Nainen pelastajaksi, millainen ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja flyte
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen JTO:n kanssa samoilla linjoilla (luonnollisesti ;)) enkä muutenkaan edes viitsi tuohon feikki-elviksen provoon lähteä mukaan.

Mutta hei, sain jo aikaiseksi ensimmäisen vamman uinnissa :P Taidan olla huippu lahjakas hajoittamaan itseäni lajissa kun lajissa. Se sauvakävely voisi siksi olla enemmän mun juttu, joskin siinäkin varmaan onnistuisin jotenkin vammauttamaan itseni. Venähti siis rintalihas rintauinnissa. Ei mitenkään pahasti ja jatkoin uimista vielä pitkään kivusta huolimatta. Tänä aamuna tuli mieleen että oishan tolle voinut vähän kylmää antaa... Ei siinä mitään, tuleepahan ens kerralla uitua pelkkää kroolia sitten.

Olen nyt pari kertaa ollut altaassa "uimakoulun" jälkeen. Edelliskerta vaikutti jo oikein lupaavalta, mutta eilen ei kyllä kamalan hyvin sujunut. Osatekijänä varmaan ne turhankin innokkaat vanhemmat herrat jotka halusivat antaa hyviä neuvoja. Olkoot vaan vaikka mitä uimareita, niin ei siitä mitään tule että joka kerta kun oon altaan päässä alkaa ohjeita satelemaan, ja kun koitan sitä uintiani treenata niin voin oikein tuntea sen tuijotuksen.

Toinen näistä vanhemmista herroista (joka on jo aikaisemmin stalkannut minua, kaivanut numeronkin jostain vaikka ei mitenkään tunneta) SOITTI vielä illalla perään että koska olen menossa seuraavan kerran uimaan että hän voi tulla neuvomaan. No hitto... on niin friikkiä toimintaa että en taida uskaltaa mennä uimaan enää ollenkaan. No, jos ja KUN se siellä taas ensi kerralla on niin koitan kohteliaasti tai vähemmän kohteliaasti sanoa että minun täytyisi nyt saada harjoitella ihan rauhassa tätä hommaa...

Mäkin oon salilla törmännyt näihin innokkaisiin herrasmiesneuvojiin, mutta ei ne kotiin ole soitelleet :wtf:. Kaikenlaista sitä... Sanot vaan suoraan, että kiitos, mutta haluaisit keskittyä omaan suoritukseesi kaikessa rauhassa.
Altaassa ei neuvojia ole vielä näkynyt, mutta kerran eräs (yllättäen) vanhempi mies kysyi minulta, että olenko huomannut miten aggressiivisesti ihmiset nykyään uivat. Enpä yhtään tiedä mitä vihjaili, kun minä siellä hyvinkin totisena vedän 50m, 100m ja 200m vetoja :D Suurin osa uijista tosiaan näyttää olevan sellaisia hiljoksiin eteneviä.

Oletko muuten Taratin vielä ollenkaan tuota cooperia kokeillut? Mulla on sen kanssa vähän henkisiä ongelmia, kun olen pari kertaa sen jättänyt kesken, vaikka kaikki on mennyt ihan hyvin ja kierrosajatkin ihan kunniallisia. Olenkin ajatellut, että pitää nyt saada keskeytysputki katkaistua ja lähteä vain juoksemaan se 12min, ei tiettyjä kierrosaikoja. Vetojen perusteella kunto kuitenkin tuntuu olevan oikeaan suuntaan menossa ja kerta kerralta myös uinnin ajasta tippuu muutama sekunti pois. Mutta kyllä tässä touhua ja tekemistä vielä riittää!

En ole kokeillut Cooperia. Vielä ei todellakaan tulisi 2800m koska en edes kilsan vetoja ole juossut siihen tahtiin. Ei niin että olisin niitä mitenkään täysiä juossut mutta kyllä ne hyvin suuntaa antaa.

Voi siis olla etten edes kokeile paljonko menee 12min, kivempi lähteä testiin jos ei "ole varma ettei pääse läpi" vaikka sitten tippuskin niin ei se haittaa. Jos vedot alkaa antaa aihetta Cooperin kokeiluun niin sitten testaan kyllä.

Mä oon kyllä ihan täysin tuon ajatuksen kannattaja, ettei lannista itseään lopullisesti, jos kunto arveluttaa. Mun yks tuttu eilen sanoikin, että hän ei olisi ikinä vapaa-ajallaan pystynyt siihen suoritukseen, jonka oli juossut rvl:n testeissä. Onhan se nyt ihan eri juttu juosta vapaa-ajalla panoksena joku "iloinen mieli" kuin testitilanteessa, jossa panokset ovat jotain aivan muuta. Ei muuta kuin tsemppiä!

Vähän niin ja näin. Jos ryssii sen cooperin kotioloissa niin varmasti vituttaa, jos ei juokse ollenkaan niin sitten jännittää että miten mahtaa mennä. Jos sen on ennenkin onnistuneesti juossut niin kyllä se vähän testitilanteessa piristää. Mulla oli ainakin veto täysin poissa ja juoksu alkoi tuntumaan siltä että mahdollisuuksia ei ole jossain neljän minsan kohdalla mutta painoin menemään kun tiesin että on se ainakin fyysisesti mahdollista. Toisaalta tuskin sitä nyt ois kesken jättänyt kuitenkaan, kun menee täysillä niin silloin annetaan kaikkensa eikä sillä mielentilalla sinänsä ole niin väliä. Ikävää puuhaa se cooperi on joka tapauksessa :) Hyöty cooperin kokeilusta tulee ehkä siitä että tietää koska aloittaa ns loppukiri. Mä pistin siinä vikalla 300 metrillä lämän tiskiin. Jos ois alottanut kirin 250 metrin päässä maalista niin nyt ei ois koulupaikkaa.

Loppukirijuttu on kyllä ihan totta. Mutta kyllä siihenkin saa tuntumaa lyhyemmissä tai vähän pidemmissä vk harjoituksissa. Itse en mitenkään tällähetkellä vetäisi 300m loppukiriä, mutta ehkä jo 2kk päästä ;)

Juu eipä sillä varmaan suurta eroa ole jos vaikka tonnin vedoissa ottaa vikan vedon loppuun kirin ja katsoo kuinka käy.

Tää on niin tätä... :face:

Mikä siinä nyt oikein? Kannattaa varmaan vaihtaa ketjua jos ei muuta ole sanottavaa?

Kyllä mä suosittelisin kokeilee sen coopperin kuitenki ennen testejä. Kuitenki tulos on aika pitkälti kiinni siitä miten tasavauhtisena pystyt lenkin juoksemaan. Itse juoksin 3 coopperia ennen testiä ja niiden 2800m-2900m. Alku on kuitenki tärkeä että ei lähde liian hitaasti juoksemaan, koska loppukirissä tuskin enää satoja metrejä parannetaan. Siis mahdollisimman tasavauhtinen ja lopussa 400m-200m loppukiri ja oksennukset maaliviivalle.

Ja ehdottomasti kannattaa keskittyä vaan omaan juoksuun. Ei kannata alussa säikähtää vaikka viimeiseksi jäisi.

Tää on niin tätä... :face:

Minä aion optimoida treenaamisen ja Cooperiin EI treenata juoksemalla Coopereita. :face: Miksi ihmeessä sun mielestäsi se on välttämätöntä? MTX:ltä hyvä pointti että vauhdinjakoa oppii Cooperia kokeilemalla. Mutta tokihan juoksen erinäisiä matkoja sekä nopeampaa että hitaampaa kuin Cooperin testissä. Lisäksi tiedän mitä vauhtia PITÄÄ juosta jotta sen 2800m saa. Mun mielestä se itse Cooperin juoksu on siis hyvinkin yksinkertasta matematiikkaa. Jos lähden liian hitaasti en ehdi riittävää matkaa, jos taas liian lujaa niin hyydyn. En ymmärrä miksi mun pitäisi juosta tämä ymmärtääkseni Coopereita?

Mielestäni voisit pitää turpasi kiinni koska sinulla ei ole tälle ketjulle mitään annettavaa. Eikä ole kyse siitä että täällä saisi vaan selkääntaputtelijat kirjoittaa, päin vastoin kritisointi on enemmän kuin tervetullutta. Mutta sun viestit on pelkkää vittuilua ilman minkäänlaista tietopohjaa tai järkeviä ehdotuksia. Näkemiin ja kiitos kaloista.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuo on tosiaan hyvä pointti ettei liikaa tuijota sitä miten muut lähtevät juoksemaan. Meillä eka ryhmä lähti melkein koko porukka hillittömään vauhtiin kun ykkösenä lähti käsittääkseni sellainen 3500 kunnossa oleva tyyppi vetämään ja nämä 3000-3100 tyypit vissiin meinas pysyä sen perässä. Niillä meni eka kierros varmaan jotain just jotain 3500 tahtia joka varmaan saattoi jopa pilata jonkun juoksun jolla olis joku 3100 ollut hilkulla. Mulla meni ihan hyvin kun heti alussa kovakuntoisen näköinen heppu sanoi että hän juoksee 2800 että mennään vaan kimpassa. Karkas kyllä jossain vaiheessa mutta ei onneksi liikaa :)

usein se ongelma intervallitreeneissä on liian kova ja summittainen vauhti, jos haetaan varsinaisesti juoksuvauhdin kehittymistä vrt. rasvanpoltto tms: HIIT kontra intervallit ajanotoilla. sillon sitä kehitystä on vaikee mitata ja treenit on liian rankkoja juurikin tuolle homeostaasille. tuskin kukaan ekana menee suurmäkeen hyppäämään, että vois järkyttää kroppansa huikeeseen kehitykseen. tuskin myöskään luolamies Örgh vanhempi olis jatkanut sukuaan, jos olis menny haastaan riitaa sille suurimmalle karhulle ekana. progressiivisuus on se ehdoton avainsana. mieluummin alottelee iisimmin ja antaa sen kropan tottua uuteen rasitukseen ja sitten pikkuhiljaa kiristää ruuvia.

cooper on ennenkaikkea psyykkinen testi. siinä mennään lyhyt aika, mutta niin kovaa, ku vaan pystyy. ihan rajoilla, ettei tuu seinä vastaan liika ajoissa. ideaalia ois, jos joka kierros ois suht samaa vauhtia ja maalissa (melki) laatta lentäs ja joutus makaan puoli tuntia toivoen nopeempaa kuolemaa. sillon ois aika tarkalleen menty omilla rajoilla. juoksun aikataulutus on tosi tärkeetä ja sen takia eripitusten intervallien käyttö on huomattavasti fiksumpaa kuin se cooperien kokeilu, että saa paremmin tuntumaa nopeuteen. ne kokeilut on kuitenkin omina testeinä ihan eri pohjalta lähteviä, ku varsinaisessa testissä.

Menin tänään juoksemaan tonnin vetoja ja aloitin hyvin, eka veto aikaan 4.09. Ja sehän oli liiankin hyvin. Lähdin 4min palautuksen jälkeen juoksemaan seuraavaa, niin olin jo sadan metrin jälkeen hapoista aivan tönkkönä ja sain köpötettyä vain 800m ja senkin aikaan 3.40. Ja kolmas veto oli täysin identtinen toisinto veto kakkosesta, tosin siinä lopussa alkoi happojen vaikutus jo helpottaa. Otin vielä 400m ja siinä huomasin heti, että juoksu on taas irtonaista ja aika kohtuullinen, 1.35. Uskon, että enää ei olla kaukana siitä, että pystyn juoksemaan 400m vedot alle 1.30 ajoilla.

Tästä sitten suoraan uimaan. Uimalasit alkoi taas heti falskata (täytyy ostaa sopivammat), mutta nyt en keskeyttänyt uimista, koska siellä testissä ei saa pienet asiat haitata. 125m käännöksen kohdalla mokasin kääntyen hieman liian aikaisin (kun en nähnyt sieltä vetisistä laseista selvästi) ja potkaisin tyhjää! Se sekoitti hapenottorytmin niin täysin, että pinnalle noustessani vetäisin vettä suoraan henkeen ja siitä sitten yskien räpiköin sinne asti, että jalat ylettyi maahan(n.140-145m kohdalla). Siinä vaiheessa kello oli 3.13, eli olin uimassa omaa ennätysaikaani! Hyvään suuntaan kuitenkin sekä juoksu että uintikunto on menossa. Täytyy myöntää, että jännitän kyllä kovasti sitä, että mahtaako pääsykoekutsua tulla.

Näin itse sen tein:
Alkaen n. puoli vuotta ennen testiä ihan tasavauhtisia peruslenkkejä, välillä kovempaa ja välillä hitaampaa, että tottuu juoksemiseen. Lenkkien kestot n. 45min-1h ja about 4 kertaa viikossa. Samalla uintia n. 1-2 kertaa viikkoon. Ei punttia juuri ollenkaan tänä aikana. Mikäli uinti takkuaa niin joku joka ihan oikeasti jotain asiasta tietää altaaseen katsomaan tekniikkaa pari kertaa.

Sitten about 2-3kk ennen testipäivää otetaan mukaan kerran viikkoon tehtävät 1000m "vedot". Vetoja 5 kappaletta joista ensimmäinen selkeästi tavoitevauhtia hitaammin ja ehkä myös viimeinen riippuen sen hetken fiiliksestä. Tarkotuksena olis että missään noissa tonneissa ei vedetä kuitenkaan itseään ihan solmulle vaan jokaisessa pitäis säilyä edes kohtuullinen juoksutekniikka loppuun asti. Tämä siksikin että harjottelu pysyy nousujohteisena eikä vedä itseään ihan tukkoon että voi vielä seuraavanakin päivänä harjoitella.
Näissä vedoissa sitten tuijotellaan kelloa tarkkaan. Eli jos se cooper 2800m vauhti on about 4:20 niin vedot vois olla aluksi vaikka: 1: 4:45, 2: 4:30, 3: 4:30, 4: 4:30, 5: 4:30. Ja palautus aluksi 3 min. Sitten kun tuo alkaa tuntumaan liian helpolla niin noista "kovista vedoista" se 10sekuntia pois ja palautukset pysyy samoina. Tärkeää on tässä nyt sitten pitää se vauhti mahdollisimman tasaisena koko vedon aikana eli lasket mitä kierrosvauhdin pitää olla.

Sitten kun tuo edellinen alkaa tuntumaan taas liian helpolta niin lyhennetään palautusta 2 minuuttiin. Ja sitten kun se taas on liian helppoa, niin lopuksi vois yrittää juosta esim. näin: 1: 4:45, 2: 4:10-4:20, 3: 4:00-4:10, 4: ~4:00, 5: 4:30 ja 2 min palautuksilla.
Eli tolla opetellaan tuntemaan luissa ja ytimissä että miltä sen tavoitevauhdin pitää tuntua. Ei ajeta itseä ihan loppuun noilla vedoilla vaan mahd rennosti, vauhti koko ajan tasainen. Samalla sitten edelleen niitä normaaleja lenkkejä muutama viikossa.

Viikkoa ennen varsinaista cooperia sitten semmonen harjoitus missä vedät keuhkot ihan kokonaan auki. Eli esimerkiksi vaikka noita tonnin vetoja ihan minimaalisella palautuksella aivan liian lujaa.

Itse olin laskenu kuopion hallin kierrosajat oman tavoiteajan mukaan ja yritin katsella niitä rannesekkarista. Lähtöpaikalla on opettaja huutelemassa että mitä vauhtia mennään ja loppujen lopuksi menin sitten sen mukaan. Hyödyllistä ois saada myös joku hyvä selkä siihen eteen joka juoksee itselles hyvää tasaista vauhtia. Se helpottaa tosi paljon. Ja sitten kun on 10 min menny ja juoksu pysyy vielä kasassa nii voi lähteä kiskomaan "loppukiriä" joka vedetään sitten hämärän rajamailla. Eli pähkinänkuoressa: ensimmäistä askeleesta asti omaa tasaista vauhtia ja 10 min kohdalla loppukiri.

Tolla systeemillä paransin itse cooper-tulostani about 400m.

Oli ihan pakko varmistaa opistolta että olihan hakupaprut menneet perille :D Ja olihan ne tietysti. Nyt ei muuta kun odottamaan pääsykoekutsua.

Mitäs muuta valmistautumiseen. Uinti alkaa olla aika "varmaa" jo. Tuntuu että rinta-uinnillakin ehtii sen 200m jos vapari on vielä pahasti hakusessa. Ellei sitten käy niin ikävästi että jään jonkun vielähitaamman uimarin taakse, nimittäin ohittaminen meikäläisen vauhdilla ruuhkaisella radalla on silkka mahdottomuus.

Cooperi sitten onkin eri juttu, ei vielä oikeen tonnin vedot vakuuta. Parhaimmillaan oon juossut niitä sellaseen 4.25-4.35 aikoihin parin minuutin palautuksilla. Ei ne toki tollasina vetoina mitään mahottoman kovia minulle ole ollut, mutta 12 minuuttia en pystyis kyllä tuotakaan vauhtia juoksemaan. No tässä on tarkoitus tämän viikon jälkeen testata tiukka 2000m aika ja 2,5 viikon päästä Cooper vaikka ei alunperin ollut tarkoitus. Mutta kun porukassa pääsee juoksemaan niin pakkohan se on mennä.

Hurjaa kehitystä tullut kuukaudessa! Oot kyllä ihan intohimolla painanu menemään ja sehän ei ole muuta kuin oikein. Saako udella millä tavalla treenaat, siis joku esimerkki-treeniviikko kiinnostaisi *viheltelyä*? :D

Mulla nyt ei ole ihan noin hyviä uutisia. Olin jonkin aikaa dieetillä, mutta huomasin saman kuin viimedieetilläkin, ei sovi mulle (=en osaa omatoimisesti dieetata oikein). Tuloksissä näkyi kehitystä samaan suuntaan kuin mitä painokin oli menossa, joten ei muuta kuin uuteen nousuun. Mulle tarjottiin yllättäen peruutuspaikkaa työpaikan joukkueesta Helsinki City Triahtlonille (300m uintia, 10km pyöräilyä, 3km juoksua), joka on nyt lauantaina ja koska uinti- ja juoksumatkat kuulosti ihan tavoitteisiin sopivilta, niin mikä jottei! Siellä on samassa lähdössä 40 tyyppiä, joten pääsen harjoittelemaan uimista ruuhkassa. Pyörällähän mä oon ajanut viimeksi ala-asteella, eli mitään ajallista tavoitetta mulla ei kokonaismatkaan ole, mutta uinnissa ja juoksussa tavoittelen inhimillisiä lukemia. Tällä viikolla treenailen siis sitä varten. Eilen kävin hölkkäämässä 9km reilussa tunnissa (joku äiti lastenvaunuineen kyttäs selän takana ohituspaikkaa) ja tänään on tarkoitus käydä uimassa hieman pidempi matka. Sitten lepäilen lauantaihin asti.

En mie nyt tiedä mistä rivien välistä tuota hyvää kehitystä luit? Siis tokihan noi kilsan vedot on kerta kerralta nopeutuneet, mutta kuten sanoin niin hyvin kaukana ollaan vielä siitä Cooper kunnosta kuitenkin. Heikommathan mun ajat on kun sulla :)

Juoksussa teen 1krt viikko 1000m vetoja, 1krt viikko lyhkäsempiä vetoja ja 1krt/vk PK:ta.

Uimassa oon käynyt 1-2 krt viikossa nyt oon 7 krt vasta käyny. Uin aina abt tunnin, vähän vajaa. En oo matkaa mitannu kun sitä vaparitekniikkaa lähinnä opettelen. Eli 25m pätkissä mennään jä päädyssä puuskutetaan. Rintauintii sitten aina kun en vaparia enää jaksa. Aina välillä oon koittanut ottaa sitä 200m aikaa, mutta halli on niin ruuhkanen, viimeekski oli välillä 8 samalla radalla, että hankalaa on saada sellasta kunnollista suoritusta. Onneks maanantaina aukee toinen halli taas joka on ihan naapurissa, samalla alkaa myös se tekniikkakurssi jota on nyt 4 maanantaina. Toivottavasti jää jotain käteen. Jos ei vielä sillonkaan suju niin pitää sitten vissiin ottaa privaopetusta. Auttajia tuntus riittävän..:jahas::D

Aika rikkonaista on ollu pari viime viikkoo treenit kun on ollu kaikenlaista festaria ja tuparia ja muuta joiden seurauksena on hyvää treeni ja palautumisaikaa mennyt hukkaan. Mut kyllähän sitä elääkin pitää. Lisäks oon ollut ihan käsittämättömän väsynyt. Onnistuin jopa nukahtamaan hammaslääkäriin samalla kun se poras...:wtf:

Mut nyt kyllä käytän jäljellä olevan ajan ihan täysin treeniin ja unohdan kaiken sosiaalisen elämän ja muun. Kouluun kun pääsee niin sitten ehtii ;)

Edit: Mulla on laihiksen kanssa vähän sama juttu. Lomalla tippu paino välillä 62kg jo, mutta kyllä sen huomas että oli kokoajan voimaton olo. Nyt on aamupaino jo päälle 63 enkä enää edes yritä mitenkään dieettaa. Tippukoon jos on tippuakseen, mutta en lähde nyt yhtään safkojen kanssa kituuttamaan joten se tavoiteltu 60kg jää kyllä haaveeksi.

No eihän tästä kauaa ole, kun uintiaikasi 200m oli jotain 6min. parhaimmillaan ja nyt se on jo "varma". Samoin yhteen 800m vetoon meni lähes 4min. ja nyt juokset 1km vetoja kahden min. palautuksilla n. 4.30 aikaan! Voi tietenkin olla, että oon ymmärtänyt väärinkin. Mutta nopeestihan se kunto kyllä nousee, kun sen osaa oikein tehdä :)

No kyllähän sitä toki kehitystä tulee onneksi kokoajan. Juoksussa ajat paranee ja samalla sykkeet laskee. Suunta on oikea mutta aikaa niin hemmetin vähän...

Uinti ei siis vielä ole varma, mutta koska nyt 200m menee rintauinnilla abt. 5min niin uskallan pitää aika varmana sitä että muutaman viikon päästä kyllä pääsen heittämällä sen 4:45 varsinkin jos opin kroolin edes välttävästi. Toistaiseksi en pääse kroolilla sujuvasti kun sen 25m ja seuraavalla välillä jo hyydyn ja on pakko vaihtaa rintauintiin. Mutta harjoitusta vaan.. Ja toisaalta se rinulikin kyllä nopeutuu kun siinäkin samanaikaisesti tekniikkaa hioo. Tuntuu vaan että kaikki tekniikka unohtuu kun yrittää uida aikaa vastaan. Pitää joskus ottaa aika sellaisesta rauhallisesta mutta teknisesti hyvästä uinnista, uskon että se on nopeampaa vaikka siltä ei tunnukaan.

Nyt on pari lepopäivää, korkeintaan kävely lenkillä käyn, ja sunnuntaina tarkoitus juosta tiukka 2000m. Ahdistaa jo etukäteen...

Itse luovuin tuosta kroolin opettelusta kokonaan.. rintauinnilla meni n. Kk sitten 5 minuuttia tuossa 200 metrissä, nyt uinut rintauinnilla parhaimmillaan aikaan 4.06! Uimassa käynyt kerran pari viikkoon! Kyllä se uinti nopeeta kehittyy!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom