Moottoripyöräilijän pakomatka!

5 minsan kohtaan asti tuo mulla pyöri. Harmi että ääni katosi jossain vaiheessa, pari vittua ehti jo kuulua :) Asiallista pätkää! Tuota pitäisi näyttää valistusmielessä peruskouluissa ja amiksissa. Ottaisi pahimmat luulot "viritetyllä mopolla poliisia karkuun" -tyypeiltä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Krusifiksi sanoi:
Ai jaa? Taajamassa 30 tai yli, ulkopuolella 40 tai yli ja kortti pois(hyvissä olosuhteissa ja ilman muita törttöilyjä). Varmaan helvetin vaarallista ajaa esim. Oulun moottoritietä 142 km/h...

Verrataanpa taas autoilun mahtimaan saksan rangaistuksiin.
30Km/h ylitys 3pistettä sakot 100/75e ja 1monat ajokielto (kaupungissa/ulkopuolella)
40Km/h ylitys 4/3 pistettä sakot 125/100e ja 1monat ajokielto
.
.
70Km/h ylitys 4 pistettä sakot 425/375e ja 3kk ajokielto

8-13 varoitus, jos menee seminaariin saa pistevähennyksen
14-17 pakollinen seminaari, ynnä muuta
18 pistettä -> puolen vuoden ajokielto
pisteet nollautuu kahdessa vuodessa. (paitsi kännipisteet)

Kumpi on sitten pahempi rangaistus kortin menettäminen vai sakot? Suomen sakko systeemi on siitä hyvä, että sakot tuntuu myös isotuloisille. Kun katsoo vaikka noita Saksan sakkoja, niin tilanne on automaattisesti se, että jos on rahaa niin voi ajaa kovaa. Suomen systeemi tuntuu toki kohtuuttomalta kun verrataan vaikka teemu selänteen mahtisakkoja ja jonkun työttömän ja tulottoman raiskaajan sakkoja, mutta henkilöiden varallisuus on kuitenkin täysin erilainen. Ideanahan kuitenkin on kuitenkin vain rangaistuksen tasapuolisuus.

Se onko nopeusrajoitukset sitten oikein asetettuja on aivan toinen kysymys, mutta sääntöjen mukaan ois kuitenkin syytä elää, vaikka se joskus vähän ahdistaakin.
 
D.Yates sanoi:
Rekkarikilven vääntelyllä ei ole kuin yksi tarkoitus. Se kertoo ajotyylin olevan järjestään sellainen, että jos poliisi lähtee perään niin yritetään karkuun. Jätetään kotitehtäväksi jokaiselle miettiä mikä tuosta olisi sopiva rangaistus.

Keksin kyllä toisenkin tarkoituksen: pyörän alkuperäinen perä on niin ämpäriruma, että siihen on syytä vaihtaa tarvikeperse. Tämä oli syy ainakin meikäläisellä, kilpeä ei ole väännelty tarkoituksella mihinkään - persus on sellainen, että jos kilven väkivalloin ronkkii pystympään, niin kilpi ottaa jousen pohjatessa renkaaseen kiinni.

Tarvikeperseessä (ja monen pyörän alkuperäisessä takalokarissa) taas voi se kilven asento olla jopa huikaisevat 40 astetta, joka ylittää pykälät jo hengenvaarallisella 10 asteella. Kilpi toki on edelleen takaa täysin vaikeudetta luettavissa, mutta se ei ainakaan pääkaupunkiseudun mopomiesten sankaria, erästä pilkunviilaaja K......ta haittaa, kun pykälä on pykälä.

Sama koskee vilkkujen etäisyyttä toisistaan. Täysin kiinni lampussa olevat esim. Ducatin alkuperäiset vilkut eivät ole vaaralliset. Isommat ja näkyvämmät tarvikevilkut pidemmissä seipäissä sen sijaan ovat hengenvaaralliset, koska mp-poliisin leathermanillä mitaten ne ovat 0,5cm liian lähellä toisiaan.

Ja kun nyt kerran ajoneuvon puutteista määrätyt sakotkin vaikuttavat kortin poisottokertymään (lähde: motoristin kevätpäivän lehdykän pollarin selitykset), niin kortista pääsee eroon esim. seuraavilla rikkeillä parin (vai yhden?) vuoden sisällä:
-saat sakon kilvestä, joka on 35 asteen kulmassa
-saat sakon vilkuista, jotka ovat 0,5cm liian lähellä toisiaan
-ajat 7km/h ylinopeutta tutkaan

Autoilevan työntekijän 3kk+ tulonmenetys, keskivertokansalaisella siis kai about 10500 eur on minusta tuosta potista rangaistuksena vähän yläkanttiin.
 
Videoon kommentteja:
Oliko pyörä CBR 600F, josta oli tehty fighteri? Yrittiköhän se jätkä jotain Ghostrider-tyylistä vittuilua poliisille tms., koska sehän olis monta kertaa päässyt pakoon, mutta sen sijaan päästi poliisit lähelle? Tai sitten se kuski oli jurrissa. Anyway, sen ajo näytti todella oudolta. Mun mielestä ihan hyvä, että jäi nalkkiin, koska tossa oli jo niin reipasta piittaamattomuutta muista tielläliikkujista.
 
Antzu sanoi:
Videoon kommentteja:
Oliko pyörä CBR 600F, josta oli tehty fighteri?

Tuossa ketjussa 'MotoS' taitaa olla sankari itse: http://www.bomber.fi/forum/viewtopic.php?t=17597&postdays=0&postorder=asc&start=15


Yrittiköhän se jätkä jotain Ghostrider-tyylistä vittuilua poliisille tms., koska sehän olis monta kertaa päässyt pakoon, mutta sen sijaan päästi poliisit lähelle? Tai sitten se kuski oli jurrissa.

Nelipyöräisellä on 90-asteen risteyksiin paljon helpompi tulla kuin mp:llä, joten tuosta syystä näytti auto mp:n arpoessa risteyksissä saavuttavan, kun mopomiehellä ei kantti riittänyt kanttaamaan (ainakaan ennen ulosajoa).
 
IronMind sanoi:
Se, että joku ajaa jossain syrjäisellä paikalla esim. 80-100km/h rajoituksen alueella 30km/h ylinopeutta ei ole mielestäni missään suhteessa rangaistukseen, jonka minimi on käsittääkseni 3kk ajokieltoa.

Joku on juksannut sua aika pahasti.
 
Sumu sanoi:
Joku on juksannut sua aika pahasti.

Joo, tuo teoreettinen minimi tosiaan heitti eli se on pykälissä sen 1kk. Käytännössä kuitenkin käräjöitävissä tapauksissa ruuhkaisemmilla paikkakunnilla enemmän, koska poliisin määräämä väliaikainen ajokielto tuskin koskaan määrätään määräaikaiseksi. Jos tuomioistuin käsittelee asiaa 3kk kuluttua ja päättää ajokiellon pituudeksi 1kk, niin kortti on kuitenkin ollut poissa käytöstä 3kk.

Jos sinulla on linkkiä/tietoa sisäministeriön soveltamisohjeista ylinopeuksien suhteen, niin nämä kiinnostaisivat toki kovin. Siis ne varsinaiset X km/h paikassa Y -> kortti pois.
 
Ugga sanoi:
Toki, mutta rangaistuksen tulee myös olla tuntuva.

Otetaanpa nyt esimerkki. 2 tyyppiä ajaa molemmat motarilla 150 km/h tutkaan, molemmat teinaa vaikkapa 30.000 euroa vuodessa. Toinen tarvii työnsä suorittamiseen autoa, toinen tarviaa autoaan vain vapaa-aikana. Molemmilta lähtee kortti ja molemmat saa sakkoa yhtä paljon. Kerroppa mulle nyt, kumpi tässä saa suuremman rangaituksen? Ja onko se mielestäsi edelleen ihan oikein?

Mun mielestä tuo sakkojen porrastaminen on parempi vaihtoehto, kovat sakot sille joka korttia ehdottomasti tarvitsee. Voi silloin käydä siellä työssään ja tienata sakkoihinsa rahat. :evil:
 
Timba79 sanoi:
Otetaanpa nyt esimerkki. 2 tyyppiä ajaa molemmat motarilla 150 km/h tutkaan, molemmat teinaa vaikkapa 30.000 euroa vuodessa. Toinen tarvii työnsä suorittamiseen autoa, toinen tarviaa autoaan vain vapaa-aikana. Molemmilta lähtee kortti ja molemmat saa sakkoa yhtä paljon. Kerroppa mulle nyt, kumpi tässä saa suuremman rangaituksen? Ja onko se mielestäsi edelleen ihan oikein?

Mun mielestä tuo sakkojen porrastaminen on parempi vaihtoehto, kovat sakot sille joka korttia ehdottomasti tarvitsee. Voi silloin käydä siellä työssään ja tienata sakkoihinsa rahat. :evil:


Eihän se välttämättä reilua ole mutta elämä on.

Ja käsittääkseni suomessa on käytössä ns."ei kaksin kertaista rangaistusta" periaate(tästä syystä on tullut ne "ei työssä käyvää insinööriä voi linnaan pistää, sehän saa kenkää! tuomiot), eli kortin saa suht nopiaan takaisin jos sitä tarvitsee esim. töissä.
 
Timba79 sanoi:
Otetaanpa nyt esimerkki. 2 tyyppiä ajaa molemmat motarilla 150 km/h tutkaan, molemmat teinaa vaikkapa 30.000 euroa vuodessa. Toinen tarvii työnsä suorittamiseen autoa, toinen tarviaa autoaan vain vapaa-aikana. Molemmilta lähtee kortti ja molemmat saa sakkoa yhtä paljon. Kerroppa mulle nyt, kumpi tässä saa suuremman rangaituksen? Ja onko se mielestäsi edelleen ihan oikein?

Toisaalta vois olettaa, että ihminen joka tarvitsee työssään autoa noin kipeästi osaisi liikennesäännötkin hiukan tavis kuskia paremmin. Tietäisi sitten, että 150km/h motarilla ei todellakaan ole sallittua suomessa ja siitä syystä osaisi sitten annostella nopeutta lain mukaisesti. Mikä hitto nimittäin pakottaa riskeeraamaan kortin, jos sitä niin kipeästi tarvitsee ?
 
Delmonte sanoi:
Mikä hitto nimittäin pakottaa riskeeraamaan kortin, jos sitä niin kipeästi tarvitsee ?

Ihmiset tuppaa samaan kummallisia päähänpistoja silloin tällöin.
 
Timba79 sanoi:
Otetaanpa nyt esimerkki. 2 tyyppiä ajaa molemmat motarilla 150 km/h tutkaan, molemmat teinaa vaikkapa 30.000 euroa vuodessa. Toinen tarvii työnsä suorittamiseen autoa, toinen tarviaa autoaan vain vapaa-aikana. Molemmilta lähtee kortti ja molemmat saa sakkoa yhtä paljon. Kerroppa mulle nyt, kumpi tässä saa suuremman rangaituksen? Ja onko se mielestäsi edelleen ihan oikein?

Eikös se ole parempi, ettei tuollainen kaahailisi ihan töikseen?
 
IronMind sanoi:
Nelipyöräisellä on 90-asteen risteyksiin paljon helpompi tulla kuin mp:llä, joten tuosta syystä näytti auto mp:n arpoessa risteyksissä saavuttavan, kun mopomiehellä ei kantti riittänyt kanttaamaan (ainakaan ennen ulosajoa).

Juu, niinhän tuossa tekstissä itsekin sanoi, että oli kokematon tuon pyörän kanssa eikä uskaltanut kanttailla. 27 km/h ylinopeutta sillä oli siinä vaiheessa kun kiskasi mustasta siviili-mondeosta ohi, eihän siitä olisi edes välttämättä lähtenyt kortti. Hmm, katsokaapas tuota kyseisen pyörän kilpeä, ei taida olla ihan vakio... onko se 8 vai 3... vai mikä... :D Taisi olla mondeokin tuo sama minkä näin joskus, ainakin tuntomerkit täsmää...
 

Liitteet

  • bscap0031.jpg
    bscap0031.jpg
    138,3 KB · Katsottu: 598
  • mondeo.jpg
    mondeo.jpg
    61,9 KB · Katsottu: 506
Sabin sanoi:
Eikös se ole parempi, ettei tuollainen kaahailisi ihan töikseen?

Se on vaan nyt vähän sillee, että ei Xsaralla ihan vahingossa mennä korttirajan yli toisin kuin mopolla. Ja kuorma-autolla se on vielä vaikeampaa...
 
Krusifiksi sanoi:
Se on vaan nyt vähän sillee, että ei Xsaralla ihan vahingossa mennä korttirajan yli toisin kuin mopolla. Ja kuorma-autolla se on vielä vaikeampaa...

Eikö siinä MP:ssä ole mittaria ollenkaan, kun vahingossa heilahtaa nopeudet yläkanttiin? Tai sitten kuljettajanpoloinen ei osaa lukea sitä mittaria. Jo yksin tästäkin syystä kortin voi ottaa vähäksi aikaa pois. Jää aikaa numeroiden ja viisareiden opetteluun :D

Kuorma-autostahan saisi nopeasti ratkaisun MP miestenkin ongelmiin. Nopeusrajoitin. Max. nopeus 90km/h niin ei vahingossa mene törkeän liikenteenvaarantamisen puolelle. Keu.
 
Ugga sanoi:
Tuo on minusta kohtuullisen paska syy antaa pienempi tuomio.

Jep. Asia ei ole vaan niin yksinkertainen, niinkuin tässä on jo setvitty..
 
Sabin sanoi:
Eikös se ole parempi, ettei tuollainen kaahailisi ihan töikseen?

Voi kuule, kun sun ei tarvi kuin kerran polkasta rekasta ohi ja ollaan jo ylinopeuden puolella ja paljon, jopa niinpaljon että se kortti saattaa lähteä. Mun mielestä ainakaan ensikertalaista ei pitäisi näin rangaita, mutta tämä onkin vain MINUN mielipiteeni asiasta. Uusijat ovat sitten asia erikseen, siinävaiheessa ei mene enää pikku mokan piikkiin.

Loppupelissä tämäkin asia mulle ihan sama, itse en autoile kuin vapaa-ajalla, duuniin kuljen edelleen polkypyörällä. :david:

Krusifiksi sanoi:
Se on vaan nyt vähän sillee, että ei Xsaralla ihan vahingossa mennä korttirajan yli toisin kuin mopolla. Ja kuorma-autolla se on vielä vaikeampaa...

Tämäkö nyt on sitten jotenkin puolusteltavaa? Että sillä tehokkaalla pyörällä ajaa vahingossa ylinopeutta ja on ihan ok kun sillä Xsaralle ei näin käy? Tuskin tätä tarkoitit, mutta ei nuo vahingot mene mulla läpi sitten millään, jos kerran on oikein tuo, että kortti lähtee heti myös sitä ammatikseen tarvitsevalta.
 
Delmonte sanoi:
Toisaalta vois olettaa, että ihminen joka tarvitsee työssään autoa noin kipeästi osaisi liikennesäännötkin hiukan tavis kuskia paremmin. Tietäisi sitten, että 150km/h motarilla ei todellakaan ole sallittua suomessa ja siitä syystä osaisi sitten annostella nopeutta lain mukaisesti. Mikä hitto nimittäin pakottaa riskeeraamaan kortin, jos sitä niin kipeästi tarvitsee ?

Enpä voisi enemmän olla samaa mieltä. Luulisi että aikuinen ihminen ymmärtää sen verran lakia, että rangaistushan siitä tulee kun tekee vastoin lakia. Turha se on jälkikäteen rueta valittamaan omasta mokasta, ei se kenenkään muun syy ole kuin kaahaajan itse. Älytöntä käninää aikuisilta miehiltä, varsinkin kun varmasti jokainen kiinnijäänyt "kaahari" tiesi etukäteen mitkä tulee olemaan seuraukset!

Totta kai jokainen silloin tällöin tai jopa useimmiten ajaa lievää ylinopeutta, sehän nyt on selvää eikä edes niin tuomittavaa. Mutta esim. tuon videon kaltainen karkuunajo rupeaa olemaan jo melkoisen pölvästiä meininkiä, sitä mieltähän jokainen on täällä nyt ollutkin.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom