Nainen pelastajaksi, millainen ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja flyte
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hmmn, pitää nyt vielä miettiä, että millä todistuksella sitä hakee. Selailin tuota palomieheksi ketjua ja siellä välillä sanottiin, että lukioraja 4.5-5p. ollut useinkin. Tosin en löytänyt ihmisten kommenteista yhtäkään sellaista pisterajaa. Viime syksynä ollut 3.5p., keväällä 4.25p. ja sitä ennen monta kertaa tuo 4.25p. Yhtäkään 4.5p. tai 5p. rajaa ei näkynyt. Siis sen jälkeen, kun työkokemuspisteet poistettiin. Jotenkin vaan itestä tuntuisi, että pitäisi yrittää lukiopohjalta.

Toivotaan että pisteet riittää! Vamuuden välttämiseksi kannattaisi kuitenkin varmaan nappasta se kiinnostuspiste VPK:sta tai korottaa vähän lukiotodistusta iltalukiossa. Seikka se ei tietysti tähän eikä seuraavaankaan hakuun auta.

Itselläkin olisi se 2. asteen todistus jolla voisi hakea, mutta siitä ja kiinnostuspisteestä saisin just sen 4 läjään eli lukio todistuksella taidan kuitenkin hakea vaikka amispuolelta yleensä (pl. viime haku) on päästy kakkosvaiheesta pienemmillä pisteillä.

Pitää taas Pirjolta kysyä noita hakurajoja. Jos tuo 4.25 on korkein ikinä ollut, niin luottaa ja toivoo siihen, ettei syksyn haussa tule mitään ennätyskorkeita pisteitä.

Tuo on ollut Helsingin pelastuskoulun hakuraja, johon otetaan huomioon mm. työkokemuspisteet. Kuopion hakurajojakaan ei kannata kauhean kaukaa tuijotella, sillä nuo työkokemuspisteet poistettiin sieltä reilu pari vuotta sitten. Mun silmiin on tuolta palomieheksi ketjusta osuneet tämmöiset luvut. (Lukiopuoli siis)

Syksy 2010 4.0
Syksy 2011 4.25
Kevät 2012 4.25
Syksy 2012 3.5
Kevät 2013 4.25

Aika usein tuo maaginen 4.25 siellä esiintyy :D

flyte, uskoisin että suuremmalla todennäköisyydellä pääset sisään juurikin tuolla lukiotodistuksella. Onhan siinä aina riski että tässä haussa olisikin sitten erityisen kova taso hakijoissa, mutta sen riskin kanssa varmaan voit elää.

Itse tässä hotellilla odottelen UKK:lle lähtöä. Eilen illalla iski jo kurkkuun kaktus ja tällä hetkellä istuksin täällä pyyhe kaulan ympärille kierrettynä :D Uskon että tämä kurkkukipu johtuu tuosta pirun ilmastoinnista joka puhaltaa ihan täpöillä kokoajan. Mutta onhan tässä sekin mahdollisuus että kyse on ihan oikeasta taudista. Joka tapauksessa nyt VITUTTAA! No, jospa lääkäri ei kurkistaisi kurkkuun, eikä tämä vaikuttaisi spirometriin tai itse testiin. Positiivisena uutisena Pirjolta tuli tänäaamuna vastaus kyselyyni että testin saa suorittaa niin monta kertaa kuin haluaa. Eli voi olla että menen vielä elokuussa uudestaan jos tilanne näyttää siltä että pisteitä tulisi silloin enemmän. Ei siis ole niin paljon paineita tälle kerralle, mutta toki pyrin parhaaseen mahdolliseen tulokseen!

Läpi meni!

Vähän jäi hampaankoloon että en testissä antanut kaikkeani, mutta toisaalta en usko että päivän kunnolla olisi lisäpisteitä herunut vaikka olisin vetänyt sarjat loppuun asti. 0.25 pistettä kuitenkin tuli koska kyykyssä sain vähän yllättäin täydet pisteet. Hyvällä fiiliksellä siis eteenpäin.

Aamun kurkkukaktus on päivän aikana valahtanut alaspäin keuhkoputkiin, joten voi olla että juoksutreenit ei ihan samantien ala. No kotiin kun pääsen niin otan c-vitsku ja glutamiini överit jospa tauti väistyisi ennen kuin on alkanutkaan.

Lääkärin tarkastus meni myös oikein hyvin. Syke oli EKG:ssä tasainen, ja spirometriinkin sain puhallettua ihan riittävät lukemat. Lääkärintarkastushan oli aikalailla pintapuolinen muutenkin.

Missään vaiheessa ei oikein osannut jännittää enkä mitään suuria tunteenpurkauksia kokenut. Mutta semmonen mä vaan olen. Mutta tästä nyt sitten vaan kohti lokakuuta ja lopullista koitosta. Toivotaan että hommat menee putkeen.

Taratiiiin!! Onnea! Mä voin täällä tuuletella ja tuntea suuria onnentunteita sunkin puolesta :D

Nyt vaan sitten sinä varmalla ja minä riskillä lokakuuhun ja tehdään yhdessä historiaa!

Penkkihän tuossa on selvästi pahin naisille. Jottai saisi edes tuon minimin 25*45kg niin maksimin pitäisi olla vähintäänkin 75-80kg.

Päätin tänään selvittää paljonko maksimini tässä 25x45kg kunnossa on. 65kg oli todella kevyt ja helppo ja oletin 70kg nousevan varmasti. Vaan niin siinä kävi, että 20cm 70kg nousi oikein hyvin ja sitten loppui nousu kuin kanan lento. Eli alle 70kg maksimilla tuo meni!

Noin muuten olen aloittanut jo juoksemaan ja uimaan. Aika hyvältä tuntuu molemmat. Uinnissa varsinkin pystyin ihan helposti uimaan 100m/vajaa 2min vetoja, vaikka olen viimeisen kymmenen vuoden aikana uinut pari kertaa. Kunhan homman taas saa luistamaan, niin tuo testiraja cooperista väsyneenäkin varmaan menee. Juoksussa en ole vielä aikaa ottanut. Totuttelen kaikessa rauhassa jalkoja juoksemiseen, jotta sitä voi jatkaa ilman penikkavaivoja läpi kesän ja syksyn :) Niin kuin noista testisimulaatiovideoistani voi ehkä nähdä, en ole mikään kauhea lihasköntti, joten pyrin säilyttämään hankitut massat ja voimat mahdollisimman hyvin läpi tämän aerobisen kauden.

Hakupaperit odottaa lukiotodistuksen kanssa matkaansa postiin. Mielestäni tässä tilanteessa, jossa hakuraja ei ilmeisesti koskaan ole ollut yli 4,25p, lukiotodistuksella hakeminen on järkevämpi ratkaisu kuin ammattitutkinnolla. Mietitään sitten tilannetta uudestaan, jos kämäset käy.

Se uinti kantsii sitten katsoa niin että se menee tosi kevyesti omissa reeneissä niin sitten voi mennä cooperinkin jälkeen. Meillä jäi kovakuntoisen näköisiä jätkiä altaaseen ja siitä suoraan kotiin kun oli vissiin uintireeni jätetty liian vähälle. Itseäkin pelotti edes mennä altaaseen kun fiilis oli sellainen että ei jaksa edes kellua. Uinnissa onneks pärjää tekniikalla eikä ole loppupeleissä järin raskasta hommaa.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Mua jänskättää se uinti ehkä kaikista eniten. Vaikka sen pitäisi kaiken järjen mukaan olla aika helppo. Cooperin vielä vetää melkein vaikka sisulla, mutta uinti... Mulla ei ole minkäänlaista vaparitekniikkaa. Saan ehkä puoli altaanmittaa uitua ja sen jälkeen menee ilman haukkomiseksi ja veden nielemiseksi. Rintrauinnilla taas en ole riittävän nopea. Toisaalta.. jos siinä saisi kestävyyttä hinkutettua niin ehkä siinäkin sitten vauhti riittäisi toisenkin satasen. Mutta menen tekniikkakurssille heinäkuun lopussa, toivottavasti oppisin sen vaparin edes jotenkin.

Hirveä hinku olis jo treenaamaan, mutta nyt pitää parannella tauti kunnolla ennen kun uskaltaudun lenkille. Litkin nyt panacodia ja popsin buranaa vielä päivän pari ja toivon ettei Juhannuksena tule keikkoja vaan saa levätä. Jos ei muuta niin painonpudotus tässä lähtee hyvin käyntiin kun ei toi ruoka maistu lainkaan...

Ekalla kerralla kun menin uimaan en jaksanut kuin 25 metriä vaparia, youtubevideoita, uimalasit ja nolo nenäklipsu niin kuudennella reenikerralla meni vaadittuun aikaan. Äkkiä siinä kehittyy.

Jossain vaiheessa se mullakin olisi joko pelastusopisto tai osastonhoitajan lisäkoulutus. Ainut mikä palomiehenhommia pidättelee on luokattoman surkea palkka. :(

Ihan ok nuo tuntuu palkkaa saavan, kuulema 3000-3500e/kk. Tähän on varmaan aika paljon varallaoloja laskettu.

Mistä sait tällaisen tiedon? Verotuksessa voi olla tällaiset tulot jos jaksaa vapailla muita töitä tehdä :)

Palomiehen hommaakin on sinänsä monenlaista.

Monet varmasti haluavat kovien keikkojen toivossa suuriin kaupunkeihin (toki varmasti myös asuinpaikkana houkuttelevat jne.) vuorokausi töitä ja kolme vapaata -rytmiin. Luultavasti paljon tästä lanssin ajoa.

Pienemmillä EI-24h-asemilla eri vaihtoehtoja on varmasti useita erilaisia kokoonpanoja mutta esimerkiksi: muutamia päätoimisia palomiehiä jotka keikoilla kessuina, yksi vuorollaan päivystää virka-ajan ulkopuolellakin. Normaali työaika virka-aikaan 8-16 jolloin hoidetaan se kaluston huolto, sivutoimisten koulutus ja muut juoksevat asiat. Keikat tietenkin sitten suuruudesta riippuen puolivakinaisten toimiessa miehistönä.

Ei välttämättä näytä pahalta cv:ssä tämä jälkimmäinen jos/kun muutamien työvuosien jälkeen haluaa hakea vaikkapa sitten isompaan kaupunkiin.

Mistä sait tällaisen tiedon? Verotuksessa voi olla tällaiset tulot jos jaksaa vapailla muita töitä tehdä :)

Joo no lanssihommissa oli samaa palkkaa ja neljäätonniakin perustasolla, mutta töitä aika paljon tuon eteen tehtävä. Eikä nyt ehkä ihan kaikki mennyt edes verotukseen. Siis muuta tein kuin lanssihommia sivussa.

Kyse siis pienen paikkakunnan pelastajasta, joka ei tee 24h rytmillä, eikä muita töitä työnsä ohessa. Työtuntien määrää en hoksannut kysyä, mutta kyllä sillä vapaatakin on.

Ainakin näin 24h-vuoroa tekevänä en pääse edes tuohon kolmeen tonniin. Palkka lisineen on hieman yli 2700 euroa. Sitten joskus kun saa erikoisosaamisista lisiä, voi se ehkä siitä satasen nousta. 3500 euroon en pääsisi edes esimiehenä.

Lisäksi mainittakoon, että laitos jolla olen töistä on siellä paremman palkan päässä, jos lähdetään vertailemaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom