Nyt tuli geenitestin tulokset ja aika odotettua oli. Yksi suurimmista kohonneista sairastumisriskeistä liittyi kakkostyypin diabetekseen ja yllättäen keliakiaan. Nämä ovat palvelun mukaan hyvin varmennettuja. Varsinaisia lihavuusgeenejä ei silti merkittävästi ollut, jotkin toimivat jopa päinvastaiseen suuntaa, mutta sitten hieman heikommin varmennettujen tulosten mukaan esim. hypotyroidismiin olisi huomattavaa alttiutta.
Vain muutamaan tutkimukseen perustuvien tulosten mukaan minulla on alttius ahmia paljon kerralla sekä painoa on hankalampi pudottaa. (check).
Tuskin voin siis selittää geeneillä sitä, että tuntuu vaikealta välillä päästä ylimääräisistä kiloista eroon ilman radikaaleja toimia.
Mielenkiintoisin tieto kuitenkin liittyy lihassolujen ominaisuuksiin. Minulla on aina ollut todella huonot kestävyysominaisuudet, mutta räjähtävyyttä löytyy. Tulokset varmistivat, että minulla on ACTN3 -genotyypeistä se "jamaikalaisin versio", eli voisin saada 2-3% etua jossain sprinttikilpailussa.
Voin suositella lämpimästi geenitestiä, avaa mukavasti ovia kunhan suhtautuu tuloksiin varovaisesti, etenkin mikäli taustatutkimuksia ei vielä ole useita.
Tästä olis mielenkiintoista kuulla lisää. Missä teetit testin