Nainen pelastajaksi, millainen ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja flyte
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Selviydyin hengissä triathlonista ja oli jopa ihan mukavaa! Loppuaika oli 53.11 ja olen siihen tosi tyytyväinen! En kuitenkaan ollut ehtinyt valmistautua kuin pari päivää ja vaihtoihin tuhrautui melko tavalla aikaa, kun mulla ei ollut mitään triathlonasua. Sekä pyörä- että juoksureitit oli mun mielestä aika haastavia. Tiukkoja käännöksiä ja paljon ylä- ja alamäkiä. Olin polkenut itseni pyöräilyssa aivan hapoille ja juoksu oli melko tappavan tuntuista. Hyvää harjoituista cooperiin, kun mukavuusalueella ei voinut olla hetkeäkään. Tarkemmista ajoista en vielä tiedä muuta kuin että oman kellon mukaan uinti oli n. 6.45.

Hatun nosto flytelle triathlonista. Oliko ensimmäinen kerta vai olitko aikaisemminkin osallistunut? Toisaalta vähän uhkarohkeeta ottaa tähän väliin tollanen noinkin tiukka urheilusuoritus, mutta toivottavasti palaudut nopeesti.

Itse kävin tänään juoksemassa 2000m. Juoksin kaverin kanssa ja tuli lähdettyä ihan liian kovaa vauhtia liikkeelle. Ekat 200m meni n. 18km/h vauhtia jonka jälkeen sanoin kaverille että lähtee omaa tahtiaan ja juoksee mut sitten kierroksella kiinni. Tuon jälkeen olikin sitten kintut ihan hapoilla ja loppumatka meni ihan hölköyttelyksi ja kummoista loppukiriäkään en saanut aikaiseksi kun jalat ei vaan totelleet yhtään. Aikaa meni 9:13, eka kilsa 4:23:6 eli sekunnin nopeampi kuin nopein kilsan veto tähän asti, toinen kilsa menikin sitten hitaammin, mutta silti yhteensä aikaa meni vähemmän kuin 2vk sitten 2x1000m. Saan siis olla enemmän kuin tyytyväinen kehitykseen, vaikka vauhti on auttamatta liian hidasta. Tuohon tahtiin ei olisi saanut edes 2600 Cooperissa. Mutta suunta on oikea.

Kahden viikon päästä pitäisi käydä juoksemassa Cooper. Siinä pyrin himmailemaan alkuvauhdin riittävän alas ja katson menkälaisen suorituksen saa sellaisella taktiikalla. Toivottavasti nyt jo kuitenkin päälle sen 2600, muuten olen kyllä pulassa vaikka kuinka olis korvien välistä kiinni koko homma.

Ihan ekakertalainen olin, ja en ollut kauheasti pyörällä ennen sitä ajellut. Lainapyörän ajoin töistä kotiin ja sitten kotipihalla ajelin sillä tiukkoja kaarroksia kisapäivän aamuna, kun olin kartasta havainnut reitin olevan mutkainen. Lähes uskoin sen itsekin, että ajan sitten ihan varovasti sen pyöräilyosuuden, ettei vai satu kokemattomalle kuskille mitään haaveria. No joo. KILPAILU! Mähän vispasin menemään sen minkä jaloista lähti ja vauhtia oli alamäissä yli 43km/h... Että sellainen varovainen pyöräilyosuus :D

Olihan se ehkä aika rohkea veto, mutta käteen jäi hyvä itseluottamus siitä, että myös helvetin pahassa olossa ja hirveissä hapoissa pystyy jatkamaan :) Ihan hyvältä on tänään kroppa tuntunut. Söin eilen hyvin kisan jälkeen ja nukuin kunnon yöunet. Tänään en urheile, mutta huomenna menen jo palauttavalle pk-lenkille.

Olis kiva nähdä jotain kuvia kropasta, että miten on muutosta tapahtunut kun kerran treenit on kulkenut ja kehitystä tapahtunut hurjasti. Alkaako näyttään jo "pelastajalta" ja toi siis oli läppä eipä ole mitään standardia sillä meidän luokalla oli kaikenlaisia tyyppejä aina langanlaihasta mörikölleihin... :D

Mä oon ainakin ihan sellanen rimpula. Jostain yläselästä voi vilkkaalla mielikuvituksella varustettu ihminen nähdä, että joskus on tullut liikuntaa harrastettua, mutta noin muuten kovin pieneksi olen jäänyt. Mulle ei näytä kasvavan sellaiset isot pyöreät lihakset, vaan jotkut huomaamattomat puikulat :D Eli en todellakaan näytä ulkoisesti siltä, miltä ihmiset ehkä olettaa nuo fyysiset testit läpäisseen naisen näyttävän. Ehkä menestyn hyvin siinä ahtaan paikan fobiatestissä, jos sinne asti pääsen ;)

Mie en myöskään oo mikään mörkö :) Kuvia löytyy vaikkapa blogista ja en oo ainakaan kasvanut tässä opistoon treenaillessa koska treenit muuttui enemmän voima painotteiseksi ja nyt on puntti ollut jo kolmisen viikkoa tauolla kokonaan että sulaa viimesetki lihat.

flyyyteee, kuinka sujuu juoksutreenit?

Erehdyin katselemaan Wikipediasta noita Cooper taulukoita ja iski sellanen fiilis että näinköhän on oikeesti mitään saumoja juosta sitä 2800 IKINÄ. Se kun ois 300m yli minun ikäisten naisten erinomaisen tuloksen ja jopa yli samanikäisten miesten erinomaisen tuloksen. No uskotaan että nuo taulukot on vaan sellasille sohvaperunoille tarkoitettu :D

Oon muuten saanut uuden vaivan! Positiivista on että edellinen, eli se rintalihaksen venähtymä on parantunut. Mutta nyt iski ton edellis sunnuntaisen jälkeen häpyliitoksen liitoskivut, sellaisa joita on ollut joskus viimeisillään raskaana. Ei hyvältä vaikuta... toivottavasti paremmin vaimennettuihin kenkiin vaihtaminen riittäis. Muuta ei oikein ole tehtävissä kun ei tähän väliin voi lepoakaan ottaa. Jos tuo ei ota parantuakseen niin voi olla että minun valmistautuminen syksyyn oli sitten siinä ja katse on suunnattava kohti kevättä. Mutta ei tässä vielä mitään hanskoja tiskiin olla missään nimessä heittämässä.

Uimakoulu alkoi viime maanantaina ja eilen olin taan pissavettä kauhomassa. 200m rauhallisella rintauinnilla meni taas siihen 5min kieppeille. 50m vetoja ~1.05 ja 100m vetoja ~2.20 aikoihin. Mitä pidempi matka sen enemmän noissa on suhteessa rintauintia. En nimittäin jaksa vielä kroolata kuin max 50m, siitäkin jälkimmäinen puolikas on jo ihan kamalaa räpiköintiä. Mutta olen edelleen hyvin optimistinen tuon uinnin suhteen. Krooli alkaa kuitenkin kerta kerralta sujua paremmin ja varmaan sellainen 2x 50m krooli + 50m rinuli taktiikka on testissä ihan mahdollinen ja järkevä.

Ihan hyvin sujuu! Eihän tässä muuta ehdi tekemäänkään kuin olemaan altaassa tai lenkkipolulla/radalla. Pk-treenejä tulee viikkoon 3-4 , joista pari, kolme on +- 10km hölkkäilyä n. 7min/km vauhtia. Eli sellasta vauhtia, että pystyy kaverin kanssa koko ajan juttelemaan. Välillä käyn sitten uimassa kaikessa rauhassa vähän pidempään. 2-3 kertaa viikossa käyn riehumassa vk-treeneissä, eli uimassa täysii tai radalla. 50m uintia on taittunut parhaimmillaan 46 sekunnissa ja 400m ratakierros 1.25, eli olen päässyt tuohon 400m alle 1.30 vauhtiin :)

Epävarmuus pääsykokeisiin pääsystä kuitenkin kalvaa mieltä ja se näkyy pidemmissä vk-treeneissä luovuttamisena. Eli saatan aivan hyvissä fyysisissä voimissani lopettaa pitkän ja kovan vedon kesken, kun en muka jaksa. (eli siinä vaiheessa, kun se alkaa mennä ikäväksi) Siis todellakin jaksan, kun ei ole luovuttamisen jälkeen ole mikään tarve mennä maahan makaamaan tai edes pysähtyä, mutta kun ei niin ei. Joku henkinen blokki siinä tulee, jota en vielä ole saanut auki. Päinvastoin tuntuu pahenevan koko ajan enemmän, kun tuo pääsykoekutsujen saapumisaika lähenee! Kyllähän se stressaa, sen verran isot asiat kuitenkin kysymyksessä... 50m ja 400m ennätykset on kuitenkin tehty tällä viikolla, että vaikka pää ei vielä kestä, niin kroppa kestää ja toimii henkistä puolta paremmin.

Jospa se kutsu löytäisi tännekin tiensä. Luulen, että tuo 2800m tulee mun kohdalla mittaamaan enemmän henkistä kuin fyysistä suorituskykyä. Toki siis jälkimmäistäkin, mutta uskon olevani pakon edessä jo nyt siinä kunnossa.

Ja toivottavasti Taratin tuo sun kipuilu ei ole mitään vakavaa. Mä oon ite juossut Asicsen gel cumulus kengillä (eli jollain the vaimennetuilla), joita voin kyllä suositella!

Ja toivottavasti Taratin tuo sun kipuilu ei ole mitään vakavaa. Mä oon ite juossut Asicsen gel cumulus kengillä (eli jollain the vaimennetuilla), joita voin kyllä suositella!
Epäilen vahvasti rasitusmurtumaa, ainakin kaikki oireet viittaa siihen. Positiivista on että paranee kyllä.. 4-8vk totaalilevolla :D Noh, jospa saisin tohtorilta sellaiset doupit jolla selvitä seuraavat 5vk. Sen jälkeen on sitten aikaa parannella. Oon hölmönä tosiaan juossut radalla mun "purulenkkareilla" eli Asicsin Gel volt33:lla jotka on hyvin kevyesti vaimennettu, ajattelin että matkat on kuitenkin niin lyhkäsiä... eli en siis ajatellut lankaan. Tästedes juoksen purullakin adistar boosteilla joissa pitäs ainakin olla tarpeeksi vaimennusta.

Ei siinä, ainakin (miehen) maine kasvaa kun töissä istun kylmägeelipussi jalkovälissä ja kävelen ankkakävelyä :D

Ja hei, nyt vaan sitä luottoa kehiin. Kyllähä se pääsykoekutsu sieltä kuitenkin todennäkösesti tipahtaa. Hyviltä vaikuttaa kaikin puolin sinunkin tilanne jo ainakin noiden kierrosaikojen perusteella. Ootko pidemiä vetoja juossut?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
On se kutsun saapuminen todennäköistä, mutta siinä on vielä tuo mutta. Vaikka yritänkin ajatella, että tottakai se tulee, niin fakta on se, ettei se ole 100% varmaa. Olen juossut pidempiä vetoja, mutta en saa niissä itsestäni irti sitä mitä saatavissa olisi. Mutta potentiaaliselta tuntuu. Se ei ole kroppa, joka ei vie vetoja loppuun vaan minä ja mun pää. Hankala selittää :D

Epäilen vahvasti rasitusmurtumaa, ainakin kaikki oireet viittaa siihen. Positiivista on että paranee kyllä.. 4-8vk totaalilevolla :D Noh, jospa saisin tohtorilta sellaiset doupit jolla selvitä seuraavat 5vk. Sen jälkeen on sitten aikaa parannella. Oon hölmönä tosiaan juossut radalla mun "purulenkkareilla" eli Asicsin Gel volt33:lla jotka on hyvin kevyesti vaimennettu, ajattelin että matkat on kuitenkin niin lyhkäsiä... eli en siis ajatellut lankaan. Tästedes juoksen purullakin adistar boosteilla joissa pitäs ainakin olla tarpeeksi vaimennusta.

Ei siinä, ainakin (miehen) maine kasvaa kun töissä istun kylmägeelipussi jalkovälissä ja kävelen ankkakävelyä :D

Ja hei, nyt vaan sitä luottoa kehiin. Kyllähä se pääsykoekutsu sieltä kuitenkin todennäkösesti tipahtaa. Hyviltä vaikuttaa kaikin puolin sinunkin tilanne jo ainakin noiden kierrosaikojen perusteella. Ootko pidemiä vetoja juossut?

Eikös nuo gel voltit ole vähintäänkin keskiverrot vaimennuksen suhteen? Ja hyvät radathan ovat joustavaa kumiseosta, jolla käytetään usein lähes vaimentamattomia kenkiä. Pointtini se, ettei tuo kipuilu olisi vaan seurausta juoksumäärien suuresta kasvusta lyhyessä ajassa? Ymmärrän kyllä, että vähän puun ja kuoren välissähän tässä ollaan, kun aikarajat lähestyvät kovaa vauhtia.

200m taittui äsken altaassa aikaan 4.06, eli kohta ollaan siinäkin alle 4min tavoitevauhdissa. Nyt viimeisen parin viikon aikana tuloksiin on tullut selkeitä parannuksia. Pari viikkoa sitten lisäsin hurjasti pk-lenkkien määrää ja aloitin syömään hiilaripainotteisesti pudottaen rasvan ja proteiinin määrää selkeästi. Tuntuu toimivan :)

Kertokaa sitten kun on uinnit niin tulen katsomaan ja kannustamaan, kiinnostaa nähdä touhu kun itsellä olisi vuoden päästä sama edessä

Eikös nuo gel voltit ole vähintäänkin keskiverrot vaimennuksen suhteen? Ja hyvät radathan ovat joustavaa kumiseosta, jolla käytetään usein lähes vaimentamattomia kenkiä. Pointtini se, ettei tuo kipuilu olisi vaan seurausta juoksumäärien suuresta kasvusta lyhyessä ajassa? Ymmärrän kyllä, että vähän puun ja kuoren välissähän tässä ollaan, kun aikarajat lähestyvät kovaa vauhtia.

Niin, rasitusvammahan tuo on. Sen syntymisen syyllä ei liene kamalasti merkitystä, päättelin että johtuisi noista nopeista vedoista koska se ilmaantui sellaisten jälkeen. No sama se. Oli syy sitten kengissä tai vain treenimäärissä niin lopputulokseen sillä ei ole vaikutusta. Nyt ei auta muu kuin kärsiä kuukausi ja parannella sitten.

200m taittui äsken altaassa aikaan 4.06, eli kohta ollaan siinäkin alle 4min tavoitevauhdissa. Nyt viimeisen parin viikon aikana tuloksiin on tullut selkeitä parannuksia. Pari viikkoa sitten lisäsin hurjasti pk-lenkkien määrää ja aloitin syömään hiilaripainotteisesti pudottaen rasvan ja proteiinin määrää selkeästi. Tuntuu toimivan :)
Hieno uintitahti jo sulla, olisinpa itse lähelläkään tuota! En edelleenkään pysty vaparia uimaan putkeen kuin max 50m. Pitäisi ehkä itsekin kokeilla hiilaripainotteisempaa safkaamista. Pelkään vaan että turpoon sitten kuin ilmapallo ja saan juosta Cooperia +-5kg painavampana.

Kertokaa sitten kun on uinnit niin tulen katsomaan ja kannustamaan, kiinnostaa nähdä touhu kun itsellä olisi vuoden päästä sama edessä

Meilkein veikkaisin että halliin ei tuolloin paljon ulkopuolisia päästetä katsomaan ja kannustamaan. Eiköhän se ole aikalailla suljettu tilaisuus. Tsemppiä vaan sullekin treeneihin, toivottavasti nähdään opistolla! :)

Huh huh.. KOVIA ämmiä olette :)
Mä tein saman testin joskus aikoinaan 1 työpaikkaan hakiessa , meinasi kosahtaa penkkiin koko testi.. Olin täysin varma että menee heittämällä mutta olipas aikamoinen yllätys miltä alkaa 45 kg tuntua käsillä kun ollaan toistomäärissä +20 ja valvoja on hylännyt 4-5 toistoa, pompun takia, Maksimi 1 oli tuolloin jossain 100kg kieppeillä ja toistomäärät treeneissä yleensä 3-6

Hieno uintitahti jo sulla, olisinpa itse lähelläkään tuota! En edelleenkään pysty vaparia uimaan putkeen kuin max 50m. Pitäisi ehkä itsekin kokeilla hiilaripainotteisempaa safkaamista. Pelkään vaan että turpoon sitten kuin ilmapallo ja saan juosta Cooperia +-5kg painavampana.

Pääsykoetta ajatellen uintitahti on hyvä, mutta kun olen lapsena ja nuorena kuitenkin aktiivisesti uintia harrastanut, niin krhm... :D Kyllä se vielä sinultakin lähtee sujumaan! Yritä uida vaparia mahd. rennosti. Minäkin alan vasta 175m kohdalla uimaan tosissani, koska täysiä uiminen on niin hapottavaa ja raskasta, etten itsekään jaksa sitä 50m pidempään.

Mulle tulee juoksukilometrejä viikossa +-30 ja tähän päälle uinnit, joten kyllä siinä aika tavalla voi hiilareita syödä turpoamatta, tai ainakaan en ole vielä lähtenyt turpoamaan. Mutta mulla on aina ollut aineenvaihdunta hiilareita kohtaan armollinen. Saapa nähdä, kun tulee 30v mittariin, että miten sitten käy :D Esimerkkipäivä voi olla esim.

Aamupala: Kaurapuuro
Välipala: Banaani+rahka(puolikas)
Lounas: Makaronilaatikko, salaatti, leipä
Välipala: Banaani+rahka(toinen puolikas)
Päivällinen: Perunoita, lohta, kastiketta, salaattia, leipää
Iltapala: Prodevanukasta ja marjoja, soijalesitiiniä.

Sitten tietenkin napostelen "silloin tällöin", rusinoita, pähkinöitä, karkkia, tummaa suklaata... Oon muuten lukenut, että tumma suklaa parantaa kuntoa ja suorittaa muitakin ihmetekoja, joten vain sitä ajatellen! ;)

Cooper kokeilu

Kävin äsken juoksemassa isomman porukan kanssa Cooperin. Hävettää todellakin sanoa että krapulassa... Tosi tyhmää. Tässä kuitenkin 2 viikon treenit on ajoitettu tuota Cooperin juoksua silmällä pitäen. No.. tälläkertaa näin, en ala itseäni puolustelemaan.

Cooperin juoksu krapulassa on tietenkin ehkä tyhmintä mitä ihminen voi tehdä. Siksi päätin unohtaa kaikki matkatavoitteet ja hölkötellä sellaisella mukavuusrajalla sen mitä tulee. Tietysti myös gps sykemittari hyytyi juuri ennen lähtöä joten juoksun alkuperäinen idea tarkkailla fiiliksiä eri nopeuksissa kaatui sitten heti alkuunsa. Kelasin että ei tässä ole mitään järkeä juosta kun olo on paska ja juoksusta ei sitä hyödyllistä dataakaan saa irti. Päätin kuitenkin lähteä.

12 minuutin jälkeen oli läjässä 2600+ m. Koko matka viimeistä minuuttia lukuunottamatta oli sellaista vain vähän hengästyttävää hölkkää joka ei missään vaiheessa tuntunut edes epämiellyttävältä, joten vauhdin kiristämiseen todellakin varaa. 2800m ei siis tunnu tuon perusteella lainkaan mahdottomalta. Viimeinen minuutti oli sensijaan kamala ja elämäni pisin.... Minuutin loppukiri on kyllä ihan maksimi, ainakin tämän päivän kunnolla.

Tästä nyt on hyvä jatkaa ihan perus treenillä. Ja nyt ei kyllä tämän viimeisen 4 viikon aikana kertaakaan alkoholia vaikka syy olisi kuinka hyvä!!

Jos yli 2600m menee vain vähän hengästyttävällä hölkällä darrassa, niin sähän juokset siinä testicooperissa herraties mitä! :)

Munkin pitäis mennä juoksemaan cooper isommalla porukalla keskiviikkona. Mutta mä en kyllä tee sitä darrassa, koska kuolema. Mä en kyllä muutenkaan oo enää alkoholia juurikaan käyttänyt, koska se ei sovi mulle ollenkaan ja vie treeneistä tehot viikoksi. Maistuuki paskalta :D En ole myöskään aiemmin käynyt juoksemassa cooperia kenenkään kanssa, vain yksin. Ehkä nyt, kun siinä on muitakin, niin ei ole soveliasta lopettaa kesken kaiken...

Huh huh.. KOVIA ämmiä olette :)
Mä tein saman testin joskus aikoinaan 1 työpaikkaan hakiessa , meinasi kosahtaa penkkiin koko testi.. Olin täysin varma että menee heittämällä mutta olipas aikamoinen yllätys miltä alkaa 45 kg tuntua käsillä kun ollaan toistomäärissä +20 ja valvoja on hylännyt 4-5 toistoa, pompun takia, Maksimi 1 oli tuolloin jossain 100kg kieppeillä ja toistomäärät treeneissä yleensä 3-6

Hyvä hermotus ja pirun huono kestävyys, noissa testeissä kuitenkin pitäisi olla juuri toisinpäin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom