Mites pakkotoistolaiset pesee hampaitaan?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JeFu
  • Aloitettu Aloitettu
Originally posted by Pate83
Mä pesen hampaat joka aamu ja ilta ja syön aikas paljon purukumia, mutta silti pukkaa reikää silloin tällöin. Parhaimmillaan on ollut jotai 7 reikää samaan aikaan. Lääkäri katteli sitä kuvaa hieman ihmetellen. :D

Joillain ihmisillä on sellainen tauti, että niitä reikiä tulee, vaikka kuinka estäisi. En nyt tarkalleen tiedä mikä tauti se oli, mutta joku vaiva kuiteskin..

Itselläni ei ole ikinä reikiä ollut. Hampaat pesen aamuisin. Purkkaa en syö.

Kaikki kunnia äidilleni, joka antoi karkkia lapsena ainoastaan lauantaisin. Limua ei ostanu ikinä ja mehuakin saatiin vaan synttärinä.

Ruoka- ja janojuomana maito ja vesi.

Uskon tällä olleen suuri vaikutus hampaiden kuntoon ja aion soveltaa vastaavaa myös omien lasteni kanssa :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Aamuisin tulee harjattua, viime viikolla kävin tarkistuksessa 9 vuoden tauon jälkeen ja reikiä nolla. Hammaskiveä oli ilmaantunu, kun ei tuota hammaslankaa tule käytettyä tarpeeksi tiheästi. Pentuna samalla puhdistustyylillä lähes sulasi maitohampaat suuhun järjettömällä tuoremehun juonnilla, paikkaa oli paikan vieressä.

Ja sitten aiheeseen liittyvä kysymys, mikä oli se hammastahnan, jolla ei pitäisi tulla aftoja niin helposti? Hammaslääkäri suositteli, mutten kuollaksenikaan enää muista sen tahnan merkkiä.

Originally posted by Krusifiksi
Ja sitten aiheeseen liittyvä kysymys, mikä oli se hammastahnan, jolla ei pitäisi tulla aftoja niin helposti?
Elmex. Siinä ei ole sitä jotain ainetta, joka aiheuttaa vaahtoamista. Eli täysin kosmeettinen, mitenkään hampaiden puhdistumiseen vaikuttamaton aine on jätetty pois.

Iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Joskus harvoin aamuisin. Syötyäni mustikkaa tai oikein hapanta jälkiruokaa. Pienenä olin sellainen karkinsyöjä, että paikattiin lähes joka hammas. Viime vuosina ei ongelmia purukalustossa. Mäyhään ahkerasti ksylitolia, melkein joka ruokailun ja makeansyönnin jälkeen.

Originally posted by vsq
Ja muistaakseni joku Pakkiksessa sanoi tuon "kovan hammaslaadun" oikeasti tarkoittavan syljen entsyymeja, eli sen takia joidenkin ihmisten hampaat eivät reikiinny niin helposti.

Jaah. Varmaan onkin. Mikäköhän entsyymi mahtaa olla kyseessä? Lysotsyymi? Vai onko Ca++ pitoisuudella merkitystä puskuriaineena`?

Originally posted by Hippa
Joillain ihmisillä on sellainen tauti, että niitä reikiä tulee, vaikka kuinka estäisi. En nyt tarkalleen tiedä mikä tauti se oli, mutta joku vaiva kuiteskin..

Streptococcus mutans

Aamua iltaa ja silloin tällöin hampilankaa.Ikuna ei oo reikiä ollu, kahdesti hinkattu hammaskiveä pois.

Kuinka moni muuten antoi lapsena sen keltaisen kamalan mönjän olla hampaissa? Itse rappasin sen aina heti pois,oli se niin kamalaa.. :rolleyes:

Viimeisen parin vuoden aikana olen jättänyt kahtena iltana hampaat pesemättä. Niihinkin kertoihin oli syy... Aamuisin pesen usein, aina ei kuitenkaan kerkeä, jos kiirettä pukkaa. Purkkaa syön melko paljon. Tähän mennessä 0 reikää.

Miten kieli kuuluu pestä? Juustohöylällä? Pestäänkö myös alta?

Mä oon aina ollu hammaslääkärin kauhupotilas. Aina tarkastuksessa on löytyny vähintään 1 reikä, yleensä enemmän. Hampaat pesen vain iltaisin. Myös hampaitten takia on tehty 2 leikkausta suuhun, kun 1 hammas ei meinannu tulla alas. Tämän takia suussa oli myöskin noin vuoden verran rautaa, että uusi hammas menisi kohdilleen. Silti löytyy vähän yläpurentaa. Mikään ei onnistu! :(

Originally posted by Dragon
Streptococcus mutans

Joo, toihan sen hammasmädän aiheuttaa. Eli kun sen saa äidiltä ihan pienenä, niin siitä tulee hallitseva bakteeri sinne suuhun ja se aiheuttaa niitä reikiä. Mitä myöhemmin se sinne ilmaantuu, sen vähemmän se saa jalansijaa ja hampaat on turvassa. Näin se kai menee.

Originally posted by Away
Jostain luin, että runsas proteiinin syönti voisi vaikuttaa negatiivisesti hengityksen raikkauteen? :confused: Onko todella näin?

Ja taasko yksi syy lopettaa ylimääräinen proteiinin saanti. Mikä ihmeen salaliitto yrittää saada meidät siirtymään itulinjalle varmaan jokin äärivegaanijärjestö:rolleyes:

Todellakin epistä niinku joku jo sanoikin. Tyypit suunnilleen ylpeilee täällä hampaiden pesemättömyydellä eikä silti oo reiän reikää. Mä pesen aamuin illoin ja lankaankin vielä vähintään viikottain, syön ja juon hammasystävällisesti ym., mutta silti pukkaa reikiä ja hammaskiveä. Tasan ei käy onnenlahjat.

Kielikin tulee harjattua, ongelmana tosin oksennusrefleksi kun vedet silmissä saa yökkäillä. Enkä todellakaan yritä harjaa työntää kurkkuun asti, vaan pestä myös kielen takaosan.

EDIT: Kusimadolle tohon seuraavaan viestiin, että niistähän ongelmat taitaa johtua. Piti vaan päästä avutumaan kun on paska tsägä kun ei voi ite vaikuttaa.

Originally posted by Wendy
Todellakin epistä niinku joku jo sanoikin. Tyypit suunnilleen ylpeilee täällä hampaiden pesemättömyydellä eikä silti oo reiän reikää. Mä pesen aamuin illoin ja lankaankin vielä vähintään viikottain, syön ja juon hammasystävällisesti ym., mutta silti pukkaa reikiä ja hammaskiveä. Tasan ei käy onnenlahjat.

Kielikin tulee harjattua, ongelmana tosin oksennusrefleksi kun vedet silmissä saa yökkäillä. Enkä todellakaan yritä harjaa työntää kurkkuun asti, vaan pestä myös kielen takaosan.

Sulla on reikäbakteeri tai huono sylki. Eikös ne reijät sun muut siitä johdu?

Originally posted by XairaX
Aamua iltaa ja silloin tällöin hampilankaa.Ikuna ei oo reikiä ollu, kahdesti hinkattu hammaskiveä pois.

Kuinka moni muuten antoi lapsena sen keltaisen kamalan mönjän olla hampaissa? Itse rappasin sen aina heti pois,oli se niin kamalaa.. :rolleyes:

jos luulen mitä mönjää tarkoitat..niin muistaakseni se oli hyvän makuista..:thumbs:

Aamulla, illalla ja joskus jopa päivällä.

Hampaiden pesu joka aamu sekä aina ennen hameväkeen tai treeneihin lähtemistä. Muutoin suun hoitoon kuuluu suuvesi peri kertaa viikossa (kuivattaa suun) sekä purukumit (n 10kpl) päivässä.
Reikiä on ollut muutamia hammaslääkärien paikattavaksi.
Tosiaan, tuo reikiytyminenkin on hyvin yksilökohtaista. Joillekkin niitä vain tulee vaikka kuinka hinkkais leegoja puhtaaksi, toisille taas ei millään..
Tasan eivät käy onnen lahjat :)

Aamulla ja illalla. Ja aina jos lähdössä jonnekin kauppareissua tärkeämpään... Kielen pesen joka kerta. Meikäläiselläkin kyökkäysrefleksi on herkässä, ei paljoa tarvitse koskea kielen takaosaan niin jo yrittää ylös.
Reikiä tullut ala-asteikäisenä alaposkihampaisiin kaksi, ja vähän myöhemmin yksi lisää.
Hammaslangan uudelleen käyttöönotto voisi olla uudenvuodenlupaus :rolleyes:

Hammaslangan käyttäminen on kyllä vaikeeta, sormet ja langanpätkä suussa ja lanka rispaantuu sinne väliin niin onpa taas kivaa. Mutta ihan tämän threadin innoittamana tein sen eilen. Hammaslääkärikin sanoi että se on hyvä keino hammaskiveä vastaan. Että jos sitä yrittäis edes pari kertaa viikossa.. :kuola:

Pienenä muistan pesseeni hampaita aika hyvin, kun iskä pakotti, mutta sitten monen monen vuoden ajan laiminlöin sitä, ehkä kerran viikossa tai harvemminkin.
Nyt sitten kävin hammaslääkärissä taas 3 vuoden tauon jälkeen ja 6 reikää paikattiin. Kävin vielä tahallani yksityisellä, jotta korkeampi hinta motivoisi/rankaisisi minua parantamaan tapani. Siitä lähtien (jo 3 kk ajan! :) ) olen taas pessyt hampaani joka ilta.

ps. hammaslääkäri sanoi jopa, että "onpas sulla kauniit hampaat, pidä nyt niistä huolta!!" (joo, oli se naislääkäri ) :rolleyes:
teeth.jpg

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom