Ensinnäkin, Insuliiniherkkyys:
Olen lukenut, että kun insuliiniherkkyys kasvaa, se ei enään pala ennalleen. Eli linjat suoriksi vedettynä: Jos koko kakaraikä on syötetty sokeria ja huuhdeltu colalla alas, niin aikuisiällä tuo vielä painaa, siinä suhteessa jos ylipäänsä väitteet "mitä enemmän insuliinia erittyy, sitä enemmän myös rasva varastoituu" pitää paikkansa? Voiko olla näin? Ylipäänsä jos olen ymmärtänyt koko insuliiniherkkyyden väärin niin oikaiskaa.
Insuliiniherkkyys ja insuliiniherkkyys. Tästä tekstistäsi ymmärrän asian niin, että tarkoitat insuliinin erittymisen herkkyyttä. Siinä on varmasti yksilöllistä vaihtelua - mutta muistatko lukeneesi jostain, että runsashiilihydraattinen / sokerinen ruokavalio muuttaisi haiman reagointikykyä jotenkin? Kakkostyypin diabeteksessahan haiman insuliinintuotanto alkaa jossain vaiheessa vähentyä, kun hyperinsulineeminen tila on elimistössä vallinnut riittävän kauan.
Eri asia on sitten kudosten insuliiniherkkyys - siis se, kuinka hyvin insuliini saa lihas- ja rasvakudoksen vastaanottamaan ravinteita. Kudosten insuliiniherkkyys on jokaisella ihmisellä jatkuvasti muuttuva tila. Täydet glykogeenivarastot lihaksissa --> tilapäisesti alentunut kudosten insuliiniherkkyys. Pidempiaikainen vähähiilihydraattinen ruokavalio --> tilapäisesti alentunut kudosten insuliiniherkkyys (keho säästää glukoneogeneesin kautta ja rasvan glyserolirungoista purettuja vähiä hiilihydraatteja mm. aivojen käyttöön ja "sulkee" toissijaiset hiilihydraattien käyttäjät tilapäisesti pois kuvioista ja ohjaa ne polttamaan rasvaa). Raskas liikunta --> tilapäisesti kasvanut kudosten insuliiniherkkyys. Pidempiaikainen syöminen yli oman kulutuksen yhdistettynä vähäiseen liikuntaan --> kudosten insuliiniherkkyyden tilapäinen alentuminen, mahdollinen hyperinsulinemia (insuliinitaso jatkuvasti normaalia korkeammalla).
Oma arvaukseni olisi se, että ihmisillä, joilla insuliinintuotanto on luontaisesti (joko perinnöllisenä tai hankittuna, jos se on mahdollista) runsasta, siis "herkkää" - on suurempi todennäköisyys lihomiseen ja metaboliseen oireyhtymään. Mutta vastaavasti tämä tyyppi on keskimääräistä anabolisempi, eli vaikkapa tuo lihasmassan hankinta saattaisi onnistua keskivertoa helpommmin.
Toinen asia, rasvasolut:
Eli lihoessa ensin rasvasolut täyttyy, jonka jälkeen rasvasolut lisääntyy, johon saadaan ängettyä lisää läskiä.
Laihtuessa taas pienenee/tyhjenee, mutta lisääntyneet eivät enään poistu? Tämän luulen pitävän paikkansa, MUTTA, olen myös kuullut että rasvasolujen on helpompi täyttyä, kuin lisääntyä? Eli rasvasolujen lisääntyminen vaatii kropalta enemmän, kuin vanhojen täyttäminen?
Tämä taas tarkoittaa sitä, että jos esim joskus on päästänyt itsensä kovinkin lihavaksi, on myös helpompi lihota tiettyyn pisteeseen asti, verrattuna aina laihana olleeseen?
En ole ihan varma, mikä tuon rasvasolujen määrään liittyvän hypoteesin tila on nykyään. Alkuperäinen hypoteesi sai alkunsa rottakokeista, ja jostain 80-luvulta on peräisin paperi, jossa tähän hypoteesiin liittyviä ongelmia puntaroidaan maltilliseen sävyyn, mm. elävän ihmisen rasvasolujen määrän mittaukseen liittyy ymmärrettävistä syistä lukuisia epävarmuustekijöitä... Rasvasolujen määrään liittyvää aihetta sivuavaa tutkimusta muistan lukeneeni kakkostyypin diabeteksesta - kakkostyypin diabeetikoilla on ilmeisesti rasvasoluja keskivertoa
vähemmän.
Kiinnostavia juttuja, pitäisi kaivella vähän lisää...
Minullahan on tuollainen läskilapsuustausta ja tekosyy tai ei, painonhallinta ei ole koskaan ollut minulle erityisen helppoa (joo olen nainen). Nyt olen ollut normaalipainoinen 2005 alusta tähän päivään, ihan lyhyesti käväisin ylipainon puolella toissa kesänä. Itselläni on varmasti varsin herkkä insuliinintuotanto. Tyhjään vatsaan vetäisty nestemäinen nopeasti imeytyvä hiilihydraatti saa aikaan hypoglykemian. Lihasmassaa tulee naiseksi ihan kohtuullisen helposti, mutta niin tulee läskiäkin.
Kotoa tuli tosin perintönä muutakin kuin geenit - mm. huonot ruokailutottumukset (korjattu), itselle sopimaton ruokavalio (korjattu), surkeat ruoanlaittotaidot (korjattu) ja typerää tunnesyömistä (vanhemmat: palkitkaa lapsia karkilla, pyytäkää anteeksi karkilla, käyttäkää karkkia porkkanana --> läski vekara, joka tappelee tunnesyömisen kanssa mahdollisesti koko loppuelämän)(suurelta osin korjattu, vittumainen urakka, kognitiivinen psykologia auttaa, itsepetos ei). Lisäksi en saanut lapsuudessa mitään kipinää liikkumiseen. Isä makasi vapaa-ajat sohvalla ja äiti puunasi kotia marttyyrin elkein.
VHH on ollut minulle toimivin painonpudotusmetodi, en ole silti mitenkään militantti VHH-uskovainen, luulen, että heikomminkin hiilihydraatteja "sietävän" kannattaa pyrkiä palauttamaan niitä ruokavalioon jonkin verran, kuitenkin huomattavasti suosituksia vähemmän. Tiukka VHH toimii minulla kuitenkin painon pudotuksessa parhaiten.
Itse olen ottanut nyt kuitenkin vähän erilaisen lähtökohdan tähän läskiasiaan. Haluan hilata itseni pysyvästi siistiin kuntoon - ja se tarkoittaa minulle alle 20% rasvoja (kuitenkin niin, että kroppa vielä pelaa kaikin puolin). Olen päättänyt antaa keholleni runsaasti aikaa muuttua. Etenen todella maltillisella kalorivajeella - ja käyn välillä viikon-pari ylläpitokaloreilla. Syklittelen myös makroja, lähinnä sillä periaatteella, että treenin jälkeisellä aterialla syön ihan reilusti itselleni sopivia hiilareita (valkoinen riisi, bataatti, peruna ensisijaisina). Lasken kaloreita ja makroja kuitenkin melko harvoin, pyrin pitämään ruokailun perusjärkevänä. Pätkäpaastoilen, helpottaa energiamäärän säätelyä ja saattaa vaikuttaa myönteisesti myös aineenvaihduntaan. Lihasmassan lisääminen on keskeinen tavoite - eli tavallaan tässä on meneillään body recomposition-urakka. Kehityksen ensisijaisena mittarina on kuntoseurantakuvat ja rasvaprosentti. Painoa seuraan, mutta käytän painonseurantaa lähinnä työkaluna energiansaannin vaihtelun ohjaamisessa. Tavoitteena olisi se, että kehotyyppi muuttuu niin paljon, että muuttuneen tilan ylläpitäminen ei ole enää mikään valtaisa ponnistus. En tiedä vielä, onnistunko, mutta suunta on oikea - ja jos vauhti pysyy nykyisenä, niin keväällä/kesällä olen viimeinkin tavoitteessa.
Edit. otsikon hymiö vahinko, ei liity sisältöön mitenkään.