MMA - Aloittaminen ja treenit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blaine
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Kannattaa käydä vapaaottelun peruskurssi, jos kerran vapaaottelua aiot harrastaa. Peruskurssi sisältänee paikasta riippuen tekniikkaa eri osa-alueilta (matto, pysty, clinch, alasviennit jne.), lihaskuntojumppaa ja jossain vaiheessa sparrailua.

Oon lähdössä vaparin alkeiskurssille kuukauden päästä ja ajattelin tässä hivenen kohentaa kuntoa ennen kurssia ihan jo senkin takia, että saisi sitten mahdollisesti treeneistä enemmän irti heti alusta alkaen. Viimeisten reilun viiden vuoden aikana olen harrastellut ainoastaan punttailua on/off-tyylillä ja viime vuosina erityisen off-painotteisesti. Aerobinen kuntokin on mitä luultavimmin melko heikoilla pohjilla. Tosin sen verran kevyt jamppa olen nykyään (185cm/76kg), että omalla painolla tehtävät lihaskuntoharjotteet sujuu melko mallikkaasti.

Mitäs tässä nyt sitten oikein kannattais tehdä? Lenkkiä, lihaskuntopiiriä, intervallia, punttia, venyttelyä? Minkälaisia omalla painolla tehtäviä liikkeitä alkeiskurssilla väännetään lihaskunnon kohottamiseksi? Vois sitten vähän koittaa samoja lihoja rasittaa ja vahvistaa. Myös joku kamppailijan venyttelyohjelma olis asiallinen, sillä tällä hetkellä oon aivan mielettömän puinen äijä.

Keskity ihan peruskuntoon, eli käy lenkillä ja tee kehon painolla punnerruksia, istumaannousuja, kyykkyjä/hyppyjä ja alaselkää, et kuukaudessa ehdi kuitenkaan mitään ihmeitä tehdä.
Péruskunto kun pikkuhiljaa nousee niin palaudutkin vähän nopeammin harjotuksista, ja jatka tota linjaa myös kurssin ajan.
Puntissa en edes yritä neuvoa kun ei riittävästi tietotaitoa ole, mutta itse ainakin tossa vaiheessa jättäisin tekemättä.
Jos jotain venytyksiä entuudestaan osaat niin tee niitä päivittäin, ja treeneissä varmasti opit uusia ja liikkuvuuskin ajan myötä kehittyy.
Itse olin todellinen puupökkelö kun alotin BJJ:n, mut ekan vuoden ku jakso päivittäin venytellä niin rupes ihmeesti notkistumaan. Parin vuoden jälkeen sainkin sitten mm. kämmenet suorilta jaloilta lattiaan kiinni melkein kylmiltään, lähtökohta oli etten saanu edes sormenpäitä lattiaan suorilla jaloin seisten.

Miksi ihmeessä kävisit uudestaan thaiboxing peruskurssin jos olet sen jo käynyt? Suoraan tekniikkaryhmään vaan. Entäpä sitten mikset mene suoraan harrastamaan vaparia ja bjj:tä? Siellä sitä opit hyväksi vapaaottelijaksi etkä thaiboxing treeneissä. Sen takia niitä kutsutaan peruskursseiksi ettei sinne mennessä tarvitse olla hyvä.

Sitäpaitsi Sisu Gymiltä löytyy myös thaiboxingia, voisit samalla maksulla käydä kaikkien kolmen lajin peruskursseilla. Siinä olisi ainakin tarpeeksi treeniä.

Suosittelen Sisu Gymiä lämpimin mielin, vaikken siellä itse enää harrastakkaan. Siellä treenataan kovaa, asenteella ja porukka on mukavaa. Läppääkin treeneissä lentää. Rogerio Rocha vetää bjj ja vaparitreenejä, joten valmennus on myös ammattimaista. Tosin Rogerion tunnit on englanniksi.

Vastaus oli siis Nihoninpojalle. Quotet unohtui.

Kiitosta kiitosta.

Pitää tosiaan katsoa marraskuussa, että olenko menossa vaparin peruskurssille. Tarkoituksena ollut jo mennä pelkkänään sinne ja unohtaa thairumbat.
Parempi katsoa kuin katua, niinhän se on, mutta viime aikoina toisissa aatoksissa ollut lajin suhteen. Täytyy vielä katsoa, vaikka laji kiinnostaakin erittäin paljon, niin onkohan kuitenkaan mun juttu.

Että, jos tälläisiä innon "lopahtamisia" kelaa jonkun lajin suhteen, niin rupee heti miettimään, että kertooko se jo sen ettei laji oli oma juttu? Tietenkin lajin seuraamista jaksaa tietty, mutta kelaa sitä intoa lajin aloittamisen suhteen siis.
Esimerkiksi jääkiekon suhteen ei ole ikinä ollut mitään sellaista, etteikö laji kiinnostaisi. Aina ollut sydämessä vankasti. Tuleekohan se sitten ihan suomalaisuuden piikkiin?

No jaa, täytyy katsoa tilannetta lähempänä ajankohtaa.

No, kannattaa varmasti ensin mennä sinne treeneihin ja jonkun aikaa käydä :) Eihän sitä voi tietää ennen kun kokeilee että onko se sun juttu kun et varmaankaan vielä tiedä mitä vaparitreeneiltä odottaa? Mulle se on ollut yks palkitsevimpia harrastuksia vaikka nyt en vähään aikaan ole voinut enkä tule voimaan sen parissa touhuamaan :(

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Jees omalla kohdalla alkoi juuri alkeiskurssi ja kolmatta viikkoa painetaan. Itselläni ei mitään muuta kamppailulajia ole alla, mutta kyllähän tuota on jotain perustekniikoita jo oppinut ja pidemmällä aika välillä varmasti jotain osaakin. Eli jos haluaa kokeilla vapaaottelua niin rohkeasti mukaan kursseille niin minäkin tein ja vielä ainakin aivan mahtava motivaatio oppia lisää. Harmittaa että treenit ovat vain kaksi kertaa viikossa.

Ps. Hyvä liikkuvuus ja venyvyys on aika hyvä juttu tässä(kin) lajissa vaikka senhän kaikki jo tiesi :)

Reenaako joku pakkislaisista täälä rovaniemellä tuosa ounasvaaran kamppailukeskuksesa? Itellä olis tarkotus hypätä mukkaan seuraavalla peruskurssilla, joka ilmeisesti alkaapi joskus keväällä. Harmittaa kun ei kaveria tullu kuunneltua baarissa kesällä ja lähettyä sillon jo, mutta naiset vei enempi, naiset vei enempi.. :wall:

p.s. :joulu6:

Reenaako joku pakkislaisista täälä rovaniemellä tuosa ounasvaaran kamppailukeskuksesa? Itellä olis tarkotus hypätä mukkaan seuraavalla peruskurssilla, joka ilmeisesti alkaapi joskus keväällä. Harmittaa kun ei kaveria tullu kuunneltua baarissa kesällä ja lähettyä sillon jo, mutta naiset vei enempi, naiset vei enempi.. :wall:

p.s. :joulu6:

Hep.

Et lajia tarkemmin määritellyt joten huutelen nyt ihan MMA Rovaniemen nimissä. Ihan alkukeväästä aloitellaan BJJ:ssä ja Vapaaottelussa peruskursseja. Parhaiten saat jutun juonesta kiinni tulemalla molempiin. Seuraa ilmoittelua osoitteessa http://mmarovaniemi.net.

Hep.

Et lajia tarkemmin määritellyt joten huutelen nyt ihan MMA Rovaniemen nimissä. Ihan alkukeväästä aloitellaan BJJ:ssä ja Vapaaottelussa peruskursseja. Parhaiten saat jutun juonesta kiinni tulemalla molempiin. Seuraa ilmoittelua osoitteessa http://mmarovaniemi.net.

Vapaaottelua olis tarkotus, kaveri tuossa keväällä jo pyyteli mukaan mutta ei tullu jostain syystä lähettyä. Helmikuussa loppuu työharjottelu, toiv. ei kerkeä alkamaan sitä ennen. Paljonko on euroja kiskottu noista peruskursseista? Sivuilta ei löytyny informaatiota kauhiana..

Itse olin menossa Helsingin itsepuolustuskoulun peruskursseille mutta nyt taitaa olla sit kuitenki toi gbgym parempi kun muutin tähän ihan naapuriin :) Salikorttikin on sinne jo niin miksipä sitä muualla kävis sitte mma:ta treenaamassa :rolleyes: Ei kyllä malttas odottaa et kurssit alkais :D

No mites on treenit menneet? Tuliko yllätyksiä ja riittikö kunto? Joko puolen vuoden harjoittelulla uskaltaa lähteä kisaamaan?

Onko mitään mieltä mennä vapaaottelun peruskurssille sen takia, että se kiinnostaa erityisesti monipuolisuutensa vuoksi. Minulla ei ole aiempaa kamppailulajikokemusta, ja olisi kiva saada vähän esimakua sekä matto-, että pystyottelusta ja tämän kurssin jälkeen olisi vähän selkeämpi käsitys siitä, miltä näiden vääntäminen tuntuu ja sitten voisi jatkossa ehkä panostaa osa-alueeseen (tai lajiin), joka tuntuu eniten omalta? Kysyisin myös, että tarvisteeko vapaaottelun peruskurssia varten ostaa kaikki vapaaotteluun tarvittavat varusteet itse?

Kiitos etukäteen.

Onko mitään mieltä mennä vapaaottelun peruskurssille sen takia, että se kiinnostaa erityisesti monipuolisuutensa vuoksi. Minulla ei ole aiempaa kamppailulajikokemusta, ja olisi kiva saada vähän esimakua sekä matto-, että pystyottelusta ja tämän kurssin jälkeen olisi vähän selkeämpi käsitys siitä, miltä näiden vääntäminen tuntuu ja sitten voisi jatkossa ehkä panostaa osa-alueeseen (tai lajiin), joka tuntuu eniten omalta? Kysyisin myös, että tarvisteeko vapaaottelun peruskurssia varten ostaa kaikki vapaaotteluun tarvittavat varusteet itse?

Kiitos etukäteen.
Kyyllähän se tuollaiseenkin kokeiluun käy, vaikkakin kurssilla lienee hieman enemmän mattovääntöä kuin pystyottelua. Toki tekniikkoja on karsittu rankalla kädellä, jotta ne sopisivat juuri vapaaotteluun. Varusteiden hankinnan kiireellisyys riippuu salin omasta varustuksesta, mutta sopiva hammassuojat ja munakuppi olisi hyvä hankkia jo kurssin alussa ja nyrkkeilyhanskat pystysparreihin ellei salilla ole lainata aloittelijoille.

Käytetäänkö mma sparraamisessa kypärää ja minkälaiset nyrkkeilyhanskat näihin pystysparreihin olisi sopivat alkuun?

Aivan. Varusteet tulevat kuitenkin maksamaan melkoisesti kun kuitenkin tarvitaan hammassuojat, alasuojat, nyrkkeilyhanskat ja vaparihanskat (miksi nämä muuten tarvitaan molemmat?) ynnä muut. Vähän mietityttää että mitä jos ei pidäkään lajista niin menee satojen eurojen varustesijoitukset vähän metsään.

Suositut

Back
Ylös Bottom