Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Volvo V40 T4 termostaatti

Ajelen tommosella Volvo V40 T4 -98 mallisella autolla, ja olen nyt huomannut että moottorin lämpö ei nouse yli 74 asteen. Ajan paljon pätkä-ajoa mutta myös pidempää matkaa. Googlesta löysin sen verran infoa että kyseisessä mallissa on usein termostaatissa vikaa, ja että se kannattaa vaihtaa. Nyt sitten ihmettelen että kannataisko se vaihtaa heti, vai jaksaako huolto odottaa kevääseen asti kun olisi tarkoitus muutenkin hieman korjailla autoa? Ja mitä mahdollisia vikoja saattaa tulla vastaan jos en sitä heti vaihda?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Eihän siinä mitään isoja riskejä pitäisi olla vaikka kone viileenä käy. Kulutus voi nousta.

Ei ehkä isoja riskejä mutta oishan sen koneen tarkoitus päästä käymään joskus edes kunnon lämmöillä. Juurikin ylempänä mainittu keltainen mönjä lisääntyy ja öljyn laatu huononee nopeammin. "Mönjä" voi tukkia huohottimen joka taas voi johtaa vaikka siihen että masina puhaltaa öljyt pihalle jostain heikosta kohdasta.
 
Varastossa olisi tyhjänpanttina hyvät kesäkumit vanteilla ja auton omat kesäkumit ovat ihan lopussa. Paljonko rengasliikkeessä maksaa kumien vaihto vanteilta toisille? Meneekö vanhoista kumeista jotain kierrätysmaksuja, kun en osta uusia kumeja?
 
Tässä on skaalaa varmaan aika paljon. Nyrkkipaja tekee viiteenkymppiin, isompi liike ottaa satasen. Renkaan koko vaikuttaa myös. Vanhat olen saanut jättää liikkeen hoidettavaksi, vaikka en ole ostanut uusia kumeja...
 
Kysellääs täällä sen verran, että mites teidän mielestä menee meikäläisen oikeudet. Eli 2013 kesäkuussa auto kävi pienemmällä pajalla, erääseen monimerkkiketjuun kuitenkin kuuluu, jakohihnan ja vesipumpun vaihdossa. Vaihdon jälkeen parin viikon päästä alkoi jakohihna vinkua aina kylmästartin jälkeen (kesällä siis) 10-15min.

Pari kuukautta vaihdosta, joskus alkusyksystä siis, vein auton merkkihuoltoon termarin vaihtoon ja pyysin heitä katsomaan samalla jakopäätä, että mikä siellä vinkuu. Merkkihuollon kanta oli se, että "jotain siellä kyllä vinkuu, kannattaa viedä se jakohihnan vaihdon tehneeseen firmaan" ja sain vielä mustaa valkoisella asiasta mukaani. Tämän selosteen ja vinkunan perusteella pikkupajan toimitusjohtaja sanoi, että "ei nää mitään meinaa, autoon kuuluu tällaset äänet" ja kysyessäni jakohihnan takuuta toimari vastasi "joo joo, kyllä tää kestää, ei toi mitään oo".

Nyt sitten pari viikkoa sitten autosta katosi tehot ja päästyäni ryömimällä kotipihaan auto ei enää startannut. Vein samaan merkkihuoltoon jossa tutkivat pari tuntia ja diagnoosi oli: jako pielessä ja vesipumppu vuotaa. Merkkihuolto soitti pajalle, josta auto haettiin ja alettiin korjaamaan takuuseen tätä jakopäätä.

Tänään sain tietää, ettei selvitä pelkällä jakohihnan ja vesipumpun vaihdolla, vaan myös nokkapyörä pitää uusia. Pajan puolesta puhe oli, että remontti menisi takuuseen, mutta satavarmaa vastausta en saanut, katsotaan kuulemma sitten kun auto on saatu ajokuntoon. Lisäksi epäselvää on, että kuka maksaa tämän merkkihuollon kahden tunnin työn. Kyse siis luokkaa 150-200€.

Pajan selitys oli, että maahantuojan takuunalainen osa on pettänyt ja tämä aiheuttanut vian. Oma kantani on se, että olisi epäreilua minun maksaa tästä vianhausta merkkihuollolle, jos kerta syypää on maahantuojan takuunalainen osa. Pajalta tuli sellaista muminaa, että "auto olisi pitänyt kyllä heti tuoda tänne meille...." No niinhän se olisi, ja niinhän se tuotiinkin, heti kun selvisi että vika on heidän huoltamassaan jakopäässä .

Joten mikä teidän näkemyksenne on, selviänkö tästä niinsanotusti nollakuluilla vai joudunko maksamaan jotain?
(Maksoin tutulle 40€ auton kuljetuksesta trailerilla merkkihuollon pihaan, koska automaattia ei saa hinata köydellä, tämän hinnan olen valmis kirjaamaan tappioksi)
 
Työvalot kun mainittiin, niin muistin kysymyksen, joka tuli mieleeni viime viikolla. Näin Ruotsissa kartanovolvon, jossa oli perässä sumarit puskurin alla melko varmasti pakkivaloina. Onnistuuko tämä Suomessa? Vaikka jotkut superkirkkaat ledit puskurista läpi molemmille puolille? On meinaan noi tehdastummennetut takaumpiot niin paskat, että edes superkirkkailla ledeillä ei näe peruuttaessa maata :jahas:
 
Kyllähän esim. takseissa näkee useinkin takapuskurin alla lisävaloja nimenomaan pakille. Laillisuudesta en tiedä, mutta ilmeisesti asiaan ei mikään taho ainakaan kovin hanakasti puutu.
 
Kyllähän esim. takseissa näkee useinkin takapuskurin alla lisävaloja nimenomaan pakille. Laillisuudesta en tiedä, mutta ilmeisesti asiaan ei mikään taho ainakaan kovin hanakasti puutu.

Sulaispa lumet nopeesti. Jokainen kesän viikonloppu meneeki autoremppaan, kun lista vaan pitenee talven aikana :D
 
Olisi tarkoitus muuttaa e46 pakettiautoksi, mitä tämä vaatii?
Voiko muutoksen jälkeen penkit nostaa takaisin?
Ja mikä on sanktio jos takapenkillä on matkustajia?
 
maksat verot koko siltä ajalta kun se on ollut rekattuna pakettiautoks. jollet selkänojia poista,niin ne pitää lukita alaasentoon, turvavöitä voi joutua poistaa. kannattaa konttorilta kysyä. muutoskatsastus 60€
 
Mikä toi (torx-ruuveilla kiinnitetty) pömpeli on viralliselta nimeltään? :nolo:
 

Liitteet

  • osa.JPG
    osa.JPG
    168 KB · Katsottu: 375
tarkoitus olisi vaihtaa toyota corolla verso vm: 2003 seisontajarrun palat, koskaan en ole ko. tointa tehnyt, millainen savotta on edessä? miten toi jarrulevy/rumpu irroitetaan?
 

Suositut

Back
Ylös Bottom