D.Yates sanoi:
Rekkarikilven vääntelyllä ei ole kuin yksi tarkoitus. Se kertoo ajotyylin olevan järjestään sellainen, että jos poliisi lähtee perään niin yritetään karkuun. Jätetään kotitehtäväksi jokaiselle miettiä mikä tuosta olisi sopiva rangaistus.
Keksin kyllä toisenkin tarkoituksen: pyörän alkuperäinen perä on niin ämpäriruma, että siihen on syytä vaihtaa tarvikeperse. Tämä oli syy ainakin meikäläisellä, kilpeä ei ole väännelty tarkoituksella mihinkään - persus on sellainen, että jos kilven väkivalloin ronkkii pystympään, niin kilpi ottaa jousen pohjatessa renkaaseen kiinni.
Tarvikeperseessä (ja monen pyörän alkuperäisessä takalokarissa) taas voi se kilven asento olla jopa huikaisevat 40 astetta, joka ylittää pykälät jo hengenvaarallisella 10 asteella. Kilpi toki on edelleen takaa täysin vaikeudetta luettavissa, mutta se ei ainakaan pääkaupunkiseudun mopomiesten sankaria, erästä pilkunviilaaja K......ta haittaa, kun pykälä on pykälä.
Sama koskee vilkkujen etäisyyttä toisistaan. Täysin kiinni lampussa olevat esim. Ducatin alkuperäiset vilkut eivät ole vaaralliset. Isommat ja näkyvämmät tarvikevilkut pidemmissä seipäissä sen sijaan ovat hengenvaaralliset, koska mp-poliisin leathermanillä mitaten ne ovat 0,5cm liian lähellä toisiaan.
Ja kun nyt kerran ajoneuvon puutteista määrätyt sakotkin vaikuttavat kortin poisottokertymään (lähde: motoristin kevätpäivän lehdykän pollarin selitykset), niin kortista pääsee eroon esim. seuraavilla rikkeillä parin (vai yhden?) vuoden sisällä:
-saat sakon kilvestä, joka on 35 asteen kulmassa
-saat sakon vilkuista, jotka ovat 0,5cm liian lähellä toisiaan
-ajat 7km/h ylinopeutta tutkaan
Autoilevan työntekijän 3kk+ tulonmenetys, keskivertokansalaisella siis kai about 10500 eur on minusta tuosta potista rangaistuksena vähän yläkanttiin.