Miten treenaat vatsalihaksesi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tokoro
  • Aloitettu Aloitettu

BCAA-valmisjuoma

Pineapple Lemonade, 24 tlk

-40%
Minulla ei ole koskaan känyt maastaveto, kyykky tai takakyykky vatsoihin. En ymärrä miten saa vatsoihin tuntumaa noissa liikkeissä.

Jännittämällä vatsalihakset. Ei ole kyllä mullakaan enää piitkään aikaan tuntunut varsinaisesti vatsassa, siis niin että olisi esim. seuraavana päivänä kipeet. Pientä väsymystä treenin jälkeen ehkä. Mutta kun aloittelin kyykkyä saliliikkeenä, niin poltteli kyllä aina seuraavana päivänä vatsassa.

Vatsalihakset kasvanu ensimmäistä kertaa elämässäni tällä menetelmällä:
Vatsat ma-ke-pe, Liikkeenä tavallinen vatsarutistus isolla jumppapallolla, 4 sarjaa 8-15 toistoa, levypaino pään takana. Aloitin ilman painoja, nyt 15kg pään takana. Jumppapallolla siksi, että se ottaa todella hyvin syviin vatsalihaksiin. Hengitys on todella tärkeä tässä liikkeessä, eli alasmentäessä sisäänhengitys, ja rutistusvaiheessa uloshengitys. Näin vaikeampi, mutta ottaa paremmin.

Vatsalihakset kasvanu ensimmäistä kertaa elämässäni tällä menetelmällä:
Vatsat ma-ke-pe, Liikkeenä tavallinen vatsarutistus isolla jumppapallolla, 4 sarjaa 8-15 toistoa, levypaino pään takana. Aloitin ilman painoja, nyt 15kg pään takana. Jumppapallolla siksi, että se ottaa todella hyvin syviin vatsalihaksiin. Hengitys on todella tärkeä tässä liikkeessä, eli alasmentäessä sisäänhengitys, ja rutistusvaiheessa uloshengitys. Näin vaikeampi, mutta ottaa paremmin.
:kuvia: tai miten siinä pallolla ollaan?

Periaatteessa vastustan aatetta verrata vatsaa muihin lihasryhmiin ja niiden treenaukseen. Tietenkin riippuu milta ihmiset haluavat vartalonsa nayttavan, mutta oma ihanteeni tiukka vatsa hyvilla lihaksilla eika mikaan puoliploso pallohkomaha missa erottuu nelja pakkia vaikka pakki olisi himpun selkeempi.

Siksi siis teen pitkat toistot ja rutistukset, jotta vatsa pysyy hyvassa kuosissa. Tama siis paapiirteena vatsantreenauksessa. Ohjelmaa voi vaihtaa aika ajoin enemman massavoittoiseksi jossa haetaan hieman enemman kokoa.

Haen enemman hyvannakoista vartaloa kuin maksimivoimaa/massaa (pat). Lisatakseni viela, etta suurin osa hyvista nakemistani tiukoista sixpackeista ei ole luotu millaan 3x8 sarjoilla. Ehka olen vaarassa, mutta nain siis omien kokemuksieni mukaan.

Okei ja sitten miten paapiirteittain teen homman itse>> kolme sarjaa alavatsalle: jalkojen nostot eri variatioilla. Maksimit ilman taukoja siten etta raskain liike ensin sitten hieman kevyempi ja kevyin. Tosin kevyinkaan ei ole ihan kevyt tuossa vaiheessa.

30s paussi ja ylavatsalle sama homma.

30s paussi ja sivuille sama homma.

Luonnollisesti tuossa tulee keskivatsakin mukana. Todella tuskallinen treeni MUTTA TOIMII ainakin mulla kuin haka ja voin taata etta monelle ongelma-alue eli alavatsa on kipeena viikon jos sita ei aikaisemmin ei ole saanut kipeeksi. Tuo on todellinen trimmikuuri joka oikeasti haluaa saada vatsan kondikseen. 4krt vko, eika cheattailua. Itse teen tuon yleensa puolessa valissa treenia, enka varsinaisen treenin jalkeen, mutta silla kai ei ole valia.

Jossain vaiheessa voi pitaa pienen massakuurin.

ihan pakko tännekin kirjoittaa.. Kirosin tänään että nyt on tulossa sitten joku vatsa tauti :curs: kun on maha niin kipee, kunnes tajusin että ne on mun syvät vatsalihakset jotka kipuilee.. Olin eilen Pilateksessa, ilmeisesti oon oppinu jotain tekee oikein ku ei ennen näin kipeeks oo tullu.. :lol2: Aivan uskomatonta!

apewh.jpg

tolla rullaillaan polvillaan tai suorin jaloin

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-40%
Periaatteessa vastustan aatetta verrata vatsaa muihin lihasryhmiin ja niiden treenaukseen. Tietenkin riippuu milta ihmiset haluavat vartalonsa nayttavan, mutta oma ihanteeni tiukka vatsa hyvilla lihaksilla eika mikaan puoliploso pallohkomaha missa erottuu nelja pakkia vaikka pakki olisi himpun selkeempi.

Siksi siis teen pitkat toistot ja rutistukset, jotta vatsa pysyy hyvassa kuosissa. Tama siis paapiirteena vatsantreenauksessa. Ohjelmaa voi vaihtaa aika ajoin enemman massavoittoiseksi jossa haetaan hieman enemman kokoa.

Haen enemman hyvannakoista vartaloa kuin maksimivoimaa/massaa (pat). Lisatakseni viela, etta suurin osa hyvista nakemistani tiukoista sixpackeista ei ole luotu millaan 3x8 sarjoilla. Ehka olen vaarassa, mutta nain siis omien kokemuksieni mukaan.

Okei ja sitten miten paapiirteittain teen homman itse>> kolme sarjaa alavatsalle: jalkojen nostot eri variatioilla. Maksimit ilman taukoja siten etta raskain liike ensin sitten hieman kevyempi ja kevyin. Tosin kevyinkaan ei ole ihan kevyt tuossa vaiheessa.

30s paussi ja ylavatsalle sama homma.

30s paussi ja sivuille sama homma.

Luonnollisesti tuossa tulee keskivatsakin mukana. Todella tuskallinen treeni MUTTA TOIMII ainakin mulla kuin haka ja voin taata etta monelle ongelma-alue eli alavatsa on kipeena viikon jos sita ei aikaisemmin ei ole saanut kipeeksi. Tuo on todellinen trimmikuuri joka oikeasti haluaa saada vatsan kondikseen. 4krt vko, eika cheattailua. Itse teen tuon yleensa puolessa valissa treenia, enka varsinaisen treenin jalkeen, mutta silla kai ei ole valia.

Jossain vaiheessa voi pitaa pienen massakuurin.

Väitätkö, että pitkät sarjat muka tekevät lihaksesta jotenkin timmimmän? Väitätkö, että tekemällä haukkarille ja ojentajalle molemmille kymmenen liikettä joissa jokaisessa 30 toistoa saa tiukemman olkavarren kuin tekemällä molemmille liikkeen tai pari joissa toistoja ~10 ja sarjoja ~3?

voimapyörällä (levytangolla) ja istumaannousulla (lisäpainoilla) kolmisen sarjaa toistoja 8-10, 1. reenissä voimapyörä 2. reenissä istumaannousu, 1-jakosella

Mä teen vatsat aina noin kolmesti viikossa. Näen aina kaikkialla paljon uusia liikkeitä, joten aina välillä koitan vaihtelun vuoksi niitäkin, mutta parhaiten ovat toimineet tällaiset liikkeet:

Top 5

1. Mave, päkki on aina mavetreenin jälkeen kosketusarka, jotenkin "pumpissa" ja vahvemman näköinen n. päivän ajan, kyykyllä ei ole jostain syystä samaa vaikutusta
2. Istumaannousu kiertäen lisäpainolätkä niskan takana, eikä jalkoja ole tuettu mihinkään, sarjapituus noin kymmenen tietämillä, hyvin kokonaisvaltainen suora vatsaliike
3. Istumaannousu jalat ilmassa, lisäpainolätkä niskan takana ja extrahidas eksentrinen vaihe, ehdottomasti paras polte, 15-20 toistoa
4. Hoover 2x2-3min, puolen minuutin tauko sarjojen välissä, ehdoton syvien vatsalihasten liike, joskus tavoitteena rikkoa kaverin kuuden minuutin ennätys :david:
5. Jalkojen nosto tangossa roikkuen, niin monta toistoa kuin menee (varsinkaan alakroppatreenin lopuksi ei tosiaankaan mene montaa). Lonkankoukistajathan on tässä vahvasti mukana, eikös?

Väitätkö, että pitkät sarjat muka tekevät lihaksesta jotenkin timmimmän? Väitätkö, että tekemällä haukkarille ja ojentajalle molemmille kymmenen liikettä joissa jokaisessa 30 toistoa saa tiukemman olkavarren kuin tekemällä molemmille liikkeen tai pari joissa toistoja ~10 ja sarjoja ~3?

mitä ihmettä? tossa oli pointtina just et ei verrattais vatsoja siihen haukkariin.
kyllä mustakin tulee kivin vatsa noilla rääkkireeneillä et montaa eri liikettä peräkkäin eikä hirveesti lisäpainoilla leikkimistä. tyttö kun oon ja aika kapea enkä tahdo sitä kapeutta hävittää, varsinkaan kun vyötärö ei edestäpäin kovin kaposelta näytä, niin en tahtois niihin vatsoihin kauheen suuria määriä massaa. ihanne olis sellanen nimenomaan tiukka maha ja eikä mikään bodaripömppis.

nyt oon vähentänyt liikkeitä ja tehnyt vatsoja "järkevämmin" mut toi reilu sata toistoa useilla eri tavoilla nyt tuntu tepsivän paremmin, ja vatsoja on kiva tehdä, niin niitä tekee ihan mielellään paljon. pääpointti vatsoissa mulla kyllä on et ei mavet ja kyykyt sun muut jää niiden heikkoudesta kiinni ja ei jää, vaikka onkin tullut tehtyä tyhmästi niitä. vatsoissakin on se jännä jut et ku hengittelee oikein tarkasti ja keskittyy niiden tekemiseen, niin kymmenenkin toistoa hyvin monilla eri tavoilla ei ookkaan ihan niin helppoja mitä luulis, vaikkei oliskaan lisäpainoja käytössä.

Mie kyllä veivaan ihan kunnon lisäpainoilla voimatreeniä mahalle ja sitten näitä rankempia ilman painoja tehtäviä vatsaliikkeitä (esim. janda), lisäksi mavea ja kyykkyä, eikä ole vyötärö todellakaan mitenkään paksu. Tosin mulla nyt ei ole lihaksia yhtään missään muuallakaan.

Nykyisin teen salilla vaan pari sarjaa (2-3*8-15) vatsoja, joskus jandoja, joskus 20 kg lisäpainolla (jalat tuettomana maassa, paino niskassa) istumaannousuja, joskus jalkojen nostoja tangossa roikkuen. Pääasiallisesti kuitenkin tulee sitten kotona iltalenkin jälkeen vasta vatsat veivattua, kun hyvin pystyy kuitenkin ihan voimareeniä vatsalihaksille tekemään ihan omalla painolla.

Voimapyörä sellasilla painoilla/tekniikalla, että jaksaa tehä vaan joku 5 toistoa. Pari settiä noita, niin vatsat on sen 1-3päivää kipeenä. Muistakaa lämmitellä vatsat kunnolla, ettei revähtele.

mitä ihmettä? tossa oli pointtina just et ei verrattais vatsoja siihen haukkariin.
kyllä mustakin tulee kivin vatsa noilla rääkkireeneillä et montaa eri liikettä peräkkäin eikä hirveesti lisäpainoilla leikkimistä. tyttö kun oon ja aika kapea enkä tahdo sitä kapeutta hävittää, varsinkaan kun vyötärö ei edestäpäin kovin kaposelta näytä, niin en tahtois niihin vatsoihin kauheen suuria määriä massaa. ihanne olis sellanen nimenomaan tiukka maha ja eikä mikään bodaripömppis.

nyt oon vähentänyt liikkeitä ja tehnyt vatsoja "järkevämmin" mut toi reilu sata toistoa useilla eri tavoilla nyt tuntu tepsivän paremmin, ja vatsoja on kiva tehdä, niin niitä tekee ihan mielellään paljon. pääpointti vatsoissa mulla kyllä on et ei mavet ja kyykyt sun muut jää niiden heikkoudesta kiinni ja ei jää, vaikka onkin tullut tehtyä tyhmästi niitä. vatsoissakin on se jännä jut et ku hengittelee oikein tarkasti ja keskittyy niiden tekemiseen, niin kymmenenkin toistoa hyvin monilla eri tavoilla ei ookkaan ihan niin helppoja mitä luulis, vaikkei oliskaan lisäpainoja käytössä.

Niin mutta siis miten muka pitkät sarjat tekevät lihaksesta tiukemman? Onhan tuossa vatsan alueella useampiakin lihaksia kuin vain yksi, mutta samoin on muuallakin ja silti ihan perusliikkeillä tehdään timmit ja näyttävät lihakset/lihaksitot. Jos olisi jotain perusteluja miksi vatsa treenautuu eri tavoin? Se, että pitkät sarjat tuntuvat tehokkaammilta, johtunee vain siitä, että sillä tavallaa saadaan aikaan paras pumppi. Lihaskasvu on sitten eri asia. Kyllä se hauistreenikin voisi tuntua mahtavalta 50 toistolla, eri asia on sitten että kasvaako se. Perusteluja kaivataan myös sille miksi vatsaa ei voi verrata muihin lihaksiin/lihaksistoihin.

E: Itse treenaan vatsat yhtä usein ja samalla tavalla kuin muutkin lihat eli kolme kertaa viikossa. Teen 3x10 voimapyörää hitaasti ja keskittyen. Viimeisillä toistoilla tulee aina hillitön karjuminen kun on niin tuskallista. Kohta varmaan heitän mukaan neljännen sarjan ja sitten voinkin laittaa painoa reppuun.

Suositut

Back
Ylös Bottom