Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Öljytikku on ihan puhdas, nyt on auto seissyt niin ihan tuossa mönjässä on edelleen. Vähän on nestettä jäähdytysnestettä hävinnyt, eli mitä pitäisi tehdä vaatiiko jotain korjausta?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Seurailet tilannetta, nestettä häviää normaalistikin hiukan, luokkaa desi kaks huoltovälillä.
Ei se mämmi itekseen sieltä häviä jos ei pahkaa oikeen lämpimäks ajele, mut älä ny yöunias menetä. Vielä..
 
Tomekko sanoi:
Ford Mondeosta on öljyt vähissä, voiko tämmöstä öljyä lisätä fordiin? Teboil Diamond Carat III 5w-30 | Verkkokauppa Savenmaa
No et helvetissä tuota sinne laita. Laita Castrolin Magnatecia. Siinä purkissakin jo lukee että Fordin suosittelema A1-luokan öljy.

Tai sitten Fordin omaa 5W-30 öljyä, joka ei kovin kallista ole.
 
Miten tuo syylärin eteen laitettava pahvi, onko sillä väliä että laittaako maskin ulkopuolelle vai sisäpuolelle? Ulkopuolella on ainakin helkkarin törkeen näkönen, mutta voiko se esim ruveta palamaan sisäpuolella ollessaan?
 
Nissan Maximaa on tehty ainakin 2,0 litrasella ja 3,0 litrasella koneella. Molemmat V6. Onko teknisesti mitään etua 2,0 l V6 vs esimerkiksi rivi-4? Jotenkin 2 litranen V6 kuulostaa oudolta. Onko sillä ajossa mitään eroa tai vaikutusta?
 
Nissan Maximaa on tehty ainakin 2,0 litrasella ja 3,0 litrasella koneella. Molemmat V6. Onko teknisesti mitään etua 2,0 l V6 vs esimerkiksi rivi-4? Jotenkin 2 litranen V6 kuulostaa oudolta. Onko sillä ajossa mitään eroa tai vaikutusta?

V6:sta ilmeisesti saadaan hintsusti enemmän vääntöä irti kuin R4 samoilla litratilavuuksilla. Japanilaiset muutenkin käyttäneet pieniä V6 moottoreita 90-luvulla/2000-luvun taitteessa, esim Mazda MX3 1.8l V6. Mutta nykyisin melko harvinainen setti uusissa autoissa.
 
Miten tuo syylärin eteen laitettava pahvi, onko sillä väliä että laittaako maskin ulkopuolelle vai sisäpuolelle? Ulkopuolella on ainakin helkkarin törkeen näkönen, mutta voiko se esim ruveta palamaan sisäpuolella ollessaan?

Pahvilaatikosta leikkelet syylärin ja maskin väliin sopivia paloja. Uusissa autoissa näkee niitä munuaisten eteen laitettavia tiskirätin kokoisia lappuja, joiden hyöty verrattuna vanhaan konstiin on vähintään heikko.
 
V6:sta ilmeisesti saadaan hintsusti enemmän vääntöä irti kuin R4 samoilla litratilavuuksilla. Japanilaiset muutenkin käyttäneet pieniä V6 moottoreita 90-luvulla/2000-luvun taitteessa, esim Mazda MX3 1.8l V6. Mutta nykyisin melko harvinainen setti uusissa autoissa.
Tuota moottoria (tai oikeastaan moottorisarjaa) on joku julkaisu pitänyt useana vuotena yhtenä maailman parhaista moottoreista. En tiedä miksi. Onko nuo luvut sitten erikoisia verrattuna R4? Nissan VQ engine - Wikipedia, the free encyclopedia
 
Suoraa vertailua en nyt tähän hätään jaksa koneille tehdä, mutta sanovat esson baarissa että v-koneet tuottaa varsinkin alhaisilla kierroksilla enemmän vääntöä, joka johtunee siitä että kankea liikutellaan "kahdelta" suunnalta saman aikaisesti per työntötahti, kun taas rivi motissa liike tulee aina saman suuntaisesti. Wikin mukaan esim saman aikakauden SR20DE moottori tuotti 20Nm vähemmän vääntöä kuin tuo v6.
 
Ilmajousituksen ilmapussit ovat alkaneet tyhjentyä öisin pakkasilla. Tyypillinen vika... auto tsekataan tänään iltapäivällä, mutta jo puhelimessa pajalta suositeltiin auton sulattamista. Pajalla toki laittavat jäänestoa ja tsekkaavat, ettei ole mitään isompaa, mutta tässä jo etukäteen mietin, että riittääkö esim. hotellin parkkihallissa joku 14-18 h mihinkään, jotta auto sulaa ja kuivaa?
 
Eikös talvisin autot ruostu sen takia, koska tiet, jotka suolataan? Eli sen takia pitää autoa pestä useammin talvisin? Mutta jos auto on parkissa koko talven, niin ei niin huolta vaikkei pesekään, koska ei ole tällöin altis suolaamiselle.. koska luonnollisesti ei ole ajossa?
 
Eikös tuo riipu iästä? yli 24v saa suoraan oikean prätkäkortin ja alle joutuu ajelemaan alkuun alempi tehoisilla vehkeillä.

Trafin sivuilta kyllä selviää, jos kiinnostaa, mutta tuollainen mielikuva mulla on.
 

Suositut

Back
Ylös Bottom