Moottoriajoneuvomaailman tyhmien kysymysten kerho

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pacem
  • Aloitettu Aloitettu
tarkoitus olisi vaihtaa toyota corolla verso vm: 2003 seisontajarrun palat, koskaan en ole ko. tointa tehnyt, millainen savotta on edessä? miten toi jarrulevy/rumpu irroitetaan?

Yleisohje:

-Nurkka ilmaan
-Rengas irti
-Rumpu irti isoilla talttameisseleillä ja vasaralla ja vetämällä
-Takajarru palat purkuun hoksottimia käyttäen (muutamaan -94-98 Corollaan tehnyt, helppo homma mutta jarrujousen takaisinlaitto ainoa edes vähän vittumainen homma)
-Kasaus

Käsijärru ja jalkajarru rumpujarrussa samat palat. En tiedä onko noim uudessa Corollassa jo levyt takana. Ei oo paha homma silti, rummun irroittaminen voi olla lujassa.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
^juu on levyt takana, pakko koittaa ensin itse tehdä koska toi maksaa korjaamolla jo niin paljon että ei vaan pysty... varaan viikonlopun aikaa ja otan kohteesta muutaman kuvan ennen kuin rupean irroittelemaan palikoita/osia...
en vaan ymmärrä miksi tuo seisontajarru on tuossa rumpujärjestelmässä kun kerran on levyt...luulisi että seisontajarrun saisi jotenkin integroitua tuohon levyjärjestelmään että seisonta ja pysäytys tapahtuisi samoilla paloilla...
 
Ei saa. En jaksa/osaa selittää miksi. Joissain autoissa on kokeiltu akselijarrua huonoin kokemuksin. Siellä on rumpu ja levy. Purat rummun samalla tavalla kuin selitin yllä. Siellä todennäköisesti on sitten myös joku lukitus ruuvi/pultti pitämässä rumpua kiinni. Ainakin mun opelissa on.

Levyssä on paineella toimiva mäntäsysteemi (jarruneste), rumpuun taas ottaa jousivoimalla palat kiinni.

Näissä etanoleissa mun selittelyt kannattaa jättää omaan arvoonsa :D

Edit. Ei se ole tähänkään mennessä ollut vaikea homma, ainoa homma missä saattaa mennä aikaa on rummun ulos saanti.
 
Ööö...siis kyllähän lähes kaikissa uusissa autoissa käsijarru on "integroitu" levyjarruihin. Kai se on ollut helpompi aluksi tehdä tuollainen levyjarru+rumpusekasikiö.

Ennen kuin sen levyn/rummun saa irti, niin melko varmasti joutuu eka irrottamaan jarrusatulan. Joissain autoissa saattaa just ja just saada vängättyä irti ilmankin. Lisäksi käsijarrukengät voi joutua löysäämään. Rummusta löytynee tätä varten kumitutilla suojattu reikä, josta pääsee ruuvarilla löysäämään/säätämään. Itse levy/rumpu on kiinni jokusella pienellä ruuvilla. Nämä siis perusperiaatteita, eikä juuri Corollaan...
 
Suosiolla satula irti edestä, mutta varo jarruputkia. Älä korkkaa levyn lukitusruuvia avatessa, eikä sitä tarvi myöskään kiristää hampaat irvessä (kohtuu kiristys ja vaikka tippa heikkoa lukitetta). Rumpu/levy voi ahistaa joko keskiöstään tai sitten rummun kitkapinnan ulkoreunaan on muodostunut pykälä, johon kengät ottaa kiinni. Eli suosiolla kengät löysälle, sitten pehmeällä vasaralla herkistelyä ja yritetään vetää rumpu ulos. Keskiön putsaaminen hiomanauhalla edesauttaa irtoamista. Vanhoissa jarrurummuissa on tullut vastaan kierteelliset ulosvetoreiät, mutta ainakaan saban rumpu/levy-yhdistelmässä ei ollut.

Jos sulla on ISO ulosvetäjä, niin sillä otat rummun/levyn jännitykseen ja herkistelyä muovi/kumivasaralla, jännität uudelleen, herkistelet jne. Näin pitäis lähtä lujassakin olevat levyt irti.
 
joo, tossa ei ole ruuveja eli kunhan saan ton satulan ja sen toisen hässäkän irti niin levyn pitäisi irrota vetämällä, tuntuu vaan että tuo on hommana sitä luokkaa että kun ei ole ikinä tehnyt niin suoraan sanottuna pelottaa että miten mahtaa äijän käydä, se lähinnä mietityttää että jos saan purettua mutta en kasatua niin sitten vaan rumpu/levy takas ja fillari paikalleen ja korjaamolle niin saavat kasata :D
yleensä se kun on niin että purkaminen on helppoa mutta sitten se takaisin laitto onkin vähän ikävämpää mutta uskon että kun otan kuvia ennen purkamista niin en pysty mokaamaan... :D
 
Vanteissa on pulttien päällä jotkin "suojaholkit". Millä ihmellä nuo saa irti? Pitääkö olla joku erillinen työkalu? Eipä ole ennen tullut vastaavia vastaan. Jäi kesäkumit vaihtamatta :)
nimim. uusavuton
 
Noita näkyy olevan ziljoonaa erilaista mallia tuolle vuodelle. Noh, toivottavasti joku muu osaa auttaa :)

Itse soittaisin huomenna merkkihuoltoon, osaavat varmaankin vastata jo rekisteritunnuksen perusteella.
 
Uusi tapa tuunata autoa saapuu Eurooppaan | m.iltalehti.fi

Ei saatana taas :jahas: lähivaloksenonitko ei häikäise jotarpeeksi vastaantulevaa?? Ai nii "en oo huomannu, et häikäsis". Miksi vitussa lähivalojen valotehoa pitää kasvattaa? Eikö ennemmin pitäisi satsata pitkiin, jotta lisävaloista pääsisi lopullisesti eroon? :wtf:

Niin nuohan on siis halogeenipolttimot ja tuo "60 prosenttia kirkkaammat" tuskin tarkottaa että ois 60 prosenttia ksenoneita kirkkaammat. Noi lupaukset nyt muutenki ihan turhia kun joka toisessa polttimopakkauksessahan sitä luvataan ainaki 100 prosenttia lisää valoa :D (mihin verrattuna?)

Uusista autoista en niin tiedä, mutta eiköhän tuo lähivalojen valotehon kasvattaminen ole ainakin monissa vähän vanhemmissa autoissa ihan hyvä ja tarpeellinen juttu.
 
Ilman kuljettajaa liikkunut ?aaveauto? liekehti Joensuussa - Ilta-Sanomat

Enkö minä varoittanut viime kesänä itsestään ajavista autoista viime, kun ohjelmistovirhe käynnisteli lukossa olevia Subaruja itsekseen?? Tämäkö on positiivista kehitystä? :jahas:

Eiköhän tämä ole kuitenkin ihan oikosulusta johtunut vika, startilla jumpannut itsensä ojaan.

Muuten ihan asiallinen näkemys, onko se yletön tekniikan tuominen kuljettajan (ja maksajan..) etu vai muuten vaan itseisarvo?
 
Vaatiiko katsastus ohjaustehostimen vai saako tehostimen remmi olla poistettuna? Auto '99 Mx5.

Ohjaustehostin kuuluu kyseisen automallin (ja lähes kaikkien muidenkin) ohjauslaitteistoon. Ohjauslaitteiston toimivuus arvioidaan katsastuksessa kokonaisuutena, joten kaikkien ohjauslaitteiden on toimittava. Voi olla myös katsastusmiehestä kiinni.. jos siellä on joku Reiska vm.-65 jolla on kuplavolkkarin kokosen nyrkit nin ei se huomaa koko tehostinta.
 
Pitäis saada 98 vuosimallia oleva Opel Vectra Jyväskylän seudulla huoltoon. Ei ole tämän seudun korjaamot ennestään tuttuja, niin onko jollain kokemusta jostain hyvästä pienestä korjaamosta vai vienkö suoraan merkkihuoltoon?
 
Jos ei ole kiirettä ja ajamalla liikkuu, niin vie jollekkin amikselle. Oppilastyönä ja maksut sitten sopimuksen mukaan. Tuon ikäisessä Vectrassa ei kyllä sellaista vikaa ole, jota ei itse korjaisi :D

Oma kysymykseni liittyy aurauskulmiin. Kyseessä vakioalustainen auto, oikeilla renkailla (riittävästi kumia). Takarenkaat ovat kuluneet keskeltä sileiksi. Voiko tämä johtua etupään aurauskulmista?
 
Jos ei ole kiirettä ja ajamalla liikkuu, niin vie jollekkin amikselle. Oppilastyönä ja maksut sitten sopimuksen mukaan. Tuon ikäisessä Vectrassa ei kyllä sellaista vikaa ole, jota ei itse korjaisi :D

Oma kysymykseni liittyy aurauskulmiin. Kyseessä vakioalustainen auto, oikeilla renkailla (riittävästi kumia). Takarenkaat ovat kuluneet keskeltä sileiksi. Voiko tämä johtua etupään aurauskulmista?
Liian vähän ollut painetta renkaissa.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom