Välissä oli yksi ehkä vähän henkilökohtaisempi kommentti firmaa koskien, mutta sekään ei koskenut yrityksen asiakas suhteita/palvelua laisinkaan.
No tässähän tämä jo tulikin. Törkeä kunnianloukkaus ei voi kohdistua firmaan, vaan henkilöön. Miten firmasta voi sanoa "vähän henkilökohtaisempia" kommentteja? Ei mitenkään, henkilöstä voi.
Jos minä sanon että Firma X on paska kauppa joka kusettaa kuluttajaa, se ei ole kunnianloukkaus, vaikka kohdistuisi asiakassuhteeseen tai saamaani palveluun. Jos sanon että Firma X:n toimitusjohtaja Y on paska jätkä, joka on kusettanut minua tekemissäni kaupoissa, ruvetaan menemään niihin "vähän henkilökohtaisempiin" kommentteihin ja kunnianloukkauksiin. Tietysti jos Firma X on yhden miehen/naisen yritys, voidaan tietysti katsoa että "T:mi Pirkko Nöppölä väärentää kuitteja" kohdistuu jo aika vahvasti Pirkon persoonaan.
Tuossa kyseisessä tapauksessa tämä kaveri oli mm. sanonut, että "Ja ehkä se onkin sen takia niin huonossa jamassa, että omistaja on pannu liiviin vähän liikaa." Tässähän ei ole puhe firman toiminnasta, vaan omistajan, joka on henkilö. Kyseisen puodin kohdalla kysymyksessä on ilmeisesti niin pieni lafka, että oikeus on katsonut tuon "omistajan" yksilöityvän tarpeeksi johonkin henkilöön, eli siten, että käytännössä tuon "omistaja"n tilalle voisi vaihtaa tämän kaverin nimen. Ison firman kohdallahan tuo ei toimisi, koska väitettä "Nokian omistaja kääntää kahvikassasta rahaa" on hiukan hankala kohdistaa kehenkään tiettyyn ihmiseen.
Itse tapauksesta en sen kummemmin tiedä, tämä siis ihan kommenttina tuohon "törkeä kunnianloukkaus firmaa koskien" -juttuun.
E: Jahas, kävin lukemassa tuon itse tapausta koskevan ketjun, ja siellähän tämä sama olikin jo moneen kertaan todettu. Olenpas nopea.