Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Ilmeisesti autossa kannen tiivisteet palanu, miks ne palaa? minkä aiheuttamana? En ymmärrä autojen tekniikasta juurikaan mitään.. mutta ilmeisen kallis keikka tulossa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ilmeisesti autossa kannen tiivisteet palanu, miks ne palaa? minkä aiheuttamana? En ymmärrä autojen tekniikasta juurikaan mitään.. mutta ilmeisen kallis keikka tulossa.

Uskoisin että yleisin syy kannentiivisteen palamiseen on se että moottori on jossain vaiheessa päässyt nk.keittämään. Pakkasneste liian laimeaa ja vesi päässyt jäätymään osassa moottoria josta syystä moottori on keittänyt. Myös liian vähäinen jäähdytysneste aiheuttaa keittämisen. Joku auto kestää pienet ylikuumenemiset kun taas joku voi pienestäkin kuumenemisesta polttaa tiivisteen. Joskus on myös käynyt niin,että syystä tai toisesta on sylinterikannenpultit olleet löysässä tai katkenneet jolloin kansi ei "istu" paikallaan tarpeeksi kireästi jolloin myös kannentiiviste on palanut. Rakennetuissa/viritetyissä moottoreissa liian suuri puristussuhde myös saattaa tuhota tiivisteen. Turbomoottoreissa myös liian suuret ahtopaineet ovat tiivisteelle suuri rasitus.
 
Uskoisin että yleisin syy kannentiivisteen palamiseen on se että moottori on jossain vaiheessa päässyt nk.keittämään. Pakkasneste liian laimeaa ja vesi päässyt jäätymään osassa moottoria josta syystä moottori on keittänyt. Myös liian vähäinen jäähdytysneste aiheuttaa keittämisen. Joku auto kestää pienet ylikuumenemiset kun taas joku voi pienestäkin kuumenemisesta polttaa tiivisteen. Joskus on myös käynyt niin,että syystä tai toisesta on sylinterikannenpultit olleet löysässä tai katkenneet jolloin kansi ei "istu" paikallaan tarpeeksi kireästi jolloin myös kannentiiviste on palanut. Rakennetuissa/viritetyissä moottoreissa liian suuri puristussuhde myös saattaa tuhota tiivisteen. Turbomoottoreissa myös liian suuret ahtopaineet ovat tiivisteelle suuri rasitus.

Jees, kiitti vastauksesta, sit se olikin osittain mun omaa vikaa, viime viikolla ihmettelin miten koneen lämmöt alko nousee ja hetken aikaa ne siellä korkeella olikin sitten myöhemmin tarkastin niin jäähytysnesteitä ei ollut juurikaan lainkaan, joten täytin kunnolla sen, mutta ihme sitten kun sen jälkeen toi auto pelitti kuitenkin viikon ilman mitään ongelmia kunnes eilen alko ongelmat (palaneelle haisevat pakokaasut, jäähytysnestesäiliöstä lähtenyt aineita..)
 
Vanteet saapuivat ja kun käytettynä ostin niin ilman pultteja. Eli kertokaapas mistä mä saan helpoiten hankittua moiset? Vanteet on Inter Action GT2:t ja auto -00 Toledo.
 
Ilmeisesti autossa kannen tiivisteet palanu, miks ne palaa? minkä aiheuttamana? En ymmärrä autojen tekniikasta juurikaan mitään.. mutta ilmeisen kallis keikka tulossa.

Sekin riippuu siitä miten tekee tuleeko kallis. Jos on tuttu joka osaa vaihtaa niin sitten ei mene kuin tiivisteen hinta + mitä kaverille maksat. Sitten sen voi myös tehdä kunnolla= kansi irti , koneistamolla kannen tiivistepinnan oikaisu + tarkistus halkeamien varalta(jos halkeamia ne hitsataan), uudet pultit kanteen ja tällä tyylillä hintaa tulee sitten reilummin mutta lopputulos on uutta vastaava.
 
Vanteet saapuivat ja kun käytettynä ostin niin ilman pultteja. Eli kertokaapas mistä mä saan helpoiten hankittua moiset? Vanteet on Inter Action GT2:t ja auto -00 Toledo.

Helpoiten saat kun ajat yks vanne mukanasi rengasliikkeeseen niin osaavat kyllä antaa autoon+vanteeseen sopivat pultit.
 
Sekin riippuu siitä miten tekee tuleeko kallis. Jos on tuttu joka osaa vaihtaa niin sitten ei mene kuin tiivisteen hinta + mitä kaverille maksat. Sitten sen voi myös tehdä kunnolla= kansi irti , koneistamolla kannen tiivistepinnan oikaisu + tarkistus halkeamien varalta(jos halkeamia ne hitsataan), uudet pultit kanteen ja tällä tyylillä hintaa tulee sitten reilummin mutta lopputulos on uutta vastaava.

Jeps, no ihan korjaamolle se on menossa, sanovat siellä että 5-6 tunnin homma :o.. Ja osaatko kertoa voiko tuosta koitua miten kohtalokkaampia vaurioita jos tuolla autolla VÄHÄN joutuu ajelee?
 
Dieseli vai bensa jos bensa kone niin termarin vaihto vois olla paikallaan, jos dieseli niin eipä paljon ole tehtävissä kannattaa kokeilla laittaa vaikka pahvia maskin/puskurin eteen.

Bensa. Vaihdoin eilen termostaatin ja tänään tuli silti palaneen hajua eikä lämmöt pysy, mutta paljon paremmin kuitenkin.
 
Esim Mondeoissa on tehdasasennuksena bensiinikäyttöinen lisälämmitin ilman kelloa. Saako tällaiseen yhdistelmään kellokytkimen ja mitä kustantaa?
 
lueskelin tätä thrediä ja huomasin ettei genio missään vaiheessa kerro autonsa merkkiä tai mallia, entä onko lisälämmitintä? niissä on vikaa etenkin jos on volvo kyseessä volvossa on näet ardic lisälämmitin joka tehty rosterista kuumeenee todella kuumaksi ja jos kiertovesipumppu ei toimi kunnolla niin keittää nesteet ja sylkäsee paisarin korkin kautta pihalle. tai reikä lämmittimen "pöntössä" jolloin polttaa nestettä polttimessa, lämmitin voi keittää myöskin vaikka vesipumppu toimisikin mutta en mene sen muutos töiden yksityis kohtiin tarkemmin. onko pakokaasut valkoista tai onko niissä poikkeavuutta normaaliin? jo mainittu vesipumpun juorureikä kannattaa tarkistaa vuotaa hitaasti yleensä johtuu siitä että vesipumpussa olevat ns-liukulaakeri ovat loppu. kannattaa tehdä myös klemmareiden yleiskiristelyä jos ovat löysällä kovilla pakkasilla glygoli on notkeaa ja tulee helposti pienistäkin paikoista. ja kun etsit vuoto kohtaa avaa paisarin korkki sillä usko tai älä pieni vuoto vuotaa herkemmin kun järjestelmässä ei ole painetta. sisäkenno on myös mahdollinen vuoto kohta ja erittäin todenäköinen jos kyseessä on VAG tuote.. Siinä oli jotain!
 
Mistä paakaupunkiseudulla voi ostaa 2000 1,6 16V Astraan kampiakselin stefan? Motonetistä ja Biltemasta en moista ainakaan netissä surffaamalla löytänyt? Voi tosin olla että en osannut etsiä oikein.
.
motonet tuote numero jakopään puoleinen 27-1737
ja vaihteiston puoleinen 27-1739 vaihelaatikon puoleisen vaihtaminen vaatii vaihteiston ja vauhtipyörän irroituksen ja jakopään puoleinen jakohihnan irroitusta siis jos on hihna kone taitaa olla kun ooppelista kyse ja hinnat oli 5.50€ ja 7,40€ et ei paha mutta jos vaihtaa jakopäähän ni kannattaa samalla uusia hihna/rullat mahdollisesti myös vesipumppu jos saa käyttövoimansa siltä hihnalta. jos vuoto on pieni ei todellakaan vaadi välitöntä korjausta kunhan vaan on ölyjyä koneessa.
 
lueskelin tätä thrediä ja huomasin ettei genio missään vaiheessa kerro autonsa merkkiä tai mallia, entä onko lisälämmitintä? niissä on vikaa etenkin jos on volvo kyseessä volvossa on näet ardic lisälämmitin joka tehty rosterista kuumeenee todella kuumaksi ja jos kiertovesipumppu ei toimi kunnolla niin keittää nesteet ja sylkäsee paisarin korkin kautta pihalle. tai reikä lämmittimen "pöntössä" jolloin polttaa nestettä polttimessa, lämmitin voi keittää myöskin vaikka vesipumppu toimisikin mutta en mene sen muutos töiden yksityis kohtiin tarkemmin. onko pakokaasut valkoista tai onko niissä poikkeavuutta normaaliin? jo mainittu vesipumpun juorureikä kannattaa tarkistaa vuotaa hitaasti yleensä johtuu siitä että vesipumpussa olevat ns-liukulaakeri ovat loppu. kannattaa tehdä myös klemmareiden yleiskiristelyä jos ovat löysällä kovilla pakkasilla glygoli on notkeaa ja tulee helposti pienistäkin paikoista. ja kun etsit vuoto kohtaa avaa paisarin korkki sillä usko tai älä pieni vuoto vuotaa herkemmin kun järjestelmässä ei ole painetta. sisäkenno on myös mahdollinen vuoto kohta ja erittäin todenäköinen jos kyseessä on VAG tuote.. Siinä oli jotain!

VAG-tuote on kysessä, skeida tarkemminen ottaen. Lohkolämmitin on, mutta sisälämmitintä ei ole.

Pakkasilla auton alle, matkustajan puolelle (suurinpiirtein jakopään kohdalle, missä siis käsittääkseni vesipumppukin sijaitsee), ilmestyi siis pieniä punaisia tippoja. Nyt lauhemmilla keleillä en ole auton alla merkkiä vuodosta havainnut ja jäähdytysnesteen kuluminenkin on hyvin minimaalista tai sitä ei ole ollenkaan. Eli periaatteessa voisi siis olla mahdollista, että joku klemmari tms. vuotaa. Yritin tuota tutkiakin, mutta en pääse auton alle, joten vuotokohtaa en onnistunut paikallistamaan. Onko yleisohjetta, miten tuo vesipumpun juorureikä tarkastetaan? Moottorin/vesipumpun ääni on ainakin ihan normaali, jos se nyt mitään pumpun kunnosta kertoo.

edit: Pakokaasuissa ei näytä olevan mitään poikkeavaa ja öljyn ja vesien sekoittumistakaan en ole havainnut. Kone ei myöskään keitä tai ylikuumene.
 
VAG-tuote on kysessä, skeida tarkemminen ottaen. Lohkolämmitin on, mutta sisälämmitintä ei ole.

vesipumpun juoru reikä kun alkaa juoruamaan eli vuotamaan niin ei vaikuta koneen käyttäytymiseen meinaa vain sitä että se on aika vaihtaa ennenkuin menee totaalisesti risaksi eli sen reijän tarkoitus on alkaa vuotaa nestettä ennen kuin vesipumpun liukulaakerit ovat kaput.. et voi selvittää sitä muuten kuin katsomalla itse vesipumpusta.. eli pohjamuovi/ muita muoveja sen verran pois että pääsee näkemään.. etenkin vihreä neste elikkäs etyleeniglygoli on erittäin juoksevaa pakkasella, joten tulee todella pienestäkin reijästä.

Edit: huomasin että puhuit punaisesta nesteestä eli propyleeniglykoli lähes yhtä notkeaa vihreän kanssa...
 
Ajotietokone herjaa, että jarrupalat ovat kuluneet ja kun tarkistin itse paloista niin kuluneethan ne ovat ja vaihtoon menevät. Sit lähdin funtsimaan, että mitenkäs jarrulevyt?

Levythän ovat sellaiset "kaksiosaiset" kun siinä on se jäähdytys väli keskellä ja nyt mietityttää, että mistä se levyn paksuus tulee mitata? Mitataanko "molemmat" levyt jäähdytysraon kanssa kokonaisuudessa vai kumpikin "yksittäinen" levy itsekseen? Kuva selventänee tuota minun ajatusmaailmaa "kaksiosaisesta" levystä (yhtä palaahan nuo levyt joka tapauksessa ovat).
brake%20disc%20alternative.bmp
 
Ajotietokone herjaa, että jarrupalat ovat kuluneet ja kun tarkistin itse paloista niin kuluneethan ne ovat ja vaihtoon menevät. Sit lähdin funtsimaan, että mitenkäs jarrulevyt?

Itselleni vastaten. Selvitin levyn minimipaksuuden ja se on 20,4 mm joten tuo paksuus tarkoittaa sitten sitä koko levyn paksuuttaa, eli molempia osia jäähdytysväleineen.
 
Levythän ovat sellaiset "kaksiosaiset" kun siinä on se jäähdytys väli keskellä ja nyt mietityttää, että mistä se levyn paksuus tulee mitata?

Kokonaispaksuus mitataan, ei erikseen.

e: eipä mitään, pistitkin samalla kellonlyömällä jo itsellesi vastauksen
 
Eikös tuo Brembo ole jarruvalmistajan jokin ihan oikea merkki. Eihän nuo ole mitään OEM-kamaa mutta onko porukalla tietoa kokemusta Brembon jarruista. Olen nähnyt useita "jarrupäivityksiä" ja mm. Opel Insignia opc:n jarrut ovat vaihdettu valmiiksi Brembon jarruihin, joten täysin susia nuo ei varmaankaan ole. Ihmetyttää vain hinta esim. tässä ovat levyt+palat eteen 84 €.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom