Muutama myytti koskien lihomista

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vilu
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kommentoin noista naisten hormonien vaikutuksesta lihomiseen, koska sattuneista syistä niitä on tullut pähkäiltyä. Normaalilla naisella, jolla hormonitoiminta on tasapainossa, rasva pakkaa kertyä reisiin ja lantiolle. Käsittääkseni myös e-pillerit voi tätä taipumusta lisätä. Sen sijaan jos hormonitoiminta ei ole tasapainossa vaan on vajetta keltarauhashormonista, läski kertyy vatsaan, joka liittyy myös polykystisiin munasarjoihin, jotka taas liittyy insuliiniherkkyyden huononemiseen ja lapsettomuuteen. Jos on tuota ongelmaa, yleensä on myös testosteronia liikaa. Tästä tullaan sitten siihen kysymykseen, joka itseäni kiinnostaa että kai sitä nyt sitten edes saa paremmin lihasta kasvatettua jos on tuollaiseksi hormoniepätasapainotapaukseksi syntynyt?! Kellään tietoa?

Ei sitä testosteronia PCOS-naisella niin paljoa liikaa ole, että siitä käytännössä olisi mitään apua lihasten hankkimisessa. Naisia ne PCOS:stä kärsivät ovat silti, vaikka niillä vähän enemmän mieshormoneja veressä onkin verrattuna niihin joilla kyseistä oireyhtymää ei ole. Ei se PCOS naisesta miestä tee, ei lihasten hankkimisen suhteen eikä muutenkaan.

ps. "Hormoniepätasapainotapaus" ei ole mikään maailman kivoin nimitys... Kun ei sille kukaan mitään voi, millaiseksi on syntynyt.

Lähinnä ajattelin, että saan itseäni haukkua hormoniepätasapainotapaukseksi, jos haluun ;)

Mietin vaan että ottaen huomioon mitä olen lehdistä lukenut naisten lihaksen kasvusta, olen saanut tulosta enemmän kuin odotin. En ole siis mitenkään yrittämällä yrittänyt ja lihasta on silti tullut, joten kävi mielessä, onko tällä hormoniepätasapainolla hyviäkin vaikutuksia... :D

Lähinnä ajattelin, että saan itseäni haukkua hormoniepätasapainotapaukseksi, jos haluun ;)

No siinä tapauksessa ok. :) Jotenkin vaan heti ajattelin, että taas joku asiaa tietämätön täällä kettuilee.

Mietin vaan että ottaen huomioon mitä olen lehdistä lukenut naisten lihaksen kasvusta, olen saanut tulosta enemmän kuin odotin. En ole siis mitenkään yrittämällä yrittänyt ja lihasta on silti tullut, joten kävi mielessä, onko tällä hormoniepätasapainolla hyviäkin vaikutuksia... :D

En kyllä edelleenkään usko että siitä norminaista korkeammasta testosteronitasosta on tuossa ollut apua, ainakaan yksinään. Veikkaisin että sulla vaikuttaa ihan jotkut muut ominaisuudet siihen että saat kasvatettua lihasta helpommin.

Mutta mudulla tätä siis pohdiskelen, en ole asiantuntija, joten mistä sen tietää vaikka sulla oliskin niin korkeet testot että ne vähän vaikuttaisivat. Joskus vaan huvikseni lueskelin asiaa näistä mieshormonitasoista PCOS-naisilla verrattuna miehiin, eikä ne kyllä yhtä korkeat olleet, lähellekään. Siitä voisi päätellä että keskimäärin PCOS-naisella testosteronitaso on niin alhainen, että sillä ei ole vaikutusta.

Ole vaan iloinen, että sun ylipäätään on helpompi hankkia lihasta. Ei kai sillä hirveästi ole väliä mistä se johtuu... ;)

Tuskinpa hormonihäiriöisellä naisella (siis sellaisella perusestrodominanssitapauksella) on testosteronitaso niin korkealla, että se lihaskasvuun vaikuttaisi. Sen sijaan tunnen joitakin, joilla testosteronitaso on luonnostaan korkeampi kuin naisilla keskimäärin, ja se näkyy kyllä kehossa helppona lihastenkasvuna ja alhaisena rasvaprosenttina. Toisaalta tuohon on kaikilla noilla liittynyt varjopuoliakin, esim. voimakas nuoruusiän akne.

Aloittajalle omakohtaista kokemusta.

Lapsena ja nuorena mättänyt mielettömät määrät karkkia, pullaa, perunaa (siis kotiruokaa), sokeria, rasvaa ja sitä sun tätä mielin määrin. En koskaan lihonut pullukaksi, mutta ylimääräistä oli vähän. Ei paljoa, mutta vähän.
Nykyään, 27v, voin edelleen mättää mielin määrin ihan mitä tahansa ja olen hoikemmassa kunnossa kuin lapsena. Nuorena, 16-20v olin todella hoikassa kunnossa (ennen kuin alotin reenit) Parhaillaan taisin 16v nurkilla olla noin 192/65, ei lihasta ei läskiä.
Nykyään käyn salilla 2-4x/vko (vaihtelee paljon, mitenkä milloinkin ehtii) eikä tahdo tarttua millään. Ei lihas, eikä läski. 192cm/85-90kg, vaihtelu erittäin suurta, ihan viikon sisälläkin.

kaikkea en jaksa lukea.

muutama havainto kun tullu seurailtua ex akkojen ruokatapoja läheltä. osa tosi laihoja. väittävät et voivat syödä mitä vaan lihomatta. ja et muka syövät kauheasti. isoja annoksia rasvasta sapuskaa herkkuja jne. noh totuus on toinen. noilla olematon ruokahalu. saattavat syödä joskus paljon kerralla. mutta sitten pitkiäkin pätkiä syömättä paljoa. ja nälkä vaan ei ole. saattaa vaikka illalla 20 aikaan havahtua oho ei ole syöny vielä mitään.

tukevampi tapaus sitten saattaa syödä pienempiä annoksia ja jopa vähäkalorisempaa ruokaa. mutta kun se ruokahalu on ihan toista luokkaa. aamulla ei kykene mihinkään ellei saa heti sapuskaa. ja pitkin päivää sitten tulee syötyä aika monesti. ja tietty herkutki joskus uppoaa.

ruokahalun säätelystä se isoin ero tulee. on kalorien kulutuksessa toki erojakin eri ihmisillä. minusta sen merkitys pienempi. monella on ihan väärä kuva siitä kuinka paljon/vähän he todellisuudessa syö.

Nuo kalorihommat nostin vaan muistutuksena, että moni jotuu oravanpyörään kamppaillessaan painonsa kanssa. Aineenvaihdunta hidastuu ja hidastuu ja sitä kompensoidaan aina vähentämällä kaloreita ja lopulta ollaan ihan umpikujassa lähes "pysähtyneen" aineenvaihdunnan kanssa. Muistutin vain kun en tarkkaan tiennyt sinun taustaasi että jos sinulla on takana tällainen oravanpyörä jossa olet ollut jatkuvasti matalilla kaloreilla niin kannattaa ehdottomasti kokeilla jotakin muutakin. Sain vain sellaisen käsityksen kun puhuit tuosta että jos menet yli 2000kcal niin heti kaikki tarttuu rasvana kroppaan, siksipä vain tarinoin noista kalorivaihteiluista mutta sinähän siis jo syklittelet jollakin tavalla joten se oli turha kommentti tähän ketjuun.

Ja takaisin asiaan :piis: :D

Takaisin asiaan vai pysynkö asiassa, en tiedä, mutta tuonpa esiin sellaisenkin seikan että kun keski-ikä iskee päälle, olet nainen ja olet ollut lapsena lihava, aikuisena normaali, sittemmin muuttuu laihaläskiksi (löysää, ei lihasta nimeksikään mutta näytäy makkaroinesi läskiltä) vaikka kuinka treenaat niin siinä pääsee itkut moneen kertaan ja huomaat plaraavasi plastiikkakirurgien nettisivuja :(

Kaikkee on kokeiltu aineenvaihdunnan vilkastuttamiseksi. Paastosin viikon mittaiset totaalipaastotkin peräkkäisinä vuosina että elimistö puhdistuisi mutta tuhosin vissiin sappeni ja se poistettiin.
Söin chilejä, ekaks laimeita, lopulta niin isoilla scoovillelukemilla olevia että ne piti upottaa turkkilaiseen jugurttiin että pysty syömään mutta vaikka nekin tekee kropasta nk. läpipaskon, niin ei auttanut.

Ruuansulatuselimistö toimii hienosti, siinä ei mitään mutta ympärysmitta kasvaa koko ajan, hikee ei meinaa saada, nyt nivelet ei meinaa kestää treenaamista eikä aerobistakaan kun paino nousee (14 kg >3 v), kilpirauhanen tutkittu, naishormonit tutkittu, sokerit tutkittu eikä minussa kuulemma ole mitään s**tanan vikaa!
Kalorit nyt n. 1200 ja voin hitsin huonosti.

Olen tullut siihen tulokseen että minulle taisi sittenkin sopia tupakointi, jonka lopetin kesällä 2005. Olin polttanut 13 v alkaen ja tupakointivuosina olin normaalivartaloinen ja kykenin jopa urheilemaan.
Pitäiskö mun hankkia nikotiinivalmisteita, who knows?

Takaisin asiaan vai pysynkö asiassa, en tiedä, mutta tuonpa esiin sellaisenkin seikan että kun keski-ikä iskee päälle, olet nainen ja olet ollut lapsena lihava, aikuisena normaali, sittemmin muuttuu laihaläskiksi (löysää, ei lihasta nimeksikään mutta näytäy makkaroinesi läskiltä) vaikka kuinka treenaat niin siinä pääsee itkut moneen kertaan ja huomaat plaraavasi plastiikkakirurgien nettisivuja :(

Kaikkee on kokeiltu aineenvaihdunnan vilkastuttamiseksi. Paastosin viikon mittaiset totaalipaastotkin peräkkäisinä vuosina että elimistö puhdistuisi mutta tuhosin vissiin sappeni ja se poistettiin.
Söin chilejä, ekaks laimeita, lopulta niin isoilla scoovillelukemilla olevia että ne piti upottaa turkkilaiseen jugurttiin että pysty syömään mutta vaikka nekin tekee kropasta nk. läpipaskon, niin ei auttanut.

Ruuansulatuselimistö toimii hienosti, siinä ei mitään mutta ympärysmitta kasvaa koko ajan, hikee ei meinaa saada, nyt nivelet ei meinaa kestää treenaamista eikä aerobistakaan kun paino nousee (14 kg >3 v), kilpirauhanen tutkittu, naishormonit tutkittu, sokerit tutkittu eikä minussa kuulemma ole mitään s**tanan vikaa!
Kalorit nyt n. 1200 ja voin hitsin huonosti.

Olen tullut siihen tulokseen että minulle taisi sittenkin sopia tupakointi, jonka lopetin kesällä 2005. Olin polttanut 13 v alkaen ja tupakointivuosina olin normaalivartaloinen ja kykenin jopa urheilemaan.
Pitäiskö mun hankkia nikotiinivalmisteita, who knows?

Höh, ei kuulosta helpolta.. Mutta jos urheilee ja kalorit on 1200kcal niin varmasti joku on ketullaan (eikä ole ihme jos olo on perseestä noilla kaloreilla). Kyllä silti söisin enempi ja vaikka kompensoisin nousseita kaloreita kevyellä lisäliikunnalla (sillä oletuksella ettet jo liiku mahottomasti). Sitten tarkistaisin että varmasti saa kaikkea vitamiineja sun muita elimistölle tärkeitä juttuja riittävästi kuten kuituja jne. jotka voi noilla kaloreilla hyvinkin olla liian vähissä. Tosin jos sanot että ruuansulatus pelaa hyvin niin kaippa silloin kuitujakin pitäs tulla tarpeeksi. Tuo ettei tahdo hikoilla kunnolla niin viittaa kyllä mun mielestä aineenvaihdunnalliseen ongelmaan osaltaan, toki en ole mikään lääkäri vaan ihan vaan mutuilen sen perusteella mitä omat kokemukset on.

Mitä nikotiiniin tulee, itsellä kyllä tulee käytettyä nikotiinituotteita (nuuskaa) eikä se kyllä mun mielestä ole ainakaan huonoa tehnyt elimistölle, toki nikotiinituotteita nyt ei voi kenellekään suositella. Ja jos olet noin kauan ollut ilman nikotiinituotteita niin vaikea uskoa että elimistö enää reagoisi sen puutteeseen. Ja ainakin mitä olen lukenut jenkkisivustoilta niin löyty jopa tutkimuksia missä nikotiini on parantanut rasvanpalamista. Se kuinka totta se on ja kuinka paljon se vaikuttaa asiaan niin on toinen juttu. Itse vaan mietin viime kevään pitkällä dieetillä että pitäisikö nikotiinituotteet jättää pois jos se heikentää rasvan palamista, mutta löysin päinvastaista materiaalia kun etsimällä etsi niin en lopettanut nikotiinin käyttöä. Todellisuudessa en usko sen positiivisiin vaikutuksiin juurikaan, mutta toisaalta en löytänyt tarpeeksi painavaa faktaa lopettaaksenikaan nikotiinin käytön. Siinä kun on se hyvä puoli varsinkin dieetillä että vähentää ruokahaluja jos ei muuta. Ja yleensähän se syy miksi lihoo tupakoimisen lopettamisen jälkeen johtuu juurikin siitä että ruokahalut paranee, ei nikotiinin rasvaa polttavasta vaikutuksesta joka muutenkin voi olla hyvinkin vain täyttä paskaa vaikka siitä muka tutkimuksiakin löyty.

Kyllä minä sinuna tarkistaisin kuitenkin koko setin: treeniohjelman, ruokavalion, levon, vitamiinit jne. että ne on varmasti kunnossa ja siihen melkeen kannattaisi kysyä ihan joltakin urheiluvalmentajalta apua. Jos se apu ei löydy sieltä niin väittäsin että joku ei kropassa pelaa oikein tai sitten oikeasti on vain saanut geenien jaossa geenit sieltä huonommasta päästä :rolleyes:

Kyllähän ainakin tupakki oman käsityksen mukaan vähän nostaakin tuota perusaineenvaihduntaa. Paska kulkee liukkaammin, syke nousee joka röökin jälkeen jne, joten luulisi kulutuksen olevan PALJON tupakoivalla hieman tupakoimatonta kovempi, tietty jos kyseessä on samankuntoiset kaverit. Mutta joo Alterin keississä kyllä tuntuisi olevan pahasti joku pielessä.

Eikä tää nyt ollut mikään mainospuhe röökin kannata, mutta eikös kuitenkin kaikki elimistöä kuormittava juttu käytä energiaa johonkin ;)

luulisi kulutuksen olevan PALJON tupakoivalla hieman tupakoimatonta kovempi

Itse asiassa ne tutkimukset missä todettiin nikotiinin parantavan rasvanpalamista se nikotiinin määrä oli tosi vähäinen, muistaakseni 1mg tarvittiin nikotiinia kerta-annoksena kun se lisäsi thermogeneesiä jos siihen yhdistettiin vielä kofeiinia. Tässä on äkkiseltään yks lainaus minkä löysin googlella yheltä jenkki bodisaitilta:

"Am J Clin Nutr. 2003 Jun;77(6):1442-7. Related Articles, Links
Click here to read
Effect of chewing gum containing nicotine and caffeine on energy expenditure and substrate utilization in men.

Jessen AB, Toubro S, Astrup A.

Department of Human Nutrition, Centre for Advanced Food Studies, The Royal Veterinary and Agricultural University, Frederiksberg, Denmark.

BACKGROUND: Nicotine replacement therapy limits weight gain after smoking cessation. This finding is partly attributable to the thermogenic effect of nicotine, which may be enhanced by caffeine. OBJECTIVE: We assessed the acute thermogenic effects of chewing gum containing different doses of nicotine and caffeine. DESIGN: This randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover study included 12 healthy, normal-weight men (aged 18-45 y). Energy expenditure was measured with indirect calorimetry before and 2.5 h after subjects chewed each of 7 different types of gum containing the following doses of nicotine/caffeine: 0/0, 1/0, 2/0, 1/50, 2/50, 1/100, and 2/100 mg/mg. RESULTS: The thermogenic responses (increases over the response to placebo) were 3.7%, 4.9%, 7.9%, 6.3%, 8.5%, and 9.8%, respectively, for the gums containing 1/0, 2/0, 1/50, 2/50, 1/100, and 2/100 mg nicotine/mg caffeine (P < 0.05 for all). Adding caffeine to 1 and 2 mg nicotine significantly enhanced the thermogenic response, but changing the caffeine dose (from 50 to 100 mg) did not change the thermogenic effect. None of the combinations changed the respiratory quotient compared with placebo, which indicates that glucose and fat oxidation rates were increased to a similar extent. Side effects occurred only with 2 mg nicotine. CONCLUSIONS: One milligram of nicotine has a pronounced thermogenic effect, which can be increased by approximately 100% by adding 100 mg caffeine. Increasing the nicotine dose to 2 mg does not increase the thermogenic effect but produces side effects in most subjects. Caffeine may be useful in preventing weight gain after smoking cessation if its thermogenic effect can be used to enhance nicotine's effect on long-term energy balance."

Noita tutkimuksia nyt löyty useampiakin, tuo vaan yhdeksi esimerkiksi. Eli ei sitä tarttis PALJOA polttaa, vähänenkin auttaa ;) Mutta ei kenellekään tällaista voi suositella, tämä vain vapautti minut nikotiininkäytön omantunnontuskista :D Älkääkä kukaan ainakaan minulle kertoko mistään päinvastaisesta tutkimuksesta............ ;)

Vihdoin hyvä syy olla lopettamatta tupakinpolttoa. :worship: :D

Eimutta tosiaan kyllähän tuon aineenvaihdunnassa huomaa ihan kongreettisestikin, kun aamulla otat kahvikupin mukaan terassille ja heität tupakin palamaan, niin puolessa välissä röökiä on jo paska tulossa housuun..

Väittäsin nyt omakohtasista kokemuksista, et on aivan täyttä paskapuhetta toi tupakan lopettamisen lihottava vaikutus.

Yritin monasti lopettaa eri keinoin. Millon ihan suoraan heitin röökit roskiin ja millon söin purkkaa ja millon mitenki. Ikinä ei onnistunu, pisimmillään taisin olla pari viikkoa polttamatta. Se minkä pistin merkille, oli aivan hirvee makean nälkä mikä johtunee siitä, et kroppa koittaa saada jostain sen mielihyväntunteen.

Nyt tän vuoden alussa lopetin tupakan kokonaan Champix nimisellä lääkkeellä. Erona muihin lopettamisyrityksiin oli tietysti sen olennaisen seikan lisäks, että pääsin irti röökistä, myös se, että makeannälkä ei kasvanu ollenkaan. Itseasiassa oon ollu ilman karkkia ja suklaata yli puol vuotta. Paino ei muuttunu tupakoinnin lopettamisen takia mihinkään, itseasiassa nyt pitää syödä ku hevonen jos haluu saada lihaa tarttumaan.

Näin mä nään asian. Se tupakka korvataan napostelulla, joka tietysti nostaa painoa.

Eimutta tosiaan kyllähän tuon aineenvaihdunnassa huomaa ihan kongreettisestikin, kun aamulla otat kahvikupin mukaan terassille ja heität tupakin palamaan, niin puolessa välissä röökiä on jo paska tulossa housuun..

Niin no niin, oiskohan tuossa enempi kyseessä mahan sekasin meno ja aamupala tai aikaisempi suolen sisältö vaan lentää tästä syystä kunnolla imeytymättä ulos :hyper: Mutta sovitaan Vilu niin että tää ilmiö johtuu juurikin aineenvaihdunnan salamannopeasta paranemisesta niin ei tuu paha mieli meille nikotiinin käyttäjille..... ;)

Niin no niin, oiskohan tuossa enempi kyseessä mahan sekasin meno ja aamupala tai aikaisempi suolen sisältö vaan lentää tästä syystä kunnolla imeytymättä ulos :hyper: Mutta sovitaan Vilu niin että tää ilmiö johtuu juurikin aineenvaihdunnan salamannopeasta paranemisesta niin ei tuu paha mieli meille nikotiinin käyttäjille..... ;)

Nojoo, ei ehkä aineenvaihdunta nyt salamaniskusta, mutta saapahan ainakin tavaran liikkeelle :D Olisi kyllä hauska tosin tietää, mikä noilla on se yhteisvaikuttaja, koska pelkällä kahvilla tai pelkällä röökillä ei saa yhtä toivottua vaikutusta aikaan?

Näin mä nään asian. Se tupakka korvataan napostelulla, joka tietysti nostaa painoa

Näin itsekkin sen koen, mutta hauska spekuloida silti aiheella :)

Se tupakka korvataan napostelulla, joka tietysti nostaa painoa.

Tämähän on selvä asia, juuri näinhän siinä monelle käy. Vaikka nuo jotkut tutkimukset näyttääkin että nikotiini lisää thermogeneesiä niin tuskin se kenelläkään yksistään riittää lihottamaankaan merkittävästi nikotiinituotteiden lopettamisen jälkeen, joten siitä syystä tuskin kannattaa aloittaa nikotiinituotteiden käyttö. Suurin syy on juuri noissa lisääntyneissä kaloreissa, pienessä roolissa sitten tuo nikotiinin lisäämä "aineenvaihdunta" (jos siinä pienessäkään roolissa).

Wilmo, en ole korvannut tupakan puutetta napostelulla.

Lopetin röökaamisen Zybanien avulla joka on oikeasti kuulemma mielialalääke ja, joka kehitettiin alunperin sotilaalliseen käyttöön koska se vähentää taisteluväsymystä. Joo, kesä 2005 meni valvoen kun ei nukuttanut, mutta valvominen ei myöskään vituttanut kun siinä on se mielialaa kohottava juttu. Voitteko kuvitella typerämpää näkyä kuin silmät selällään makaava ja idioottimaisesti hymyilevä?

Se, minkä Zyban aiheutti, on samanlainen kuin antabus alkoholia juovalle eli kun joku pistää tupakaksi vierelläni, mulla tuntuu mahalaukku kääntyvän ympäri ja oksettaa. Kurkku salpautuu kiinni silloin kun joku tupakoinut tulee ulkoa sisätilaan, jossa minä olen. Saan tosissani nieleskellä kun oksetusrefleksi on niin voimakas.
Tuo vaikutus toimii myös ruuan suhteen! Tulee huono olo kun vain ajattelenkin että tunkisin jotain suklaata, karkkia tai sipsejä tms. suuhuni. En popsi ylimääräistä. Olen teenjuoja, nytkin höyryää vieressä jasmiini/vihreä tee sekoitus jonka makeutin stevialla. Nesteitä ilman sokeria menee n 2 litraa/pvä.
Ymmärrän hyvin ihmisiä jotka sanovat että heitä inhottaa ruoka. Minäkään en halua syödä ja ne totaalipaastot olivat upeita viikkoja kun olo oli kevyt eikä tarvinnut suuhunsa mitään tunkea.

Olen pitänyt työpaikkalääkärin neuvosta ruokapäiväkirjaa eikä niissä jaksoissa (3 per vuosi) löytynyt mitään mikä lihottaisi. Siksi minut määrättiin kilpparitutkimuksiin ja sokeritasapainoa alettiin seurata jatkuvasti.
Se, minkä jätin ekassa viestissäni mainitsematta, on kilpirauhasen arvotus Suomessa. Olen lueskellut kilpparifoorumia ja löysin joskus viestiketjun, jossa ihmiset kertoo että muualla maailmassa saa lääkityksen paljon helpommin eli pienemmillä arvoilla kuin Suomessa ja ne jotka on reseptit hakeneet muista maista, kehuivat foorumilla kuinka olo kokonaisvaltaisesti on parempi, hiukset ja kynnet pysyy päässä tms.

En pidä itseäni minään erikoisena ja siksi yritä tuoda ongelmaani esiin mutta nikotiinikin on kuitenkin luonnosta peräisin oleva aine samoin kuin kannabistuotteet ja tosiasia vain on, että isolle osalle ihmisiä kumpikaan laji ei tuota terveysongelmia vaikka fanaattisimmat terveyspoliisit nin haluavat väittää/ uskoa. Molemmat mummot kuolivat nuorina, raittiina ja tupakattomina (toinen oli 63 ja toinen 44) kun taas sodankäyneet isoisät, joille kirkas maistui ja nortti paloi, elivät kumpikin vanhoiksi (86 ja 88).
Rauhoittikohan nikotiini minussa piilossa olevaa anorektikkoa? Onko mahdollista että anorexia-vaihe iskee minuun jossain vaiheessa täysillä kun läskimäärä kasvaa? Voiko siihen sairastua keski-iässä?

No, menen ensi viikolla Viroon ja yritän sitä ennen löytää lisäinfoa heidän kilppariarvoistaan. Ens viikolla jatkan salitreeniä mkäli flunssa hellittää, nyt olo vielä ihan tukossa ja räkää riittää. Pysykää terveinä!

Nyt tuli geenitestin tulokset ja aika odotettua oli. Yksi suurimmista kohonneista sairastumisriskeistä liittyi kakkostyypin diabetekseen ja yllättäen keliakiaan. Nämä ovat palvelun mukaan hyvin varmennettuja. Varsinaisia lihavuusgeenejä ei silti merkittävästi ollut, jotkin toimivat jopa päinvastaiseen suuntaa, mutta sitten hieman heikommin varmennettujen tulosten mukaan esim. hypotyroidismiin olisi huomattavaa alttiutta.

Vain muutamaan tutkimukseen perustuvien tulosten mukaan minulla on alttius ahmia paljon kerralla sekä painoa on hankalampi pudottaa. (check).

Tuskin voin siis selittää geeneillä sitä, että tuntuu vaikealta välillä päästä ylimääräisistä kiloista eroon ilman radikaaleja toimia.

Mielenkiintoisin tieto kuitenkin liittyy lihassolujen ominaisuuksiin. Minulla on aina ollut todella huonot kestävyysominaisuudet, mutta räjähtävyyttä löytyy. Tulokset varmistivat, että minulla on ACTN3 -genotyypeistä se "jamaikalaisin versio", eli voisin saada 2-3% etua jossain sprinttikilpailussa.

Voin suositella lämpimästi geenitestiä, avaa mukavasti ovia kunhan suhtautuu tuloksiin varovaisesti, etenkin mikäli taustatutkimuksia ei vielä ole useita.

Pystytkö Nightkin heittään jotain laajempaa skaalaa tosta tutkimuksesta? Jos ei ole mitään kauheen henkilökohtasta, niin olisi kiva lueskella, että mitä kaikkee ovat saaneet selille

Voin suositella lämpimästi geenitestiä, avaa mukavasti ovia kunhan suhtautuu tuloksiin varovaisesti, etenkin mikäli taustatutkimuksia ei vielä ole useita.

Tää on kyllä tärkeä pointti. Itsekin voisin uteliaisuuttani tehdä tuollaisen testin :) Toki se testi pitäisi laittaa moneen firmaan ja katsoa, antavatko ne läheskään samanlaisia tuloksia. Joitakin yksittäisiä geenejä voisi olla hauska tietää mutta niistäkään ei voi vetää kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. Äärimmäinen esimerkki taitaa olla DSCAM geeni, josta voidaan aivoissa kääntää yli 38000 erilaista proteiinia. Mitä se siis kertoo siitä käytännön merkityksestä? Ja sitten nuo sairastumisriskit ovat käytännössä arvottomia. Esimerkiksi diabeteksen tiedetään olevan n. 50% periytyvä mutta vain arviolta 10% alttiusgeeneistä tunnetaan. Edelleen korostaen sitä, että eri firmat voivat antaa TÄYSIN erilaisia riskiarvioita.

Pari skeptistä kirjoitusta aiheesta:

Genomic Testing-Are We There Yet?
Direct-to-Consumer Genetic Testing: Road Map or Tarot Cards?

Näistä löytyy myös hauskoja anekdootteja (lähteenä tuo ensimmäinen linkittämäni teksti):

Francis S. Collins describes his experience with personal DNA testing. He submitted samples to all three of the major labs (23andMe, Navigenics, and deCODE) to see if their results would agree. Each lab tested for a different panel of gene variants although there was a lot of overlap. To assess prostate cancer risk the different companies tested for 5, 13, and 9 variants respectively, but no company tested for all 16 variants known to be related to increased risk. One company told Collins his risk of prostate cancer was average; another told him his risk was 40% higher than average. Even when testing the same variants, their interpretations varied. Variants associated with sensitivity to the drug Coumadin were rated by one company as indicating average sensitivity and by another as showing usually high sensitivity. One result highlighted the unreliability of these tests: Collins' genes predicted that his eyes were brown. They are blue.

Collins' book tells of an African American man who wanted to learn what part of Africa his ancestors came from. His DNA showed that he was 57% Indo-European, 39% Native American, 4% East Asian and o% African!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom