MMA - Aloittaminen ja treenit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blaine
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
nyt heräs semmonen kysymys että mitä noilla -d luokan säännöillä saa tehdä ? luin tuolta että ei saa tyrmätä ei iskeäkun ollaan maassa ei saa lukottaa plää plää plää... mutta mitä sitten saa tehdä ?

D-säännöt ovat aloittelijasäännöt, joissa esim. tyrmäyshakuinen pystyottelutyyli on kielletty. Eli vähän kuin light contact-vaparia. Ja lukottaminen on sallittua, poislukien muutamat tekniikat, esim. heel hook.

no kaikkea muuta paitsi mitä siinä "kielletyt listassa" on. Lue vaan se lista kokonaan.
Tiivistetysti sanottuna ei vaarallisimpia lukkoja ja jalkalukkoja (paisti nilkka-), eikä tyrmäyshakuista ottelemista. Amatöörit eivät millään säännöillä saa lyödä maassa.

Muuten saa vapaasti temmeltää, eli peruslukot (juji, triangeli, kimura yms,) ja (mielellään) teknistä pystyottelua ilman että yritetään tiputtaa vastustajaa.

D-säännöillä myös slämmääminen eli vastustajan nostaminen ja paiskaaminen takaisin kanveesiin on kielletty. Jalkalukoista ainoastaan akilleslukko on sallittu. Painelukot on kiellettyjä. Niskalukot kiellettyjä. Krusifiksi yms. Pelkästä päästä heittäminen. Lisäksi erät on 2x3min.

No vittuako sillä on väliä. Täysiä lyömistä ei oo kielletty. If ya know what me mean.:hyper:
Täysiä vaan ja sitten kun vastustaja sattuu "vahingossa" tippumaan niin heittää perään vaan "Oho" ja
789_CoolFace.jpg

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
D-säännöillä myös slämmääminen eli vastustajan nostaminen ja paiskaaminen takaisin kanveesiin on kielletty. Jalkalukoista ainoastaan akilleslukko on sallittu. Painelukot on kiellettyjä. Niskalukot kiellettyjä. Krusifiksi yms. Pelkästä päästä heittäminen. Lisäksi erät on 2x3min.

Jännä homma, meikäläinen heitettiin pelkästä päästä ekassa d-matsissa. Eikä tuomari sanonu asiaan mitään. Kai sekin on sitten tulkinnanvaraista.

Aika niukat noi säännöt kyllä :D Ei tuossa uskaltais tehä oikeen mitään :P

Jos toisessa kolmeminsasessa toinen vahingossa tyrmätään, tai tuomari katsoo että meno on liian kylmää toiselle osapuolelle niin matsi arvostellaan ekan erän perusteella. Itse olen ainakin nähyt tuomarin sallivan melko kovankin kontaktin kunhan vain ottelijat ovat tasaväkisiä, mikä mielestäni onkin ihan hyvä tapa menetellä.

Kyllä siellä D-säännöillä lyödään lähes yhtä lujaa kuin C-säännöillä. Joskus osuu ykkösellä ja tulee no contest. Lähinnä tuo tarkoittaa, että vastustajaa ei mennä murjomaan keskeytyskuntoon jos polvet vähän notkuvat. Yleensä tuomari kyllä käskee ottamaan vähän rauhallisemmin jo ennenkuin polvet ehtivät notkumaan.

Niukat säännöt? Ne on harjoitusotteluita ja tarkoitus on oppia ja kehittyä. Kovin moni peruskurssin jälkeen joka ottelee ei edes osaa mitään niin hyvin että oisi järkeäkään laittaa kovempaan kontaktia ottelemaan. Ei vaikka olisikin kattonut paljon Tuffia ja UFC:tä.

Montako D-luokan ottelua pitää käydä, että voi otella c-säännöillä? C-säännöillä vissiin saa käyttää polvia?:david:
Kriteerit otteluluokan korottamiselle:
- vaatimus C-luokkaan korottamiselle on kolme käytyä D-ottelua; ottelija korotetaan automaattisesti C-luokkaan, kun hän on käynyt kolme D-ottelua
- vaatimus B-luokkaan korottamiselle on viisi voitettua C-ottelua, B-luokkaan pitää anoa kirjallisesti liiton hallitukselle liiton www-sivuilta löytyvää lomaketta käyttäen
Lainaus http://www.vapaaottelu.fi kilpailuoppaasta 2009. Sieltä löytyy kaikki säännöt yms. Amatöörisäännöillä polvet päähän on kielletty, mutta vartaloon sallittuja. Niin C kuin D-säännöillä.

Itseäni alkanut kiinnostamaan laji paljon, sillä se on erittäin monipuolinen, vapaa, mutta samalla tietenkin vaativampi.

Kävin viime vuonna thainyrkkeilyn peruskurssin, mutta muuta kokemusta kamppailulajeista en omaa.
Ajattelin käydä kuitenkin kyseisen kurssin vielä uudestaan ja osallistua tekniikkaryhmän treeneihin niin paljon, kuin samalla maksulla pääsee. Siis, jos homma kolahtaa.
Vaikka tosiaan tuo peruskurssi jo takana, mutta tällä kertaa olen eri asenteella liikenteessä ja tiedän miten kurssi etenee, joten koen sen erittäin hyödylliseksi.

Peruskurssin ja jonkun kestoisen tekniikkaryhmäharjoittelun jälkeen ajattelin, jos sillä pohjalla ilmoittautuisi Sisu Gymin (Järvenpää) peruskursseille. 150 eurolla pääsee osallistumaan kaikille peruskursseille eli tällä hetkellä olisi vapaaottelu ja Brasilian Jiujitsu. Molempia 2 kertaa viikossa ja harmittavasti samoina päivinä 2 tunnin erolla toisistaan.
Tosin en ole vapaaottelua juuri nyt aloittamassa, niin tämä asia saattaa muuttua.
Muutosta saattaa tulla myös sillä saralla, että tulisi mahdollisesti peruskurssit thainyrkkeilystä ja taekwondosta.
Paha mennä sanomaan tulevatko nämä vasta vapaaottelu ja Brasilian Jiujitsu kurssien jälkeen vai miten ylipäätään homma tuolla toimii.
Ei ole tämän ajan murhe ja, jos kuitenkin olen sen thainyrkkeilyn peruskurssin käynyt silloin kahdesti, niin tuskin sitä niinkään kannattaa vielä kolmatta kertaa käydä. Tuskin tuo taekwondokaan niin tärkeä ole vapaaottelun kannalta, vaikka kaikki auttaa tietenkin.
Voihan näitäkin käydä treenaamassa, jos ovat osuneet hyville päiville, samalla rahalla kun pääsee.

Eniten mietityttää silti, jos vapaaottelu ja Brasilian Jiujitsu olisi samana päivänä vain 2 tunnin erolla.

Kokemuksia Sisu Gymistä (www.sisugym.com)?

Jos tosiaan vapaaottelua alkaisin treenaamaan, niin tavoittelen tietenkin itse otteluihin pääsemistä.
Tässä asiassa mietityttääkin tälläinen kysymys, että täytyykö olla ns. bad ass, röyhkeä, kova äijä jne. menestyäkseen? Itse en ole ikinä ketään hakannut, saati sitten tullut hakatuksi, mutta kamppailuurheilu kiinnostaa kovasti.
Pohdin , että voisikohan asia tulla ilmi thainyrkkeilyn tekniikkaryhmän sparrissa, kun otetaan kunnolla kontaktia? Itse thainyrkkeilyn peruskurssi oli kyllä hienoa, mutta en siitä jatkanut tekniikkaryhmään, koska en silloin ainakaan kokenut kamppailulajeja omakseni ja jo ennen peruskurssille menemistä lähdin ns. haistelemaan. Nyt asenteeni on muuttunut asian suhteen, muttei tiedä tuleeko vanha asenne ilmi itse treenatessa.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

Suositut

Back
Ylös Bottom