Must have body kirjallisuus!

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Mitäs hyviä body kirjoja kannattaa hankkia? Itseltä löytyy ainoastaan Menestyjän kuntosaliharjoittelu & ravitsemus opus. Itse ainakin sain ko. kirjasta ihan hyvää perustietoa treenaamisesta. Tosin ei tuokaan nyt niin laaja ollut että tuo riittäisi ainoastaan. Esim. 5X5 harjoittelusta ei ollu sanaakaan. Ja esimerkki harjoituksissa koko kroppa treenattiin ainoastaan yhden kerran viikossa. Joten aukkoja tuokin jätti ihan mukavasti. Toinen iso + oli että siinä oli mukavasti kuvia eri liikkeistä.

http://www.docendo.fi/?p=showproduct&product=951-846-299-2

Eli mitäs muita opuksia kannattaisi hankkia?

näillä kahdella pärjää mielestäni todella pitkälle vähän edistyneempikin harrastaja jos vain enklanti sujuu:

Christian Thibaudeau - The Black Book Of Training Secrets: Enhanced Edition
John Ivy & Robert Portman - Nutrient Timing (paras tähän asti lukemani ravintoa käsittelevä opus)

Myös tuo massaa, voimaa on ihan asiallinen. Jotenkin vain ärsyttävästi kirjoitettu, mutta ihan hyvää perustietoa.

ehkäpä vielä Chad Waterbury - Muscle Revolution (taitaa vaan olla saatavilla ainostaan T-Nationista tilattuna :( ), tuossa olisi ainakin vaihtoehtoisia ohjelmia vastaan sitä ikuista 3x10 ja hirveellä pumpilla.

Ehkä vielä jos oikein kiinnostaa niin Zatsiorsky - Science And Practice of Strength Training.

paras (eniten kehitystä aiheuttanut) on Mega Duty ja Savonmaken Supermassa.

Mega Dutyllä alle vuodessa valtavat raskausarvet pohkeista olkapäihin!

Itse pidin todella paljon Jay Cutlerin no nonsense guide to successful bodybuilding kirjasta. Mies on äärimmäisen rehellinen jopa roinankin suhteen. Treeni vinkit on semmoisia perus 4-5-jakoisia ohjelmia, mutta kirjassa on hyvää juttua ravinnosta ja jopa jonkinnäköinen dietti suunnittelu. Jos on Jay fani niin kyllä kirja kannattaa hommata.

Täälläkin vaikuttavan Jouni Virtamon: Bodaus kirja on hyvää luettavaa. Itselle ainakin se antoi hyviä vinkkejä ja motivaatiota. Toinen hieman hifistelemättömämpi teos on Tony Halmeen: Viikingin Voimaopas, jossa on paljon hyviä neuvoja ja niinikään hyvät liike ohjeet kuvina, ja saa pidätellä nauruaan kun lukee Halmeen kirjoitustyyliä:D

markon supermassa kirja on mun mielestä yks parhaista opuksista. tosin en ole kovin paljoa reeni kirjallisuutta lukenut, mutta niistä mitä olen niin supermassa menee heittämällä sinne kärkeen.

markon supermassa kirja on mun mielestä yks parhaista opuksista. tosin en ole kovin paljoa reeni kirjallisuutta lukenut, mutta niistä mitä olen niin supermassa menee heittämällä sinne kärkeen.

onks tota viel pakkiksen kaupal

Tuo supermassakirja alkoi kiinnostamaan. Onko siitä tehty uudempia painoksia kuin 1997? Entä montako sivua siinä on?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
noin sentin-1,5paksu. sivu määrää en muista. lähettäkää mikelle privaa ja Kysykää josko niitä on vielä jäljellä hänellä.

edit: ja uskoisin että joistakin kirjastoista opus löytyy.

Multa löytyy Massaa!Voimaa!, josta en ensimmäisellä lukemisella kovin paljoa irti saanut, mutta nyt hieman yli vuoden jälkeen olen lueskellut sen uudestaan läpi ja todella hyvää perustietoa ja motivaatiota olen siitä saanut. Kirja vaatii tosiaan avautuakseen hieman taustatietoa monista asioista, eikä välttämättä aloittelija saa siitä kaikkea irti. Mistä tuo Supermassa ois mahdollista löytää? Mahtaako löytyä kirjastosta?

Kyseisen kirjan paras anti on hienot kuvat Makesta ajoilta jolloin oli massoissa ja kunnossa. Kannattaa ostaa ihan vaikka sen takia jos käsiinsä saa.
Treenillisesti Flexin ohjelmien tai MegaDutyn (jonka mukaisia treenejä Maken treenit siellä lähinnä ovatkin) tasoa. Eli sillä joku vähän aikaa kehittyy, jolle koko tapa/ärsyke on ihkauusi, tai sitten se toinen vaihtoehto, jonka aihepiiri kuuluukin toiselle osiolle). Sitten tyssääkin monella. Pakkoja, negoja, pudotuksia, ainatäysillämentaliteetti on kantava voima.
Mitään siitä ei varsinaisesti opi.

On tuossa kirjassa nostalgiaa ja onneksi sain makelta nimmarin siihen :)

Yates:in kirjaa pidän parempana teoksena, kun kattaa miehen historian kokolailla.
2006 julkaistiin uusinta painos ja sen takia löytyikin nyt hyvin, vaikka pari vuotta sitten etsin aivan turhaan kyseistä teosta.

Ja tosiaan, nk. yleistreeni/kehoravintokirjoista, suositeltavaa tai must-luettavaa

- Erämetsä&Grönfors: Massaa!Voimaa! (yleisluotaus, silmät auki-kirja!)

- Colker: Extreme Muscle Enhancement (treeni+ravinto, tuoretta näkemystä lääkärismiehen ja tunnetun keho/ravintotietäjän kirjoittamana)

- Aceto: Everything you need to know about fat loss (ravinto, kehonrakentajan ruokailusta, sekä helppotajuisesti selitykset sen vaikutusten mekanismeista kehossa. ehkä vähän outdated, mutta paljon perusasiaa joka ei muutu ja kirjan jaksaa lukea puutumatta).

- Duchaine: Bodyopus (hardcore, klassikko)

ja Treeniasiaa normikehoiluun kyllästyneelle -threadista tutut:

- Rippetoe and Kilgore: Starting Strength (uusi, kovat jätkät suosittelee)

- Starr: The Strongest shall survive (klassikko)

(näistä siis poisluettu monet klassikot kuten Zatsiorskyn SaPoST, Siffin Supertraining ym syväluotaavampi/tieteellisempi treeni/hifikirjallisuus, jonka voisi kuitenkin moni laskea must-read -kateoriaan - ennemminkin tässä haettaneen sellaisia teoksia joita lukemalla jää "jotain konkreettista heti käteen" ja jonka viitsii luetuttaa vähän vähemmänkin asioista kiinnostuneelle, joilla vielä on elämäkin.

Viimeksi muokattu:
Ehkä vielä jos oikein kiinnostaa niin Zatsiorsky - Science And Practice of Strength Training.

Kaikille tiedoksi että tuosta on tullut uusi painos, jossa on mukana länsimaisen voimaharjoittelututkimuksen ykkösnimi William Kraemer:
http://www.amazon.ca/Practice-Strength-Training-Vladimir-Zatsiorsky/dp/0736056289

Itse ostin tuon viime vuonna USA:sta. Ei mitään hirveästi uutta tosin 1995 kirjaan verrattuna. Joitain parannuksia kyllä.

Designing Resistance Training Programs (uusin versio 2003/2004) on omasta mielestäni paras voimaharjoittelukirja, tosin se on hyvin pitkälti (helppoa) tiedekatsausta, joten käytäntöön ei niinkään:
http://www.amazon.ca/Designing-Resi...ef=sr_1_3/702-2747354-1899210?ie=UTF8&s=books

Vastaava kotimainen opus: Häkkinen,K.1990. Voimaharjoittelun perusteet.Vaikutusmekanismit, Harjoitusmenetelmät ja ohjelmointi.

Ja toisen Jyväskylän proffan vastaava: http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9519968652&CustID=1a7a735913772237617d12fc42db8bd0

Em. kotimaiset hyviä, mutta jossain määrin aikaansa eläneitä jo toki.

Menestyjän kuntosaliharjoittelu josta alussa mainittiin on aloittelijoille oikeinkin hyvä opus, samoin lihaskuntoharjoittelun anatomia:
http://www.vk-kustannus.com/lihaskun1.htm

Käytännön harjoitteluun löytyy sitten toki hirveästi muita, mutta täällä onkin niitä jo monia mainittu.

Starting strenght by Rippetoe on aloittelijan raamattu. Paljon tärkeää asiaa perusliikkeiden oikeasta suorituksesta.

Jos ette mua usko, niin tuolla bodybuilding.com issa jokunen tuhat muutakin kertoo saman. Ja tulevat voimanostajat hyötyy myös/varsinkin.

Toimii muuten 3x5 muillekin kuin noviiseille, olen ihmetellyt ettei tällä foorumilla ole ohjelmasta paljon puhuttu, itsellä oli pidempi tauko puntilta ja takaisin enkkoihin(ja yli) tultiin uskomattoman kovalla vauhdilla. Lakkaa kyllä toimimasta jonkun ajan päästä, mutta voimaa on kertynyt matkaan siinä vaiheessa mukavasti.

Suositut

Back
Ylös Bottom