Nainen pelastajaksi, millainen ohjelma?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja flyte
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mä käsitin, että tilanne olis vähän sellainen, että naiset joita ala aidosti kiinnostaa eivät alan äijäleiman takia välttämättä sitten kehtaa alalle hakeutua. Siis tyyliin, että miespuoliset työkaverit pilkkaa ja halveksuu. Onhan tässäkin ketjussa vähän sellaista asennetta nähty. Mielestäni pieni asennemuutos olisi ihan paikallaan. Luulen, että tällä haetaan sitä, että naisetkin voisivat tasavertaiseksi itsensä tuntien lähteä alalle hakeutumaan. :) Tottakai aina riittää niitä, joiden mielestä palomiehen tulee olla paloMIES, mutta ei siitä pidä liikaa itseensä ottaa.

Mä käsitin, että tilanne olis vähän sellainen, että naiset joita ala aidosti kiinnostaa eivät alan äijäleiman takia välttämättä sitten kehtaa alalle hakeutua. Siis tyyliin, että miespuoliset työkaverit pilkkaa ja halveksuu. Onhan tässäkin ketjussa vähän sellaista asennetta nähty. Mielestäni pieni asennemuutos olisi ihan paikallaan. Luulen, että tällä haetaan sitä, että naisetkin voisivat tasavertaiseksi itsensä tuntien lähteä alalle hakeutumaan. :) Tottakai aina riittää niitä, joiden mielestä palomiehen tulee olla paloMIES, mutta ei siitä pidä liikaa itseensä ottaa.

Juttelin vaimoni kanssa asiasta ja totesi vain että ei sukupuolella ole väliä, mutta toivoisi että jos itse makaa tajuttomana palavassa talossa, pelastaja jaksaisi kantaa ulos.
Siksi kai nuo testit on mitä on.

Sun kevyet treenit on enemmän kuin mun maksimit :D Todistetut ykkösmaksimit on kyykyssä 70kg ja penkissä 65kg.(Jeejee :D) Tosin todennäköisesti nykykunnolla voisi kyykyssä mennä 75-80kg ja penkissä 70kg, mutta en ole kokeillut.

Noh, minulla vaan on hyvin erilaiset ominaisuudet hyviä kun mitä nyt tarvittaisiin. Mut tuosta sen hyvin näkee että sillä maksimivoimalla ei tässä ole paljonkaan merkitystä. Mun penkkimaksimi on 15kg kovempi ja kyykkymaksimi ehkä n. 50kg kovempi. Silti en saa pidemmässä sarjassa kun toiston pari sua enemmän (hyvänä päivänä). Mutta kai sitä kestävyyttäkin väkisinkin alkaa vähitelen tulla.

En itse oikein ymmärrä että miksi erikseen pitäis alkaa hankkimaan naisia alalle. Näkisin asian niin että ne joita asia kiinnostaa kyllä hakevat alalle. Jos tie nousi pystyyn kuntokokeissa niin ei sitten oikeastaan kiinnostanut ehkä niin paljon sittenkään? Onhan ne testit naisille vaikeita mutta eiköhän jokainen terve nainen ne pysty läpi vetämään kun reenaa, ei toki millään parin kuukauden panostuksella.

Mä käsitin, että tilanne olis vähän sellainen, että naiset joita ala aidosti kiinnostaa eivät alan äijäleiman takia välttämättä sitten kehtaa alalle hakeutua. Siis tyyliin, että miespuoliset työkaverit pilkkaa ja halveksuu. Onhan tässäkin ketjussa vähän sellaista asennetta nähty. Mielestäni pieni asennemuutos olisi ihan paikallaan. Luulen, että tällä haetaan sitä, että naisetkin voisivat tasavertaiseksi itsensä tuntien lähteä alalle hakeutumaan. :)

Minä olen Jannen kanssa samoilla linjoilla että ne naiset joita oikeasti kiinnostaa ala hakeutuu kyllä sinne. Onhan meitä tässäkin kaksi esimerkkiä. Kyllä minua ne asenteet vähän jännittää. Ei kukaan halua mennä sinne palavan rintamamiestalon yläkertaan sellaisen parin kanssa johon ei voi luottaa 100%. En minäkään halua, meillä on palokunnassa monta miestä jonka kanssa en haluaisi joutua tekemään töitä. Mutta uskon että jokainen kouluun sisään ja sieltä ulos selvinnyt on paikkansa ansainnut.

Työssä puhuu aikalailla kokemus ja taito enemmän kuin fyysiset ominaisuudet. Olen ihan varma että meidän palokunnan miehet hajoittaisi sen paljon puhutun turvaoven sekunneissa kun minä vielä koittaisin epätoivoisesti murjoa sitä sisää. Mutta silti pesen ne samat miehet mennentullen lihaskuntotestissä. Ei tämä voi olla sukupuoliriippuvainen juttu siis.

Juttelin vaimoni kanssa asiasta ja totesi vain että ei sukupuolella ole väliä, mutta toivoisi että jos itse makaa tajuttomana palavassa talossa, pelastaja jaksaisi kantaa ulos.
Siksi kai nuo testit on mitä on.

Tämä kai se on se tärkein pointti. Tosin mielestäni vuosittain tehtäviä toimintakykytestejä pitäisi koventaa. Niiden nipin napin läpäisy ei takaa vielä selviämistä vaativimmista tehtävistä, tässä tosin varmasti myös on huomioitu se kokemus ja taito joka korvaa fyysisen suorituskyvin puutteita esim. vanhemmilla palomiehillä.

Nyt täytyy tunnustaa, että täällä olisi myös yksi nainen, jota kovasti kiinnostaisi hakea alalle. Realistista olisi varmaan päästä kuntotesteistä läpi vuoden päästä, tai sitten hakea vasta kahden vuoden päästä, kun aikaisemmat opintoni loppuvat. Ongelma on se, että treenaan niin paljon urheilua jo ennestään (palloilulajia+kamppailulajia yht 6-10krt viikossa), että tuntuu haasteelta saada treenattua tarpeeksi paljon puhdasta punttitreeniä.

En ole kokeillut vielä lähtötilannetta, mutta ainakin vuosi sitten juoksin cooperissa 2800 metriä, eli sen ei pitäisi olla mahdoton. Vatsoja teen minuutissa yli 50, eli sekään ei ole ongelma. Leukoja saan tehtyä kaksi, sitten alkaa jalat heilua. Kyykkyä teen 60-65kilolla 5kpl, en ole kokeillut kuinka monta menee 45 kilolla. Ja penkkiä olen tehnyt 45kilolla 10 toiston sarjoja.

Mitenköhän näitä kannattaisi lähteä kehittämään? Teemme lajitreenien yhteydessä kaksi kertaa viikossa lihaskunto/punttiohjelman. Toinen on enemmän kahvakuulapainotteinen, mutta toiseen sisältyy esim leuat ja kyykky. Penkkiä ei sitten tulekaan vedettyä tällä hetkellä säännöllisesti. Onko vinkkejä siihen, miten näitä kannattaisi lähteä treenaamaan? Niin että saisi tulosta aikaan, mutta kuitenkin järki pysyisi mukana (eli ottaen huomioon jo ennestään korkeat treenimäärät)...

Itse yrittäisin kyllä lisätä punttitreenin määrän vähintään 3 krt viikossa ja tekisin puntilla ihan puhtaasti voimatreeniä eli unohtaisin ne kuulien heiluttelut tyystin, testiliikkeitä kyykkyä, penkkiä ja leuanvetoa, sekä näille joku apuliike. Noiden muiden harrastusten varjossa lihaskunnon saaminen riittävälle tasolle voi olla haastavaa mutta ei varmasti mahdotonta. Tässä kohtaa suosittelisin kuitenkin ehdottomasti "ammattiauttajaa" jolla on oikeasti kokemusta muiden lajien ja punttitreenin yhdistämisestä.

Henkilökohtaisesti vannon pakkiksellakin kirjoittavan JTO:n nimeen. Hänellä on valmennettavanaan paljon eri lajien urheilijoita sekä useampikin pelastusopistoon hakeva. Tämä ei ollut maksettu mainos ;) Sinun tapauksessa tosiaan luottaisin asiantuntevaan valmentajaan koska yksin tai meidän amatööriauttajien avulla tuskin löydät sitä optimaalista tapaa yhdistää tuollainen treenimäärä ja kehitys.

Toisaalta kyse on myös valinnoista joita joutuu tekemään jos jotain haluaa saavuttaa. Itse olen jättänyt tauolle kaksi rakasta harrastusta tämän projektin vuoksi. Toisen korkean loukkaantumisriskin vuoksi ja toisen juurikin ajanpuutteen takia.

Joo, itse asiassa tein eilen ensimmäisen konkreettisen askeleen, ja kerroin tästä haaveestani meidän fysiikkavalmentajalle. Mulla oli personal trainer keväällä, mutta nyt kun tämä omasta mielestä tosi pätevä valmentaja tuli lajivalmentajien avuksi, uskoisin että hän ajaa saman asian. Tänään häneltä tulikin sitten tekstaria, kun hän oli katsonut mitä pääsykokeissa vaaditaan. Lisäksi hän sanoi, että minun kannattaa miettiä, haluanko tehdä joukkueen mukana niitä fysiikkaohjelmia+juoksuohjelmia, vai treenata pelkät lajitreenit. Eli tosiaan voisin tehdä esim niiden sijaan lajitreenien jälkeen 3-4krt viikossa puhtaasti punttiohjelman.

Ehkä se tästä lähtee sitten. Voi toki olla, että näiden lajien yhdistäminen on niin sanotusti mission impossible, ja pitää odottaa se pari vuotta ihan jo siitäkin syystä. Tuohon palloiluun kun on vuoden kirjallinen ja kahden vuoden suullinen sopimus tehty, niin ei kehtaa lopettaa ennen sitä. Toisaltaan olen käynyt esim intin, jonka priorisoin noiden harrastusten edelle, eli sinänsä kyllä ymmärrän, että kaikkea ei voi saada ja elämässä pitää tehdä valintoja.

Mutta anyways musta on ollut kiva lukea tätä teidän matkaa kohti pääsykokeita, ja tsemppiä testeihin!:)

Sullahan on heinikko ihan superhyvät pohjat lähteä treenaamaan pääsykokeita varten! :)

Tästä haastiksesta sen verran, että tuota maanantaina tulee Ylen uutisten nettisivuille "Terhi palomieheksi"-juttusarja. Nyt sitä pään kestävyyttä sitten toden teolla torstaina mitataan. Vahingonilo kuulema on paras ilo, että ei tästä toivottavasti ole muille haittaa ja henk.koht. en jaksa stressata. :) Ei kuulu munkaan tapoihin olla mikään julkisuustyrkky, mutta Pelastusopistolta kysyttiin, että kiinnostaisko mua ja koska Pelastusopisto, niin vastasin mikä jottei. Kerranhan sitä vaan eletään, niin voipi sitten vanhana muistella, että kaikkeen sitä on tullut lähdettyä.

Tsemppiä vaan, koskas lihaskuntotesti on edessä? En jaksa kahlata triidiä taaksepäin. Mielenkiintoista aina seurata tollasia juttuja/matkoja johonkin tavoitteeseen.

Ne on tuolloin ensi torstaina, 13pv. Itekin tykkään seurailla kaikkia vastaavia juttuja. Toivon aina onnellista loppua, myös omalle kohdalleni :D

Testiliikkeiden suoritusjärjestys?

Mikä se nyt oli se oikea? En jaksa selata läpi tätä ja sitä toista palomies treadia. Teen huomenna sen testisimun niin olisi kiva tehdä varmasti oikeassa järjestyksessäkin.

- Emmi

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Se kai vähän riippuu. Oon ite kuullut ainakin kahta erilaista suoritusjärjestystä. Penkki, kyykky, leuat, vatsat. Penkki, vatsat, leuat, kyykky. Näiden perusteella aloittaisin penkillä.

Flyte ja Taratin, tzemiä testiin! Te onnistutte! Mä yritän varmaan tossa kevään haussa sit. :) Heinikko, ehottomasti mukaan hakemaan!

Kiitos Sportypy! Ja sulle tsemppiä treeneihin!

Kävin aamulla tekemässä testisimulaation. Läpi tuo olisi mennyt mutta pojoja ei olisi tullut kuin 0,125 joka pyöristetään 0. Täytyy siis vielä jossain liikkeissä tsempata.

Tässä videot, blogissa kohta snadisti enemmän analyysiä mikä meni pieleen ja mikä ei.

1. Penkki 26*45kg/60"
[video=youtube_share;5xxycK1rne0]http://youtu.be/5xxycK1rne0[/video]

2. Vatsat 39*op/60"

[video=youtube_share;lzjK02dLxSQ]http://youtu.be/lzjK02dLxSQ[/video]

3. Leuat 9*op

[video=youtube_share;KKMiQq-dbH4]http://youtu.be/KKMiQq-dbH4[/video]

4. Kyykky 32*45kg/60"

[video=youtube_share;dXfVhzdxjRY]http://youtu.be/dXfVhzdxjRY[/video]

No, mutta tuosta lähtötilanteesta, että testi menee läpi, on hyvä lähteä varsinaiseen testiin sitten paineettomasti parantelemaan. Ja varmasti leuoissa ja kyykyssä onnistut saamaan lisäpisteitä, ties vaikka penkissäkin, jos nytkin tuntui jäävän pari toistoa varaa! :) Mulla on kyykky ja leuat ihan tosissaan veteen piirrettyjä viivoja, niissä voi käydä miten vain! Mutta tottakai lähden itsekin sitä 0.25p hakemaan, enkä "vain yrittämään parhaani ja katsomaan mihin se riittää". Sen on perkele riitettävä!

Mä oon käyny vispaamassa pelkän tangon kanssa salilla ja käsistähän se meinaapi lentää :D

Kävin aamulla tekemässä testisimulaation. Läpi tuo olisi mennyt mutta pojoja ei olisi tullut kuin 0,125 joka pyöristetään 0. Täytyy siis vielä jossain liikkeissä tsempata.

Tässä videot, blogissa kohta snadisti enemmän analyysiä mikä meni pieleen ja mikä ei.

Hyvin näyttää kulkevan. Vatsoissa tais olla kriteerinä että kädet niskan takana ei takaraivolla. Itse kanssa tein ekoissa testeissä kädet korkeella, mutta sitten tajusin että niskahan on alempana. Käsien lasku ihan reilusti niskalle ja kyynerpäät ihan suoraan eteen, voi tuoda muutaman toiston lisää. Itselle tuli noin viiden toiston lisäys, noinkin pienestä korjauksesta

vaikka saisit vaan minimit lihaskunnosta ja coopperista niin kuhan psykassa pärjäät niin pääset hyvin Helsinkiin tai Kuopioon. Muista myös se uinti läpitte! tsemppiä! t: brandman

Hyvin näyttää kulkevan. Vatsoissa tais olla kriteerinä että kädet niskan takana ei takaraivolla. Itse kanssa tein ekoissa testeissä kädet korkeella, mutta sitten tajusin että niskahan on alempana. Käsien lasku ihan reilusti niskalle ja kyynerpäät ihan suoraan eteen, voi tuoda muutaman toiston lisää. Itselle tuli noin viiden toiston lisäys, noinkin pienestä korjauksesta

Kiitos vinkistä! Täytyykin kokeilla vielä tuota seuraavassa treenissä. Onhan se ihan totta että suoritusmatka lyhenee ja painopistekin muuttuu, ellei sitten pään kannattelun kanssa tuu ongelmia. Mutta testaan kyllä ilman muuta!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom