Nainen pelastajaksi, millainen ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja flyte
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Soitin sille ja kyselin tarkennusta. Se tekee 7-15 normaalisti töitä ja on varalla 2vko/kk. Pakollista varallaoloa olisi 1vko/kk. Aina kun varallaolosta lähdetään keikalle, se on ylityötä, joten varmaan ihan hyvin niitä keikkoja ehtii kahdessa viikossa kertymään. Eli enemmän tunteja kuin normaalisti ja siksi tuollainen palkka.

Paljon puhetta palkasta ;)

Mut mitenkäs flyten juoksutreenit on lähteneet liikkeelle? Oletko käynyt jo Cooperin lähtötasoa kokeilemassa?

Mulle meinasi jo eilen iskeä pienoinen paniikki kun tajusin että aikaa testeihin on tasan 15vk ja itse olen toistaiseksi liian kipeä juoksemaan... Juhannuksen kieppeillä kävin kyllä kevyttä kahvakuulatreeniä tekemässä ja punttia, ja eilen parikin kävely lenkkiä ja ihan vähän hölkkää. Mutta kunnon treenit antaa odottaa itseään. Tuokin liikuntamäärä oli näemmä liikaa kun keuhkoputkea kuristaa taas entistä enemmän. Ketuttaa. Mutta pakko se on taudista huolimatta jo vähän ottaa tuota lenkkeilyä, vaikka sitten ois melkeenpä kävelyä. Muuten kyllä aika loppuu auttamatta.

Tänään alkoi myös laihis. Ei mikään hieno dietti vaan ihan rehellinen laihis :D Paino saa tippua sen verran kun nyt ehtii tuossa 15 vk tulla. Jos lihoja palaa niin äkkiäkös ne sitten tahkoaa takaisin.

Semmosta. Kunhan vaan tää tauti nyt vaan helpottas äkkiä ja pysyis sitten terveenä lokakuulle asti.

Mutulla voisin suositella, et oot plussilla vielä sen aikaa, kunnes paranet kokonaan. Sit vasta laihikselle. Ite en ainakaan painoa tiputellessä parantunu kunnolla ja olin jatkuvasti kipeänä.

En ole käynyt vielä cooperia kokeilemassa. Piti viime viikolla käydä, mutta se jäi työkiireiden takia. Pitää tällä viikolla(ehkä jo huomenna) kokeilla, jotta saa tietoa millä tasolla nyt liikutaan. Altaassa olen kokeillut tuota 200m ja näinkin vähällä harjoittelulla se menee ihan ongelmitta alle vaaditun ajan. Testeihin ei tosiaan ole kuin reipas 3kk, eli ei juuri mitään! Pitää toivoa, että pysyy terveenä ja pystyy täysiä treenaamaan jäljellä olevan ajan.

Pikaista paranemista Taratin! :)

Mutulla voisin suositella, et oot plussilla vielä sen aikaa, kunnes paranet kokonaan. Sit vasta laihikselle. Ite en ainakaan painoa tiputellessä parantunu kunnolla ja olin jatkuvasti kipeänä.

Tuo on kyllä ihan totta. Eipä tässä vaiheessa muutenkaan ollut tarkoitus kuin ruokavaliota siistiä. Täytyy kuitenkin pitää huoli että kaloreita tulee tarpeeksi. Tänään kävin vielä hakemassa allergialääkkeitä testatakseni ettei kyseessä olis kuitenkin allergia. Mutta ei tuntus olevan :(

En ole käynyt vielä cooperia kokeilemassa. Piti viime viikolla käydä, mutta se jäi työkiireiden takia. Pitää tällä viikolla(ehkä jo huomenna) kokeilla, jotta saa tietoa millä tasolla nyt liikutaan. Altaassa olen kokeillut tuota 200m ja näinkin vähällä harjoittelulla se menee ihan ongelmitta alle vaaditun ajan. Testeihin ei tosiaan ole kuin reipas 3kk, eli ei juuri mitään! Pitää toivoa, että pysyy terveenä ja pystyy täysiä treenaamaan jäljellä olevan ajan.

Pikaista paranemista Taratin! :)

Hienoa että sinulla on tuo uinti noin hallussa, voit rauhassa keskittyä juoksenteluun. Itsellänihän se on sellaista avutonta räpiköintiä että epäilyttää tuleeko siitä koskaan mitään. Kävin kuitenkin eilen ostamassa uudet paremmat uimalasit ja sellasen nenäklipsin, vaikken tiedä mihin sitä tarvitsisin. Täytyy ehkä tämä viikko katsella tekniikkaohjeita juutuubista josko ensi viikolla kun loma alkaa uskaltautuisi sitten jo altaaseenkin.

Tänään kopsahti päättötodistuskin postista. :rock: Minähän siis kävin vajaat 2v iltalukiota että sain paremman todistuksen jolla kelpaa hakea opistoon. Ei ole vapaa-ajan käyttö ongelmia ollut viimeiseen pariin vuoteen, mutta kyllä tuo kannatti. Keskiarvo riittää 6 pisteeseen, lisäksi olisi 1 kiinnostuspiste ja 0,25 lihaskunnosta. Pääsykoekutsu on siis varma kunhan vain muistan laittaa hakemuksen menemään.

Komea on pistesaalis! :) Kyllä totisesti kelpaa hakea opistoon. Ite vein tänään hakupaperit postiin lukion päättötodistus seuranaan, laskettuani ensin 1001 kertaa sen keskiarvon ja kyllä se 7,56 on. Lisäksi 0,25p, eli riskillä mennään, mutta sellaisia pitää elämässä ottaa. Pitää sitten hakea vaikkapa vpk:sta kiinnostuspiste, jos ei muuten natsaa :)

Mä oon harrastanut uintia silloin joskus kun dinosaurukset vielä vaelsi täällä ja jossain muistin sopukoissa on jäänteitä tekniikasta :D Tuosta nenäklipsusta muuten, että mä ainakin otan happea suun kautta ja puhallan sitä veteen nenän kautta. Mutta toisaalta jos alusta asti opettelee puhaltamaan sen suun kautta poiskin, niin silloinhan se nenäklipsu on ihan paikallaan. Kyllä mullakin sitä vettä tuntuu menevän nenään ja korviinkin. Mä oon ajatellut, että pitäisi ehkä hankkia sellaiset silikoni-korvatulpat, kun olen kuullut hurjia huhuja korvatulehduksista, joita korvaan mennyt vesi voi aiheuttaa.

No jos valmiiksi saa edes minimin niin vahvoillahan sitä on. Toista se on juosta 2500 pari kuukautta ennen testejä ja alkaa miettimään että mitäs vittua nyt tehdään :D

No jos valmiiksi saa edes minimin niin vahvoillahan sitä on. Toista se on juosta 2500 pari kuukautta ennen testejä ja alkaa miettimään että mitäs vittua nyt tehdään :D

Jep. Itsellä kaveri ei ole tehnyt oikein mitään aerobista teinivuosien jälkeen ja taas se juoksi 3100 cooperissa -.-

Luulen, että itse voisin saada 2400-2600 joka vastaisi kuolemaa.

Juoksuihin treenitzemiä ja vedelkää vaik ventoliinia, sitähän ne Norjalaishiihtäjätkin, et hengitys kulkee paremmin :) Mä oon käyttänyt sitruuna Mynthoneita usein juoksulenkeillä, lisää syljen eritystä. Cooperissa viimeset sataset juostaan päällä ja sisulla!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Testikuupperi 2400m. MUTTA juoksin sen maastossa, lopussa oli kamala ylämäki, täällä on tosi tukahduttava ilma ja en tiennyt matkalla yhtään paljonko olen juossut. Lisäksi aloitin liian kovaa, sippasin 10min kohdalla ja loppukirin sijaan meni loppuhidasteluksi. Eli tekosyitä riittää :D Kaikkiaan olen itse ihan tyytyväinen ja uskoisin, että kentällä olisi järkevällä vauhdinjaolla ja hyvällä loppukirillä mennyt 2600m ainakin. Pitää muutaman viikon kuluttua kokeilla kentällä ja jos silloin tulos on tasoa 2400, niin siinä ei enää Ventolinetkään auta... No, mutta sen näkee sitten. Ihan mukavalta tuntuu kuitenkin aerobinen harjoittelu pitkästä aikaa :)

Jos mahdollista niin juoksisin kaikki treenit juoksuradalla koska testikin juostaan siellä. Kaikista tylsin paikka treenata mutta minkäs teet. Itse nostin aika paljon vikana kuukautena tulosta juoksemalla lyhyempiä vetoja tavoitevauhtiin. Oppii samalla radalla tunnustelemaan vähän että mitä se vauhti pitää olla ja miltä sen kuuluu tuntua kun mennään sopivaa vauhtia. Ensin jaksoi 3x800 metriä juosta 2800 vauhtiin mutta äkkiä meni 4x1000. Pitkin talvea tuli juostua mutta tuntuu että se varsinainen kehitys tapahtui vikalla neljällä viikolla kun sai kutsun kokeisiin ja tajus että nyt ois vähän pakko alkaa se 2800 menemään.

flyte, oikein hyvä lähtötaso. Maastossa on muutenkin paljon hitaampi juosta kuin radalla ilman ylämäkiäkin, eli kyllä tuohon saa ehkä enemmänkin kun 200m lisätä. Mutta sillähän se selviää kun menet radalle testaamaan.

Itsekin pääsin jo tänään vähän lenkkeilun makuun kun uskalsin jo hölkötellä tauhallisesti 2,5 km kävelylenkin päälle. Ihan hyvältä tuntui taudin kannalta eli keuhkoputkessa ei kyllä epämielyttäviä tuntemuksia enää tullut, mutta tuo auringon porotus kyllä oli tuskaa... Toivottavasti vaan en tässä pure itseäni nilkkaan rehkimällä liikaa liian aikaisin... Huominen taas varmasti lepoa juoksuista kun pitää lähteä muuttoavuksi, mutta jos torstaina olo tuntuu hyvältä niin meinasin käydä kokeilemassa vähän noita reippaampiakin vetoja radalla.

Olen nyt Jannen ohjeen mukaisesti siirtynyt pääsääntöisesti radalle juoksemaan. Yhden pidemmän ja hitaamman lenkin juoksen aina välillä maastossa. Muuten olen radalla juossut 400m ja 800m vetoja ja lisäksi välillä hiit-tyyppistä treeniä. Kuinka raskaita tuollaisten 400m ja 800m vetojen tulisi olla? Olen juossut niitä sillai, että olen ollut aivan henki vinkuen ja kuoleman rajamailla viimeiset metrit sekä niin, että olen pystynyt välittömästi jatkamaan matkaa kävellen.

Tänään juoksin puntin alkulämpimiksi 800m aikaan 3.28, kävelin sen jälkeen yhden kierroksen ja juoksin 400m aikaan 1.30, jonka jälkeen taas kävelin. (toki näille vedoillekin on omat alku ja loppuverryttelyt). Kyllä tuossa selkeästi hengästyi ja omalta mukavuusalueelta joutui jälleen poistumaan, mutta kuolema ei noilla vauhdeilla (tai ehkä pikemminkin matkoilla) kolkutellut.

Juoksemisen lisäksi käyn kerran viikossa treenaamassa yläkropan salilla sekä uimassa. Jalkoja venyttelen päivittäin ja avokki on pakotettu niitä hieromaan. Hyvin ovat toistaiseksi kestäneet! Välillä kovien vetojen jälkeen on ollut päivän pari vähän pohkeet hellänä, mutta sehän kuuluu asiaan! :) Lenkkareina mulla on yleisAsicset ja piikkareiden ostoa harkitsen.

Omassa harjoittelussa en ainakaan miettinyt sitä että olisi raskaita tai kevyitä "vetoja" vaan pyrin juoksemaan siihen tasaiseen n. 4:15 min/km vauhtia joka siellä cooperissakin on pidettävä. Käytännössä tuolloin ekat pari kilsan pätkää oli melko leppoisia, kolmas ikävä ja neljäs ihan paskaa. Aika samaan aikaan kun meni 4x1000 vedot tuohon vauhtiin niin meni myös se 2800 cooper. Palautukset juoksujen välissä pidin niin että selvästi tuntui että ollaan valmiita lähtemään, en juuri kelloa katsellut.

Mitään erityistä tietämistä juoksemisesta minulla ei sitten ole eli nämä "vinkit" kannattaa ottaa tietyllä varauksella. Varmasti on parempia tapoja treenata, ajattelin vain kertoa mitä itse tein tuohon päästäkseni melko paskoista lähtötasoista. Rehellisesti voitaneen väittää että olen kyllä varmaan huonokuntoisin juoksija tulevalla kurssilla :D

Pitäiskö minunkin pikaisesti päivittää kuulumisia tänne.

Juoksu ja uintitreenit on vähitellen lähteneet käyntiin. Oon ollut tässä 3vk lomalla ja 2 ekaa viikkoa meni aikalailla reissailujen merkeissä eli niiden aikana sitten loppuviikot ja viikonloput painoin hulluna pitkin purua. Tämä viikko on ensimmäinen "ehjä" treeniviikko. Ohjelmassa mulla on punttia 2krt jossa pääasiassa yläkroppaa. PK lenkkejä on 3-4 joskin niitä sellaista PK:n laskettavaa kävelyä tulee 6km joka punttitreenin yhteydessä, eli ehkä enemmänkin. Lenkon sellaista rauhallista hölköttelyä eikä kovin pitkiäkään (alle 6km) vielä. Lisäksi reippaampia vetoja kerta viikkoon, mutta ne on aika tuskaa jostain syystä vielä viimeeksi esim 2*800m á 3,5min ja 1*400m 1.45min ja se olikin sit siinä kun ei enää keuhkot halunnu tehdä yhteistyötä. Mieli tekisi tehdä HIIT tyyppistä treeniä jotta saisin hapenottokykyä buustattua tehokkaasti, mutta teen nyt niinkun valkku käskee. Tosin noiden vetojen pitäisi olla ohjelman mukaan pidempiä ja enemmän, mutta kun ei jaksa niin ei jaksa. Vähän kerrassaan...

Uinti on ihan silkkaa p*skaa. Vaparia en tosiaan osaa yhtään. En pääse edes yhtä altaan mittaa ilman että alan vaan haukkomaan vettä keuhkoihin. Hengitys ei vaan sujiu. Koitan sitten vetää rintauintia ja toivon että sitä kautta hengitysrytmi jotenkin löytyisi. Ja kohta toivottavasti pääsen tekniikkakurssille. Mutta sellaista räpiköintiä tuo on että suoraan sanoen pelottaa tulenko parissa kuukaudessa kehittymään niin paljon että selviäisin testistä. Cooperin vielä vetää vaikka sisulla, ainakin se on mahdollista, mutta uinnin kanssa on eri juttu.

Vähän tässä vaiheessa ketuttaa että ei tullut aloitettua lenkkeilyä ja uintia aikaisemmin. Mutta toisaalta tiedän että käytännössä se ei olisi ollut mahdollista. Minun piti keskittyä punttiin että lihaskuntotesti menee varmasti läpi ja lisäksi mulla ei käytännössä ollut lainkaan vapaa-aikaa viimeiseen 2 vuoteen iltalukion ja punttitreenien vuoksi. Olis siis ollut ihan mahdottomuus treenata lisäksi uintia ja juoksua, ellei sitten olisi jättänyt yöunet välistä tai lopettanut duunin. No, kaikkeni olen tehnyt ja teen jatkossakin, että katsotaan sitten mihin se riittää.

Pitäiskö minunkin pikaisesti päivittää kuulumisia tänne.

Juoksu ja uintitreenit on vähitellen lähteneet käyntiin...

Lue uintiketjua siellä on hyviä ohjeita tohon hengittämiseen esm. krokotiili hengitys harjotukset.
Itse voisin sanoa että oli kanssa ongelmia mutta yllättävän äkkiä tekniikka kehittyi kun luki ahkerasti ja katsoi youtubesta uinitivideoita.

Taratin, kyllä se riittää!

Mullakin alkoi tänään loma (l. palkaton vapaa). Lähdin heti juoksemaan harjoituskuupperia, jotta tiedän meneekö loma lenkkipolulla vai uskaltaako vähän hölläilläkin, mutta siellä oli jotkut lasten keihäskisat ja cooper siirtyköön maanantaille. Missäpäin sä Taratin asut? Tulet meidän mökille ensviikolla, niin mä opetan sut uimaan :D En kyllä pro ole, mutta ihan hyvin uinti on nyt sujunut.

Juoksukin on keventynyt. Viime viikolla hiittailin radalla 2km (5 kierrosta) tavoitteena juosta joka kierroksella yksi mutka täysii ja pystyä silti juoksemaan yhtäjaksoisesti koko matka. Ja 10.11 oli loppuaika, johon olen kyllä tyytyväinen! Tuo on kuitenkin paljon raskaampi treeni kuin tasavauhtinen juokseminen.

Katotaan nyt miten maanantaina kintut vipajaa. 2600m tai yli=voin ottaa lomalla vähän rennommin, alle 2600m=treeniä ja dieettiä.

Taratin: Kokeile räpylöiden kanssa. Niiden kanssa ei tarvii miettiä jalkoja eikä käsillä tarvi tehdä niin paljon töitä. Jää aikaa enemmän keskittyä hengittämiseen. Ja tärkeintähän tuossa on muistaa tehdä se rauhassa. Itse sain pari kertaa apua naapurilta(uimaope) ja kahdella kerralla vapaauinti kehittyi siitä 5metristä 25m. Sen jälkeen pärjäili jo ittekseen ja nyt kauhon järvessä jo 500m lenkkiä... Tosin ei millään kilpavauhdeilla, mutta kovempaa kuin rintauinnilla...

Taratin: Kokeile räpylöiden kanssa. Niiden kanssa ei tarvii miettiä jalkoja eikä käsillä tarvi tehdä niin paljon töitä. Jää aikaa enemmän keskittyä hengittämiseen. Ja tärkeintähän tuossa on muistaa tehdä se rauhassa. Itse sain pari kertaa apua naapurilta(uimaope) ja kahdella kerralla vapaauinti kehittyi siitä 5metristä 25m. Sen jälkeen pärjäili jo ittekseen ja nyt kauhon järvessä jo 500m lenkkiä... Tosin ei millään kilpavauhdeilla, mutta kovempaa kuin rintauinnilla...
Räpylät on hyvää vaihtelua, mutta tekniikan opetteluun ei ehkä paras vaihtoehto, koska vaparissahan kaikki työ tehdään käsillä. Kannattaa mielestäni siis alusta saakka opetella käyttämään käsiä kunnolla ja laittaa ennemmin vaikka pullari jalkojen väliin; sitten voi pitää jalat paikallaan, eikä tarvitse keskittyä niihin.
Usein syy liialliseen hengästymiseen ja muihin hengitysvaikeuksiin löytyykin jaloista; potkitaan aivan liian kovasti ja se syö happea.
Mutta olen varma, että Taratin oppii tekniikkavalmennuksessa kaiken tarvittavan. Hyvin se testi tulee menemään! :thumbs:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom