Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
itse opiskelen mikkelissä autoinsinööriksi. mitä tarkoitat AMK-koulutuksen tasolla?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
itse opiskelen mikkelissä autoinsinööriksi. mitä tarkoitat AMK-koulutuksen tasolla?

Oli huonosti ilmaistu. Opiskellaanko AMK:ssa auton tekniikka läpi kotoisin? Eli myös lukiopohjalta hakeva oppii kaiken? Joskus kun on lukenut niin on saanut sellaisen käsityksen, että autotekniikkaa opiskellaan vain pintapuolisesti. :D

Pakkohan siellä on opiskella, koska ei kaikki hakijat voi olla amiksen käyneitä autoasentajia. :)

EDIT: Kerro vähän mitä kaikkea opintoihisi on sisältynyt tähän mennessä ja mitä on tulossa. :)
 
tottakai koulussa opitaan ja opetetaan kaikki tarvittava. ja meidänkin luokalta vain murto-osa ovat ajoneuvoasentajia, muut lukion käyneitä enemmän ja vähemmän autojen kanssa tekemisissä olleita.

itse olen vasta toista vuotta mikkelin amk:ssa ja tähän asti rehellisesti sanottuna aika paskaa ollut. lähes pelkkää matikkaa, fysiikkaa, statiikkaa (=laskemista), dynamiikkaa (=lisää laskemista), lujuusoppia (=vieläkin laskemista).
onneksi kolmas ja neljäs vuosi sitten on lähes pelkästään autoihin liittyvää opiskelua. toki tähänkin mennessä on joitain oman alan oppiaineita ollut esim: poltto-ja voiteluaineet, ajodynamiikka, koritekniikka ja auton sähkövarusteet.
vielä on edessä vaikka mitä, joista en itsekään vielä ole ihan kartalla. mutta käytännössä kaikki autossa olevat osat tullaan käymään enemmän tai vähemmän koulussa lävitse.

ja kesät kun ollaan työharjoittelussa, niin sitä kautta myös tulee asentajan hommat tutuksi. :)
kysy toki jos haluat vielä tietää jotain.
 
Suuntautumisvaihtoehdothan vaihtelee paikkakunnittain, mutta mikä sinusta kuulostaa parhaimmalta? Sun luokalla paljon naisia? Kaikilla viritetyt vehkeet?:david:

Mutta joo, kiitoksia. =)
 
no jos on mahdollista mennä helsinkiiin ja perse kestää asua siellä, niin sinne ehdottomasti. resurssit vähän erilaiset ku esim meillä mikkelissä. tamperekin varmasti hyvä vaihtoehto. yhtään naista ei ole meidän luokalla, eikä taida olla enää kolmos tai nelos luokallakaan. jep, aika miesvaltainen ala vissiin :D

ja itsekin olin varma kouluun mentäessä, että kaikilla on viimeisen päälle kovat laitteet alla, mutta ihan peruskieseillä siellä ajellaan :)
 
Mistä paakaupunkiseudulla voi ostaa 2000 1,6 16V Astraan kampiakselin stefan? Motonetistä ja Biltemasta en moista ainakaan netissä surffaamalla löytänyt? Voi tosin olla että en osannut etsiä oikein.


sitten...

a) auto meni huomautuksitta eilen läpi katsastuksesta
b) katsastusmies kutsui kuitenkin auton alle katsomaan että se kampiakselin stefa vähän päästää läpi, auton alla ei ole koskaan öljyä edes tippaakaan joten ei se paljoa musta voi vuotaa
c) katsastusmies sanoi että hän ei ajaisi autolla metriäkään ennenkuin stefa on vaihdettu
d) katsastusmies myös sanoi että auto kannattaa viedä kaatopaikalle ja ostaa uusi koska sen stefan vaihto maksaa n. 2000€ johtuen siitä että puoli moottoria pitää purkaa????? (autolla on ajettu 132 000 km)
e) katsastusmies (a-katsastus) oli venäläinen ja puhui huonosti suomea
f) lankomies puolestaan sanoi että stefan vaihto olisi alle puolen tunnin homma, jonka pitäisi maksaa max 300€ riippuen siitä pitääkö ottaa vain öljypohja irti vai vähän muutakin. Hän oli myös sitä mieltä että niinkauan kun öljyt ei häviä stefan vuotamisesta ei kannata menettää yöuniaan saati lopettaa ajamista koska Opelin moottorit vuotaa aina jostain vähän.
g) oma autonhuoltotaito rajoittuu pissapojan täyttöön ja rengaspaineiden tarkastamiseen.
 
Mistä paakaupunkiseudulla voi ostaa 2000 1,6 16V Astraan kampiakselin stefan? Motonetistä ja Biltemasta en moista ainakaan netissä surffaamalla löytänyt? Voi tosin olla että en osannut etsiä oikein.


sitten...

a) auto meni huomautuksitta eilen läpi katsastuksesta
b) katsastusmies kutsui kuitenkin auton alle katsomaan että se kampiakselin stefa vähän päästää läpi, auton alla ei ole koskaan öljyä edes tippaakaan joten ei se paljoa musta voi vuotaa
c) katsastusmies sanoi että hän ei ajaisi autolla metriäkään ennenkuin stefa on vaihdettu
d) katsastusmies myös sanoi että auto kannattaa viedä kaatopaikalle ja ostaa uusi koska sen stefan vaihto maksaa n. 2000€ johtuen siitä että puoli moottoria pitää purkaa????? (autolla on ajettu 132 000 km)
e) katsastusmies (a-katsastus) oli venäläinen ja puhui huonosti suomea
f) lankomies puolestaan sanoi että stefan vaihto olisi alle puolen tunnin homma, jonka pitäisi maksaa max 300€ riippuen siitä pitääkö ottaa vain öljypohja irti vai vähän muutakin. Hän oli myös sitä mieltä että niinkauan kun öljyt ei häviä stefan vuotamisesta ei kannata menettää yöuniaan saati lopettaa ajamista koska Opelin moottorit vuotaa aina jostain vähän.
g) oma autonhuoltotaito rajoittuu pissapojan täyttöön ja rengaspaineiden tarkastamiseen.

Ei jumalauta:D

Jos moottorista ei häviä öljyä mitenkään epätavallisen paljon, ajat vaan.
Siellä on se tikku josta asian voi tarkistaa. Tai no, kaikissa autoissa ei ole enää sitäkään, mutta eiköhän tuosta opelista semmoinen löydy.
 
Mistä paakaupunkiseudulla voi ostaa 2000 1,6 16V Astraan kampiakselin stefan? ...

Tosiaan se stefa maksaa varmaan muutaman euron ja samalla varmaan menee öljypohjan tiivistekin vaihtoon eli todennäköisesti osat ei montaa kymppiä maksa. Niin ja onhan tyylikästä puhua stefasta mutta motonetistäkin löytyy varmaan kampiakselin tiivisteitä ja todennäköisesti kyse on jakopään puolen tiivisteestä..

Mutta tosiaan, jos kone ei juuri öljyä kuluta niin ei muuta kun kovaa ajoo ja huonoo huoltoo:D
 
Niin ja onhan tyylikästä puhua stefasta mutta motonetistäkin löytyy varmaan kampiakselin tiivisteitä ja todennäköisesti kyse on jakopään puolen tiivisteestä..

Eli tätä mä yritin sanoa että en löydä motonetistä mitään hakusanalla "kampiakselin tiiviste" joten mua ei auta yhtään vastaus "motonetistä varmaan löytyy".

Sieltä löytyy kaikkee kryptistä tyyliin "Akselitiiv 36x55/61x15/8 * Vetopyörästö/akseli F16/18 (36x55/61x15/8mm)" jne. niin mun tarttis saada konkreettiset ohjeet mikä on se osa/osat mitä mä tarvitsen kun kampiakaselin tiiviste nimellä sitä ei myydä + jos on jotain muita tiivisteitä mitkä pitäis samalla vaihtaa myös niiden nimet. Ahistaa..
 
Tuskinpa tulet siis itse vaihtamaankaan sitä tiivistettä, joten kääntyisin nyt jonkun sellaisen puoleen joka sen voisi myös vaihtaa. Tai sitten kävelet Opel-merkkiliikkeeseen ja ostat osat sieltä, tosin ne voi olla aavistuksen kalliimpia tai sitte helvetin paljon kalliimpia. Tai sitten kannattais itse käydä siellä auton alla ja katsoa onko se moottori märkä (siis öljyn takia) ja sitten miettiä onko tarvetta vaihtaa vai.. Ja se öljy välttämättä tule edes mistään tiivisteestä. Omassa autossa öljy vuoti öljynpaineanturin kautta ja kasteli koko moottorin ettei voinu edes sanoa mistä se öljy oli peräisin. Tsekkaahan nyt ensin sieltä öljytikusta, mikä moottorin öljytilanne on tällä hetkellä.
 
Missä voisi olla vika, kun auto vuotaa jäähdytysnestettä? Auton alla en ole havainnut merkkejä vuodoista eikä lämpöjen kohoaminenkaan ole ongelma ainkaan lyhyitä kaupunkipätkiä ajettaessa.
 
Tunge sormi jäähdyttimen korkin reiästä sisään ja hiero sitten sormiasi yhteen ja haistele. Vaikuttaako öljyiseltä ja miltä haisee ? Katsahda myös paisuntasäiliöön lampun kera etsien öljyä.
toki voi johtua muustakin, esim. syylärin korkki (korkit?) voi vuotaa. ettei vaan tuu sisälle lämppärin kennosta vuoda sisälle? huurtuuko lasit sisältä? savuttaako auto normaalia enemmän?
 
Ei ainakaan nopealla vilkaisulla näkynyt merkkejä öljystä. Täytyy huomenna tutkia paremmin ja myös katsella savuttamista. Eikös nämä kaksi juttua voisi johtua kannen tiivisteiden kärähtämisestä (mistä siis toivottavasti ei ole kyse)?

Huurtumisongelmaa on jonkun verran ollut ja varsinkin sivuikkunat takaa tahtovat huurtua melko voimakkaastikin.
 
kyllä, ne voivat johtua kannentiivisteestä. katso, että varmasti kaikki matot ovat kuivia ettei vaan vuoda lämppäri mistään?
 
Päivitystä. Ei löytynyt merkkejä öljystä syylärissä eikä paisuntasäiliössä. Myöskään moottoriöljyn seassa ei näyttäisi olevan silmämääräisesti mitään ylimääräistä eikä pinta ole noussut. Ei savuta poikkeuksellisen paljon.

Auton alta löytyi kuitenkin hieman jäähdytysnestettä eli jostain varmasti vuotaa. Ajoin toiseen paikkaan ja auto seisoi siellä pari tuntia, mutta pois lähtiessä ei löytynyt auton alta jäähdytysnestettä.

Voiko tuolla nyt ajella suhteellisen normaalisti (ja yrittää paikallistaa vuotokohta), kun vaan huolehtii, että jäähdytysnestettä on riittävästi ja ettei koneen lämmöt pääse nousemaan?
 
Kannattaa kokeilla kiristellä kaikki jäähdyttimen letkut,
joskus oli omassa autossa että jäähdytinnestettä hävisi yli 20asteen pakkasessa. oli letkut mennyt sen verran kovaksi että kylmänä ei pitänyt.
aina kun termostaatti aukesi ekan kerran niin päästi vähän aikaa nestettä letkun välistä. sitten letku lämpesi ja lopetti vuotamisen. kesti jonkun aikaa löytää vuotokohtaa kun auto oli sisällä nosturilla niin eihän se vuotanut.
toinen mikä kannattaa yrittää katsoa on vesipumppu, vesipumpun alaosassa on yleensä reikä mistä tulee jäähdytinnestettä kun pumppu on entinen, muutenhan se ei haittaa paitsi nestettä joutuu lisäämään ja pumpun laakeriin pääse nestettä eli ei kauan kestä sen jälkeen.
 
Mitäköhän persettä kun puhaltimesta tulee palaneen hajua kun on yli 25 pakkasta? Niin ja lämmöt ei millään pysy ylhäällä jos on yli 15 pakkasta, niin pitää sitten puhallinta pitää välistä kiinni. Mikä tuohon vois auttaa?
 
Mitäköhän persettä kun puhaltimesta tulee palaneen hajua kun on yli 25 pakkasta? Niin ja lämmöt ei millään pysy ylhäällä jos on yli 15 pakkasta, niin pitää sitten puhallinta pitää välistä kiinni. Mikä tuohon vois auttaa?

Dieseli vai bensa jos bensa kone niin termarin vaihto vois olla paikallaan, jos dieseli niin eipä paljon ole tehtävissä kannattaa kokeilla laittaa vaikka pahvia maskin/puskurin eteen.
 
Kun pakkasta enemmän kuin suurinpiirtein -10C, niin auto tuppaa olemaan melko pehmeä mutkissa. Terävämpi vetäisy suoralla tielläkin ratista saa ajokin vaappumaan kunnolla. Mutta noin 15 minuutin moottoritieajon jälkeen ajettavuus jämäköityy "normaaliksi". Olisivatko syksyllä vuosihuollossa pihistelleet ohjaustehostimen nesteistä? Auto vuoden -06 impreza.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom