Moottoripyöräilijän pakomatka!

Sinttu sanoi:
Totta kai jokainen silloin tällöin tai jopa useimmiten ajaa lievää ylinopeutta, sehän nyt on selvää eikä edes niin tuomittavaa.

No kyllä se nyt vaan uuden lain aikana on ihan yhtä tuomittavaa. 3 kertaa sakko lievästä ylinopeudesta 2 vuoden sisällä -> kortti pois 1-6kk ilman vanhassa mallissa ollutta poliisimiehen suorittamaa harkintaa. Kai nyt aikuinen nainen moisen ymmärtää, eikä känise turhia. Kovemmat tuomiot tuollaisille leväperäisesti yhteisiin sääntöihin suhtautuville henkilöille pitäisi saada!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
kodari76 sanoi:
Eikö siinä MP:ssä ole mittaria ollenkaan, kun vahingossa heilahtaa nopeudet yläkanttiin?

Kuorma-autostahan saisi nopeasti ratkaisun MP miestenkin ongelmiin. Nopeusrajoitin. Max. nopeus 90km/h niin ei vahingossa mene törkeän liikenteenvaarantamisen puolelle. Keu.

On siinä, mutta se viisari nousee aavistuksen helpommin.

Tuo rajoitin olis tosi kätevä, siinä menis varmaan 2 tuntia, että markkinoilla olis rajoittimenohitin.

Timba79 sanoi:
Voi kuule, kun sun ei tarvi kuin kerran polkasta rekasta ohi ja ollaan jo ylinopeuden puolella ja paljon, jopa niinpaljon että se kortti saattaa lähteä.

Minun mielestä tämä on vahinko. Ja tollaisia sattuu helpommin mopolla, ei tietenkään mulle kun en ikinä aja ylinopeutta. Mutta juuri tuollaisen tapahtuman takia olisi vittumainen jäädä pakkolomalle. :)

Sinttu sanoi:
Enpä voisi enemmän olla samaa mieltä. Luulisi että aikuinen ihminen ymmärtää sen verran lakia, että rangaistushan siitä tulee kun tekee vastoin lakia.

Totta kai jokainen silloin tällöin tai jopa useimmiten ajaa lievää ylinopeutta, sehän nyt on selvää eikä edes niin tuomittavaa.

Ööee... Eli pitää tajuta, että ylinopeus on pahasta, mutta saa silti silloin tällöin ajella lujempaa? Mites jos se poliisi on sen pingis-mailan kanssa liikkeellä just silloin kun on tuo silloin tällöin ja kortti lähtee?

chuckie sanoi:
neljän ruuhkassa tottakai mutta ei vaikkappa tyhjällä tiellä.
Jos tie on tyhjä, ei siellä ole myöskään poliiseja pingismailoineen ;)

chuckie sanoi:
on ihan vitusti... :rolleyes:

Tietääkö sen tien aina tyhjäksi, ettei puskista hypi penskoja alle esim. pallojen perässä. 70 kilsaa kun on tunnissa, niin jarrutusmatka on kolminkertainen neljäänkymppiin verrattuna.
Ei kyllä mene mun jakeluun, että mikä siinä rajoitusten mukaan ajamisessa on niin vaikeaa.

IronMind sanoi:
Joo, tuo teoreettinen minimi tosiaan heitti eli se on pykälissä sen 1kk.

Minimi ajokielto on tosiaankin tuon 1kk.

Jos sinulla on linkkiä/tietoa sisäministeriön soveltamisohjeista ylinopeuksien suhteen, niin nämä kiinnostaisivat toki kovin. Siis ne varsinaiset X km/h paikassa Y -> kortti pois.

Linkkiä en löytänyt. Kuitenkin edelleen ylinopeudet ja kortin pois ottaminen kulkevat jonkinlaisen harkinnan läpi, jonka suorittaa esimerkiksi paikan päällä ollut poliisimies. Jonkinlaiset absoluuttiset rajat voidaan toki asettaa jolloin kortti on ihan satavarmasti vietävä pois, mutta kaikki sen alle jäävät kuuluvat harkinnan piiriin. Teon törkeyteen vaikuttavat niin monet asiat, että poislukevaa taulukkoa tuskin on mahdollista tehdä.

Kortin pois ottamista ei kuitenkaan tarvitse pelätä, jos ajaa sääntöjen mukaan. Eli mitäpä niillä taulukoilla edes tekisin?

Ja edelleen kommentoiden tuohon moottoripyöräilijän tempaukseen: Voi hevon jeesus, että oli taas älykästä. Pohjilla pieni ylinopeus, sakkojuttu, ja sitten kiinnijäämistä pitää kierrellä ja kartella noin. Kaikki olisivat päässeet tilanteesta helpommalla ja huomattavasti turvallisemmin, kun mopomies olisi saman tien ottanut sakot suosiolla vastaan ja niellyt tappionsa. Nyt vauhtia ja vaaratilanteita oli vähinkäänkin riittävästi, ellei jopa liikaakin. Lopputuloksena kovempi tuomio ja loukkaantuminen. Onnittelut, sitä saatiin mitä tilattiin.

Täytyy kyllä ihmetellä, että tuo poliisiauto kesti noin hyvin käsissä ja noin hyvin tuon mopedistin perässä. Perusskenaariossa mopedimies karistaa poliisin kannoiltaan 5-0, mutta näin ei näköjään aina käy.

Järjettömän vaarallista touhua, mutta mielestäni signaali olisi väärä jos takaa-ajosta luovuttaisiin heti kun homma menee vaaralliseksi. Se kun nimittäin on aina vaarallista.

Sumu sanoi:
Järjettömän vaarallista touhua, mutta mielestäni signaali olisi väärä jos takaa-ajosta luovuttaisiin heti kun homma menee vaaralliseksi. Se kun nimittäin on aina vaarallista.

Erittäin hyvin sanottu ja jotain samansuuntaista itsekin aiemmin yritin selittää. Eli sitä sai mitä tilasi ja mun mielestä noissa takaa-ajoissa voisi käyttää vähän vielä rajumpiakin otteita. Ei välttämättä, että ajetaan kovempaa poliisin toimesta, mutta sitä pientä tieltä pois pukkaamista tai piikkimattoa tai mitä tahansa joka ei ole sivullisille vaarallinen. Jos se takaa-ajettu loukkaa itsensä, niin so what? Itsehän se on päätöksensä tehtnyt ja karkuun lähtenyt, ehkä joka hetken mielijohteestakin, mutta luulis sen järjen palautuvan kun kymmeniä minuuttejakin pakoon ajaa... :jahas:

Timba79 sanoi:
Eli sitä sai mitä tilasi ja mun mielestä noissa takaa-ajoissa voisi käyttää vähän vielä rajumpiakin otteita. Ei välttämättä, että ajetaan kovempaa poliisin toimesta, mutta sitä pientä tieltä pois pukkaamista tai piikkimattoa tai mitä tahansa joka ei ole sivullisille vaarallinen. Jos se takaa-ajettu loukkaa itsensä, niin so what?

No sitä so what, että sen loukkaantuneen parsiminen/hengissä pitäminen lähtee sitten veronmaksajien tai muiden vakuutuksenottajien pussista.

Piikkimaton ja kaksipyöräisen tapauksessa tuotantohyödyke nimeltä kansalainen aika suurella todennäköisyydellä poistuu lopullisesti käytöstä. Näinollen tällainen vaihtoehto ei ole lainsäädännöllisesti, eikä kansantaloudellisesti järin mielekäs koska kansalaisyksikön valmistaminen on ollut kallista, eikä siitä ole vielä saatu puristettua oletettua käyttöikää ulos.

Piikkimatto ei juurikaan eroa enää pysäytyskeinona esim. pakenijan selkään ampumisesta (olikos tätäkin kokeiltu joskus 80-luvulla, vai tekeekö muistini tepposet?).

Vuosia sitten ajoin yöllä vanhalla toyotan paskalla ja huomasin että poliisit on tulossa vastaan vilkut päällä. Oli pimeetä mutta muuten hyvä keli ja tie oli sellainen leveä maantie. Ajattelin kuitenkin antaa reippaasti tilaa poliiseille kun tulivat aika kovaa ja ajoin reippaasti tien oikeaan reunaan. Samassa kuului hirveä kolina/meteli ja ihan siitä vierestä suhahti ohi auto ilman valoja. Näin sen auton vilahdukselta vasta kun se oli siinä kohdalla ja sen verran läheltä se meni että oma auto heilahti aika rajusti pelkästään siitä ilmavirrasta. Myöhemmin kuulin että poliisit oli saanu napattua sen rattijuopon ja oli ollut aika reippaasti päissään ja lisäksi siitä autosta oli joku rengas ollut paskana tai jotain mikä aiheutti sen metelin.

Aika ristiriitaiset tunteet on vieläkin siitä tilanteesta. Hyvä että poliisi sai sen kiinni mutta siinä oli kyllä aika lähellä kaikkien mun kyydissäkin olevien (5 nuorta) henki. Olisko poliisi vaikka voinut ajaa ilman vilkkuja kauempana perässä ja järjestää eteen jonkun väijytyksen? Toisaalta ne vilkut meidät taisi kuitenkin pelastaa ja jos se kusipää olis vielä päässyt karkuun niin kyllä olis sekin vituttanut... Niin joo ja siinä kunnossa ajava on riski muille riippumatta siitä onko siellä takana poliiseja vai ei.

Krusifiksi sanoi:
Ööee... Eli pitää tajuta, että ylinopeus on pahasta, mutta saa silti silloin tällöin ajella lujempaa? Mites jos se poliisi on sen pingis-mailan kanssa liikkeellä just silloin kun on tuo silloin tällöin ja kortti lähtee?

Voi voi, johan mua on taas ymmärretty väärin..
En nyt tarkoittanut sanomallani sitä että saa ajella silloin tällöin jotain kahta sataa, vaan sitä että eiköhän useimmilla ole ainakin matka-ajossa se 10-20km/h ylinopeutta. Ja siitä vauhdista kerkeää yleensä hyvin hiljentää sallittuihin rajoihin jos pollarisedät sattuu tulemaan vastaan. Jos ei kerkeä, niin kyl mä ainakin sakkoni maksan mukisematta, oma mokahan se sillon olisi.

Sitä mä tarkotin :thumbs:

Sumu sanoi:
Täytyy kyllä ihmetellä, että tuo poliisiauto kesti noin hyvin käsissä ja noin hyvin tuon mopedistin perässä. Perusskenaariossa mopedimies karistaa poliisin kannoiltaan 5-0, mutta näin ei näköjään aina käy.

Alla Mondeo ST220 ja poliisimiehen kotitie. Ripeä auto ja tuttu maasto siis.

chuckie sanoi:
on ihan vitusti... :rolleyes:

No melkeen tuplaten sallittu nopeus on kyllä ainakin mun mielestä ihan vitusti liikaa.

Sinttu sanoi:
Ja siitä vauhdista kerkeää yleensä hyvin hiljentää sallittuihin rajoihin jos pollarisedät sattuu tulemaan vastaan.

Olet kyllä aika nopea. Minkäslaiset tutkat teillä päin on?

Erkka80 sanoi:
Alla Mondeo ST220 ja poliisimiehen kotitie. Ripeä auto ja tuttu maasto siis.

Koska poliisit on saanut noita ST220 malleja, kyllä ne poliisien mondeot täällä pirkanmaalla on ainakin kaikki turbodieselejä??

matkameisseli

AW88 sanoi:
Koska poliisit on saanut noita ST220 malleja, kyllä ne poliisien mondeot täällä pirkanmaalla on ainakin kaikki turbodieselejä??

Poliisi.fi tietää kertoa, että poliisi-Mondeoiden tavallisin mylly on kaksi litrainen bensa, ja diiseleitä on muutamia....Kaikki pirkanmaalla...??

Ja onhan niillä ollut sitä Octavian rajumpaa versiota, samoin 2,5 litraista Vectraa, joten ei tossa jytyssä Mondeossa ole mun mielestä mitään ihmeellistä. Joku Jaguarin prutkukin taitaa olla käytössä.

Sinttu sanoi:
Ja siitä vauhdista kerkeää yleensä hyvin hiljentää sallittuihin rajoihin jos pollarisedät sattuu tulemaan vastaan.?

Krusifiksi sanoi:
Olet kyllä aika nopea. Minkäslaiset tutkat teillä päin on?

:offtopic: Selventäkää tietämättömälle naiselle että miten se tutka toimii? Itse olen käsittänyt sen niin että samantien kun on 'näköetäisyys' ja jos olisi poliisilla tutka päällä niin ihan turha siinä on jarrutella kun se on ottanut jo sen lukeman... Vai olenko tyhmä? :rolleyes: :nolo:

tikkikello sanoi:
Joku Jaguarin prutkukin taitaa olla käytössä.

Se oli se TM:n lahjoittama S-Type. Ainakin kerran sen on kissalan pojat taittanu ojanpohjallekin... :) Prätkäilijöitähän ne sillä otti kiinni ainakin viime kesänä... muutama tuttu menettäny korttinsa sen takapenkillä... :D

Uudet laser-tutkat toimii kuten laser-etäisyysmittari. Lasersäde menee kohteeseen ja kimpoaa siitä takaisin. Siinä se pienessä hetkessä laskee millä nopeudella kohde lähenee/loittonee. Korjatkaa jos olen väärässä.

Sumu sanoi:
Ja edelleen kommentoiden tuohon moottoripyöräilijän tempaukseen: Voi hevon jeesus, että oli taas älykästä. Pohjilla pieni ylinopeus, sakkojuttu, ja sitten kiinnijäämistä pitää kierrellä ja kartella noin. Kaikki olisivat päässeet tilanteesta helpommalla ja huomattavasti turvallisemmin, kun mopomies olisi saman tien ottanut sakot suosiolla vastaan ja niellyt tappionsa. Nyt vauhtia ja vaaratilanteita oli vähinkäänkin riittävästi, ellei jopa liikaakin. Lopputuloksena kovempi tuomio ja loukkaantuminen. Onnittelut, sitä saatiin mitä tilattiin.

Hmmmph, Quotesin jo ekalle sivulle EKAAN! kirjotukseen

Koska vitutti sen verta jo valmiiks. Ajattelin et tulkoon vaik sit kirje himaan tai jotai. Enkä mä oikeen tienny et missä vaiheessa olin niist oli vetässy...siinä ku sattu olemaan vauhtiakin jossain vaiheessa ennen ku ohitin ne. Sit vast siel pihal ku maikailin ni poliisi sano et ei sulla ollu ku 27 ylinopeutta ku meijät ohitit. Ja en mä huomannu et ne oli kytät sillon ku siinä isolla tiellä taakse katoin. Katoin vaa et joku homoilija on taas tullu perään roikkumaan, ku niitä kyllä riittää ku prätkällä ajaa. Ajattelin vähän ottaa välimatkaa siihen ja vast siellä ylhäällä ku käännyin uudelleen vasemmalle ni tajusin et ne on polizeit. Sit ajattelin et ei mun tartte ku ajaa parisataa metriä ni pääsen betoniporsaist ohi ja ne jää siihe, mut ei

Joko on ymmärryksessä vikaa, tai sitten on silmissä? en voi tietää.

Toki on tuosa tekstissäkin vikaa, tainnu käteen vielä sattua kun ei noi sormet oo tainnu niin näppärästi taipua oikeille näppäimille jne.

Eli siis kuski EI tiennyt paljonko oli vauhtia ohittaessaan mondeon ja vähän ajan perässä pysyneen mondeon sitten tajusi siviiliksi, eli ei ollut POLIISI auto isoilla POLIISI merkeillä ja pilleillä varustettuna.

Onhan se hyvä spekuloida ton videon pohjalta mitä kuski on ajatellut jne, joo ja ei ollut kuski ihan Räkä Räikkönen, mitenköhän olisitte itse toiomineet vastaavassa tilanteessa, ainiin ette aja ylinopeutta :rolleyes: , sillä sehän on RIKOS...

Antzu sanoi:
Uudet laser-tutkat toimii kuten laser-etäisyysmittari. Lasersäde menee kohteeseen ja kimpoaa siitä takaisin. Siinä se pienessä hetkessä laskee millä nopeudella kohde lähenee/loittonee. Korjatkaa jos olen väärässä.
Näissä on se huono puoli, että sitä kohdetta pitää kanssa sihdata. Eli käytössä tilanteissa joissa pidetään ratsiaa (mikä on nykyään aikas harvinaista). Vastaantulevia tutkaavissa autoissa on taas käsittääkseni normitutkat, jolloin esim jonosta ei millään voi poimia yhtä autoa. Näkee sen tuosta videostakin, että ihan satunnaisesti siitä moposta saadaan joku lukema ylös.

Tuo rajoitin olis tosi kätevä, siinä menis varmaan 2 tuntia, että markkinoilla olis rajoittimenohitin.
No sviddu, eikös se mopokuski halunnut sitikkarajoittimen ettei mopon vauhti vahingossa nouse liian kovaksi. Mitä ideaa sillä olisi omaa rajoitintaan ohitella. :david:

Mutta transporterit on ainakin kaikki turboriisselejä
On niillä ainakin ennen ollut myös transuja 2.5l bensakoneella.

tikkikello sanoi:
Poliisi.fi tietää kertoa, että poliisi-Mondeoiden tavallisin mylly on kaksi litrainen bensa, ja diiseleitä on muutamia....Kaikki pirkanmaalla...??

Ja onhan niillä ollut sitä Octavian rajumpaa versiota, samoin 2,5 litraista Vectraa, joten ei tossa jytyssä Mondeossa ole mun mielestä mitään ihmeellistä. Joku Jaguarin prutkukin taitaa olla käytössä.

:offtopic: jatkuu
Myönnän erehtyneeni, tietoni perustui tutulta poliisilta kuultuun.
Mutta transporterit on ainakin kaikki turboriisselejä :hyper:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom