MMA - Aloittaminen ja treenit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Blaine
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sen takia peruskurssilla pärjää helposti munarit+hampisuojat combolla (peruskurssilla pärjäät varmasti vaikka paksulla nahkarukkasella nyrkkeilyhanskan sijaan, jos et halua sijoittaa kunnon välineisiin=). Nyrkkeily ja vaparihanskat tarvitset luonnollisesti siksi, että vaparihanskoilla et voi lyödä kaveria lähellekään yhtälujaa mitä vaikka 16unssisella nyrkkeilyhanskalla.

Skabaamaan?

Miten pääsee otteleen?? Oon nyt reenannu vuoden kaveriporukassa jossa yks kaveri on vapaaottelija ja opettanu tosi paljon mattotekniikkaa ja myös pystyä. Nyt käyn GB gymillä peruskurssia, jonka pitäisi tässä kuussa loppua. Oon 17v. et meneekö D-sarjaan? Mutta päälimmäinen kysymys että miten pääsen kehään näillä eväillä kokeilemaan rahkeitaan?

Miten pääsee otteleen?? Oon nyt reenannu vuoden kaveriporukassa jossa yks kaveri on vapaaottelija ja opettanu tosi paljon mattotekniikkaa ja myös pystyä. Nyt käyn GB gymillä peruskurssia, jonka pitäisi tässä kuussa loppua. Oon 17v. et meneekö D-sarjaan? Mutta päälimmäinen kysymys että miten pääsen kehään näillä eväillä kokeilemaan rahkeitaan?
Ehkä olis parempi puhua näistä siellä GB:llä. Katsotaan tuossa loppuvuodesta tai ensi vuoden alussa miten olet treenaillut, ja jos olet nii ehkä lähdet kisaamaan C-säännöillä. Suoraan peruskurssilta on turha haaveilla enää ottelemaan, siirtyminen normitreeneihin on yleensä monelle jo aika haastava homma.

TJJK:lla järjestetään. Se on peruskurssi periaatteessa lukkopainille(ja bjj mutta alkeiskurssilaisilla ei ole pukua vielä) ja vapaaottelulle. Tainnu olla sillein että 2 x viikko mattohommia ja 1 x viikko vapaaottelua jossa taidetaan keskittyä enemmän pystypainiin ja lyöntipotkuiluun.

Ite oon tässä syksyllä alottamassa vapaaottelun ja ikää 17. Aiempaa lajikokemusta on jonkun verran, tarkemmin sanottuna yks vuosi Hokutoryu Jujutsua (keltanen vyö mutta käytännössä valmis oranssi, en oo jaksanu vyökokeeseen raahautua :D) ja reilu puol vuotta nyrkkeilyä joskus yläasteella. Oma HJJ seura oli todella hyvä sen puoleen että kontaktia ja sparria oli mukavasti mutta kunnon kilpailullisuuden puuttuminen lajista jäi vaivaamaan eli olen nyt kokonaan vaihtamassa lajia.

Osaisko joku sanoa että jos tässä parin vuoden sisällä pääsisin ekaa kertaa matsaamaan niin minkälainen taso Suomen vapaaottelussa on raskaammissa painoluokissa ja onko erikseen esim. alle 20-vuotiaiden sarja? Itse siis olen 187 pitkä ja painan n. 95 kg eli painoluokka olisi siinä HW:n ja LHW:n paikkeilla.

Ite oon tässä syksyllä alottamassa vapaaottelun ja ikää 17. Aiempaa lajikokemusta on jonkun verran, tarkemmin sanottuna yks vuosi Hokutoryu Jujutsua (keltanen vyö mutta käytännössä valmis oranssi, en oo jaksanu vyökokeeseen raahautua :D) ja reilu puol vuotta nyrkkeilyä joskus yläasteella. Oma HJJ seura oli todella hyvä sen puoleen että kontaktia ja sparria oli mukavasti mutta kunnon kilpailullisuuden puuttuminen lajista jäi vaivaamaan eli olen nyt kokonaan vaihtamassa lajia.

Osaisko joku sanoa että jos tässä parin vuoden sisällä pääsisin ekaa kertaa matsaamaan niin minkälainen taso Suomen vapaaottelussa on raskaammissa painoluokissa ja onko erikseen esim. alle 20-vuotiaiden sarja? Itse siis olen 187 pitkä ja painan n. 95 kg eli painoluokka olisi siinä HW:n ja LHW:n paikkeilla.
Mihis päi kundi tulossa treenaa?

Isommissa painoluokissa on selvästi vähemmän kilpailijoita, mutta tasosta en lähde sen enempää arvailemaan.

Muistaakseni Vapaaotteluliiton alaisissa matseissa alle 18-vuotiaat ottelevat aina D-säännöillä. Muuten painotus on C-otteluissa amatööreillä, mutta D-otteluita on myös mahdollista otella 18 ikävuoden jälkeenkin. Sääntöeroista voit lukea SVOL:n sivuilta www.vapaaottelu.fi

Shooton puolelta en muista onko iällä merkitystä kun otteluluokkaa valitaan. Tutustu myös Shooton sääntöihin www.shootofinland.com

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Lähinnä pelottaa se että tuolla raskaassa painoluokassa tulis vastaan jotain hormoneilla pumpattuja liharekkoja joille ei maha mitään ilman monen vuoden treeniä. Joo taisin tuolta joskus lukea että niitä D-säännöillä otettuja matseja pitää olla väh. kolme ennen kun pääsee siirtymään C-otteluihin. En sitten tiiä onko tuo vaan alle 18-v. vai kaikilla kilpailemisen aloittavilla.

Lähinnä pelottaa se että tuolla raskaassa painoluokassa tulis vastaan jotain hormoneilla pumpattuja liharekkoja joille ei maha mitään ilman monen vuoden treeniä. Joo taisin tuolta joskus lukea että niitä D-säännöillä otettuja matseja pitää olla väh. kolme ennen kun pääsee siirtymään C-otteluihin. En sitten tiiä onko tuo vaan alle 18-v. vai kaikilla kilpailemisen aloittavilla.
Nykyään suositellaan aloittamaan suoraan C-säännöillä ja junioritkin ottelevat (jos vain mahdollista) C-säännöillä. D-matsit ovat vähentyneet viime aikoina paljon. Jos ei ole valmis ottelemaan C-säännöillä, niin on parasta treenata lisää, tai kisata vaikka lukkopainissa.

Ja ihan turha pelätä mitään "hormoneilla pumpattuja liharekkoja", ei sellasia vastaan tule, paitsi Butterbeanilla jonkin ajan päästä Puolassa.

Tuosta painosta varmaankin menet alle 93kg sarjaan ja siellä ei pahemmin niitä liharekiä ole. Tai jos on niin tod näk vastustajasi kaasuttaa ensimmäisen minuutin jälkeen niin pahasti että ottelusta tulee helppo. Enemmän kannattaa pelätä luonnollisessa painossaan ensimmäistä kertaa mma kehään tulevaa judokaa tai painijaa joka roiskii vastustajaansa kuin märkää rättiä pitkin kehää.

Aa, kiitos selvennyksestä, noita D-sääntöjä lukiessa tuli jo mieleen että mikä siellä on sallittua. :jahas:
Kyllä D-matsissa on paljon sallittua, mutta pystyssä ei saa yrittää tyrmätä. Hyvää harjoitustahan ne ovat, kunhan vain ottaa ne harjoitusmatseina, eikä ala googlettamaan vastustajaansa ja tekemään treenimatsista jotain elämää suurempaa. Kevyellä kontaktilla käydyt matsit ovat monen mielestä jotain ihan muuta kuin oikeaa kamppailu-urheilua. C-matseissa meininki on jo ihan eri, kun osumat saattavat sattua ihan oikeasti. B- ja A-säännöillä touhu muuttuu sitten jo todella mielenkiintoiseksi.

Tuosta painosta varmaankin menet alle 93kg sarjaan ja siellä ei pahemmin niitä liharekiä ole. Tai jos on niin tod näk vastustajasi kaasuttaa ensimmäisen minuutin jälkeen niin pahasti että ottelusta tulee helppo. Enemmän kannattaa pelätä luonnollisessa painossaan ensimmäistä kertaa mma kehään tulevaa judokaa tai painijaa joka roiskii vastustajaansa kuin märkää rättiä pitkin kehää.

Jep, varmasti alkuvaiheessa nimenomaan ne ottelijat joilla on junnutaustaa judosta, nyrkkeilystä, karatesta ym. lajeista on aika niskan päällä.

Kyllä D-matsissa on paljon sallittua, mutta pystyssä ei saa yrittää tyrmätä. Hyvää harjoitustahan ne ovat, kunhan vain ottaa ne harjoitusmatseina, eikä ala googlettamaan vastustajaansa ja tekemään treenimatsista jotain elämää suurempaa. Kevyellä kontaktilla käydyt matsit ovat monen mielestä jotain ihan muuta kuin oikeaa kamppailu-urheilua. C-matseissa meininki on jo ihan eri, kun osumat saattavat sattua ihan oikeasti. B- ja A-säännöillä touhu muuttuu sitten jo todella mielenkiintoiseksi.

Nii, ei se mua kyllä haittaakaan vaikka ekat matsit onkin enemmän sparrausfiiliksellä, saattais tulla äitiä ikävä jos heti ekassa ottelussa samat säännöt kuin ammattilaisilla.

Suositut

Back
Ylös Bottom