800 cooperia juostu vaikka ois putkeen mennyt, eli sikäli toi nyt ei mitään ihan huippua lupaile. Vielä on ehkä jälellä yks vetotreeni lyhyitä vetoja. En tiedä.. melkee sais olla jo tässä.

Munkaan kenraaliharjoitus ei hyvää kyllä lupaillut. Viime viikolla tosiaan juoksin aika paljon, niin painoko se sitten jaloissa vai oliko vain suorituspaineita, mutta päin persettähän se meni. Mutta niinhän sitä sanotaan, että jos kenraaliharjoitus menee vituiksi niin ensi-ilta on täydellinen :D Uinti kyllä meni taas perus 4.15 vauhtia, vaikkei oikein ollu latautuminen sen kusijuoksun jälkeen kohdallaan, että sen suhteen ei pitäisi olla stressiä. Yritän nyt järjellä ajatella, että viime kuun loppupuolen treenit antaa kyllä aihetta ajatella, että 2800m on mahdollinen. Eli jos se on mahdollista, on se myös juostavissa ja tuossa tilanteessa se on juostava!

Pyrin varmaan lähtemään tuollaista 4.25 vauhtia, jotta ei tule mitään paniikkia siitä, että huomaa yhtäkkiä olevansa esim. 30 sekuntia tavoiteaikaa jäljessä/aloita yli-innokkaana liian kovaa. Ainakin ensimmäinen kilometri mun pitäisi ihan ongelmitta pystyä siihen vauhtiin juoksemaan ja toivon, että tuossa tilanteessa jopa kaksi jotenkuten menisi. Kunhan ei kahden kilometrin kohdalla olla ihan hirveesti 8.50 pahemmalla puolella, niin eiköhän se siitä. Täähän on sitten totisesti helpommin sanottu kuin tehty, mutta katotaan miten kova tahto mulla opistoon on! :)

Nyt yritän vaan mahdollisimman rennolla mielellä ja fiiliksellä elellä loppupäivät.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
En nyt ole mikään coopertieteen asiantuntija mutta miksi ihmeessä lähteä juoksemaan alle vaaditun tuloksen vauhdin? 2800 pitäis kuitenkin juosta 4:18 vauhtia ja jos juostaan äärirajoilla niin loppukiri on enemmänkin rimpuilua ylläpitää vaadittu vauhti kuin että lähdettäis siitä enää kiristämään vikalla 800 metrillä. Voihan se toki olla niinkin että tuo on optimaalisempi, en ole asiaan perehtynyt mutta kuulostaa äkkiä funtsittuna oudolta.

Siksi, että mun vetojen perusteella kohtuullisen hitaalla alulla pystyn juoksemaan nopean lopun. Tuossa viimeisimmässä kilsan vedoissa kolmas oli kaikista nopein ja sen jälkeen juostu 400m 1.29. Liian nopealla alulla saatan sipata yhtäkkisesti ja lopullisesti. Mä oon jo melkein 30v. Käynnistyn hitaasti :D Tämähän on tosi yksilöllistä ja toisille sopii tasatahtinen tai jopa loppua kohti hidastuva paremmin. Näin musta nyt vaan tuntuu fiksuimmalta juosta.

Homma rooger, pitää ens viikolla opistolla katsella näkyykö tyttösiä siellä jossain pyörimässä, ei varmaan ole vaikea tunnistaa siitä porukasta :D Ei muuta kuin tsemppiä koitokseen, uinnin jälkeen loppupäivä on ihan suklaata.

Avaanpa nyt tänne hieman viimehetken tuntojani...

Kovia treenejä ei siis enää ole jäljellä. Kevyttä PK:ta kera parin napakamman vedon. Ja uimassa käyn varmaan vielä kerran, ihan vaan huvikseni maistelemassa pissivettä. Tässä vaiheessa ei siis ole mitään enää kunnolle tehtävissä ja ainut mitä voi tehdä on koittaa saada korvienväli oikeaan moodiin.

Perjantaina harrastin lempipuuhaani ylianalysointia ja tutkiskelin noita vetojen aikoja ja pyörittelin päätäni ajatellen että 2800m Cooper on silkka mahdottomuus noihin mun juoksuaikoihin nähden. Mutta sitten tajusin että en ole käytännössä kertaakaan vielä juossut oman mukavuusalueen ulkopuolella kuin parinsadan metrin loppukirin verran. Kaikki vedot, eka harjoituscooper jne. on menty sellaisella vauhdilla että maaliviivan jälkeen ei ole kovin kauaa tarvinnut puuskutella jos ollenkaan. Tajusin että jos meinaan siitä cooperista eteenpäin päästä niin ensi torstaina on ihan oikeesti astuttava reilusti sen oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja juostava kovaa vaikka tuntus kuinka paskalta. Tämä oli vähän kaksijakoinen havainto, toisaalta se antaa uskoa siihen että tuo tulos on ihan hyvin saavutettavissa mutta toisaalta en tiedä onko musta siihen, eli pystynkö vetämään äärirajoilla sen 12min niin että maalissa lentää laatta. No, sen näkee sitten torstai aamuna.

Kävin eilen puntilla ekaa kertaa 2kk, ihan vaan kevyesti kaverin seurana heilumassa. Hyvin on voimat kadonneet... Toivottavasti ne palautuu nopeasti taas kun pääsee treenaamaan pääsykokeiden jälkeen. Kävi pääsykokeissa miten vaan niin lihaskuntotesti täytyy kuitenkin alkuvuodesta tehdä taas uusiksi että saa savupukeltaa vielä seuraavanakin vuonna. Eilisellä kunnolla ei olis mennyt läpi mitenkään.

tajusin että en ole käytännössä kertaakaan vielä juossut oman mukavuusalueen ulkopuolella kuin parinsadan metrin loppukirin verran. Kaikki vedot, eka harjoituscooper jne. on menty sellaisella vauhdilla että maaliviivan jälkeen ei ole kovin kauaa tarvinnut puuskutella jos ollenkaan. Tajusin että jos meinaan siitä cooperista eteenpäin päästä niin ensi torstaina on ihan oikeesti astuttava reilusti sen oman mukavuusalueen ulkopuolelle ja juostava kovaa vaikka tuntus kuinka paskalta. Tämä oli vähän kaksijakoinen havainto, toisaalta se antaa uskoa siihen että tuo tulos on ihan hyvin saavutettavissa mutta toisaalta en tiedä onko musta siihen, eli pystynkö vetämään äärirajoilla sen 12min niin että maalissa lentää laatta. No, sen näkee sitten torstai aamuna.

Mulla on ihan samat fiilikset. Ihan identtiset. Mä en oo koskaan juossut cooperia niin, että sillä tuloksella olisi ollut joku suurempi merkitys. En ikinä. En ole koskaan oksentanut juoksulenkin tai cooperin jälkeen. On kyllä välillä tuntunut tosi epämukavalta juoksun jälkeen joku kaksi minuuttia maksimissaan, että mitä se kertoo, ei mitään. Mulla ei ole mitään tietoa siitä, että millainen on mun juoksukunto tositilanteessa. Pystynkö juoksemaan tuon 2800m? En tiedä. Pystynkö juoksemaan itseni oikeasti aivan loppuun? En tiedä.

Tänään ei kunto riittänyt, eikä pääkään ollut fiksuin. Vaikka tiesin heikkouteni, innostuksissani ja jännityksissäni lähdin ryhmän mukana juoksemaan kuin tuulispää. Eka kierros johonkin reiluun 1.30 ja siitähän seurasi totaalihyytymä 2000m kohdilla. Jalat ei vaan liikkuneet!

Ryhmähenki oli mun mielestä hieno. Kannustettiin niin onnistuneita kuin tippuneita! Suurin osa oli hakemassa toista tai kolmatta kertaa ja yksi vissiin neljättä tai viidettä. Eli monen vuoden projekti tämä on monelle miehellekin.

Nyt sitten voimatreeniä, mutta pidän myös juoksun ja uinnin ohjelmassa mukana. Nyt vaan kokemusta rikkaampana kohti kevään koitoksia ja suurtsempit Taratinille huomiseen!! Älä lähde liian kovaa :)

Uutta matoa koukkuun ja keväällä uudestaan. Tsemppiä talven pimeisiin iltoihin että jaksat treenata ja saavuttaa unelmasi ensi kerralla! Keep going girl!!

Sithän meitä on ainakin kaks keväällä hakemas, jos saisin rykästyä ton voimatason kuntoon. Juoksu on paljon vauhdinjaosta ja päästä kiinni ja tietysti pohjalle tarvitaan kovaa ja armotonta treeniä myös, mut sehän onkin kaikille selvää:) Asutaan molemmat Helsingin suunnalla eli joskus vois ajatella treenejä myös yhessä. Nyt sit vaan eläimellistä treenisyksyn jatkoa!
Taratin, Go!

Joo, mielelläni yhteistreenaan! Varsinkin jotain juoksua :) Millainen voimataso sulla Sportypy tällä hetkellä on? Pitää kyllä itsekin ensin tuo voimataso palautella lihaksiin. Mutta en mä ole tässä kesän aikana laihtunut kuin 2kg ja senhän saa melkein pelkällä kreatiinilla takaisin, että eiköhän ne voimatkin sieltä palaja. Voi olla melkoinen shokki mennä pitkästä aikaa salille ja huomata, ettei rauta liikukaan enää ihan entiseen malliin :D

Joo, keväällä sit uutta yritystä kehiin flyte, tämmöset takaiskut vaan kasvattaa sitä halua ja sisua. :) Mä voisin kanssa tulla teidän kanssa treenaamaan, vaikka itse haenkin vasta vuoden päästä keväällä! Kun aikaa on kerran ihan riittävästi (ihan liikaa imo), niin yritän saada itseni sellaiseen kuntoon, että tulee about täydet pisteet kaikista fyysisistä jutuista. Sain taas aikaiseksi hommattua itelleni personal trainerin, ja tällä kertaa ohjelma keskittyy noiden testitulosten parantamiseen. Kävin eilen aamutreenejä ennen vähän kokeilemassa miten noi kyykyt lähtee 45kilolla, ja kyllä se nyt ainakin tuntu menevän aika helposti sinne päälle kolmeenkymmeneen. Vatsat on kans pala kakkua, et pitää vaan saada toi yläkroppa viel paremmin touhuun mukaan. Juoksuunkaan ei luulisi olevan mikään mahdottomuus saada 200-300metriä lisää vuodessa, kun nyt menee se about 2800. Miten paljon te saitte lisättyä coopereihin metrejä treenin aikana? Ja osaatko flyte yhtään vielä analysoida, mitä pitää tehdä erilailla, että keväällä menee läpi? Ja sportypy ootko sä treenannut samaan aikaan lihaskuntoa ja juoksukuntoa, vai keskittynyt enemmän jompaan kumpaan?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom