Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Tsekkaa kaikki vilkkupolttimot sieltä oikealta puolelta, yleensä tuo nopeutunut vilkun naksunta johtuu kärvähtäneestä polttimosta/kosketushäiriöstä.

oli ilmeisesti molemmat, sillä vaihdoin palaneen polttimon, mutta ei toiminut. Paiskasin avoimena olleen pelkääjän oven kiinni vilkun olessa päällä, alkoi toimimaan :D
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
tällainen tuli mieleen kun lueskelin tuolla toisaalla panssarivaunutopiccia, että oliko noissa vaunuissa yleensä missään tai jossain vessat? siis tekikö miehistö tarpeensa miten? jos kiivaan taistelun tuoksinassa hätä yllätti, niin oli tai on varmaan riskaapelia juosta housut nilkoissa pöheikköön riukupaskalle? vai tekivätkö housuluukkuun eli - reppuun niinkuin astronautit? tuskin lienee ollut lattiassakaan reikää tai luukkua, vaikka olisihan se kasapanosta asettavalle vihulaiselle melkoinen pommi kun joku niskaan töräyttäisi hernekeittokrapulajännitysläjäpanoksen. vois jysähtää ennen aikojaan ja ikään kuin jäisi nalkkiin housut kintuissa siellä yläpuolella.

itse ei ole noista vaunuista paljoakaan hajua, siis ei sitä ittensäkään hajua onneksi. olin tykistönmies, tykkijulli rupik...i, virnahdus.

pitäisi vissiin käyä parolassa joskus kun se on auki. kerran viime kesänä yritin käyä, mutta siellä oli joku yksityistilaisuus ja jäi tuo niin tärkeä vessa-aspektikin tietämättömiin.

tais mennä tämä juttu ihan peen puhumuseksi.

niin ja alussa oli se ruiskupyörien "ryyppyvipukyssäri", että se on sama kuin käsikaasu joissakin vanhemmissa dieselautoissa. se pitää ihmisen itse hoidella. joissakin tilanteissa siitä on muutenkin hyötyä, esim kun radalla tai mutkatiellä haluaa ajaa lujaa ja välttää takapyörän luisteluja moottorijarrutuksissa mutkaan lujaa tultaessa ja jarrutettaessa, niin käsikaasu nostaa konee minimikierrokset sen verran ylös, että pito säilyy ja kone on paremmin hereillä mutkasta ulos avattaessa taas.

samoin vaikka jossain mettätiellä. käsikaasulla voi varmistaa koneen käynnissä pysymisen paremmin ryömintänopeuksissa ja ajo on jouhevampaa. kun ruiskuissa tahtoo olla ominaisuutena tökkivä ja äkkinäinen kaasuunvastaavuus. saattaa peli sammahtaa jonkun kannokon eteen tjn.
 
Huomasin tuossa viimeks huoltoasemalla käydessä, että hei autoonhan saa teetätettyä myös alustapesun. Kysymys kuuluukin milloin se kannattaa talvisaikaan tehdä autolle, joka on aina pihalla? a), pakkasella toivoen että koko paska ei jämähdä jäähän? b) Nyt tällä kurakelillä alustan ollessa samanlainen noin 2min ajon jälkeen?
 
tällainen tuli mieleen kun lueskelin tuolla toisaalla panssarivaunutopiccia, että oliko noissa vaunuissa yleensä missään tai jossain vessat? siis tekikö miehistö tarpeensa miten? jos kiivaan taistelun tuoksinassa hätä yllätti, niin oli tai on varmaan riskaapelia juosta housut nilkoissa pöheikköön riukupaskalle? vai tekivätkö housuluukkuun eli - reppuun niinkuin astronautit? tuskin lienee ollut lattiassakaan reikää tai luukkua, vaikka olisihan se kasapanosta asettavalle vihulaiselle melkoinen pommi kun joku niskaan töräyttäisi hernekeittokrapulajännitysläjäpanoksen. vois jysähtää ennen aikojaan ja ikään kuin jäisi nalkkiin housut kintuissa siellä yläpuolella.

itse ei ole noista vaunuista paljoakaan hajua, siis ei sitä ittensäkään hajua onneksi. olin tykistönmies, tykkijulli rupik...i, virnahdus.

pitäisi vissiin käyä parolassa joskus kun se on auki. kerran viime kesänä yritin käyä, mutta siellä oli joku yksityistilaisuus ja jäi tuo niin tärkeä vessa-aspektikin tietämättömiin.

tais mennä tämä juttu ihan peen puhumuseksi.

niin ja alussa oli se ruiskupyörien "ryyppyvipukyssäri", että se on sama kuin käsikaasu joissakin vanhemmissa dieselautoissa. se pitää ihmisen itse hoidella. joissakin tilanteissa siitä on muutenkin hyötyä, esim kun radalla tai mutkatiellä haluaa ajaa lujaa ja välttää takapyörän luisteluja moottorijarrutuksissa mutkaan lujaa tultaessa ja jarrutettaessa, niin käsikaasu nostaa konee minimikierrokset sen verran ylös, että pito säilyy ja kone on paremmin hereillä mutkasta ulos avattaessa taas.

samoin vaikka jossain mettätiellä. käsikaasulla voi varmistaa koneen käynnissä pysymisen paremmin ryömintänopeuksissa ja ajo on jouhevampaa. kun ruiskuissa tahtoo olla ominaisuutena tökkivä ja äkkinäinen kaasuunvastaavuus. saattaa peli sammahtaa jonkun kannokon eteen tjn.

En tiedä itsekkään tankista höykäsen pöläystä. Mutta kyllähän jo järkikin sanoo, etti kesken kovan taistelun tuoksinnan kyllä mihinkään paskalle ruveta, vaikka olisikin siihen mahdollisuus tankin sisällä.
 
Huomasin tuossa viimeks huoltoasemalla käydessä, että hei autoonhan saa teetätettyä myös alustapesun. Kysymys kuuluukin milloin se kannattaa talvisaikaan tehdä autolle, joka on aina pihalla? a), pakkasella toivoen että koko paska ei jämähdä jäähän? b) Nyt tällä kurakelillä alustan ollessa samanlainen noin 2min ajon jälkeen?
Lienee parasta tehdä mahdollisimman usein. Jäätyyhän se alusta jos on jäätyäkseen myös rapakelien jälkeen, jos tulee pakkaset. Ja mitä se jäätyminen nyt haittaakaan, tai siis mikä siellä nyt niin jäätyisi, että siitä olisi haittaa? Itse olen aina kun olen käynyt pikapesussa ottanut sen ohjelman missä on se alustapesu eikä mintään ongelmia ole ilmennyt. Tärkeätä on viimeistään kesäksi pesaista, että ei jää se suolapaska sinne lillumaan. Talvellahan se pohja kylpee koko ajan siinä joten tiedä nyt auttaako se peseminen sitä mihinkään.
 
Näillä keleillä ei varmaan kauheesti ole hyötyä alustaa pestä, kun suolaa tunnutaan kylvävän koko aika yöpakkasten pelossa.
Ikinä siitä ei tietysti haittaa ole, muttei se kyllä montaa metriä puhtaana pysy.
Silloin, kun säätiedotukset lupaavat pidemmäksi aikaa kovempia pakkasia, niin olisi hyvä ajankohta käydä se alusta pesemässä.


Taitaa vaan nuo päivät olla aika harvassa tänä talvena. :(
 
Taitaa vaan nuo päivät olla aika harvassa tänä talvena. :(

Ja tulevina talvina myös, vaan iteppä ollaan ilmastomme tuhottu.:(
 
Ja tulevina talvina myös, vaan iteppä ollaan ilmastomme tuhottu.:(
:offtopic:Katselin dokumentin tuosta ilmaston lämpenemisestä ja siinä esitettiin melko uskottavasti, että kyseessä on normaali ilmaston lämpeneminen jossa ihmisen vaikutus on todella minimaalinen. Esim. keskiajalla on ollut vielä lämpimämpää kuin mitä nyt on. Tuo lämpötila tuntuu heijaavan ylös alas muutaman sadan vuoden sykleissä. Mikä mielenkiintoista, esitettiin myös dokkarissa, että 1800 luvulla, kun alkoi tämä kaikkien tuntema teollinen vallankumous ja päästöt nousivat hurjasti lämpötila se vain laski. Ja samaisessa dokkarissa esitettiin myös hiilidioksidipäästöjen suhteesta lämpenemiseen sellaista, että hiilidioksidipäästöt seuraavat ilmaston lämpenemisestä eikä toisin päin. Kuulemma ilmasto lämpenee > meret lämpenevät > hiilidioksidia haihtuu meristä. Esitettiinkin laskelmia missä hiilidioksidin nousu seuraa sadan vuoden viiveellä tuota lämpenemistä, koska meret ovat niin isoja ja ne eivät lämpene hetkessä.

Ilmaston lämpenemisen esitettiin johtuvan auringonpilkuista ja näytettiinkin, kuinka lämpeneminen seuraa aikoja jolloin auringon toiminta on aktiivista.

Yksi teoria muiden joukossa mutta minut ainakin vakuutti. Vaikuttaahan se loogiselta, että jos aurinko lämmittää kovemmin myös lämpötila nousee.
 
Yksi teoria muiden joukossa mutta minut ainakin vakuutti. Vaikuttaahan se loogiselta, että jos aurinko lämmittää kovemmin myös lämpötila nousee.

Kuten eräs opettajani sanoi, voidaan kysyä ovatko muut tuhannet tutkijat erehtyneet ja nämä muutamat dokkarin tutkijat oikeassa?
 
En tiedä itsekkään tankista höykäsen pöläystä. Mutta kyllähän jo järkikin sanoo, etti kesken kovan taistelun tuoksinnan kyllä mihinkään paskalle ruveta, vaikka olisikin siihen mahdollisuus tankin sisällä.

niinpä kai, mutta mihis sit tehdään kun vaikka ulos ei uskalla mennä, jos liikutaan riskaabelilla alueella ym. tähän nyt pitää kertakaikkiaan saada vastaus. ja mieluummin sellaiselta joka tietää aikuisten oikeasti, ettei tule mutua ja arvailuja pelkästään ihmisen ja sotilaan perusasioita mietittäessä.

sit vielä lisäkyssäri, että oliko tai onko tankeissa jonkinlaista kuivamuona ja vesivarastoa, jos seikkaillaan jossain kaukana ja huolto voisi katkeilla, niin miehistö voisi selvitä kenties jokusen päivän. miten ammukset ja polttoaine sitten riittää, panssarivaunuthan ovat hirveitä syömään löpöä.
 
niinpä kai, mutta mihis sit tehdään kun vaikka ulos ei uskalla mennä, jos liikutaan riskaabelilla alueella ym. tähän nyt pitää kertakaikkiaan saada vastaus. ja mieluummin sellaiselta joka tietää aikuisten oikeasti, ettei tule mutua ja arvailuja pelkästään ihmisen ja sotilaan perusasioita mietittäessä.

sit vielä lisäkyssäri, että oliko tai onko tankeissa jonkinlaista kuivamuona ja vesivarastoa, jos seikkaillaan jossain kaukana ja huolto voisi katkeilla, niin miehistö voisi selvitä kenties jokusen päivän. miten ammukset ja polttoaine sitten riittää, panssarivaunuthan ovat hirveitä syömään löpöä.

jos tarve vaatii niin paskot housuusi vaikka. mieluummin paskat housussa ja hengissä kuin paska puskassa ja nirri poissa. ja juuri koskaan ei tankki liiku yksin, eikä kaukana huoltojoukoista, yksinäinen tankki ilman tukea on helppo tuhottava.

noista muona/kakkapissa jutuista tulee mieleen beast of war leffa jossa venäläinen panssarivaunu seikkailee afghanistanissa. eipä oikeen vastaa ainakaan nykysodankäyntiä. ja ainahan ne voi paskoa lakkiin ja viskata luukusta ulos tai tyhjentää tarpeensa kuljettajan lattia-aukon kautta. kyllä se miehistö silti pystyy hommansa hoitamaan vaikka olisivatkin näkäisiä ja housut täynnä paskaa.
 
Panssarivaunuillahan ei mennä yksin seikkaileen juurikin huollon takia. Vaatii polttoainetta vitusti ja huolto on AINA lähellä. Paskahätä ei ehdi edes yllättään kun polttoaine on jo loppunu. Muonitta selviää pari päivää, jollon polttoaine on ehtiny loppuun jo 5 kertaa.
 
niinpä kai, mutta mihis sit tehdään kun vaikka ulos ei uskalla mennä, jos liikutaan riskaabelilla alueella ym. tähän nyt pitää kertakaikkiaan saada vastaus. ja mieluummin sellaiselta joka tietää aikuisten oikeasti, ettei tule mutua ja arvailuja pelkästään ihmisen ja sotilaan perusasioita mietittäessä.

sit vielä lisäkyssäri, että oliko tai onko tankeissa jonkinlaista kuivamuona ja vesivarastoa, jos seikkaillaan jossain kaukana ja huolto voisi katkeilla, niin miehistö voisi selvitä kenties jokusen päivän. miten ammukset ja polttoaine sitten riittää, panssarivaunuthan ovat hirveitä syömään löpöä.

Tämä nyt ei ole mikään asiantuntijan mielipide, mutta joskus kauan sitten lueskelin forumia, missä ulkomaiset, pääasiassa ammattisotilaat, vaihtoivat ajatuksia. Siellä samaa asiaa kysyttäessä israelilainen panssarimies kirjoitti, että he Merkavan takaosassa pistävät kypärään muovipussin ja tekevät ison siihen, ja sitten muovipussi luukusta ulos. Pienempi lasketaan limsapulloon. Saman kirjoittajan mukaan Merkavan miehistö voi viettää kaupunkioperaatiossa useita päiviä putkeen nousematta kertaakaan ulos vaunusta, pääasiassa tarkka-ampujien tms. vuoksi. Mutuna heittäisin, että israelilaisilla taitaa olla ihan pysyväismääräyksenä, että vaunusta ei nousta ihan pienten juttujen vuoksi kun ollaan riski-alueella.

Pari vuotta sittenhän muistaakseni jenkkityttö leikki ihmiskilpeä jossakin israelin miehitysalueella. Jäi sitten panssaroidun puskutraktorin alle, ja länsimainen lehdistö ruoski israelilaisia mm. siitä, että kukaan ei noussut ajoneuvoistaan katsomaan, mitä mimmille kävi ja voisiko sen vielä pelastaa. Kavereilla kun oli määräykset olla tulematta ajoneuvoistaan ulos vaikka mitä tapahtuisi, ettei kalliisti koulutettu henkilö saa tarkka-ampujasta osumaa ja tarvitse vielä evakuointia, joka altistaisi vielä lisää jengiä.
 
Mun audissa on kuulunut "aina" vitun huonosti toi radio. No vähä aika sitten oli subbarissa jotain vikaa ni irrotin kokonaan vahvistimen ni sen aikaa ku vahvistin oli hyllyssä radio kuulu virheettömästi ja nyt ei taas kuulu lähes ollenkaan. Miks?
 
Mun audissa on kuulunut "aina" vitun huonosti toi radio. No vähä aika sitten oli subbarissa jotain vikaa ni irrotin kokonaan vahvistimen ni sen aikaa ku vahvistin oli hyllyssä radio kuulu virheettömästi ja nyt ei taas kuulu lähes ollenkaan. Miks?

Jonkinlainen maadotushäiriö taitaa olla kyseessä, voi myös liittyä antennivahvistimen toimintaan.
 
Jonkinlainen maadotushäiriö taitaa olla kyseessä, voi myös liittyä antennivahvistimen toimintaan.

Mulla taitaa olla antennivahvistin kytketty vahvisimelle menevään heräte piuhaan ettei olisi jatkuvasti päällä. Siis alkuperäinen vahvistin on korvattu uudella "alkuperäisellä".. Pitäs koittaa sit laittaa johonki muuhun piuhaan mutku.. Ei tuu alkuperästä herätettä mankalle ollenkaan ni mihin oikee voin sen muualle laittaa.. Soitin on siis painettava aina pois ja päälle..
 
:curs:Vaihdoin akkua Golfiin ja mites kävikään: Eikös se kiinnitysruuvi joka tukee sitä akkua alhaalta tippunut jonnekkin moottorin uumeniin:curs:
Mitä voi pahimmillaan käydä jos jätän sen ruuvin sinne jonnekkin nokkapellin alle ja laitan akun uudella kiiinni ja kruisailemaan.
Onko mitään poppakonsteja saada se pois sieltä, autoa heiluttamalla sieltä tippui akunnavan suojus muttei sitä helvetin ruuvia, olis edes näköyhteys siihen perkeleeseen, mutta ei.

edit. Auto on vuosimallia 02 ja bensakoneella(jos näistä tiedoista olisi jollekkin apua).
 
Viimeksi muokattu:
Mitä voi pahimmillaan käydä jos jätän sen ruuvin sinne jonnekkin nokkapellin alle ja laitan akun uudella kiiinni ja kruisailemaan.
Ruuvi voi mennä laturiin ja laturi leikkaa kiinni. Sen jälkeen laturin hihna alkaa luistamaan ja lopulta katkeaa singoten palasensa valonnopeudella moottoritilaan katkaisten bensaletkun joka taas sytyttää tulipalon josta seuraaa se että galaksit räjähtää ja sitten on naama mutrussa.

No joo. Mitä vaan tietysti voi käydä, mutta järki käteen. Todennäköisesti se ruuvi kelluu jossain pohjapanssarin tai tukivarren päällä eikä tee yhtään mitään.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom