Muutama myytti koskien lihomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vilu
  • Aloitettu Aloitettu
Eli sun pointti oli siis, että kalorilaskennan (tai oikeammin kulutuksen arvioinnin) virhe on tyyliin +/- 1000 kcal?

Tämä juuri tuntuu olevan yksilöllistä. Pointti oli se (pilkkua nussien), että vaikka voit luulla syöväsi 500kcal yli kulutuksesi, on todellisuus jotain muuta. Tuon todellisen kulutuksen sitten saa ajan kanssa selville, kun seuraa syötyjä kaloreita ja painonnousua/putoamista. Silmään pisti se, että väitit painosi pysyvän ennallaan 3500kcal viikottaisella ylijäämällä, mutta kiitos että selvitit mitä tarkoitit.

Mutta selvästi vaikuttaa olevan ihmistyyppejä, joiden aineenvaihdunta kiihtyy paremmin ylisyömisen seurauksena (palstaa pitkään seuranneena olen tähän tulokseen tullut)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en taas nyt oikein ymmärrä, että miten toi Harryn pointti liittyy mihinkään. Eihän täälä olekkaan muistaakseni kukaan valittanutkaan, että ei laihtuisi, vaan koitettiin vähän syvällisemmin miettiä muutamaa asiaa.

Paletaani ja Cathlyn on postaillut tänne aivan järkyttävästi asiaa (joista suurimpaan osaan voisin postata urbaanisanakirjasta kohdan: mennä yli hilseen) ja sit yks kaveri tulee ilmoittamaan, että "syö vähemmän kun kulutat". Jos yhtään luit noita edellisiä tekstejä, niin voisin kuvitella ihmisten jo ymmärtävän tuon mahtavasti keksityn maneerisi.

Eikä herneitä, mut suosittelen lukemaan edellisiä postauksia ketjuista, ennen omia läppiä..

Jep, tulin puskista ja tuli vaan mieleen -tyylinen ilmaisu tuo mun postaus. En tosiaan muutakuin silmäilin noin muut postit. Kiitos ja anteeks. :)

Kaikki sanoo ettei ole mitään säästöliekki juttu mutta ainakin mun keho on huomattavasti kylmempi kun olen miinus kaloreilla mikä tarkoittaa että kulutan silloin vähemmän energiaa ainakin lämpöön, oletettavaa olisi myös että aivojen toiminta hidastuu kun ei ole kokoajan hiilareita(rasvalla aivot toimii huonommin).

Kaikki sanoo ettei ole mitään säästöliekki juttu mutta ainakin mun keho on huomattavasti kylmempi kun olen miinus kaloreilla mikä tarkoittaa että kulutan silloin vähemmän energiaa ainakin lämpöön

Voi myös selittyä osittain rasvakudoksen lisääntyneellä verenkierrolla (eli ääreisverenkierto samalla huononee)

Itse olin ennen saliharrastusta 182 senttisenä jotain 60 kiloinen ja nyt paino on vakiintunut 73:neen kiloon. Itse olen huomannut sen, että vaikka on ollut kausia jolloin olen syönnyt hesen megahampparin ja megakebablautasen joka arkipäivä tai pari tuplaquerterhampparia jne ja kalorit olleet plussalla, niin painoa ei ole tullut lisää sitten seiskaviitosen. Ihminen ei ole mikään polttomoottori, jonne kun panee tietyn määrän ruokaa niin saa X energiaa, vaan oma matabololia vaikuttaa asiaan. Kenties ruuansulatus toimii niin, että hiilarit eivät varastoidu juuri rasvaksi vaan ylimääräinen energia muuttuu lämmöksi. Tai sitten menee vain toisesta päästä ulos.

Itse olin ennen saliharrastusta 182 senttisenä jotain 60 kiloinen ja nyt paino on vakiintunut 73:neen kiloon. Itse olen huomannut sen, että vaikka on ollut kausia jolloin olen syönnyt hesen megahampparin ja megakebablautasen joka arkipäivä tai pari tuplaquerterhampparia jne ja kalorit olleet plussalla, niin painoa ei ole tullut lisää sitten seiskaviitosen. Ihminen ei ole mikään polttomoottori, jonne kun panee tietyn määrän ruokaa niin saa X energiaa, vaan oma matabololia vaikuttaa asiaan. Kenties ruuansulatus toimii niin, että hiilarit eivät varastoidu juuri rasvaksi vaan ylimääräinen energia muuttuu lämmöksi. Tai sitten menee vain toisesta päästä ulos.

Eikö se nyt ole ihan fysiikan perusteita, että energia ei katoa? Eihän tässä siitä ollutkaan kyse, etteikö erinäiset metaboliset ääri-imiöt ole mahdollisia, vaan siitä että yli kulutuksesi syödessä kehon massa lisääntyy. Veditpä kuinka paljon heseaterioita päivässä tahansa niin jos paino pysyy samana niin kaloritasapaino on lähellä +/- nollaa..

..eli kuten ylläolevat jo sanoivatkin, kulutuksen ei ole pakko olla vakio. Jos on paino vuosi sitten pysynyt samassa syöden 2500kcal päivässä mutt nokittamalla 3000kcal päiväannoksiin paino yhä pysyy samana, niin sillon et syö yli kulutuksesi vaan kulutuksesi on lisääntynyt.

edit: Onhan se ainakin periaatteessa toki mahdollista että kroppasi lämmöntuotto korreloi syömääsi ruokamäärään tai että paskasi on erittäin kaloripitoista. Mitäköhän mä tähän tulin sekoilemaan ilman juurikaan mitään sanottavaa, jatkakaa...

Insinörttinä tuli mieleen, et jos mittaa paskan kalorimäärän ja laskee syödyn kalorimäärän, voisi periaatteessa laskea absoluuttisen imeytymisen (Kcal/vrk)... Läpipaskontaa koskeva theesi.

Mua on aina kiinnostanu sellanen asia ku järkihän sanoo et syö ylikulutuksen = lihoo. Syö alle kulutuksen = laihtuu. Sitte kuitenki esimerkkitapauksia löytyy pilvin pimein siitä kuinka jotku ihmiset ne vaan lihoo ku syö normaalisti pari ateriaa päiväs ja urheilee normaalisti (lue= joutuu tekemään töitä sen eteen, ettei muutu aivan läskiks vaikka on normaali ruokavalio). Sitte taas niitä jotka joutuu syömään kahdeksan kertaa päiväs että paino pysyy edes samas (minä). Sitteku kovalla vaivalla oon nostanu painoa edes pari kiloa ja lähden viikonloppuna ryyppäämään nii sunnuntaina paino on pari kiloa vähemmän eikä nouse siitä takasi muutaku kunnon bulkkauksella. Pointtina se, että miks jotku ihmiset lihoo kilogramman ku ne syö pizzan päiväs, mutta jotku laihtuu kilon vaikka ne söis 2 pizzaa per päivä? Ja tähän on kaveri esimerkkejä joilla pituus ja ikä sama kuin mulla ja normaaleja suht hoikkia urheilullisia nekin.

Mua on aina kiinnostanu sellanen asia ku järkihän sanoo et syö ylikulutuksen = lihoo. Syö alle kulutuksen = laihtuu. Sitte kuitenki esimerkkitapauksia löytyy pilvin pimein siitä kuinka jotku ihmiset ne vaan lihoo ku syö normaalisti pari ateriaa päiväs ja urheilee normaalisti (lue= joutuu tekemään töitä sen eteen, ettei muutu aivan läskiks vaikka on normaali ruokavalio). Sitte taas niitä jotka joutuu syömään kahdeksan kertaa päiväs että paino pysyy edes samas (minä). Sitteku kovalla vaivalla oon nostanu painoa edes pari kiloa ja lähden viikonloppuna ryyppäämään nii sunnuntaina paino on pari kiloa vähemmän eikä nouse siitä takasi muutaku kunnon bulkkauksella. Pointtina se, että miks jotku ihmiset lihoo kilogramman ku ne syö pizzan päiväs, mutta jotku laihtuu kilon vaikka ne söis 2 pizzaa per päivä? Ja tähän on kaveri esimerkkejä joilla pituus ja ikä sama kuin mulla ja normaaleja suht hoikkia urheilullisia nekin.

Tohon nyt ei ole oikein muuta selitystä, kun että ihmisten aineenvaihdunnassa on suuria eroja, sekä päiväaktiivisuudessa. Kehonpainohan myös vaikuttaa tähän, sillä kroppa tarvitsee enemmän energiaa siirtäessä 130kilosta ruhoa, kun 70kilosta.

Ruoansulatuksen vajaatoiminta tai ravinnon imeytymishäiriö ei liene mikään poikkeuksellinen sairaus, mutta se kyllä aiheuttaa sen, että vaikka joku lukki söisi kuin sika, ei se siitä siaksi muutu. Eli merkittävä osa energiasta tulee hajoamattomana läpi. Tällaista porukkaa esiintyi luultavasti vähemmän muinaisina aikoina, koska he nälkiintyivät hengiltä. Sen sijaan tarkasti joka ravintohiukkasen hyödyntävä ruoansulatusjärjestelmä toimi hyvin. Nyt tänä päivänä siitä ei sitten ole kuin haittaa, kun ruokaa kasvaa puissa. :)

Kommentoin noista naisten hormonien vaikutuksesta lihomiseen, koska sattuneista syistä niitä on tullut pähkäiltyä. Normaalilla naisella, jolla hormonitoiminta on tasapainossa, rasva pakkaa kertyä reisiin ja lantiolle. Käsittääkseni myös e-pillerit voi tätä taipumusta lisätä. Sen sijaan jos hormonitoiminta ei ole tasapainossa vaan on vajetta keltarauhashormonista, läski kertyy vatsaan, joka liittyy myös polykystisiin munasarjoihin, jotka taas liittyy insuliiniherkkyyden huononemiseen ja lapsettomuuteen. Jos on tuota ongelmaa, yleensä on myös testosteronia liikaa. Tästä tullaan sitten siihen kysymykseen, joka itseäni kiinnostaa että kai sitä nyt sitten edes saa paremmin lihasta kasvatettua jos on tuollaiseksi hormoniepätasapainotapaukseksi syntynyt?! Kellään tietoa?

Kommentoin noista naisten hormonien vaikutuksesta lihomiseen, koska sattuneista syistä niitä on tullut pähkäiltyä. Normaalilla naisella, jolla hormonitoiminta on tasapainossa, rasva pakkaa kertyä reisiin ja lantiolle. Käsittääkseni myös e-pillerit voi tätä taipumusta lisätä. Sen sijaan jos hormonitoiminta ei ole tasapainossa vaan on vajetta keltarauhashormonista, läski kertyy vatsaan, joka liittyy myös polykystisiin munasarjoihin, jotka taas liittyy insuliiniherkkyyden huononemiseen ja lapsettomuuteen. Jos on tuota ongelmaa, yleensä on myös testosteronia liikaa. Tästä tullaan sitten siihen kysymykseen, joka itseäni kiinnostaa että kai sitä nyt sitten edes saa paremmin lihasta kasvatettua jos on tuollaiseksi hormoniepätasapainotapaukseksi syntynyt?! Kellään tietoa?
Voikohan tuon ajatella käänteisesti: jos lihas ottaa kasvaakseen normi hoikkaa naista herkemmin, onko todennäköistä että löytyy myös hormoniepätasapaino/insuliinihässäkät ja liitännäiset jossain määrin?

En osaa sanoa, mutta voihan se olla. Hormoniongelmat kyllä ilmoittaa itsestään monin tavoin, voi lueskella netistä PCOS:sta ja katsoa, löytyykö noita ongelmia mitä siellä kuvataan.

Kaikki sanoo ettei ole mitään säästöliekki juttu mutta ainakin mun keho on huomattavasti kylmempi kun olen miinus kaloreilla mikä tarkoittaa että kulutan silloin vähemmän energiaa ainakin lämpöön, oletettavaa olisi myös että aivojen toiminta hidastuu kun ei ole kokoajan hiilareita(rasvalla aivot toimii huonommin).

Aivothan toimii nimenomaan rasvalla..

Mulle tuli yks juttu mielee rasva-aineenvaihdunnasta. Kun jengi tekee ihan liian korkeilla sykkeillä aerobista niin kroppa käyttää energianlähteenä enemmän hiilareita. Matalammilla sykkeillä pääenergiana kun on rasvat niin näin liikuttaessahan silloin tehostetaan nimenomaan sitä rasva-aineenvaihduntaa ja rasvanpolttoa. Eihän se loppujen lopuks kovinkaan iso ihme ole, jos herkästi lihoo tai rasva ei pala, jos rasva-aineenvaihdunta on tukahdutettu.

Joo, meni ohi aiheen. Kiitti, anteeks ja oikeestaan muutenkin ihan sama..

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom