Ugga sanoi:
Ja mikäs olisi ratkaisu? Lievennetään rangaistuksia? Annetaan mopopoikien ajella niinkuin huvittaa?
Samaa mieltä BS1:n aiemman kommentin kanssa eli uusi tiukentunut korttien hyllytyskäytäntö on seurauksiltaan susi, koska se huonontaa kaikkien liikenneturvallisuutta juurikin lisääntyneiden liikennepakojen kautta. Tilastoa asiasta tulemme näin muotoiltuna tuskin koskaan näkemään, koska sellainen on propagandatavoitteiden vastaista.
Eli ainakin minun mielestäni vanha käytäntö harkintamahdollisuuksineen oli paljon parempi. Se, että joku ajaa jossain syrjäisellä paikalla esim. 80-100km/h rajoituksen alueella 30km/h ylinopeutta ei ole mielestäni missään suhteessa rangaistukseen, jonka minimi on käsittääkseni 3kk ajokieltoa.
Motoristille, joista useimmat lienevät keskitasoisia tuloiltaan, tuo tarkoittaisi että se persnahalla hankittu ajokki seisoisi suunnilleen koko loppukauden tallissa ja ajelemaan pääsisi sitten taas ensi keväänä.
Henkilölle joka tarvitsee ajokorttia työssään tuo tarkoittaisi 3kk+ palkan menetystä ja hyvässä lykyssä duunikin menisi samalla, jos ajokielto olisi vieläkin pidempi.
Lopputuloksena siis on, että pakeneminen aika monelle kannattaa. Yksi pakeneva moottoripyörä 200km/h+ nopeudella pikkutiellä Mondeo perälaudassa on minusta vaarallisempi asia yleiselle liikenneturvallisuudelle, kuin saman moottoripyörän itsekseen suorittamat 500 ylinopeusrikettä vähäliikenteisillä maalaisteillä.
edit. Töllössä huomasin sivusilmällä jonkun poliisin höpisevän samasta asiasta ja puheessa vilahti toive 80-lätkän paluusta. Esim. tuo määräaikainen lätkä olisi mielestäni kansantaloudellisesti ja turvallisuuden kannalta ajokieltoa parempi rangaistus. 80-lätkällä rikkoja voi vielä tehdä työnsä, mutta lätkä perseessä tulee kuitenkin vielä erillinen häpeäpaalukerroin mukaan rangaistukseen.