Moottoripyörä?

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Öljyjen ja suodattimen vaihto onnistuu vaikka olisi kuinka tumpelo. Enemmän vaivaa omassa kyykyssä oli purkaa sivukate tieltä kuin irroittaa suodatin ja öljyproppu.

Jos suodatin on ahtaassa paikassa eikä sulta löydy isoja pihtejä joilla tarttua siihen, kannattaa hankkia samalla suodattimen irroitustyökalu. Maksaa muutaman euron biltemassa/motonetissä. Useimmiten tuo kyllä lähtee ihan käsivoimillakin kiertämällä, ellei ole vanha, tai sitten kuten valitettavan usein joku urpo on vääntänyt sitä sinne vipuvarren kanssa kiinni edellisellä vaihtokerralla. Suodatin kannattaa vaihtaa aina samalla kun öljytkin, sen verran halpa se on ja tosiaan sitten ei jää vanhaa öljyä sisään.
 
Jos 1000km ajettu, niin en vaihtaisi suodatinta. Suodattimeen mahtuu tyypillisesti desi tai kaks öljyä. Jos koneeseen sen verran jää 1000km ajettua "vanhaa" öljyä + muu jämä, niin ei varmasti ole haitaksi. Eikä se tolla ajomäärällä vielä likaantumaankaan ole ehtinyt. Toki eri asia jos on esim. pelkkää kovaa rata-ajoa, niin sitten huoltovälejä voi vähän tiuhentaa.

Huolto-ohjelman mukaan omassa pyörässä suodatin vaihdetaan muistaakseni joka toisessa huollossa 20tkm välein. Ei siitä varmasti haittaa ole vaihtaa useamminkin, mutta ei siitä tuolla ajomäärällä mitään hyötyäkään ole. Toisaalta jos pyörää säilytetään lämpimässä läpi vuoden, niin ei niiden öljyjenkään itsessään pitäisi vanhentua.
 
Ja jos ei ole suodatin avainta, niin olen hakannut talttapää meisselin suodattimen läpi ja pyöräyttänyt auki.. Öljyt+suodatin tulee vaihdettua 5-6tkm välein..
 
En ymmärrä todellakaan miksei suodatinta vaihtaisi öljynvaihdon yhteydessä. Omaan cebariini taisi tuo suodatin viimeksi maksaa kaikki 7 euroa, ja jos tuollaisen summan takia (7e vuodessa) alkaa nuukailemaan, niin ehkä on sitten väärä harrastus valittuna. Itselleni ainakin ihan itsestäänselvyys vaihtaa joka vehkeeseen aina öljyt+suodatin pakettina.

Niin, ja sormivoimin lähtenyt joka kerta vaihtaessa auki kun sen on edellisellä kerralla itse sormivoimin kiristänyt. Edelliseen autoon ensimmäistä kertaa vaihtaessa jouduin turvautumaan tuohon "meisseli läpi" -taktiikkaan kun edellinen omistaja oli ilmeisesti sen jollain pyssyllä kiinni naputtanu. :jahas:
 
Sama kun vaihtaisi kalsareita parin tunnin välein. Voihan ne vaihtaa eikä se juuri mitään maksa, mutta ei siitä sanottavaa hyötyäkään ole. Miksi siis vaihtaa suodatintakaan vaikka maksaisi 7c jos siitä ei mitään hyötyä ole?
 
Öljythän ei sinällään itsestään vanhene, mutta kun niitä käytetään koneessa niihin kertyy rikkiä bensan palamisesta ja rikki syövyttää tietysti, joten kyllä öljyjen vaihto on ihan aiheellista. Tämän takia vanhoilla öljyillä seisottaminen ei kaiketi ole paras tapa. Rikkooko tuolla ikinään konetta niin sitä en tiedä, mutta enpä halua ottaa selvääkään omalla kohdalla. 8tkm on mu filsus mittaris ja 3 leimaa huoltokirjassa. Eka huolto ois ollu 10tkm kohdalla. Renkaatkii vaihdoin ja vaihtaja totes, et oishaa näillä vielä ajanut. Musta ne oli loppu piste. Ehkä oon vaa liian tarkka.
 
Kysäsempä vielä, että millanen homma tuo on amatöörille moottoripyörän öljyjen ja suodattimen vaihto? Ja jos suodatinta ei vaihda, vaihdettu loppukesästä(ajettu 1000+km), niin täytyykö se silti irroittaa, kun vaihtaa uudet öljyt keväällä, jotta saa kaiken vanhan öljyn pois uuden tieltä?

Eipä siinä muuta kuin muistat öljytä uuden suodattimen tiivisteen ennen kuin kierrät sen käsin kiinni. Kannattaa lisäksi kaataa vähän uutta öljyä myös suoraan suodattimeen, niin ei tule edes teoreettisia katkoja öljyn kiertoon.
 
Tyhmä pohtii vielä.. Kun tossa nyt sanotaan, että öljyt tulis vaihtaa sillai että moottori on käyntilämmin, niin lyönkö pyörän tulille vielä vanhoilla öljyillä ja annan hetken käydä vai vaihdanko vaan heti uudet öljyt ennen ekaa käynnistystä?

Ja kiitokset kaikille avuliaista neuvoista!
 
Eipä siinä muuta kuin muistat öljytä uuden suodattimen tiivisteen ennen kuin kierrät sen käsin kiinni. Kannattaa lisäksi kaataa vähän uutta öljyä myös suoraan suodattimeen, niin ei tule edes teoreettisia katkoja öljyn kiertoon.

Tuosta öljyn kaatamisesta suodattimen "puhtaalle" puolelle, on omat riskinsä. Automaailmassa on ainakin tullut vastaan että öljypurkin pohjalta on lyötynyt santaa. Eli jos jossain pääsee moinen moka käymään, menee santa suoraan koneeseen. Itse suosin olla kaatamatta suodattimeen. Se aika mitä kone on ilman uutta voitelua, on niin pieni että turha ottaa riskiä. Eihän ne vanhat öljyt paikoista minnekkään katoo, kyllä sinne aina ohut kalvo jää ennen kuin uusi öljy pääsee pelipaikoille.

Tyhmä pohtii vielä.. Kun tossa nyt sanotaan, että öljyt tulis vaihtaa sillai että moottori on käyntilämmin, niin lyönkö pyörän tulille vielä vanhoilla öljyillä ja annan hetken käydä vai vaihdanko vaan heti uudet öljyt ennen ekaa käynnistystä?

Ja kiitokset kaikille avuliaista neuvoista!
Heitä pikkulenkki tai anna käydä hetki ennen propun avaamista jotta öljyt lämpenee = notkistuu, eli tulee paremmin ulos. (Valutin autosta öljyt 30 asteen pakkasilla. Aikaa meni 45 min, kunnes tiputus tippui siedettäväksi.)
 
Tyhmä pohtii vielä.. Kun tossa nyt sanotaan, että öljyt tulis vaihtaa sillai että moottori on käyntilämmin, niin lyönkö pyörän tulille vielä vanhoilla öljyillä ja annan hetken käydä vai vaihdanko vaan heti uudet öljyt ennen ekaa käynnistystä?

Ja kiitokset kaikille avuliaista neuvoista!
Käytä kone lämpimäksi ja laske sitten vanhat öljyt ulos.
 

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Öljythän ei sinällään itsestään vanhene, mutta kun niitä käytetään koneessa niihin kertyy rikkiä bensan palamisesta ja rikki syövyttää tietysti, joten kyllä öljyjen vaihto on ihan aiheellista.

En kiistä öljynvaihdon hyödyllisyyttä, mutta haluaisin tietää vähän lisää tästä rikin kertymisestä. Eikös polttoaineet ole olleet rikittömiä jo "hetken"?
 
Öljythän ei sinällään itsestään vanhene, mutta kun niitä käytetään koneessa niihin kertyy rikkiä bensan palamisesta ja rikki syövyttää tietysti, joten kyllä öljyjen vaihto on ihan aiheellista. Tämän takia vanhoilla öljyillä seisottaminen ei kaiketi ole paras tapa. Rikkooko tuolla ikinään konetta niin sitä en tiedä, mutta enpä halua ottaa selvääkään omalla kohdalla. 8tkm on mu filsus mittaris ja 3 leimaa huoltokirjassa. Eka huolto ois ollu 10tkm kohdalla. Renkaatkii vaihdoin ja vaihtaja totes, et oishaa näillä vielä ajanut. Musta ne oli loppu piste. Ehkä oon vaa liian tarkka.

Tässä yksilössähän on puoli vuotta vanhat öljyt, joilla ajettu 1000km. Oletettavasti se on jo näillä vanhoilla öljyillä siis jo talvehtinut, joten jos jotain vahinkoa olisikin syntynyt, niin se olisi jo housuissa. Ja tällä hetkellä tilanne lienee se, että öljy on osapuilleen samassa kunnossa kun viime viikolla vaihdettu 1000km ajettu öljy? Olettaen että on talvehtinut lämpöisessä, jolloin ei pitäisi mitään kosteusongelmiakaan olla.
 
En kiistä öljynvaihdon hyödyllisyyttä, mutta haluaisin tietää vähän lisää tästä rikin kertymisestä. Eikös polttoaineet ole olleet rikittömiä jo "hetken"?

Onneks en oo ammattilainen ja voi tieto olla 10 vuotta tai 20 vanhaakin. Voit olla hyvin oikeassa, ettei enään synny tuollaisia vaikutuksia öljyihin. Onko enään edes ongelmaa säiliöä vanhoilla öljyillä tai uusilla. Kondensoituuko tuonne vettä mahdollisesti tms. Voi olla parempi etten vastaa vaan vaihtelen vaa öljyjä siinä uskossa, että vuonna 85 tää oli tarpeellista :)
 
Mites tommonen kun buell xb12r firebolt, -04, ajettu 12 000tkm.

Pitäs saada auto pois alta, ja kaverin isällä ois tommonen "pölyttymässä" autotallissa.

Onko kellään kokemuksia?
 
Jostain syystä törmäsin tämmöseen ja jollain rivolla tavalla tykkään perkeleesti tuosta ulkonäöstä ja konseptista. Supermoton ja nakupyörän sekotus, tahi sekasikiö jos joku haluaa sitä sanaa käyttää. Parhaassa tapauksessa tuo vois olla perkeleen kiva ajettava, mutta voi olla kyllä pelkkää utopiaakin koko juttu...

Kenelläkään ei tietenkään sattuisi olemaan kokemusta tai tarkempaa tietoa tuosta pyörästä? :)
 
Messuilla ohimennen vilkaisin. Perkeleen kliini ja ketterän näköinen pyörä, eikä luettujen testienkään perusteella pitäisi olla suurempia moitteita. Kelpaisi itsellekin, mikäli hintalappu olisi köyhälle sopiva :D
 
No löysin unelmoidessa myös tämmösen sivun, en tiedä onko tuo vajaa 14k viiminen hinta, mutta vaikkei oiskaan ni itelle tässä elämänvaiheessa reippaasti liian korkee. :D
Jos vaikka joskus pääsis koeajamaan, sais ees vähän terävintä kärkee pois...tai sit kuume pahenis vaan. :D
 
Mites tommonen kun buell xb12r firebolt, -04, ajettu 12 000tkm.

Pitäs saada auto pois alta, ja kaverin isällä ois tommonen "pölyttymässä" autotallissa.

Onko kellään kokemuksia?

Älä osta. Buelli oli mullakin harkinnassa muttakun buell lopetettiin ja varaosien saatavuus oli jo valmiiksi vaikeaa... Mahtaa vituttaa kun tarviit jonkun pienen 5e osan mutta sen saamiseen saattaa mennä 2-4kk. Mahtavia räyhäpyöriä noi on mutta riski siihen että jää pölyttymään autotalliin on aika suuri.
 
Jostain syystä törmäsin tämmöseen ja jollain rivolla tavalla tykkään perkeleesti tuosta ulkonäöstä ja konseptista. Supermoton ja nakupyörän sekotus, tahi sekasikiö jos joku haluaa sitä sanaa käyttää. Parhaassa tapauksessa tuo vois olla perkeleen kiva ajettava, mutta voi olla kyllä pelkkää utopiaakin koko juttu...

Kenelläkään ei tietenkään sattuisi olemaan kokemusta tai tarkempaa tietoa tuosta pyörästä? :)

''Its 900cc engine has an output of more than 100 bhp and 100 Nm of torque'' Da fak?! 100nm vääntöä :O
 
''Its 900cc engine has an output of more than 100 bhp and 100 Nm of torque'' Da fak?! 100nm vääntöä :O
Samaa kahtelin itekkii. On helvetinmoiset väännöt... Ja sekös aiheuttaa haluja kokeilla. :P
 

Suositut

Back
Ylös Bottom