On. Luultavasti siksi sitä ei ole kukaan puolustellutkaan. On vai esitelty syitä, miksi ideasi on vielä huonompi kuin asumistuki. Tuossa 30 miljardin esi erkissä et ota lainkaan huomioon sitä, mitä muuta tuolla rahalla voitaisiin tehdä. Esimerkiksi jos ostaa tonnilla karkkia, niin sehän on hyvä juttu, kun saa karkkia... jos siis ei huomioi lainkaan, että silloin "menettää" sen, mitä muuta tonnilma voisi saada. Esimerkiksi, jos otettaisiin jostain tuo mainitsemasi 30 miljardia ja se sijoittamalla saataisiin miljardi säästöä vuodessa, niin sanoisin, että aika huono sijoitus, kun otetaan huomioon, miten paljon rahaa menisi lainanhoitomaksuihin ja mitä muuta 30 miljardilla voisi saada kuin läjän betonikuutioita.
Mutta nyt saa riittää tämän asian osalta.
Sanoisin, että aika helvetin hyvä sijoitus pitkällä tähtäimellä. Säästetään 30 miljardin sijoituksella = 1miljardia. 3,3% tuotto. Voittaa varmasti lainakoron tällä hetkellä. Korot nousee, niin toki tilanne on vähän "meh", mutta ei näihin mitään 30milardin sijoituksia tarvita - vaan annan vain esimerkkejä.
Otetaan vaikka maltillinen 10 miljardia = 1 miljardin säästö --> 10% tuotto jne.. On näissä ne kulut ja muut, mut kärjistettnä.
Laina on huono, jos sitä käytetään kulutukseen ja oman elämäntason nostamiseen. Se ei ole huono, jos sillä voidaan laskea asumisen hintaa, vauhdittaa kaupungistumista (taloustiede), vähentää tulonsiirtoja jne..
Ei tässä asumistukea puolusteta vaan kritisoidaan ehdottamaasi korvaavaa mallia. Se kun on vielä huonompi.
1. Johtaa huomattavaan lisävelkaan -> EU:n vakaussopimus paukkuu (on jo paukkunut) oikein kunnolla.
2. Johtaa markkinavääristymään -> asuntojen vakuusarvot laskevat -> monen suomalaisen asuntosijoittajan ja asuntovelallisen varallisuus romahtaa -> pankit lyövät pakkomyyntiin -> kierre on valmis
3. Johtaa kannustinloukkoihin
4. Ei poista syytä, hoitaa vain nykyistä tilannetta toisella, kalliilla tavalla
5. Sitoo valtion hoitamaan asuntotuotantoa ja vastaamaan suuresta määrästä asuntoja
6. Ei todellakaan kuse ison pääoman nilkoille samalla tavalla kuin se kusee tavallisen keskituloisen asuntosijoittajan nilkoille -> poliittinen itsemurha suututtaessaan keskiluokan -> kaukana realistisesta vaihtoehdosta
Kaikkea voi kirjoitella ja keksiä. Välillä olisi hyvä kuitenkin miettiä niitä seurauksia ja suunnitelmien mahdollisuutta toteutua. Kirjoituksessasi vilisee sääntelyn purku, kaavoituksen helpotus, lakien muutokset jne. niin kuin kaikki tapahtuisi tuosta vain. Tuollainen muutos on useamman vaalikauden homma lainsäädännön osalta, Käy vaikka ensin tutustumassa lainsäädännön prosessiin:
http://lainvalmistelu.finlex.fi/
Esimerkiksi sen perustulain säätäminen vaatii seuraavat enemmistöt: "Jos kysymyksessä on perustuslain säätäminen tai muuttaminen, hyväksytty lakiesitys jää lepäämään yli vaalien. Esitys otetaan uudelleen käsiteltäväksi vaalien jälkeisessä eduskunnassa, ja silloin sen hyväksymiseen tarvitaan kahden kolmasosan enemmistö annetuista äänistä. Eduskunta voi nopeuttaa perustuslain käsittelyä, jos käsittely julistetaan kiireelliseksi viiden kuudesosan enemmistöllä. Tällöin sama eduskunta voi hyväksyä perustuslain muutoksen kahden kolmanneksen enemmistöllä."
Juu, sitä pitääkin kritisoida. En itsekään pidä sitä hyvänä, mutta kokeilen irtoaisiko mielenkiintoisia näkökulmia, joiden avulla voitaisiin poistaa asumistuki. Tosi hyviä juttuja olenkin jo saanut tietoihini. Ihan tietoisesti "ajattelen markkinatalouden ulkopuolelta" ja katson, millaisia mielipiteitä irtoilee - ja voiko joitain ajatuksia jalostaa tai edes jotain niistä.
Mikä muuten tässä mallissa on huono, siis tämä: Lasketaan asumistuki "naps", annetaan vuokralaiselle 1-2kk oikeus maksaa "alivuokraa" asumistuen verran?
Haitat: Vuokranantaja kärsii 2x asumistuen verran? Mitä muita?
1. Velkaa juu, ongelma jos käytetään huonoihin asioihin tai pitkitetään rakennemuutoksia. Jos velka käytetään oikein esim. irtisanomispaketteja julkiselle puolelle ja kaupungitumisen edistämiseen&asumisen hinnan laskuun, niin ei ongelmaa fiksuissa käsissä.
2. Asuntojen arvot laskee, asuntosijoittajille lyö näpeille, asuntovellallinen nyt elää ihan vaan asumisarvon takia vaikka arvo tipahtaakin, pakkomyyntejä voi olla, mutta turha antaa kuplan nousta vain "vahvojen suojelun takia", asuntosijoittalla nimittäin varmasti on oma asuntokin. Iso pääoma vähän niia, ei muuta. Ei ole kysymys, kuin asumistuen poistosta (noin 200e) kk:ssa, vaikea kuvitella, että vuokranantajat menevät konkurssiin siitä - jos ongelmia tulee, niihin voidaan varautua
3. Ei johda juurikaan, koska ihminen pyrkii aina kohti parempaa elintasoa. Lisäksi joutuu yhä maksamaan 200-600e tms/kk:ssa.
4. Ei poista syytä, ihan totta. Se on eri ongelma, ei liity asumistukeen näin niin kuin käytännössä. Syyn poistaminen onkin tärkeintä.
5. 1,7 miljarilla voi vähän asuntoja valvoakin. Nämä palvelut voi myös ulkoistaa.
6. Asumisen hinnan kalleus on erittäin ongelmallista - onko oikein, että täällä on näin kovat vuokrat ja asuntosäätiöt yms. kyykyttää veronmaksajaa? Poliittinen itsemurha onkin, siksihän siellä eduskunnassa onkin nämä järjestöjen kannattajat yms. lobbarit Apteekkien suhteen jne. olleet. Ei voida olla rehellisiä, kun jotakin lyö näpeille. Siksi pitääkin pitkällä aikavälillä päästä irti tukimuodoista ja luottaa markkinoihin, jotta ei synny näitä "poliittinen itsemurha" -näkökulmia, mitkä ovatkin totta.
Jep, lainsäätelyprosessinkin voisi uudistaa nopeammiksi ja mahdollistaa eritysmenettelyn, jos on päivänselvää, että kilpailu on kuluttajan etu. Toki aisoista, joita tulee tutkita, on valmistelun oltava huolellista. Asioista on vain tehty niin vaikeita Suomessa, vaikka ei niiden tarvitse olla niin vaikeita? Kuka käskee, että lainsäädännön pitää olla niin vaikeaa? Lakeja pitää yksinkertaistaa. Veronmaksajana olisin tyytyväinen, jos lakimiehetkin nopeammin pääsisivät oikeisiin tuloksiin. Onkohan syy lakimiehissä (tuskin), vai siinä, että lainsäätäjä on suuressa viisaudessaan mokaillut muutamien lakien kanssa. Maalaisjärkilaki voimaan --> onko järkeä tapella 50snt tomaateista jne.?
Mitä kelvollisia tapoja on olemassa asumistuen poistoon?
Oma ehdotus on tämä: Ensin investoidaan asuntoihin, kaavoituksen helpottamiseen, rakennusmääräyksiin, sääntelyn purkuun, liukuhihnatuotantoon.
Sen jälkeen, kun asuntoja valmistuu, poistetaan asumistuki "naps". On annettu asumistuen poiston yhteydessä erityislaki, joka mahdollistaa "alle vuokrahinnan maksun" vuokralaiselle 2kk ajan, eli jos vuokra on esim . 800e, josta asumistuki 200e, niin ei laiteta vuokralaista hirteen laillisesti, jos hän maksaa 600e. Tämän 2kk jälkeen omistaja saa itse päättää, mitä vuokralaiselle tekee. Tämän "siirtymäajan aikana" vuokranantaja voi neuvotella pienempää vuokraa vuokralaisen kanssa tai sopia, että hän muuttaa pois muualle.
--> profit kuluttajille, mutta asumistukilaisille tulee vähän aluksi kylmää kyytiä --> enemmän kaveriasumista jne.