Muutama myytti koskien lihomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vilu
  • Aloitettu Aloitettu
Osui tämmönen silmään jossain netin syövereissä, onko kenelläkään aikaa perustellusti bustata tämä?

Aikuisella iällä rasvasolujen määrä kehossa ei lisäänny. Uusia rasvasoluja ei siis synny lisää vaikka näin ylipainon kertyessä usein ajatellaan. Liika herkuttelu saa rasvasolut kasvamaan ylisuuriksi.

Itse olen tästä vähän eri mieltä, mutta ei oikein kerkiä nyt alkaa kahlaamaan kaikkia tutkimuksia läpi filtterin kanssa.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Täs on hyvä artikkeli sivuten aihetta: http://www.nytimes.com/2012/01/01/magazine/tara-parker-pope-fat-trap.html?_r=1&pagewanted=all Kukin tehköön omat johtopäätöksensä.. :)

Ihan mielenkiintonen artikkeli. Luin sen jopa kokonaan :) Voitaneen summata sanoilla.. älä liho ikinä. Missään tapauksessa.

Noissa tutkimuksissa noiden laihduttajien keho menee "erilaiseen biologiseen tilaan" käytännössä pysyvästi (tai kunnes lihovat uudestaan). Eli greliini hormoonin määrä kasvaa, leptiini ja peptidi YY laskee. Aivot reagoi ruokaan vahvemmin ja itsehillintä alueet heikommin yms. Energiankulutus voi olla 300 kcal vähemmän kuin vastaavankokoisella henkilöllä joka ei ole laihduttanut. Nopeita lihassoluja korvautuu hitaammilla jne. Eli keho taistelee täysillä, että pääsisi vanhoihin mittoihin. Tähän tilaan "pääsee" kun on menettänyt noin 10% kehonpainosta. Ois kiva tietää tapahtuuko sama hitaammalla dietillä (vaje 0-500), kun noissa tutkimuksissa on vedetty jollain keskitysleirin 800 kcal päiväannoksella.

Olihan siellä sitten muutakin juttua esimerkiksi geenien vaikutuksesta.

Osui tämmönen silmään jossain netin syövereissä, onko kenelläkään aikaa perustellusti bustata tämä?

Aikuisella iällä rasvasolujen määrä kehossa ei lisäänny. Uusia rasvasoluja ei siis synny lisää vaikka näin ylipainon kertyessä usein ajatellaan. Liika herkuttelu saa rasvasolut kasvamaan ylisuuriksi.

Itse olen tästä vähän eri mieltä, mutta ei oikein kerkiä nyt alkaa kahlaamaan kaikkia tutkimuksia läpi filtterin kanssa.

Jäljillä ovat, mutta eivät oikeassa...

Pääsääntöisesti lihominen tapahtuu siten, että olemassa olevien rasvasolujen koko kasvaa.
Uusia rasvasoluja alkaa muodostua vasta kun syö yli kulutuksen todella paljon. Olen sellaisen luvun jostain lukenut, että vaatisi noin 1000kcal ylimääräistä / päivä.
Koska eihän esim. Suurin pudottaja ohjelmassa sun muissa nähtävät "superlihavat" ihmiset olisi mahdollisia jos rasvasolujen määrä ei kasvaisi.

Mä oon eläny käsityksessä, että lapsena rasvasolut määrällisesti lisääntyy ja aikuisiällä kasvaa kokoa. Joka selittää sen, että lapsuutensa lihavana olleet lihoo herkemmin aikuisena kun elimistön energianvarastointikapasiteetti on korkeampi...

Jäljillä ovat, mutta eivät oikeassa...

Pääsääntöisesti lihominen tapahtuu siten, että olemassa olevien rasvasolujen koko kasvaa.
Uusia rasvasoluja alkaa muodostua vasta kun syö yli kulutuksen todella paljon. Olen sellaisen luvun jostain lukenut, että vaatisi noin 1000kcal ylimääräistä / päivä.
Koska eihän esim. Suurin pudottaja ohjelmassa sun muissa nähtävät "superlihavat" ihmiset olisi mahdollisia jos rasvasolujen määrä ei kasvaisi.

Tämmöisellä kannalla itsekin olen tässä asiassa ollut, niinkun olen muistaakseni tähänkin threadiin sen johkin kirjoittanut. En vaan pysty uskomaan, että esim 70kg -> 160kg rasvasoluissa olisi niinpaljoa varaa venyä, vaan jakaantuvat sitten tarvittaessa.

Ihan oikeilla jäljillä olette. Läskin määrä lisääntyy rasvasolujen määrän lisääntyessä, rasvasolujen koon lisääntyessä tai molemmissa. Kun rasvasolut on kerran tulleet ne eivät katoa mihinkään, ainoastaan niiden kokoon voi vaikuttaa. Tämän takia olisi tärkeää välttää nuoruudessa ja lapsuudessa (ja miksei muutenkin) ylenpalttista läskeilyä.

Tämmöisellä kannalla itsekin olen tässä asiassa ollut, niinkun olen muistaakseni tähänkin threadiin sen johkin kirjoittanut. En vaan pysty uskomaan, että esim 70kg -> 160kg rasvasoluissa olisi niinpaljoa varaa venyä, vaan jakaantuvat sitten tarvittaessa.

Puhumattakaan niistä 70kg -> 160kg -> 260kg -> 360kg tapauksista...

Ihan oikeilla jäljillä olette. Läskin määrä lisääntyy rasvasolujen määrän lisääntyessä, rasvasolujen koon lisääntyessä tai molemmissa. Kun rasvasolut on kerran tulleet ne eivät katoa mihinkään, ainoastaan niiden kokoon voi vaikuttaa. Tämän takia olisi tärkeää välttää nuoruudessa ja lapsuudessa (ja miksei muutenkin) ylenpalttista läskeilyä.

Yleensä tästä puhuttaessa sanotaan, että ne rasvasolut lisääntyy vain tuonne 2-3v asti, sen jälkeen vaan kasvaa. Jos tuon mukaan mennään, niin aika vaikee kontrolloida tota omaa liikalihavuutta ensimmäisen 3vuoden aikan :D

T-101 jep. olen kyllä siinä uskossa, että lisääntyy, mutta ei vähene ilman lääkkeitä.

Yleensä tästä puhuttaessa sanotaan, että ne rasvasolut lisääntyy vain tuonne 2-3v asti, sen jälkeen vaan kasvaa. Jos tuon mukaan mennään, niin aika vaikee kontrolloida tota omaa liikalihavuutta ensimmäisen 3vuoden aikan :D

T-101 jep. olen kyllä siinä uskossa, että lisääntyy, mutta ei vähene ilman lääkkeitä.

Tarkistin urheiluvalmennuskirjasta asian. Mainittiin, että perittyjen rasvasolujen määrä pyrkii kasvamaan lapsuudessa ja aikuisuudessa pääosin solujen koko kasvaa. Painotetaan myös liikunnan merkitystä lapsuudessa, joten rohkenen olettaa, että painon lisääntyessä tarpeeksi, niitä soluja tulee lisää lopulta. :piis:

Onko se rasvanpoltto sitten kovemman työn takana, jos soluja on enemmän vai miten tuo käytännössä korreloi kehonkoostumukseen ja siihen vaikuttamiseen?

Onko se rasvanpoltto sitten kovemman työn takana, jos soluja on enemmän vai miten tuo käytännössä korreloi kehonkoostumukseen ja siihen vaikuttamiseen?

Lihominenhan olisi ainakin helpompaa, jos rasvasolujen täyttäminen on kropalle helpompi homma, kuin uusien muodostaminen.

Lihominenhan olisi ainakin helpompaa, jos rasvasolujen täyttäminen on kropalle helpompi homma, kuin uusien muodostaminen.

Niin tällä tarkoitetaan varmaan että jos olet 120kg ollut joskus ja laihduttanut 80 kiloon, niin on helpompaa lihota sinne 120kg, Mutta periaatteessa se ei tarkoita että se lihominen sinne 120kg olisi jotenkin nopeampaa.

Ihan mielenkiintonen artikkeli. Luin sen jopa kokonaan :) Voitaneen summata sanoilla.. älä liho ikinä. Missään tapauksessa.

Noissa tutkimuksissa noiden laihduttajien keho menee "erilaiseen biologiseen tilaan" käytännössä pysyvästi (tai kunnes lihovat uudestaan). Eli greliini hormoonin määrä kasvaa, leptiini ja peptidi YY laskee. Aivot reagoi ruokaan vahvemmin ja itsehillintä alueet heikommin yms. Energiankulutus voi olla 300 kcal vähemmän kuin vastaavankokoisella henkilöllä joka ei ole laihduttanut. Nopeita lihassoluja korvautuu hitaammilla jne. Eli keho taistelee täysillä, että pääsisi vanhoihin mittoihin. Tähän tilaan "pääsee" kun on menettänyt noin 10% kehonpainosta. Ois kiva tietää tapahtuuko sama hitaammalla dietillä (vaje 0-500), kun noissa tutkimuksissa on vedetty jollain keskitysleirin 800 kcal päiväannoksella.

Olihan siellä sitten muutakin juttua esimerkiksi geenien vaikutuksesta.

Laihduttaminen voi todella pistää elimistön aika jämäkkään stressitilaan ja tätä kautta hormonitoiminnan ihan sekaisin. Itselläni on tästä kokemusta enkä edes ollut millään ihan älyttömällä nälkäkuurilla. Pidin päivän kalorit noin kolmen kuukauden ajan suunnilleen 1200-1300 paikkeilla (olen nainen). En liikkunut paljoa, lähinnä kevyttä salitreeniä pari kertaa viikossa. Huomasin jo muutaman viikon jälkeen, että kivasti alkaa nesteet lähteä kropasta ja sitä myöten painokin tippuu. Ja sanottakoon vielä sen verran, että en todellakaan ollut edes ylipainoinen, kun tämän diettaukseni aloitin. Tilanne oli lähinnä sellainen, että halusin 6 kiloa tiputtaa. Noh, sitten kun olin tavoitteessani, päätin, että nyt voisin alkaa pikkuhiljaa lisätä kalorimäärää. Aloin syödä n. 1500-1600 kaloria päivässä, mutta tässä vaiheessa alkoi elimistössä tapahtua jotain kummaa. Aloin kerätä nestettä kalorimäärän nostamisen jälkeen ja tätä myöten myös paino nousi. Näytin myös kasvoista "pahalta", ikäistäni vanhemmalta ja väsyneeltä. Koko ajan janotti ja join päivittäin paljon vettä, mikä ei kuitenkaan vienyt janoa pois. Lisäksi menkat olivat jääneet pois. Olin aika ihmeissäni, että mikä minua vaivaa, kunnes onneksi jotenkin sain päähäni sellaisen ajatuksen, että ehkä pitäisi alkaa oikeasti syömään kunnolla. Näin sitten tein, että nostin kaloreita reippaasti sinne yli 2000 asti ja tilassani alkoi heti näkyä muutos: turvotus laski, näytin paljon paremmalta, menkat alkoivat uudestaan, iho parani jne. Olo oli hyvä ja tajusinkin tuolloin, että jonkinlaisesta stressitilasta oli varmasti ollut kyse.

Tarina ei kuitenkaan pääty näin onnellisesti, sillä aloin lihoa melko pian tämän jälkeen, kun nostin kalorit normaalitasolle. Painoa tuli sitten lopulta viitisen kiloa enemmän kuin mitä silloin, kun ihan aluksi aloitin diettaamisen. Olin kuitenkin vahingosta viisastuneena tehnyt sen päätöksen, että en enää ikinä ala dietata niin, että lasken kalorit liian alas. Minun elimistöni ei ilmiselvästikään sellaista stressiä kestä, ja jotain muuta on keksittävä. Nyt olen pikkuhiljaa saanut painoa hinattua alaspäin ihan sillä systeemillä, että syön todella monipuolisesti ja terveellisesti. Paljon paljon kasviksia ja erilaisia proteiininlähteitä. Olen jättänyt pois kaikki sellaiset ruuat, jotka aiheuttavat yliherkkyyttä. Liikuntaa harrastan maltillisesti, mutta kuitenkin säännöllisesti. Kalorit pyrin pitämään normaalilla tasolla ilman mitään kikkailua (ei myöskään mitään kikkailua makrojen kanssa, syön tasapuolisesti rasvoja, hiilareita ja proteiineja). Toisin sanoen, kun on nälkä, syön. Tämä on ollut kaikkein paras keino laihtua ja tässä aion myös pysyä. Uskon, että laihtumisen salaisuus on siinä, että saa sen hormonitoimintansa kuntoon.

Liian vähillä kaloreilla huomasin myös itse negatiivisia vaikutuksia. Noin 1000 kalorin vaje on vielä kohtuullinen - tai itse olen huomannut, että noin 2000kcal päivässä laihiksella tuottaa hyviä tuloksia, vaikka kulutus olisikin varsin kovaa, mutta siitä kun riipaisee reilusti alemmas niin sitten tulee ongelmia.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom