Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Missä veikkaisitte että ois vikaa, kun mun corollassa ei lämmöt nouse millään jos on yli -15 pakkasta? Vuosimalli on -99 ja kaverilla samanlainen -95, eikä lämpöjen kanssa mitään ongelmaa. Ei paljon naurata ajella 2500 kierroksilla ettei ihan nolliin mee :curs:

Niin ja kummallakaan ei oo pahveja keulalla, mutta sillä lämpenee silti vaan paremmin.

Sulla voi olla tehokkaampi sisätilanlämmitys, imee kaiken lämmön kabiiniin. Esim. navara 2.5tdi:n lämmöt alkaa laskemaan käyntilämmöstä tyhjäkäynnillä kun vääntää lämmöt kovalle. Ja kone tod.näk. kehittää enemmän lämpöä kuin corolla.
 
Kuinka pitkiä valoja kuuluis käyttää virallisesti moottoritiellä? Kun näkee aika erilaisia suorituksia, jotkut ajelee pitkät päällä koko ajan, jos omalla puolella ei edessä aja ketään. Jos taas vastaantulijoiden mukaan vaihtelee valoja, niin eipä motarilla paljo pitkiä pääse käyttämään. Toisaalta välillä tekisi mieli ajaa pitkillä, että näkisi edes vähän eteensä, kun motarilla vastaantulijoiden valot ei kuitenkaan näytä omalle puolelle, vaikka saattaakin silti häikäistä..
 
Voinko näillä siperia-pakkasilla käyttää Webastoa auton aamulämmitykseen, jos sitä ei saa tolppaan kiinni? Ts. voiko ne yleensä ajastaa ja jos voi, niin laitetaanko siihen lämmitysaika, aika koska aletaan lämmittäään ja mihin asti, vai miten sitä käytetään? :david: Manuaali on, mutta ranskaksi.

Siitä yhdestä napista osaan jo painaa, eli saan sen sentään päälle. Jos sitä ei ajasta, niin kauanko näillä pakkasilla ennen ajoa sitä pitäisi käyttää, ennen kuin laittaa koneen tulille. Vai vastaako sen käyttö edes lohkolämmitintä?
 
Voinko näillä siperia-pakkasilla käyttää Webastoa auton aamulämmitykseen, jos sitä ei saa tolppaan kiinni? Ts. voiko ne yleensä ajastaa ja jos voi, niin laitetaanko siihen lämmitysaika, aika koska aletaan lämmittäään ja mihin asti, vai miten sitä käytetään? :david: Manuaali on, mutta ranskaksi.

Siitä yhdestä napista osaan jo painaa, eli saan sen sentään päälle. Jos sitä ei ajasta, niin kauanko näillä pakkasilla ennen ajoa sitä pitäisi käyttää, ennen kuin laittaa koneen tulille. Vai vastaako sen käyttö edes lohkolämmitintä?

Kai se vepasto osittain sitä varten on, että sillä voi auton lämmittää ennen ajoa. Tuolta voi kaivaa sopivan manuaalin -> http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?cid=111
 
Kyllä sitä pitäs voida käyttää ihan normaalisti. Tietysti jos on akku huonossa kunnossa niin voi tehä tenän ja mennä akku tyhjäks. Ainakin yhessä Webaston kellossa, mitä oon joskus käyttäny, pistettiin se alottamis aika eikä muita aikoja. Siinä sai kyllä vissiin ohjelmoitua parikin vaihtoehtosta aikaa. Ja jos pakkasta on yli 20 astetta niin kyllä sitä sen parikytä minuuttia saa käyttää. Yli puolta tuntia ei ehkä kannata just akun tyhjenemisen takia.
 
Kuinka pitkiä valoja kuuluis käyttää virallisesti moottoritiellä? Kun näkee aika erilaisia suorituksia, jotkut ajelee pitkät päällä koko ajan, jos omalla puolella ei edessä aja ketään. Jos taas vastaantulijoiden mukaan vaihtelee valoja, niin eipä motarilla paljo pitkiä pääse käyttämään. Toisaalta välillä tekisi mieli ajaa pitkillä, että näkisi edes vähän eteensä, kun motarilla vastaantulijoiden valot ei kuitenkaan näytä omalle puolelle, vaikka saattaakin silti häikäistä..

En tiiä onko siitä mitään virallista sääntöä. Ite käytän vähän tilanteen mukaan ja mietin miten ne näyttää sinne vastaantulijan kaistalle. Esim jos oon sisäkaarteessa vaihan lyhyille kun taas ulkokaarteessa pidän pitkät. Ja myöskin jos vastaantulija posottaa pitkillä, pidän ne yleensä itekkin. Taas jos vaihtaa lyhyille niin vaihdan yleensä itekkin, koska sillon pitkät häikäsee enemmän ku itellä on lyhyet. Rekkojen tullessa vastaan vaihan yleensä aina lyhyille.
 
Jos tapahtuu peräänajo, ja vastapuolen auto kärsii vahinkoja, niin menettääkö peräänajaja sillioin bonukset ainoastaan liikennevakuutuksesta, vai meneekö myös täyskaskon bonukset?
 
Jos tapahtuu peräänajo, ja vastapuolen auto kärsii vahinkoja, niin menettääkö peräänajaja sillioin bonukset ainoastaan liikennevakuutuksesta, vai meneekö myös täyskaskon bonukset?

Vastapuolen vahingot korvataan liikennevakuutuksesta ja omat kaskosta. Siitä vakuutuksesta menee bonukset mitä käytetään, eli jos molemmat autot korjataan niin molemmista vakuutuksista tippuu bonukset.
 
Mikäs pirun laatikko löytyy 2000-luvun alun Audi a8:n takakontin päältä? Onko se joku naviboksi vai mikä ihme? Jos se on navin boksi niin miksi ihmeessä se siinä on?
 
Onko -94 Corollan kojetaulu vaikea purkaa ja vaihtaa valot kun meni osittain mittarivalot pimeäksi?
 
Mikäs pirun laatikko löytyy 2000-luvun alun Audi a8:n takakontin päältä? Onko se joku naviboksi vai mikä ihme? Jos se on navin boksi niin miksi ihmeessä se siinä on?

Mulla on nykyisessä autossa tuollainen boksi myös takakontin "katossa" hattuhyllyn alla. Hiemman sitä tutkailessa huomasin että se on alpinen naviboksi. Saksassa lyöty alpinen näytöllinen soitin ja navi joskus 90-luvulla tuohon. Saksantuonti kyseessä minulla.
 
En jaksanut tehdä uutta threadia: Lukion jälkeen pitäisi lähteä jatko-opiskelemaan, ja ainoa mitkä voisi vaikuttaa kiinnostavalta on autot. Onko kokemuksia ammattikorkeakoulujen auto- ja kuljetustekniikan koulutusohjelmista? Oma tieto autoista on rajallista, ja haluaisin syventyä tarkemmin autojen tekniikkaan. Onnistuuko tämä AMK:ssa vai olisiko järkevämpi mennä amikseen opiskelemaan ajoneuvoasentajaksi? Inssin paperit houkuttelisi paremman palkkatason ja laajemman työkentän vuoksi.

Mikään ei estäisi käymästä ensiksi amista kahdessa vuodessa ja sen jälkeen jatkaa, mutta tämä olisi mielestäni turhaa. Onko näitä papereita mahdollista hankkia nopeammin? Ylioppilaslinjalla kestäisi se kaksi vuotta, mutta pääseekö 19 jamppa aikuiskoulutuslinjalle?

Käsittääkseni Yliopistoista ei löydy autoihin keskittyviä koulutusohjelmia? TKK:lla oli kai joskus joku auto- ja työkonetekniikka, mutta onko se ns. heikompi kuin AMK:n linja? Ulkomaiset tutkinnot? Unohdanko koko homman?

Tattista.
 
jos on älliä mennä helsinkiin kouluun niin mene ehdottomasti sinne. tampere on myös hyvä vaihtoehto. älä mene mikkeliin :D

hyvin oppii autoista ihan kavereiltakin. jostain syystä autoalalla puheenaiheina on autot, eli älä ole huolissasi vaikka et niin paljoa autoista ymmärtäisikään ;)

mieti tarkkaan, haluatko rassata autoja (asentaja) vai työnjohtoon (inssi).
 
Autoja oppii kyllä korjaamaan itsekkin ilman koulujen käyntiä, jos kiinnostusta oikeasti riittää. Samalla tutustuu siihen tekniikkaan.
Eli sen puolesta aivan turha käydä amiksen ajoneuvoasentajalinjaa läpi ennen korkeamman asteen opiskeluja.
 
En mä nyt ihan pihalla autojen kanssa ole, koska esim. mopoja tullut nuorempana jonkin verran rassattua (kone avattu täysin osiin ja kasattu toimivana takasin, eli siis kaikkea männän vaihdosta kaasareiden säätöön jne.), eli moottorimaailman ns. perusteet hanskassa, mutta onhan autot tietenki hieman erilaisia koneiltaan.

Onko täällä ketään autoinsinööriä tai tunteeko joku autoinsinööriksi opiskelleen? Vois valaista AMK-koulutuksen tasoa..
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom