Nainen pelastajaksi, millainen ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja flyte
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kiitos tasapuolisesti kaikille uinnissa tsempanneille. Itse ainakin uskon nyt huomattavasti enemmän mahdollisuuksiini oppia vapaauinti riittävällä tasolla näinkin lyhyessä ajassa, täytyy vaan nyt saada se uimavalmentaja mahdollisimman pikaisesti altaanreunalle opastamaan.

flyte: asun Lappeenrannassa, missä mökki? :D Jos nyt en uimakouluun kerkeä niin voisi muuten koittaa tässä vielä ennen pääsykokeita treffata livenä jossain päin suomea.

Perusjuttu uinnissa, laji kuin laji: pitää ostaa kunnon uimalasit, jotta silmiin ei mene kloorivettä kirveltämään ja sen jälkeen pitää pitää pää vedessä, jotta saa kropan suoraksi, jolloin jalat eivät laahaa ja saa liukua siihen uintiin. Jos noita ei tee, niin ei uinti voi sujua.

Joo, oon samaa mieltä uimalaseista ja jalkojen käytöstä. Mulla on aina uimalasit niin kireellä, että mulla on koko loppupäivän sellaset Mervi Tapola silmäpussit. Vähempiki varmaan riittäis. Ja aika harvakseltaan mäkään potkin, lähinnä pitääkseni kropan vaaka-asennossa. Kannattaa opetella sellanen hyvä liuku siihen, kun aloittaa ja kääntyy. Säästyy käsvoimia :)

Mökki on kaukana Lappeenrannasta, mutta ilman muuta voitais myöhemmin tavata! Se olis mukavaa :)

Plöö. 2500m. Mutta oli kyllä tosi huonot olosuhteet, kauhee tuuli ja märkä kenttä. Selitykset kuitenkin sikseen, oon pettynyt, mutta en luovuttanut. Muutama kilo pois ja lisää juoksutreenejä. Vauhdinjako ja loppukiri kaipaa kans vähän säätöä. Hyvinä asioina nopea palautuminen ja kivuton juokseminen :)

@ Taratin kerta Lappeenrannassa asut, niin voisin periaatteessa opastaa vaparia parit kerrat. En varsinaisesti mikään uimaopettaja siis ole, mutta tullut vapaasukellusta harrastettua yli 10 vuotta ja tuli vedettyä reenejäkin pari vuotta junioreille.

Joo, oon samaa mieltä uimalaseista ja jalkojen käytöstä. Mulla on aina uimalasit niin kireellä, että mulla on koko loppupäivän sellaset Mervi Tapola silmäpussit. Vähempiki varmaan riittäis. Ja aika harvakseltaan mäkään potkin, lähinnä pitääkseni kropan vaaka-asennossa. Kannattaa opetella sellanen hyvä liuku siihen, kun aloittaa ja kääntyy. Säästyy käsvoimia :)
Hahah joo, mulla on myös aina silmänympärykset ihan sinipunaiset ja just sellaiset kunnon silmäpussit. Vedän kans lasit ihan sikakireelle, sillä mikään ei vituta niin paljoa kuin fuskaavat uimalasit... Näytän uinnin jälkeen pitkän aikaa varmaan juurikin Mervi Tapolalta tai joltain muulta puliakalta, mutta kaipa se riittää että itse tiedän etten ole sellainen. :D
Jaloilla vaan vähän tasapainotan sitä uintia, yksi tärkeä on muutes pitää nilkat ojennettuna. Mulla meinaa jotenkin usein jäädä nilkka koukkuun ja sekin jarruttaa ihan saakelisti kun jalkaterä kyntää vettä koko ajan. Käsivedoissa mulla on vielä paljon opittavaa, ei meinaa vielä hartiat oikein pyöriä, mutta sen verran kuitenkin, että olen oman 200m testini saanut hyväksytysti läpi (haku kylläkin muualle kuin pelastajaksi). Hyvän liu'un kun oppii, niin siinä tosiaan pystyy vähentämään uintimatkaa ja säästämään voimia kummasti. Siinäkin mulla paljon vielä tekemistä, mutta harjoittelin itse 25m altaassa ja testi olikin sitten 50m altaassa, joten sehän meni jotenkin tosi vaivattoman oloisesti.

Hienoa että Tarattimelle alkoi nyt tippua apua ja vinkkejä vähän sieltä ja täältä. Loistohomma. :) Jatkakaa kaikki samaan malliin!

Juu, paljon tulee vinkkejä ja kiitos niistä jokaiselle, mutta totuus kuitenkin on että en minä pysty kirjallisten ohjeiden tai edes juutuubi videoiden avulla uintitekniikkaa oppimaan vaan on tärkeää saada nyt mahdollisimman pian se oikea valmentaja kertomaan mitä pitää tehdä. Älkää ymmärtäkö väärin, arvostan toki kaikkia vinkkejä ja niistä varmasti on ihan oikeasti apuakin siinä vaiheessa kun saan hommaan edes jonkinlaisen perustan. No, heinäkuun lopussa meidän tuli palata asiaan uimavalmentajan kanssa ja tässä kuumeisesti odottelen josko kohta saataisiin ekat treenit sovittua. Mikäli alkaa vaikuttamaan siltä että homma ei etene toivotulla tavalla niin hyödynnän mielelläni lepsusteen tarjousta, ja muutoinkin siinä vaiheessa kun parin päivän tekniikkakurssini on ohi.

Juoksusta tuli eilen yhden meidän palomiehen kanssa puhetta että muistanhan että syksyn cooper juostaan sisäradalla ja tästä syystä olis hyvä harjoitella sitä kuivassa sisäilmassa juoksemista myös. Pitänee siis ottaa ohjelmaan juoksumattotreenejä myös.

Mutta nyt lähden hallille hörppimään pissavettä. Jee... :jahas:

Hallissa on sentään stabiilit olosuhteet. Sää ei ole suosinut mun treenejä ja oon jatkuvasti joutunut juoksemaan kentällä, jonne aurinko paahtaa esteettä. Ja nyt eilen kun aurinko ei paahtanut, oli ihan hirvee tuuli. Aikoinaan oon treenaillut paljon hallissa ja ei siellä (mun mielestä) oo merkittävästi huononpi juosta. Suu kuivaa kyllä. Ilmeisesti se ratakin on 300m? Pitää kierrosaikoja sen mukaan kahtella. Mulla on ongelmana se, että aloitan helposti turhan kovaa. Eilenkin juoksin ekat kierrokset sitä 2800 vauhtia, vaikken siinä kunnossa vielä ole, eikä se edes ollut tavoitteena! Ei ole yhtään tuntunut eilinen juoksu kropassa, joten liian helpolla taisin itteni siinä lopussa päästää. Veli opasti, että juoksee sen 2800m, kellottaa ajan ja rupee siitä sitten kierrosvauhtia kirimään. Se on kuitenkin se juostava matka. Ehkä kerran viikossa vois näin toimia.

Joo rata on tosiaan myös 300m eli pientä matematiikkaa se sitten tosiaan vaatinee. Itse olen juossut vaan pari kertaa sisäradalla Vierumäellä eikä se tosiaan erityisen kauhealta tuntunut, en ole Cooperia juossut siellä, eli siinä voi kyllä alkaa tulla äitiä ikävä kun henki ei muutenkaan kunnolla enää pihise.

Mulla ei toistaiseksi ole mitään taktiikkaa juoksun suhteen. Vetoja pitäisi tehdä se 3-4*1000m, mutta kun kunto ei kerta kaikkiaan siihen vielä riitä. Tai siis riittäisi jos vedot menisi rauhalliseen tahtiin, mutta se ei liene tarkoitus. Suunta on silti oikea sillä PK lenkkejä olen pidentänyt kerta kerralta ja siitä huolimatta niissäkin on keskivauhti kasvanut tasaisesti n. -30 sec/km/2vk. Vauhti ei toki niissä päätä vielä huimaa mutta ei se ole tarkoituskaan. Vedoissa taas tuntuu siltä että olen tuon vauhtikestävyyden osalta paskemmassa kunnossa kuin ikinä. Kisadieteillä olen vetänyt paljon kovempia vetoja ilman minkäänlaista PK harjoittelua pelkällä HIIT tyyppisillä lyhyillä vedoilla hankitulla "juoksukunnolla". Aionkin kysyä valmentajalle voisiko niitä ottaa mukaan varsinkin nyt kun työt taas alkaa ensi viikolla. Niitä voisi käydä tekemässä aamulla ennen töihin lähtöä, koska aikaa se homma ei paljon vaadi. Niissä kuitenkin mielestäni kehittyy hapenottokyky hyvin, sekä ennenkaikkea kivunsietokyky ja se että saa itsestään revittyä ne viimeisetkin mehut. Voi tietysti olla että ne ei jostain syystä sovellu näihin tavoitteisiin mitä mulla nyt on. En tiedä, otan selvää.

Juoksusta tuli eilen yhden meidän palomiehen kanssa puhetta että muistanhan että syksyn cooper juostaan sisäradalla

Vuosi sitten juostiin pihalla

Mullakin oli aluks reeniviikkoon sisällytetty PK-lenkki kun treenasin coopperiin, mutta sitte jätin sen pois. Tuntu että siinä menee keuhkot semmoseen puoliteho tilaan ja viikon muissa vetoreeneissä ei happi kulkenut. Mun treenit oli: Ma 4x1000m n.4min/veto, reilut palautukset. Ke: HIIT 20min, minuutti kovaa ja minuutti lepo. Pe: sama kun maanantaina.

Uimassa kävin sitte muina päivinä. Lähinnä kellottelin vaan sitä 200m että se menee varmasti.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu, paljon tulee vinkkejä ja kiitos niistä jokaiselle, mutta totuus kuitenkin on että en minä pysty kirjallisten ohjeiden tai edes juutuubi videoiden avulla uintitekniikkaa oppimaan vaan on tärkeää saada nyt mahdollisimman pian se oikea valmentaja kertomaan mitä pitää tehdä.
Sama juttu oli minulla. Hyväntahtoisia vinkkejä tuli jos jonkinlaista, mutta itse olin myös sillä tasolla alussa, että ei siinä mitkään juutuubit auttaneet. Vaikka kuinka kuvittelin uivani just niin kuin siinä videossa sanottiin, niin opin asian vasta kun joku oli siinä vieressä kertomassa, että kuvitelmistani huolimatta teen kaiken päin helvettiä. :D
Turhauttavinta oli se, kun kaikki sanoi kuorossa, että "no meet nyt vaan uimaan niin kyllä se siitä" tai "turpa kiinni ja uit nyt vaan sen 200m". Ei se aina ihan kaikille toimi silleen vaan. Kyllä mä olin ainakin sillä tasolla, että ihan konkreettisesti jonkun piti väännellä käsistä ja jaloista ja näyttää peilistä ja huudella koko ajan vieressä.

Sori nyt lopetan höpöttämisen tässä ketjussa, uimaketjun juttujahan nämä olisi.

Eiköhän kaikki testilajit kuulu tähän ketjuun. Minun puolesta ainakin :)

Tsemppiä Taratin ja älä menetä uskoo ittees, vaikka uinti nyt hankalalta tuntuukin. Aika-ajoin olin itekin jo luovuttamassa koko koulun suhteen, niin kaukaisilta tuntui 25 x 45kg ja 6 leukaa. Mutta niin ne tosipaikassa sitten tuli! Ihmismieli on vahva.

Juu kaikki pääsykokeisiin ja vaikka itse palomiehen duuniinkin liittyvät lajit ja vinkit on tervetulleita minunkin mielestä tähän ketjuun. No hätä! (Joskin uimaketju täytyy löytää ja lukea läpi vielä lisävinkkien toivossa.)

Missään nimessä ei luovuteta! Juuri olen lähdössä taas hallille räpiköimään ja ensi maanantaina olisi sitten ekat "treffit" uimavalmentajan kanssa, joten uskon kyllä vielä että kyllä se siitä. Jos ei muuta niin opettelen uimaan koiraa riittävän nopeasti. Oishan se makeeta ;)

Eilen oli sitten ensimmäinen uimakoulu. Käytännössä siis tunti uintivalmentajan kanssa jossa käytiin läpi vapaauinnin (ja kyllä rintauinninkin) ihan perus juttuja ja harjoitteita joilla pääsen omissa treeneissä toivottavasti eteenpäin. Varsinainen kurssi on myöhemmin elokuussa.

Ihan lupaavalta tuo homma vaikutti. Sain jo uitua sen 25m vapaauintia joka oli jo saavutus sinänsä. Hengitys on se hankalin juttu, mutta harjoittelemalla sekin onnistuu ja onneksi peruskunto on sellainen että ei ihan kamalan montaa kertaa tarvitse happea haukatakaan. Suurin ongelma lienee turha hätäily. Uintiin ja varsinkin potkuihin pitäisi saada sellainen rauhallinen liukuva fiilis sen sijaan että räpyttelen kamalaa vauhtia kuin lentämään opeteleva varpunen. No, uskon että se rauhallisuuskin kyllä löytyy kun vaan treenaan ahkerasti opettajan ohjeiden mukaisesti. Kamalasti asioitahan tuossa olisi mitä pitäisi muistaa, mutta yksi asia kerrallaan.

Testissä uin varmasti vuorotellen vapaauintia ja rintaa, sillä oletuksella että altaaseen asti pääsen.

Plöö. 2500m. Mutta oli kyllä tosi huonot olosuhteet, kauhee tuuli ja märkä kenttä. Selitykset kuitenkin sikseen, oon pettynyt, mutta en luovuttanut. Muutama kilo pois ja lisää juoksutreenejä. Vauhdinjako ja loppukiri kaipaa kans vähän säätöä. Hyvinä asioina nopea palautuminen ja kivuton juokseminen :)

No voi jessus, vai että "kivuton juokseminen". :face: Kannattaisiko ihan oikeasti miettiä vielä sitä kouluun hakemista jos tavoitteena on tehdä treenit kivuttomasti. Superkompensaatio kun nyt vaatii sen että se homeostaasia järkytetään mahdollisimman radikaalisti. Mä toivon oikeesti että sä et pääsisi sinne kouluun, olisit vaan siellä ja tulevilla työpaikoilla tiellä :evil:

Jos todella haluat parantaa coopperia nopeasti, suosittelen tekemään kerran viikossa intervallitreenin, esim. 5 x 400m tai 3 x 800m on hyviä matkoja, siten että vetojen välissä on vain tasan 1 minuutti palautumista! Ja siten että jokainen veto juostaan heti ekasta asekeleesta lähtien täysillä. Ei lisäaikaa sekuntiakaan, ei löysäilyä, ei selittelyä. "No en mä voi treenata noin kun mä kuitenkin hengästyn niin paljon" NO DAA?! Siinä tapauksessa ehkä kannattaisi vaihtaa juoksukengät niihin sauvakävelykeppeihin ja odottaa että opisto alkaa antamaan helpotuksia naisille

Toisaalta jos juoksee 2500 kivuttomasti niin luulis kolme tonnia menevän kun vetää äärirajoilla. Cooperi on kuitenkin ekan kilsan jälkeen ihan hirveetä paskaa kun aletaan oikeesti juoksemaan.

Jestas sentään.

Tuttu palomies varoitteli minua, että aloita juokseminen varovasti, ettei tule penikkatautia! Penikkatautisena joutuisin pitämään taukoa harjoittelusta ja koska oli vain 3kk aikaa, aikaa sairastauoille ei ole.

Eli tarkoitin, ettei jalat ole yhtäkkisestä paljosta juoksemisesta kipeytyneet. Kovasti olen tietenkin lihashuoltoon panostanutkin.

En ole juoksutreeneissä koskaan oksentanut, mutta olen itkenyt, melkein pyörtynyt ja yleisesti kärsinyt. Jos se yhtään lohduttaa :) Juoksen vetoja kaksi kertaa viikossa, eikä se kummallakaan kerralla ole kivaa. Perseestä se on!

Olen entinen urheilija ja tiedän, että jos jotain meinaa urheilun saralla saavuttaa, niin treenattava on kovaa. En koe olevani oikea henkilö vaihtamaan juoksukenkiä sauvakävelyyn saati puolustamaan naisten helpotuksia opistolle, kun en itse niitä todellakaan kannata!

Tänään kävin juoksemassa 400m vetoja. Lämmittelin ensin reilu 800m 1.50 kierrosvauhdilla ja sitten vinkatulla minuutin palautuksella lähdin juoksemaan vedot. Ensimmäiset 3 vetoa jaksoin tuolla minuutin palautuksella 1.35-1.42 kierrosaikoihin, mutta sitten kahteen viimeiseen jouduin kyllä palauttelemaan varmaan 2-3min, sillä olihan se peruskauheaa. Viimeinenkin veto tuli kuitenkin 1.47 aikaan, joten ihan hyvä näin. Sieltä kipittelin sitten heti uimaan ja aika tyypilliseen 4.30 aikaan tuo 200m tänään taittui. Tuolla on aina useita uimareita samalla radalla (vain yksi rata nopeille uimareille!) ja tänäänkin rata oli ajoittain tukossa. Mutta niinhän se varmasti on itse testeissäkin, että autenttista harjoittelua :) Tuo aika muuten olisi varmasti ollut parempikin, koska ennen 200m uin 100m alle 2min, mutta uimalasit alkoi falskata niin pahasti, että lopetin uimisen ja kiristin laseja. Mutta koska uinti arvioidaan asteikolla hyväksytty tai hylätty, niin hyväksytty on hyvä raskaan juoksutreenin päätteeksi!

Tänään alkoi dieetti. Toivottavasti kiloja lähtisi n. 5 (lähtöpaino 66kg) ja jospa se olisi muutama metri lisää cooperiin.

On muuten skeidaa treenata uintia jos on ruuhkaa, niillä "nopeiden radoilla" itse olin varmaan 98% ajasta radan nopein ja muut jotain sammakkoa uivia sunnuntaikellujia vaikka itse olin vasta koko touhun aloitellut. Toisaalta aika harva siellä hallissa vetää mitään 200 metrin vetoja niin nopeasti kuin pystyy vaan vetävät jotain kilsan pätkiä hissuksiin. Vituttaa se silti niitä väistellä. Nyt en tarkoita pahalla ketään vastaan mutta kerran tuli melkoinen facepalm moment kun edessä jumitti yksijalkainen mies. Siellä ois kuitenkin niitä normaaleja ratoja joissa tilaa on ja vähän paljon onkin...

superkompensaatio kun nyt EI vaadi sitä, että homeostaasia järkytetään mahdollisimman radikaalisti.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom