Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Miksi minun autoni oli tänäkin aamuna SISÄpuolelta umpijäässä kaikista ikkunoista, mutta naapureilla vain juuri ja juuri kuuran tynkää ulkopuolella? :itku:

Sulattelin päivällä ajaessani kaikki jäät ikkunoista ja yritin pyyhkiä vedet pois, mutta voiko kyse olla vain auton sisäpuolella olevasta kosteudesta? Entä miksi se ei lähde jotain kautta pois?

Onko sulla autossas jalkatiloissa kangasmatot? Näin talvella niihin usein pakkaa kulkeutumaan lunta ja vettä joka sitten höyrystyy ikkunoihin ja pakkasilla jäätyy.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mikä tarkalleen ottaen hajoaa, kun auton kytkinpoljin jää pohjaan?

edit: Ja lopettaa siis toimintansa, nousee käsipelillä kyllä ylös.

Todennäköisesti kytkimen pääsylinteri tai sylinterin tiivisteet hajoaa. Itellä kävi jälkimmäinen tapaus viime (tai toissa) vuonna kovien pakkasten seurauksena. Konepelti ylös ja katso onko kytkinnestettä lainkaan.

Tai pelkkä kytkinvaijeri. Ei se itse kytkin ole paskana välttämättä. Omasta pirssistä meni vaijeri noin kuukausi-pari sitten. Pari kymppiä kustansi korjaus.

Tänks poijaat. Sieltä oli mennynnä joku putki/letku irtipoikki ja sieltä nesteet pihalle sitten.

270€ töineen, osa itessään ei maksanu kun parikymppiä.
 
Miksi minun autoni oli tänäkin aamuna SISÄpuolelta umpijäässä kaikista ikkunoista, mutta naapureilla vain juuri ja juuri kuuran tynkää ulkopuolella? :itku:

Sulattelin päivällä ajaessani kaikki jäät ikkunoista ja yritin pyyhkiä vedet pois, mutta voiko kyse olla vain auton sisäpuolella olevasta kosteudesta? Entä miksi se ei lähde jotain kautta pois?

Sisäpuolella se kosteus on varmasti. Jos ikkunat ei meinaa kuivua ajossa, niin voi olla että lämmityslaitteen kenno vuotaa. Haiseeko glykoli?
Voi myös olla, että jostakin pääsee vettä sisään. Tarkista että lattia on varmasti kuiva kauttaaltaan, myös mattojen alta.
 
Mitä mahtaa maksaa autoon uudet etupään muoviosat. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi Toyota Corolla vm.98. Siis tosiaan kaveri käski kysellä, koska itsehän en omaan autoon sellaista tarvetta ole voinut saada aikaan ;)

Ei tullukkaan kovin halvaksi :itku:. No onneksi vakuutus maksaa :thumbs:
 
Miten nopeasti auton laturi lataa akun täyteen? Mulla on epäilyksenä että jääny soitin yöksi mute päällä päälle/akku muuten niin huono että tyhjentäny 30h aikana. Nyt kaapeleilla käynnistämisen jälkeen ajeltu sellaset 15min reippailla kierroksilla, pitäskö se tuolla pysyä virroissa aamuun asti? Niin ja mitkään valot ei ole jääny päälle.
 
Sisäpuolella se kosteus on varmasti. Jos ikkunat ei meinaa kuivua ajossa, niin voi olla että lämmityslaitteen kenno vuotaa. Haiseeko glykoli?
Voi myös olla, että jostakin pääsee vettä sisään. Tarkista että lattia on varmasti kuiva kauttaaltaan, myös mattojen alta.

Muovimatot on lattialla. Olen käyttänyt pari rullaa paperia ja pyyhkinyt vesiä pois ikkunoista aina auton ollessa lämmin. Lunta ei yleensä lattialla paljoa ole, koska lähinnä yksin olen ajellut ja kenkiä kopistellut ennen tuoon menoa. Tosin lattialtahan se varmasti on sinne autoon joskus tullut.

Glykoli ei haise, mutta sitä ihmettelen, miksei tuuletus vie kosteutta pois? Eli tuleeko tuuletusilman mukana kosteutta, vai ovatko ilmankierron poistoaukot tukossa? Tämä ilmiö on kuitenkin tämän vuoden uutuus, koska muina vuosina tätä ei ole ollut. Joku on siis muuttunut.
 
Muovimatot on lattialla. Olen käyttänyt pari rullaa paperia ja pyyhkinyt vesiä pois ikkunoista aina auton ollessa lämmin. Lunta ei yleensä lattialla paljoa ole, koska lähinnä yksin olen ajellut ja kenkiä kopistellut ennen tuoon menoa. Tosin lattialtahan se varmasti on sinne autoon joskus tullut.

Glykoli ei haise, mutta sitä ihmettelen, miksei tuuletus vie kosteutta pois? Eli tuleeko tuuletusilman mukana kosteutta, vai ovatko ilmankierron poistoaukot tukossa? Tämä ilmiö on kuitenkin tämän vuoden uutuus, koska muina vuosina tätä ei ole ollut. Joku on siis muuttunut.

Mikä auto? Onko siinä raitisilmasuodatin? Mikäli on, sen vaihto (tai poisto talven ajaksi) voisi auttaa.
 
Missä euroopan maassa on halvin autoverotus kokonaisuudessaan (huomioiden alv ja muut)? Löytyisikö jotain tilastoa tai kaaviota asiasta.
 
Muovimatot on lattialla. Olen käyttänyt pari rullaa paperia ja pyyhkinyt vesiä pois ikkunoista aina auton ollessa lämmin. Lunta ei yleensä lattialla paljoa ole, koska lähinnä yksin olen ajellut ja kenkiä kopistellut ennen tuoon menoa. Tosin lattialtahan se varmasti on sinne autoon joskus tullut.

Glykoli ei haise, mutta sitä ihmettelen, miksei tuuletus vie kosteutta pois? Eli tuleeko tuuletusilman mukana kosteutta, vai ovatko ilmankierron poistoaukot tukossa? Tämä ilmiö on kuitenkin tämän vuoden uutuus, koska muina vuosina tätä ei ole ollut. Joku on siis muuttunut.
Katsoppas, että ei ole mennyt vahingossa sisäilmankierto päälle.
 
Kuinka paljon Suomen talvessa hyötyy nelivetoisesta henkilöautosta? (VAG konsernin autoa olen salaa mielessäni harkinnut A3/A4/Bora/Passat/Leon)
Millainen hallittava on nelivetoinen auto kitkarenkailla talvikeleillä?
 
Kuinka paljon Suomen talvessa hyötyy nelivetoisesta henkilöautosta? (VAG konsernin autoa olen salaa mielessäni harkinnut A3/A4/Bora/Passat/Leon)
Millainen hallittava on nelivetoinen auto kitkarenkailla talvikeleillä?

kyllä nelivedosta sitä hyötyä on niin että sen huomaa jos lumipinnalla ajaa. tietty riippuu missäpäin suomea ja minkälaisella tiestöllä. kuitenkin etuvedolla ja jopa takavedolla pärjää loistavasti kunhan, varsinkin takavedossa, huomioi sen että vain 2 pyörää on yhteydessä moottoriin.

lumisella alustalla tuskin on parempaa yhdistelmää kuin neliveto ja kitkarenkaat. jäällä taas kitkoista ei juurikaan iloa ole. itse en näe mitään järkeä kitkarenkaiden käytössä, mutta jokainen tekee omat valintansa.

eli: jos mahdollisuus on nelivetoon, ota se. jos maksaa liikaa tai ei mahdollisuutta, ei hätää, pärjäät kyllä ilmankin. ja talveksi nastarenkaat, mieluummin liukastelet vähän lumella kuin paljon jäällä.
 
Mikä auto? Onko siinä raitisilmasuodatin? Mikäli on, sen vaihto (tai poisto talven ajaksi) voisi auttaa.

Toyota Avensis -99. Olen aika varma että tuo suodatin siinä on. Ja ehkäpä potentiaalinen syyllinen. Tänä talvena auto on ollut pihalla ja ennen tallissa. Voisiko se suodatin olla jäässä? Lisäksi lyhyehköä ajoa suurin osa, jolloin se ei edes ehdi sulamaan. Syksyllä putsailin paljon lehtiä sun muuta törkyä joka paikasta pois, mutta tietenkin siellä suodattimessa voi jotain luonnon törkyä olla jäätymässä.
 
Katselin tossa säkkipimeällä auton sytkäjohtoja tyhjäkäynnillä.
Panin merkille semmoisen homman, että ne hohkavat sähkönsinistä joissakin kohdissa missä fyysisesti koskevat johonkin.

Esimerkiksi tarttumalla sormilla puolanjohtoon alkaa johto hehkua heikkoa sinistä aivan johdon pinnalla. Kipinää ei kuitenkaan lyö läpi.
Johdot ovat aivan uudet ja alkuperäisosina. Onko tuollainen hohkaminen normaalia. En ole aikasemmin huomannut mitään tuollaista. :wtf:

Edit: Ja päivällä tuota ei todellakaan ole mitään toivoa havaita. Olisikohan kyse vain jostain "heikon sähkökentän" aiheuttamasta ilmiöstä?
 
Katselin tossa säkkipimeällä auton sytkäjohtoja tyhjäkäynnillä.
Panin merkille semmoisen homman, että ne hohkavat sähkönsinistä joissakin kohdissa missä fyysisesti koskevat johonkin.

Esimerkiksi tarttumalla sormilla puolanjohtoon alkaa johto hehkua heikkoa sinistä aivan johdon pinnalla. Kipinää ei kuitenkaan lyö läpi.
Johdot ovat aivan uudet ja alkuperäisosina. Onko tuollainen hohkaminen normaalia. En ole aikasemmin huomannut mitään tuollaista. :wtf:

Edit: Ja päivällä tuota ei todellakaan ole mitään toivoa havaita. Olisikohan kyse vain jostain "heikon sähkökentän" aiheuttamasta ilmiöstä?

Siisyii... En oo huomannu ite tuommosta, pitää tutkia!
 
Autossa seuraavaa häikkää: märällä kelillä jokin hihna(?) vinkuu melko kovaäänisesti ja tämän "seurauksena" valotehot heikkenevät, puhallintehot heikkenevät sekä auto ei aina tunnu vetävän aivan normaalisti. Vähän ajan päästä saattaa vingahtaa uudestaan ja kaikki palaa normaaliksi.

Vinkuminen myös loppuu heti kun laittaa kytkimen pohjaan, mutta tämä ei välttämättä vaikuta mitenkaan yllä mainittuihin "vikoihin".

Mikä mahtaa olla ongelmana?

Se on 99.999% varmuudella laturin hihna joka on löysällä, loppuu vittuilut, kun kirii ja/tai vaihtaa uuden.
 
Toyota Avensis -99. Olen aika varma että tuo suodatin siinä on. Ja ehkäpä potentiaalinen syyllinen. Tänä talvena auto on ollut pihalla ja ennen tallissa. Voisiko se suodatin olla jäässä? Lisäksi lyhyehköä ajoa suurin osa, jolloin se ei edes ehdi sulamaan. Syksyllä putsailin paljon lehtiä sun muuta törkyä joka paikasta pois, mutta tietenkin siellä suodattimessa voi jotain luonnon törkyä olla jäätymässä.

Mulle neuvottiin että raitisilmasuodatin aina syksyllä pois ja keväällä uus tilalle.
 
Kuinka paljon Suomen talvessa hyötyy nelivetoisesta henkilöautosta? (VAG konsernin autoa olen salaa mielessäni harkinnut A3/A4/Bora/Passat/Leon)
Millainen hallittava on nelivetoinen auto kitkarenkailla talvikeleillä?

Kannattaa muistaa että nelivedoissakin on eroja ja juuri näissä VAG. Leon, golf, bora, A3 ja passat on haldexilla varustettuja kun taas A4 ja A6 torsenilla

Haldex

Torsen

-Sähköllä ohjattu haldex on täynnä hajoavia osia
-Autosi on käytännössä etuvetoinen niin kauan kun menetät pidon

"Lamellikytkin on tyypillinen ns. avustavissa nelivedoissa, jotka ovat perusrakenteeltaan yleensä etuvetoisia. Kytkin välittää voimaa toiselle akselille vain tarvittaessa. Lamellikytkimet voidaan karkeasti ottaen jakaa kahteen luokkaan: mekaanisesti ohjatut ja elektronisesti ohjatut järjestelmät. "

Torsen taas on täysin mekaaninen. Käytetty iät ja ajat eikä kovin herkkä vioille. En ole törmännyt yhteenkään hajonneeseen torseniin, yleensä on sitten automaattilaatikko tai muu paikka mikä hajoaa ensin.
 
Kannattaa muistaa että nelivedoissakin on eroja ja juuri näissä VAG. Leon, golf, bora, A3 ja passat on haldexilla varustettuja kun taas A4 ja A6 torsenilla

Passatin edellisessä korimallissa neliveto on toteutettu torsenilla ja uusimmassa haldexilla.
 
omassa 323:sessa ongelmana oikean puolen vilkku, kun vääntää vilkkua oikealle alkaa n. 2x nopeudella normaalin verratuna kuuluva naksutus, valo ei pala, eikä kojetaulun merkkikään. Vilkku toimii välillä normaalisti, useimmiten ei ollenkaan. Esim. viimeviikon pakkasilla toimi moitteettomasti, nyt ei toivoakaan. nimim. tilaanko shamaanin näiden henkimaailman paholaisten torjumiseen?
 
omassa 323:sessa ongelmana oikean puolen vilkku, kun vääntää vilkkua oikealle alkaa n. 2x nopeudella normaalin verratuna kuuluva naksutus, valo ei pala, eikä kojetaulun merkkikään. Vilkku toimii välillä normaalisti, useimmiten ei ollenkaan. Esim. viimeviikon pakkasilla toimi moitteettomasti, nyt ei toivoakaan. nimim. tilaanko shamaanin näiden henkimaailman paholaisten torjumiseen?
Tsekkaa kaikki vilkkupolttimot sieltä oikealta puolelta, yleensä tuo nopeutunut vilkun naksunta johtuu kärvähtäneestä polttimosta/kosketushäiriöstä.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom