Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
Jos on riittävästi kumia renkaat, niin ne voi kulua keskeltä myös liian suurella paineella. Se riippuu renkaan koosta nykyään kuluuko liian suurella paineella keskeltä vai ulkoa ja toisin päin. Ennen ristikudosrenkailla oli käsittääkseni aina niin, että liian suuri paine kulutti keskeltä.

Nykyään tämä ei ole vyörenkailla ihan niin yksoikosta.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Höyhenen kevyt vaikuttaa viimeisen päälle bensalenkkarilta joten osannee laittaa oikeat paineet renkaisiin :D
Jos valmistajan suosittelemat paineet on oikeat paineet niin ne on yleensä väärät paineet. :) Rengaspainehan on aina kompromissi kulumisen, käytöksen, melun, mukavuuden ja polttoaineenkulutuksen välillä. Suurempi paine suurentaa melua ja huonontaa mukavuutta, mutta vähentää kulumista ja polttoaineenkulutusta ja yleensä parantaa käytöstä. Mä oon tehny jo monta vuotta omaa tutkimustani ajaen "normaalikokoisilla" renkailla kolmen barin paineella enkä ole huomannut ikinä renkaiden kuluvan epänormaalisti.

Liian suuri paine muuten ei yleensä aiheuta vyörenkaan kulumista keskeltä. Vyörenkaan runkorakenne on sellainen, että renkaan muoto pysyy melkoisen vakiona riippumatta siitä onko siellä 1 bar vai 5 bar. Sanon yleensä koska en ole nähnyt kaikkia maailman ihmeellisesti kuluneita renkaita, mutta itselle ei tullut monen vuoden rengasmiehen uran aikana vastaan yhtäkään tapausta että olisin voinut osoittaa renkaan kuluneen keskeltä liian suuren paineen takia. Liian pienen paineen takia sitten enemmänkin.

Ja vielä tietoisku siitä miksi rengas kuluu keskeltä liian pienien paineiden takia: Tämä on huomattavasti yleisempää vetävissä renkaissa. Eikä se johdu keskipakovoimasta niin kuin moni luulee ja niin kuin maalaisjärjellä äkkiä ajattelisi. Se johtuu siitä, että kun rengas osuu tiehen, se muuttaa muotoaan ja voimahan siirtyy tiehen renkaan kyljen kautta. Kylki siis määrää tahdin ja liian pienien paineiden takia keskiosa jää tavallaan vähän jälkeen heti tiekosketuksen alussa ja sen jälkeen lähtee ottamaan kylkeä kiinni hävityssä matkassa ja syntyy luistoa. Näin hyvin kansantajuisesti selitettynä. Mutta keskiosa kuluu siis luiston takia. Sitten on nähty niitäkin renkaita mitkä on kuluneet reunoiltaan ja se on yleensä johtunut aivan naurettavan pienistä paineista ja siitä että kylki on siinä vaiheessa se osa mikä ottaa kaiken kuorman vastaan kun riittävä paine ei tasaa kuormaa koko renkaan alalle.
 
Mitäs se kustantaapi kytkimen vaihto? Vai onko tämä jopa DIY homma, jos vaikka peukalo onkin kämmenselässä?
 
Riippuu varmaan aika paljon autosta. Jokatapauksessa, ennenkun joku tosimies tulee sanomaan "ei oo kummonen homma, sixi kaljaa ja 3 tuntia", sanoisin että ei oo ihan parkkipaikkaremppa mihinkään autoon vaikka peukalo ois missä, paitsi tietysti saabistille.
 
Höyhenen kevyt vaikuttaa viimeisen päälle bensalenkkarilta joten osannee laittaa oikeat paineet renkaisiin :D

:lol2::lol2:

Kyseessä ei olekaan oma-autoni, vaan puhelimessa kysytty konsultointi. Epäilin aurauskulmien vaikutusta ratin vinouden takia.

Kytkimen vaihtoon ei kannata ruveta ilman nosturia, ellei halua huutaa äänihuuliaan pilalle.
 
Autosärkiongelma. Toinen polttimo edessä menee himmeäksi vaika vaihtaisi uuden tilalle. Pari tuntia kesti tällä kertaa täydellä teholla, sitten valoteho puolittui. Joku sähköpuolen homma ilmeisesti, koska kun näin käy niin pitkän valon merkkivalo jää myös päälle kojelautaan.

Oma tietotaito päättyy tässä kohtaa, eli missähän vika? Jotenkin maadoittunee siis väärin tms.? Isokin korjaus tiedossa?
 
Autosärkiongelma. Toinen polttimo edessä menee himmeäksi vaika vaihtaisi uuden tilalle. Pari tuntia kesti tällä kertaa täydellä teholla, sitten valoteho puolittui. Joku sähköpuolen homma ilmeisesti, koska kun näin käy niin pitkän valon merkkivalo jää myös päälle kojelautaan.

Oma tietotaito päättyy tässä kohtaa, eli missähän vika? Jotenkin maadoittunee siis väärin tms.? Isokin korjaus tiedossa?

Halogen vai xenon? Jos halogeeni, onko (lähi)valot releytetty tehokkaammiksi? Ensinnä tarkistaisin valo-ohjauksen releen. Toisena tekisin uuden maadoituksen lampulta auton runkoon. Kolmantena tutkisin automerkin foorumia vastaavien ominaisuuksien varalta :D
 
Halogeenit, uskoisin että ihan vakiona mennään. Joskus aiemmin valoteho parani parilla nyrkiniskulla, mutta enää ei. On googlattu joo, ei ole mikään tyyppivika :)
 
Katsastus hylätty syynä: "hc joutokäynnillä liian korkea". Riittääköhän että ajaa kovilla kierroksilla ennen uttaa päästömittausta? Auto on ollut seisonnassa aiemmin, joten luultavasti se selittää tämän? 1.1 Fiat kyseessä.
 
^ Aika vaatimattomat tiedot autosta, mutta oletetaan että siinä on katalysaattori. Lambda-anturi on luultavasti kärähtänyt, tai siis sen lämmitysvastus. Anturin täytyy olla tietyssä lämpötilassa toimiakseen oikein, ja joutokäynnillä tämä ei toteudu. Tämän vuoksi anturiin on lisätty lämmitysvastus joutokäyntitilan säätöjä varten. Kun autolla ajetaan, pysyy anturi riittävän lämpöisenä toimiakseen oikein ja päästöt ovat hyvät. Siksi katsastuksessakin päästöt on hyvät "kierroksilla" mitattaessa, mutta joutokäynnillä menee arvot perseelleen kun anturi jäähtyy. Itsellä on aina ollut vika lambdassa, jos on saman syyn vuoksi hylsy tullut. Mutta jos auto on vanha kaasaripeli, niin seoksen säätöön johonkin nyrkkipajalle.
 
Siis -99 ja ruisku. Seissyt tosiaan pari kuukautta ennen katsastusta. Viime katsastuksesta ajettu noin 1500 km. Hc oli 33 kierroksilla ja Lambda 1,00.
 
Mulla on mopedissa jarrumännät jumissa (?). Miten ne sais painettua sisäänpäin että uudet palat mahtuu sisälle?
ilmausruuvi auki ja kokeilee painaa sisään jos ei mene niin c puristin on helpoin millä saa painettua männän sisään. tosin jos siellä on paljon paskaa niin mäntä ulos ja putsaa sen ja uusii tiivisteen. männän saa ulos ottamalla satulan irti ja painamalla jarrua jos ei lähde niin satula pöydälle letku irti ja letkun reiästä paineilmalla.
 
Olen ostamassa käytettyä autoa autoliikkeestä. Millainen käytäntö noin yleensä on, täytyykö koko summa (2500e) maksaa heti paikanpäällä vai tuleeko lasku perässä? Pitäs auto saada nopeasti uuden työpaikan takia (huonot yhteidet julkisilla) eikä tarvittavaa summaa ole vielä kasassa ennen seuraavaa tilipäivää. Onko siis mahdollisuutta, että lähettäisivät laskun perässä ja kuinka kauan olis maksuaikaa?

Ensimmäistä omaa autoa siis ostamassa eikä mitään hajua näistä kuvioista. Pitäs varmaan soitella ja kysellä huomenna.
 
Pari perustyhmää kyssäriä!

70luvun pick up kyseessä ja pitäs lisätä ohjaustehostimen öljyä mitä sinne voi laittaa?

https://www.motonet.fi/fi/kategoria/2294/701872/Ohjaustehostinoljyt

ja millä keinolla saan selville mitä jäähytinestettä on käytetty että osaa ostaa oikeen väristä

Vihreää nestettä noissa vanhemmissa yleensä prakaa olla. Erivärit juontaa noihin eri metallilaatuisiin moottoreihin. alukannet jne.. Mut jos et tiedä mitä moskaa siellä nesteenä pyörii,niin helpoin tapa on vaihtaa nesteet,kun se ei iso investointi ole,samalla tiedät mitä sun nestees kestää pakkasta :)
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom