Moottoripyörä?

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Budjetti on jotain 5 tonnin luokkaa, sen mukaan mennään ja kyllä mä varmaan käyn muutamaa erimallista pyörää koeajamassa sit kun saan korttiin sen isomman merkinnän. Fighter olis tietty unelma mutta sellaisen ajo-ominaisuudet on vähän sitä ja tätä + oikeestaan yhteenkään netissä myynnissä olevaan fighteriin ei voi luottaa kun taustasta ja käytöstä ei ole mitään tietoa. Kilometreistäkään ei yleensä ole hajuakaan jne. niin sellainen pitäisi rakentaa itse, johon ei ole mahdollisuutta ihan lähiaikoina. Tuohon kaverin ninjaan rakastuin heti ensiajolla, vaikkakin perse puutuu pidemmillä matkoilla. Hornet on suht kiva ajettava mutkateillä, kaupungissa hiukan lotko ja motarivauhdissa täyttä paskaa.

Ninja tuntui omasta mielestä näissä kaikissa osa-alueissa paremmalta, joskin joku puolikatettu voisi olla vieläkin mukavampi ajaa. Kyykky on kuitenkin must, matkapyörät tai nakut ei ole ulkonäöltään niin lähellä sydäntä kuin fighterit ja kyykyt. Eikä ykkösjuttu prätkissä ole mulla se ikuinen vauhdin tunteen etsiminen, vaikka se onkin välillä hauskaa. Nautin ehkä jopa enemmän esim. saaristoteillä 80km/h rajoituksella tasakaasulla ajamisesta kuin jossain syrjäisillä mutkateillä kuolemanläheisestä ajosta.
 
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Budjetti on jotain 5 tonnin luokkaa, sen mukaan mennään ja kyllä mä varmaan käyn muutamaa erimallista pyörää koeajamassa sit kun saan korttiin sen isomman merkinnän. Fighter olis tietty unelma mutta sellaisen ajo-ominaisuudet on vähän sitä ja tätä + oikeestaan yhteenkään netissä myynnissä olevaan fighteriin ei voi luottaa kun taustasta ja käytöstä ei ole mitään tietoa. Kilometreistäkään ei yleensä ole hajuakaan jne. niin sellainen pitäisi rakentaa itse, johon ei ole mahdollisuutta ihan lähiaikoina. Tuohon kaverin ninjaan rakastuin heti ensiajolla, vaikkakin perse puutuu pidemmillä matkoilla. Hornet on suht kiva ajettava mutkateillä, kaupungissa hiukan lotko ja motarivauhdissa täyttä paskaa.

Ninja tuntui omasta mielestä näissä kaikissa osa-alueissa paremmalta, joskin joku puolikatettu voisi olla vieläkin mukavampi ajaa. Kyykky on kuitenkin must, matkapyörät tai nakut ei ole ulkonäöltään niin lähellä sydäntä kuin fighterit ja kyykyt. Eikä ykkösjuttu prätkissä ole mulla se ikuinen vauhdin tunteen etsiminen, vaikka se onkin välillä hauskaa. Nautin ehkä jopa enemmän esim. saaristoteillä 80km/h rajoituksella tasakaasulla ajamisesta kuin jossain syrjäisillä mutkateillä kuolemanläheisestä ajosta.

Uskallan kyllä väittää, että ohi mennään tarkoituksesta jos tuohon ajoon ostat tonnisen kyykyn. Tonnisessa kyykyssä ei ole mitään muuta juttua kuin se 170hp moottori ja vauhti, 80km/h saaristotiellä niin et tarvitse kumpaakaan. Oikeasti tarvitset vain vähän tuulen suojaa, mukavan ajoasennon ja vähän enemmän paukkua kuin hornetissa on. Itse ostaisin tuohon ajoon jonkun tonnisen nakupyörän johon tarpeen mukaan laittaisin jonkun pikku lärpäkkeen lampun päälle jos muka tarvitset. 5 tonniin saa kuitenkin jo varmaan tuonon, jonkun vanhemman speedtriplen tai fz-1n yamahan, mikä tahansa noista on kadulla paljon hauskempi kuin kilokyykky.

Lisäksi se kivikova alusta tuntuu alkuun tosi luottamusta herättävältä ja jämäkältä ajaa. Kuukauden päästä se on vain pintakova ja epämukava kuin saatana minkä viimeistelee vielä masokistinen ajoasento. Radalla toki toimii kun on vauhtia ja painetta iskarilla silloin kun sen tulee toimia parhaiten eli kun jarrutetaan kovaa, pyörä on ihan kalellaan tai kiihdytetään kovaa. Kadulla voi mennä viikko ilman, että tapahtuu mitään edellä kuvatuista.

Itsellä on ollut 400cc supermoto, 600cc nakupyörä, 1000cc nakupyörä ja nyt 1000cc kyykky. Kadulla hauskimmat pyörät ovat olleet supermoto ja iso naku. Toki tolla kilokyykyllä on hauska pyyhkiä motaria 200km/h keulien mutta olen koittanut lopettaan sen, koska uskon ettei se ole kovin fiksua... Radalla hauskin ja vaarallisin on 1000c kyykky mikä teurasta varmuudella ainakin lompakkosi :D 600cc naku oli radalla ja kadulla turvallisin ja halvin pitää.

Ja tuohon motari ominaisuuksiin vaikuttaa yllättävän paljon mittarin/valojen muotoilu ja ajoasento. Itsellä oli pienemmässä nakussa ihan pysty ajoasento ja ei kovin aerodynaaminen lamppu/mittaristo. Tällöin päähän osui turbulenttinen ilmavirta ja se oli huonossa asennossa ottamaan voimaa vastaan. Isommassa nakussa oli vähän etukenompi ajoasento ja tuuli tuli tasaisemmin, jolloin sitä vasten pystyi vähän nojaamaan eikä tarvinnut vain roikkua kyydissä.
 
Nautin ehkä jopa enemmän esim. saaristoteillä 80km/h rajoituksella tasakaasulla ajamisesta kuin jossain syrjäisillä mutkateillä kuolemanläheisestä ajosta.

Supermoto on tollasessa ajossa parhaimmillaan. Käy ainakin koettamassa supermotoja. Noilla ei motarille kannata mennä, mutta kaupungissa ja mutkapätkillä ehdoton. Itsellä ollut myös 3 kyykkyä, mitkä pääsee oikeuksiinsa vasta satasen jälkeen.
 
Supermoto on tollasessa ajossa parhaimmillaan. Käy ainakin koettamassa supermotoja. Noilla ei motarille kannata mennä, mutta kaupungissa ja mutkapätkillä ehdoton. Itsellä ollut myös 3 kyykkyä, mitkä pääsee oikeuksiinsa vasta satasen jälkeen.
Ääni täältäkin supermotolle. Kannattaa käydä koittaan, taipuu myös vielä mukavasti sorateille ja on erittäin hauska ajaa kaupungissa myös. 80 km/h mutkapätkää ei todellakaan ole hullumpi. 140 km/h alkaa jo vähän kaipaan tuulelta suojaa, mutta harvoin sitä noin jaksaakaan paukuttaa meneen, ellei kyykkyjen kanssa olla matkassa.
 
Motot ei sytytä yhtään, sain niistä jo mopo- ja kevariaikana tarpeekseni ainakin tältä erää. Ainoot isot nakupyörät jotka näyttää mun silmään hyvältä on fighterit ja trumpan triplet, mutta pelkään, että 3 sylinteristä ei irtoa sitä tunnetta (ääni, kiihdyttäessä etupyörän raju keveneminen korkeilla kierroksilla ymym.) joita seuraavalta isommalta pyörältä kaipaisin sen lisäksi että sais kulkea motarilla kivammin. Täytynee lainata kaverin ninjaa pidemmälle reissulle ja kokeilla miltä se mun ajotyylillä pidemmän päälle tuntuu, tähän mennessä ajanut sillä vain parin kilsan siirtymiä. Potkua kaipaisin seuraavaan pyörään kyllä vähintään saman verran kuin siinä kaverin vehkeessä, joka -05 ja ohjelmoitu uusiksi. Ja sittaas, jos hankkisin tuon hornetin tilalle kuussatasen kyykyn, niin seuraavaksi kesäksi olis kuitenkin pakko saada tonninen kyykky.. Loppumaton ympyrä se tulee olemaan, joten ajattelin hankkia tähän väliin tonnisen kyykyn, ja siihen kyllästyttyäni alkaa itse rakentelemaan fighteria, jos elämäntilanne sen sallii.
 
Tiedän minkä pyörän HeJo tarvitsee.



Se ei vaan taida mahtua tuohon budjettiin oikein mitenkään päin.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Oikea supermoto, ei siis mikään 160 kiloinen katupyörä on katuajossa monessa mielessä todella huono pyörä. Yli 100km/h vauhdeissa kiihtyvyys ja voimantunne on aika hillittyä ja lisäksi tärinä ja pärinä on vähintäänkin riittävää. Lisäksi huoltovälit tulevat katuajossa aika hätäseen aina täyteen ja jos ei itse osaa tehdä kaikkia huoltoja niin tulee pirun kalliiksi se jatkuvat huollattaminen. Tuulensuojan puolesta supermoto on myös yksi huonoimmista vaihtoehdoista.

Kun lumet sulaa käy koeajaan jossain sopivan hintaista riumppia. Kunnon putkella äänimailma on todellakin kohdallaan ja pyörä on yksi helpoimmista pyöristä keulia jos se kiinnostaa :D
 
Motot ei sytytä yhtään, sain niistä jo mopo- ja kevariaikana tarpeekseni ainakin tältä erää.

Olet kuitenkin koettanut täysitehoista supermotoa? Ovat nimittäin yllättävän tehokkaita hevosvoimalukuun nähden. Voima on toki erilaista kuin kyykyissä.
 
En ole koittanut isompaa nelarismotoa, mutta ajoasento ja huollot on tuttuja. Smotoissa eniten kammottaa juurikin jamppaxin mainitsema huoltotiheys, vrt. 4sylinteriseen yli600cc koneeseen. Kilometrejä tulee kuitenkin jotain 5000 paremmalle puolelle kesässä niin smoton kanssa nuo kilometrit tulee jo hinnaltaan jonkun verran kalliimmaksi, varsinkin, kun en itse osaa niistä kaikkia suorittaa. Ja kuten sanoin, seuraavan pyörän tulee sopia paremmin matkantekoon motarinopeuksissa kuin tämänhetkinen, ja smoto on kaikkea muuta kuin sitä.

Katselin eilen taas kaikennäköisiä budjettiin sopivia pyöriä, ja tuli mieleeni, että 750 gsx-r olis tuossa 600 ja 1000cc välimaastossa ja voisi olla jopa harkittava vaihtoehto. Kellään kokemuksia? Puhutaan nyt siis vuosimalliltaan n.2005-2008 pyörästä eli K5-K8. Siinä olis potkua enemmän kuin kusiaisessa, muttei kuitenkaan niin paljoa kuin tonnisessa, niin voisi toimia myös kaupungissa kivammin jos kerta tonninen ei sinne sovellu.
 
Itse en kyllä myöskään Gixeriä valitisisi matkapyöräksi. Aika ahdas. Yhtä hyvä/ huono se 750cc on taajamassa kuin kiloinen.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Itse en kyllä myöskään Gixeriä valitisisi matkapyöräksi. Aika ahdas. Yhtä hyvä/ huono se 750cc on taajamassa kuin kiloinen.

Kuinka iso sä oot? Ite 182/92 ja tykkään kyllä ajoasennosta ja helposti ajaa tankillisen pysähtymättä. Rannekulmat nyt toki supersporteiss on mitä on, mutta esim. Polvikulmat ei ole mitenkään tiukat. Ei kyllä kovin mukava kaupungissa kun ykkönen aika pitkä (+100km/h) ja kytkimellä pitää ajaa, mutta enpä mä kaupungissa sillä ajakaan.

Edit. K8
 
Kuinka iso sä oot? Ite 182/92 ja tykkään kyllä ajoasennosta ja helposti ajaa tankillisen pysähtymättä. Rannekulmat nyt toki supersporteiss on mitä on, mutta esim. Polvikulmat ei ole mitenkään tiukat. Ei kyllä kovin mukava kaupungissa kun ykkönen aika pitkä (+100km/h) ja kytkimellä pitää ajaa, mutta enpä mä kaupungissa sillä ajakaan.

Edit. K8

Itse oon karvan alle 180 senttiä, n.80kg ja tähän asti kaikki kyykyt joiden selässä olen istunut on sopinut käteen enemmän kuin hyvin, varsinkin, jos cliparit on käännetty suoraksi. Uskoisin, että jonkin ducatin tms. kanssa olis ahtaudella ongelmia, mutta esimerkiksi se kaveri joka omistaa 636 ninjan, on 188cm ja 90 kiloa eikä ole valittanut kuin että yli 200km matkan kerralla ajaessa puutuu perse ja jos ajaa kauan (~45min-->) esim. kaupungissa 40 alueella niin alkaa hiukan puutumaan kädet. Ko. pyörässä on kylläkin korotettu perää hiukan, ja ne cliparit on käännetty suoriksi.
 
Kuinka iso sä oot? Ite 182/92 ja tykkään kyllä ajoasennosta ja helposti ajaa tankillisen pysähtymättä. Rannekulmat nyt toki supersporteiss on mitä on, mutta esim. Polvikulmat ei ole mitenkään tiukat. Ei kyllä kovin mukava kaupungissa kun ykkönen aika pitkä (+100km/h) ja kytkimellä pitää ajaa, mutta enpä mä kaupungissa sillä ajakaan.

Edit. K8

180/85, mulla olo helpottuu vasta 120km/h, kun ilma alkaa keventää painoa käsiltä. Toki jos pystyy tuon pitämään matkavauhtina, niin menettelee. Olit optimi jos voisi omistaa supermoton, kyykyn ja matkajuhdan.
Kaveri kyseli, että lähtisin Norjaan supermotolla. Ei tarvinnut kovin kauan miettiä kielteistä päätöstä. Ne ei ole todellakaan tehty matka-ajoon, vaikka jotkut hurjat tekevät noillakin pitkiä reissuja.
Jos kyykkyyn HeJoPel päädyt, niin osta kerralla kiloinen, ei lopu tehot kesken ja uskoihin, en tiedä, että helpompi myydä pois kuin 750cc.

- - - Updated - - -

Tajuakko nää että mulla alkaa vituttaa tämmöset videot! Tästä syystä en uskaltanu messuillekkaa!

Ei olis pitänyt katsoa. Ja samasta syystä en mennyt minäkään messuille.
 
Jos tosiaan päädyt ostaan kyykyn katukäyttöön niin ilman muuta kilonen. Pelkästään hyvää kuussataseen verrattuna katukäyttöön kuitenkin, tilavampi ja tehoa alhaalta ylös asti selvästi enemmän.
 
180/85, mulla olo helpottuu vasta 120km/h, kun ilma alkaa keventää painoa käsiltä. Toki jos pystyy tuon pitämään matkavauhtina, niin menettelee. Olit optimi jos voisi omistaa supermoton, kyykyn ja matkajuhdan.
Kaveri kyseli, että lähtisin Norjaan supermotolla. Ei tarvinnut kovin kauan miettiä kielteistä päätöstä. Ne ei ole todellakaan tehty matka-ajoon, vaikka jotkut hurjat tekevät noillakin pitkiä reissuja.
Jos kyykkyyn HeJoPel päädyt, niin osta kerralla kiloinen, ei lopu tehot kesken ja uskoihin, en tiedä, että helpompi myydä pois kuin 750cc.

- - - Updated - - -



Ei olis pitänyt katsoa. Ja samasta syystä en mennyt minäkään messuille.

Juu eipä täällä saksassa paljon hiljempaa tarvitse onneksi ajelle :) toistaiseksi 150hv on riittänyt, on tuo mutkateillä tonnista nopeampi. Moni radalla tonnisilla ajava ajelee täällä 750-pyörillä maantiellä. Ja harrastajalle taitaa olla radallakin nopeampi kuin kiloinen.
 
Zone-sarja -42%
Kyllä se 150hp riittää siellä yläpäässä mutta alapäästä puuttuu newtonmetrejä tonniseen verrattuna mikä on kadulla huono juttu. Radalla vaatii vähän enemmän harkintaa, kiveksiä ja taitoa ennen kuin mennään kovempaa kuin pienemmillä mutta tässähän haettiin katupyörää.
 
Kyllä se 150hp riittää siellä yläpäässä mutta alapäästä puuttuu newtonmetrejä tonniseen verrattuna mikä on kadulla huono juttu. Radalla vaatii vähän enemmän harkintaa, kiveksiä ja taitoa ennen kuin mennään kovempaa kuin pienemmillä mutta tässähän haettiin katupyörää.
Taitanee riippua radasta tuo. Pieni vs iso mutkaisella radalle menee pienen eduksi. Sillä kaasunavaaminen onnistuu aiemmin kuin isolla. Iso sitten menee pidemmällä suoralla ohi.

Mitä nyt isoja poikia kuunnellut, kun kisaa ajaneet.
 
Itse asiassa tonnisella saa avata varmaan aikaisemmin monessa mutkassa, koska ajolinjat ovat erilaiset. Karkeasti yleistäen kuussatasella kannattaa ajaa vähän pyöräeämmin kovemmilla mutkanopeuksilla kun taas tonnissella mutka ajetaan tiukemmin ja annetaan vauhdin pudota alemmas, jotta päästäisiin mahd aikaisin käyttämään sitä suurta tehoa. Itsellä oli ainakin helpompi oppia ajamaan aikanaan 100hp kuussatkulla tuota pyörää linjaa kuin tonnisella terävämmällä linjalla. Jos tonnisella vetelee pyöreää linjaa niin avaaminen on perjaatteessa mahdollista ihan samaan aikaan kun kuussatkulla mutta käytännössä varmaan psykologisten tekijöiden takia se jää myöhemmäksi :D

Eli enemmän se on kuskista kiinni kuin radasta, taitaa suomessa olla kaikilla radoilla tonnisen kierrosennätys 2s luokkaa nopeampi kuin kuussatkulla.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom