Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Mitä tapahtuu jos esim. 100km/h vauhdissa laittaa pakin päälle ja painaa kaasua? :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tekniikassa pieniä eroja Mondeossa vanhempaan malliin. Samalla tavalla täysillä saa pitää alle-10 asteessa Daihatsussa joka tällä hetkellä ainut auto missä manuaalinen lämmönsäätö.
 
ei mene pakki päälle, jos menisi niin kuuluisi melekonen posaus ja vaihdelaatikosta ulostuisi rattaita...



Eikö tuo joissain autoissa mene?

Esim. japseissahan on pakki oikeella alhaalla ja useesti suoraan vitoselta ei saa pakkia päälle, mutta joissain autoissa se kyllä menee.
 
Eikö tuo joissain autoissa mene?

Esim. japseissahan on pakki oikeella alhaalla ja useesti suoraan vitoselta ei saa pakkia päälle, mutta joissain autoissa se kyllä menee.


Peruutusvaihdetta ei ole missään autossa mahdollista saada päälle auton liikkuessa eteenpäin(ilman järkyttävää voimankäyttöä!). Tietysti teoriassa jos kovassa vauhdissa tekee lukkojarrutuksen ja lukitsee pyörät on silloin mahdollista saada vauhdissa myös pakki päälle koska tällöin vaihteiston rattaiden pyöriminen pysähtyy hetkeksi jolloin vaihteen kytkeytyminen on mahdollista. Minkään vaihteen kytkeytyminen ei ole mahdollista jos vaihdelaatikon akselien/rattaiden pyörimisnopeus ei ole sama/sopiva. Normaalivaihteistoissa vaihteiden synkronointi auttaa ja nopeuttaa vaihteiden kytkeytymistä. Peruutusvaihde ei toisaalta ole synkronoitu juuri siitäkin syystä että sen kytkeytyminen eteenpäin ajettaessa ei olisi mahdollista. Tämä siis ihan pintaraapaisu vaihteiston toiminnasta ja koskee vain käsivaihteista autoa.
 
Kaverilla on joku 90-luvun loppupuolen Fiesta ja kyllä siinä ainakin menee vauhdissa pakki päälle, tuli joskus todistettua tätä. Hirveä rutinahan sieltä laatikosta kuului.. Vauhti ei ollut kuitenkaan hirveän kova ku kylärallia ajettiin, mutta kai se likemmäs neljänkympin vauhdista kuitenkin meni päälle.. Mitään järkeähän noin tekemisessä ei ole :D
 
Manuaalilla saa varmaan vähän yrittää, mutta noista vanhoista nyt ei tiedä ennen kuin kokeilee.

Mulla oli tapana harjoitella ilman kytkintä vaihtamista ylös/alas joskus kymmenen vuotta sitten, kun välillä lainasin kaverin autoa... kiitos Carroll Smithin kirjojen. Ei hajonnut se auto ainakaan mun käytössä.

Kerran sain sohlolla rattikepillä automaatilla varustetun auton pakille, mutta vauhtia oli onneks vaan jotain 20km/h. En muista miksei keppi ollu D:llä, oisko jääny 2nd:lle ja D:tä etin, mutta pakki löyty ja voimansiirrosta pamaus - repäisy kepistä alas ja taas oli joku eteenpäinmenovaihde kytkettynä. Ei hajonnu heti, mutta hajos tuosta jonkun parisataa kilsaa etiäpäin ihan vaan alamäkeen rullaillessa. Peränrattaat poks ja taustapeilistä huomasin, kuinka toinen takarengas yritti karata vauhdissa, mutta vetoakseli piti sen kulman vielä ilmassa.

Josta tullaankin siihen, ettei koskaan kannata lainata hiukankaan erilaista autoa kaverille. Jossakin autossa voi olla esim. tarve painaa hiukan kaasua samalla kun jarruttaa, jottei moottori sammu, ja jotta jarruille riittää alipainetta. (Toki tossa tapauksessa riittäs alipainesäiliö korjaukseksi.) Prkl niitä rattimiehiä, jotka luulee osaavansa ajaa autoa kuin autoa, mutta tyhmääkin tyhmempi on omistaja, joka ei opasta niistä pikkujutuista, joilla kosla pysyy ehyenä... ja henki tallella. Vieläkin tutisuttaa kun yks sankari päätti vähän kiihdyttää 80km/h -> automiehenä sitten totesi, että kiihtyyhän tämä 150 jo lasissa ja mun piti huutaa että jarruta ny saatana kun joku hitaampi oli edessä aika nopeesti. Ja jarrut oli mitä oli.

En ikinä lainaa tai ees anna koittaa omia autojani. Tai jos annan niin en oo kyydissä, vittu tappakaa ittenne. Saan mä vakuutuksesta rahat, jos neuvot ei menny perille.
 
Kuinka paljon joudun maksamaan valtiolle, jos tuon Hollannista Suomeen vm -95, 2.0 bensa, Audi 80 ?

Eksyin AKEn sivuilla, kun yritin tätä selvittää.

Eksy mieluumin tullin sivuille. Perstuntumalta heitettäessä sanoisin n. 700 euroa, riippuen ajokilometreistä.
 
Taitaapi inssiltä tulla kovasti sanomista. Kun yleisesti se merkkivalo ilmaisee et jotain häikkää olisi turvavarusteissa. Toki voit sen lampun pois nappasta ja silloinhan se jo passaakin. Tosin turvallisuuden nimissä en suosittelisi.
 
Taitaapi inssiltä tulla kovasti sanomista. Kun yleisesti se merkkivalo ilmaisee et jotain häikkää olisi turvavarusteissa. Toki voit sen lampun pois nappasta ja silloinhan se jo passaakin. Tosin turvallisuuden nimissä en suosittelisi.

Ei mene läpi, ei vaikka lampun nappaa irti, koska lampun pitää syttyä pariksi sekuniksi kun laittaa virrat päälle.
 
Ei mene läpi, ei vaikka lampun nappaa irti, koska lampun pitää syttyä pariksi sekuniksi kun laittaa virrat päälle.
Niinhän se muuten olikin.. Jotenkin nyt onnistui pääkopassa sotkemaan et abs:n valon pitäisi syttyä hetkeksi.. Briteissä noihin ratavehkeisiin ovat omia hienouksiaan kehitelleet, katsastusta varten. Vaikkei bvägistä mitään jäljellä olekkaan. Tänään nyt kenties tuurilla tulee itellekkin eka auto missä olis bägit :) .
 
Itsellä oli siis yksi mittariston taustavaloista paskana. Piti ottaa airbag ja ratti veks jotta sai mittariston käteen. Nyt kun on uudet polttimot ja mittaristossa asiallinen määrä valoa, niin palaakin airbag-valo koko ajan. Homoa. Pitää kokeilla jos laitoin airbagin jotenkin väärin, vaikka ei sitä kyllä väärin voi edes laittaa..
 
Olisikos hyviä ideoita raidetangonpään irtisaamiseksi. Juminut tuo pää kiinni tankoonuskomattoman hyvin. Pään pultti petti jo aiemmin ja nyt tuntuu tangonkin kierteet katoavan käsistä. Yksi 16mm jakoavainkin tuli tuhottua jo ja pohdin että olisikohan tehokkaampi tapa katkaista tangon pää ja hitsata pultti päähän. Tämän jälkeen koetella pikku kompuralla ja bilteman pulttipyssyllä irtoaisiko?
 
Itsellä oli siis yksi mittariston taustavaloista paskana. Piti ottaa airbag ja ratti veks jotta sai mittariston käteen. Nyt kun on uudet polttimot ja mittaristossa asiallinen määrä valoa, niin palaakin airbag-valo koko ajan. Homoa. Pitää kokeilla jos laitoin airbagin jotenkin väärin, vaikka ei sitä kyllä väärin voi edes laittaa..

Luultavasti vain sytyttänyt tuon vikavalon, koska käytit bagin irti. Eli ei vältämättä ole mitenkään väärin asennettu vaan jos bagin käyttää irti niin silloin valo pitää vain nollata.
 
Luultavasti vain sytyttänyt tuon vikavalon, koska käytit bagin irti. Eli ei vältämättä ole mitenkään väärin asennettu vaan jos bagin käyttää irti niin silloin valo pitää vain nollata.

hmm, bagi on otettu 2 kertaa irti viikon sisällä ja vasta toisen kerran jälkeen, kun sain toimivat polttimot niin syttyi tuo vikavalo. Miten valo nollataan?
 
Olisikos hyviä ideoita raidetangonpään irtisaamiseksi. Juminut tuo pää kiinni tankoonuskomattoman hyvin. Pään pultti petti jo aiemmin ja nyt tuntuu tangonkin kierteet katoavan käsistä. Yksi 16mm jakoavainkin tuli tuhottua jo ja pohdin että olisikohan tehokkaampi tapa katkaista tangon pää ja hitsata pultti päähän. Tämän jälkeen koetella pikku kompuralla ja bilteman pulttipyssyllä irtoaisiko?

Oletko kokeillut antaa lämpöä sille?
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom